Моите коментари
В названието на новата професия с код 071310 „Отопление, вентилация, климатизация и газова техника“ липсват „Топлотехника“ и „хладилна техника“. Топлотехниката поставя основите на изграждането и експлоатацията на отоплителни, вентилационни, климатични и хладилни системи. Отсъствието на базисни елементи от топлотехниката и хладилната техника в предлагания ДОС ще доведе до липса на познания на обучаемите за процесите, които определят изискванията при изграждането, експлоатацията и поддръжката на такива системи и ще доведе до липса на кадри в бранша в най-близко бъдеще.
Моите коментари
СТАНОВИЩЕ
ПО ПРОЕКТ НА ДЪРЖАВЕН ОБРАЗОВАТЕЛЕН
СТАНДАРТ ЗА ПРОФЕСИЯ Код 072101 „ПРОИЗВОДСТВО НА ХЛЯБ, ХЛЕБНИ И СЛАДКАРСКИ
ИЗДЕЛИЯ“
Уважаеми колеги,
След запознаване с проекта
на Държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по професия
код 072101 „Производство на хляб, хлебни и сладкарски изделия“, заявяваме
категоричното си несъгласие с неговото съдържание в настоящия му вид. Документът
демонстрира сериозни пропуски в методологичната рамка, неточности в
терминологията и недостатъчен обхват на ключовите професионални компетенции,
което поставя под съмнение неговата приложимост.
Проектът не отразява
актуалното състояние на хлебопроизводството и сладкарството, не отчита
развитието на технологиите в сектора и не покрива реалните изисквания към
персонала в съвременно производство. В този си вид стандартът не само не
подпомага подготовката на квалифицирани кадри, но и рискува да създаде още
по-голямо разминаване между образователната система и нуждите на бизнеса.
Настоящото
становище има за цел да постави акцент върху необходимостта от незабавна и
цялостна преработка на проекта от компетентна работна група, която ясно да
дефинира реалните технологии, процеси и компетентности, необходими за ефективна
подготовка на специалисти в областта на производството на хляб, хлебни и
сладкарски изделия.
Формулировките
на компетентностите и резултатите
от учене са прекалено общи и допускат широки интерпретации. Липсват конкретни
индикатори за измерване на степента на усвояване на компетентностите, което
затруднява обучаващите организации и процеса на оценяване. Необходимо е
прецизиране на отделни резултати, така че да отразяват реалните технологични
процеси в производството на хляб, хлебни и сладкарски изделия.
В проекта се използват
прекалено общи, слаби и неангажиращи глаголи при формулирането на резултатите
от ученето (ЕРУ). Това е несъвместимо с изискванията към държавен образователен
стандарт, който определя професионална квалификация в областта на производството на хляб, хлебни и сладкарски
изделия. В тази област професионалистът трябва ясно да демонстрира:
- знания за суровини, рецептури
и технологични процеси;
- умения за прилагане на
технологични операции;
- способност да изпълнява,
контролира и спазва изисквания за качество и безопасност.
Формулировки като „има представа“, „запознат
е“ или „разпознава“ не отразяват реално необходимите компетентности в
производствената среда, където се изисква работа с оборудване, тестови режими,
ферментация, топлинна обработка, контрол на качеството и документиране.
В редица ЕРУ, които се отнасят до специалисти от II и III степен на квалификация
се срещат изрази като: „Запознат е с технологичната документация“. Това е формулировка, която
описва повърхностна осведоменост, но не професионална компетентност.
В реалната производствена практика
специалистът трябва да:
– разчита рецептурни карти, технологични схеми и инструкции;
– прилага технологичната
документация при подготовка на суровини, замесване, ферментация, оформяне и
изпичане;
– попълва и контролира документация, свързана с производствения
процес, качеството, проследимостта и хигиенните изисквания.
В
описанието на отговорностите за II и III степен на квалификация в областта на
производството на хляб, хлебни и сладкарски изделия се наблюдава припокриване,
което обезценява ръководната и координационна роля на специалиста с III степен.
Например, и за двете степени е записано, че „Носи отговорност за качеството на
произведената продукция и за спазването на технологичните режими“. За специалист с III
степен на квалификация е логично да се изисква организация, контрол и
оптимизация на технологичните процеси, включително управление на
производствения поток, координация на екипа, контрол на критичните точки и
въвеждане на корекции при отклонения.
При специалистите от II степен отговорността следва да бъде ограничена до оперативното
изпълнение – правилно
дозиране на суровините, работа с оборудването, спазване на технологичните
режими и осигуряване на базово качество на продукцията.
Необходимо
е ясно разграничаване между оперативните задачи и отговорности (II
степен) и организационните, контролни и
надзорни функции (III степен), така че да се подчертае по-високата
компетентност и ръководна роля на специалиста от III степен.
В
ЕРУ 3 – Технологични процеси в производството на хляб, хлебни и сладкарски
изделия
Резултат от учене 3.1.
Вместо: „Описва същността и етапите на технологичните процеси в ХВП.“
Да
бъде: „Описва същността и целите
на технологичните процеси в производството на хляб, хлебни и сладкарски
изделия.“
Вместо: „Познава същността на производствения и технологичния процес
в ХВП – цели, общи принципи и методи на въздействие върху суровините за
превръщането им в готови продукти.“
Да се замени с: „Познава организацията, същността и целите на производствения
и технологичния процес при производството на хляб, хлебни и сладкарски изделия,
принципите и методите на въздействие върху суровините за превръщането им в
готови изделия.“
Вместо: „Различава основните видове суровини в ХВП и техните
свойства, влияещи на избора на технология.“
Да се замени с: „Познава основните суровини и помощни материали, използвани
при производството на хляб, хлебни и сладкарски изделия, както и техните
свойства, определящи избора на подходяща технологична схема.“
Вместо: „Изброява и описва основните етапи на технологичния процес
(напр. подготовка на суровини, обработка, опаковане, съхранение).“
Да се замени с: „Познава същността и целите на етапите на технологичния
процес при производството на хляб, хлебни и сладкарски изделия (подготовка на
суровини, месене, ферментация, формоване, печене, охлаждане, опаковане,
съхранение).“
Не
са предвидени самостоятелени ЕРУ, които да обхващат основи в микробиологията и лабораторни упражнения,
технологичен
контрол и работата с технологично оборудване в производството на хляб, хлебни и
сладкарски изделия.“
Професията
„Производство на хляб, хлебни и сладкарски изделия“ е изцяло зависима от
системно следене на качеството и безопасността на суровините и готовата
продукция (проверка на влажност и пепелно съдържание на брашно, оценка на
глутеновите показатели, киселинност, активност на маята, качество на водата,
микробиологични параметри и др.). Макар че отделни умения като „Взема проби“ и
„Извършва лабораторен анализ“ са споменати в рамките на производствени ЕРУ,
липсва самостоятелен ЕРУ, който да обхваща цялостно технологичен
контрол, анализ на суровини и проследяемост по цялата производствена верига до краен
продукт.
Настоящата структура на
ЕРУ е недостатъчна за подготовката на специалист, който трябва да изпълнява
непрекъснат контрол на критични точки като ферментация, замесване, формуване,
изпичане, охлаждане, хигиена и безопасност на производствената среда. Микроорганизмите
са ключов технологичен фактор (дрожди, закваски, млечнокисели бактерии) и потенциален риск
(патогенни и развалящи микроорганизми). Специалистът трябва да умее да
разграничава основните групи микроорганизми, да познава поведението им в
брашнени среди, да контролира ферментационните процеси и да интерпретира базови
микробиологични показатели, свързани с безопасност и качество. Това е
значително повече от общите хигиенни изисквания, заложени в ЕРУ 6. Правилното управление на
биохимичните и ферментационни процеси определя качеството на тестото,
стабилността на полуфабрикатите и безопасността на готовите изделия. Тази
компетентност не може да бъде ефективно преподавана и оценявана, ако е
разпръсната като подточка в общите технологични ЕРУ. Необходимо
е създаването на самостоятелен ЕРУ, който
да включва ясно формулирани, измерими резултати от ученето за:
–
разпознаване на основните групи технологично значими и рискови микроорганизми;
– работа с базова лабораторна апаратура (микроскоп, термостат, pH-метър);
– управление на ферментацията при маяни, заквасени и сладкарски полуфабрикати;
– прилагане на мерки за превенция на микробиологична контаминация, съгласно
изискванията за средно ниво на квалификация.
Ефективното
производство в хлебарството и сладкарството изисква добро разбиране на
физикохимичните процеси (топлопренос при печене, газообмен и влага при
ферментация, реология на тестото) и устройството на ключовите машини –
тестомесители, делители, ферментационни камери, формовъчни машини, пещи,
охлаждащи системи и опаковъчни линии. Необходими са компетенции за диагностика
на неизправности, базови настройки, работа с параметрите на оборудването и
участие в управлението на технологичния процес.
В
настоящия проект апаратурата се разглежда само като страничен елемент в рамките
на отделни технологични стъпки, което
е недостатъчно. Подготовката на специалисти без ясно структурирани знания по
технологично обзавеждане ограничава способността им да решават технически
проблеми, да оптимизират процеси и да се развиват професионално.
Проектът на ДОС за
професията „Производство на хляб, хлебни и сладкарски изделия“ изисква основна
и цялостна преработка. В настоящия си вид той не отговаря на нивото, очаквано
от един национален образователен стандарт, и не покрива съвременните изисквания
за професионална подготовка в бранша. Приемането на стандарта без съществени
промени би довело до издаване на дипломи, които не отразяват реалните
компетенции, необходими за практическа работа в производството на хляб, хлебни
и сладкарски изделия, и не удовлетворяват потребностите на пазара на труда.
С уважение,
Екип учители от ПГХТТ,
гр. Пловдив
27. 11. 2025 г.
Моите коментари
СТАНОВИЩЕ ПО ПРОЕКТ НА ДЪРЖАВЕН
ОБРАЗОВАТЕЛЕН СТАНДАРТ ЗА ПРОФЕСИЯ Код 072102„ПРОИЗВОДСТВО НА МЛЯКО И МЛЕЧНИ
ПРОДУКТИ“
Уважаеми колеги,
Във връзка с проекта на
Държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по професия код
072102 „Производство на мляко и млечни продукти“, изразяваме своето принципно
несъгласие с настоящия му вид, който съдържа фундаментални пропуски в методологията,
терминологията и обхвата на професионалните компетенции.
Считаме, че в настоящия
си вид, стандартът не отговаря на съвременните изисквания на
млекопреработвателната индустрия и не гарантира подготовката на квалифицирани
кадри, способни да поемат реални професионални отговорности.
Целта на настоящото
становище е да провокира незабавна и цялостна преработка на проекта от
работната група.
I. Бележки относно формулировката на
компетентностите (липса на терминологична яснота)
1. Използване
на недопустимо слаби и неангажиращи
глаголи в дефинирането на резултатите от ученето (ЕРУ), които са
несъвместими с изискванията към един образователен стандарт, който дефинира професионална квалификация.
Професионалистът трябва да знае, прилага, изпълнява и контролира, а не
просто да има представа или да разпознава.
Неприемливо слаби
формулировки:
- в редица ЕРУ,
които дефинират изискванията към специалисти от II и III степен на квалификация
(Ниво 3 и 4 по НКР), се срещат изрази като: „Запознат е с технологичната документация“. Това е формулировка за обща осведоменост, а не за професионална компетентност.
Специалистът трябва да прилага, разчита и попълва технологична документация.
- В ЕРУ
10.4 (Ефективна комуникация на чужд език), в частта „Знания“, се изисква само
„Разпознава основна професионална терминология“. За ниво 4 на НКР (III степен на професионална квалификация), което
предполага ръководни функции, се очаква активно владеене и използване на
терминологията, а не само нейното разпознаване.
2. Липса на диференциация в отговорностите. В дефинициите за отговорностите на II и III степен
на квалификация се наблюдава припокриване, което омаловажава ръководната роля
на специалиста с III степен. Например, както
специалистът от II степен, така и този от III
степен „Носи отговорност за качеството на произведената продукция и за спазването на технологичните режими“.
За специалист с III
степен на квалификация (Ниво 4) следва да се изисква организация, контрол и
оптимизация на режимите, а не само тяхното спазване. Необходимо е ясно
разграничаване на оперативната отговорност (II степен) от организационната и
надзорната отговорност (III степен).
II. Фундаментални пропуски на основни елементи от
обучението
В структурата на
Единиците резултати от ученето (ЕРУ) липсва адекватно и самостоятелно
позициониране на ключови за бранша професионални дейности.
1. Липса на самостоятелен ЕРУ за лабораторен и технологичен
контрол
Професията „Производство
на мляко и млечни продукти“ е пряко свързана с качеството и безопасността на
суровината и крайния продукт (анализ на масленост, белтък, антибиотици,
соматични клетки и др.). Въпреки че отделни умения като „Взема проби“ и
„Извършва лабораторен анализ“ са споменати като умения в рамките на
производствените ЕРУ (напр. ЕРУ 7 ), липсва самостоятелен ЕРУ (от 1 до 10),
който да обхваща цялостно Технологичен контрол, Анализ на суровини и
Проследяемост. Настоящата организация на ЕРУ е недостатъчна за
подготовка на специалист, който трябва да бъде ангажиран в непрекъснат контрол
на критични точки.
2. Липса
на ЕРУ за обща микробиология и ферментационни процеси
В млекопреработката, микроорганизмите са производствен инструмент (при кисело
мляко, сирене, масло) и потенциален
риск (патогени, развалящи микроорганизми). Специалистът трябва да разграничава, култивира и контролира
заквасочните култури, да интерпретира
микробиологични анализи и да прилага
мерки за превенция на контаминация. Това надхвърля общите хигиенни правила,
заложени в ЕРУ 6.
Опитът микробиологията да бъде сведена до
„спазване на хигиенни норми“ е методологическа
грешка. Този подход подценява
изключителната ѝ важност в млечната промишленост. Тя не може да бъде ефективно
преподавана и оценявана, ако е разпръсната като подточка в общите технологични
ЕРУ, които се фокусират върху макро
процесите.
Настояваме за нов, самостоятелен ЕРУ (например: Микробиологичен контрол и биотехнологии в млекопреработката),
който да дефинира измерими резултати от ученето за разпознаване на основните
групи микроорганизми, за работа с лабораторна апаратура (микроскопи,
термостати) и за управление на ферментационни процеси, съгласно изискванията за
средно ниво на квалификация.
4. Липса
на ЕРУ за технологично обзавеждане в ХВП и по-специално в млечната промишленост
Ефективното производство зависи от разбирането на физикохимичните принципи (топлообмен
при пастьоризация, хидродинамика при помпите, хомогенизация) и конструкцията на основните апарати.
Компетенциите трябва да включват диагностика на проблеми, основни настройки и
участие в управлението на оборудването. В настоящия проект, апаратурата е
разглеждана само като фонов елемент
към отделните технологични стъпки (ЕРУ 7, 8, 9). Това е недостатъчно.
Специалността „Процеси и апарати“
е ключова в професионалните гимназии и нейното заместване с общи описания на
работата ограничава
възможностите на бъдещия специалист за кариерно развитие и решаване на
технически казуси.
Настояваме за нов, самостоятелен ЕРУ (напр.: (Експлоатация на) Технологично оборудване в млекопреработката),
който да дефинира измерими резултати от ученето, свързани с принципа на
действие, основните конструктивни елементи, работните параметри и мерките за
ефективна експлоатация и почистване (CIP) на индустриалното оборудване.
Настоящият проект на ДОС се нуждае от фундаментална преработка. Той не е на
нивото, което се очаква от един национален документ - държавен образователен
стандарт и не покрива изискванията на съвременната професионална подготовка. Приемането
на стандарта в този вид би довело до издаване на дипломи за професионално
образование, които не кореспондират с реалните нужди и изисквания на пазара на
труда и не удовлетворяват образователните стандарти.
С уважение,
Екип учители от ПГХТТ, гр. Пловдив
27.11.2025 г.
Моите коментари
СТАНОВИЩЕ
относно
проект на държавния образователен стандарт (ДОС) за придобиването на
квалификация по професия код 072104 „Производство на захар и захарни изделия“
от област на образование „Добив и производствени технологии“ и професионално
направление код 0721 „Хранителни технологии“, съгласно Списъка на професиите за
професионално образование и обучение по чл. 6, ал. 1 от Закона за
професионалното образование и обучение.
Уважаеми
колеги,
Предложеният проект на наредба, определяща
държавния образователен стандарт за придобиване на квалификация по професия код
072104 „Производство на захар и захарни изделия“ в настоящия му вид не
гарантира, че бъдещите специалисти ще придобият необходимите знания и умения,
съответстващи на съвременните изисквания на индустрията. Необходимо е
значително преработване, включително актуализиране на учебното съдържание,
въвеждане на модерни технологии, засилване на практическата подготовка и
привеждане на стандарта в съответствие с реалните потребности на
работодателите.
Професията
обхваща разнообразни продуктови групи, но проектът не дефинира ясно
технологичните особености на различните видове изделия. Така се пропускат важни
специфики, които са от съществено значение за практическата подготовка.
Недостатъчно са конкретизирани изискванията
към практическия компонент на обучението – условия, среда, оборудване и обем от
практически умения, които следва да бъдат усвоени. Това създава риск от
различно качество на обучението в отделните училища.
Проектът не
отчита в пълна степен специфичните рискове, характерни за производството на
захар и захарни изделия – експлозивни прахове, високи температури, специфични
хигиенни изисквания и работа с горещи сиропи. Липсата на ясно структурирани
компетентности по здраве и безопасност може да доведе до непълноценна
подготовка на обучаемите.
Предлагаме да
се обмисли добавянето и на компетентност, свързана с иновативни тенденции
(замяна или намалено съдържание на захар, функционални съставки), тъй като това
е важен пазарен тренд.
Липсва акцент
върху технологичния контрол при производство на захарни изделия.
Формулировките
на резултатите от учене са общи и позволяват широки интерпретации. Не са
посочени конкретни индикатори, чрез които да се измери степента на усвояване на
компетентностите. Това затруднява както обучаващите организации, така и процеса
на оценяване.
Според нас, на места формулировките
трябва да бъдат прецизирани:
В ЕРУ 3 Технологични процеси в
хранително-вкусовата промишленост
Резултат от учене 3.1. Вместо: Описва същността и
етапите на технологичните процеси
в хранително-вкусовата промишленост (ХВП). - Описва същността и целите на технологичните процеси
в хранително-вкусовата промишленост (ХВП).
Замяна
на:
• Познава същността на производствения и
технологичния процес в ХВП – цели, общи принципи и методи на въздействие върху
суровините за превръщането им в готови продукти – с „Познава организацията,
същността и целите на производствения и технологичния процес в ХВП, принципите
и методите на въздействие върху суровините за превръщането им в готови продукти“.
• Изброява и описва основните етапи на
технологичния процес (например подготовка на суровини, обработка, опаковане,
съхранение) – с „Познава същността и целите на етапите на технологичния процес
(например подготовка на суровини, обработка, опаковане, съхранение)“.
• Различава основните видове суровини в ХВП и
техните свойства, влияещи на избора на технология – с „Познава основните видове
суровини в ХВП и техните свойства, влияещи на избора на технология“.
В резултат
от учене 9.2. Участва в производството на млечно-маслени бонбони, 10.1. Участва
в производството на шоколадови бонбони, 11.1. Участва в производството на
халва, 9.3. Участва в производството на дъвчащи бонбони и 11.2. Участва в
производството на локум:
Вместо: Дефинира технологията за
производство на млечно-маслени бонбони; Дефинира технологията за производство
на различни видове шоколадови бонбони (плътни, черупкови и други); Дефинира
технологията за производство на различни видове шоколадови бонбони (плътни,
черупкови и други) - Познава (описва, обяснява) технологията за производство на
...
Замяна на: Дефинира правилата за
експлоатация и безопасно обслужване – с
„ Посочва (познава) правилата за експлоатация
и безопасно обслужване“.
Вместо: Дефинира необходимите
суровини и материали и техните свойства; Дефинира необходимите суровини и
полуфабрикати - Познава необходимите суровини и материали и техните свойства;
Познава необходимите суровини и полуфабрикати, както и замяна на: Дефинира
изискванията към суровините – с „Посочва изискванията към суровините“...
В Резултат от учене 13.1. Организира и
контролира определен етап от производствения процес - да се замени с „Организира
и контролира технологичните процеси“, както и да се добави в знания – „Познава
качествените показатели на готовия продукт“...
С оглед на изложеното считаме, че проектът
на ДОС в настоящия си вид не осигурява достатъчно актуална, цялостна и
практически ориентирана рамка за подготовка на квалифицирани кадри. Необходимо
е неговото цялостно преразглеждане и допълване и гарантиране на реална
приложимост, съответствие с технологичните тенденции и потребностите на пазара
на труда.
С уважение,
Екип учители
от ПГХТТ, гр. Пловдив
26.11.2025 г.
Моите коментари
СТАНОВИЩЕ
на проект на Държавен образователен стандарт за
придобиване на квалификация по професията „Преработка на плодове и зеленчуци“
След преглед на съдържанието и структурата на
предложения стандарт се установяват съществени слабости, които затрудняват
ефективното му прилагане и ограничават способността му да обслужва в пълна
степен целите на професионалното образование.
Констатира се:
● наличие на повтарящи се резултати от
учене;
● структурни и терминологични
несъответствия, които затрудняват разпознаването на приоритетните знания,
умения и компетентности.
Препоръчва се внимателно разглеждане на всички направени
забележки към текста, с цел:
●
изчистване на терминологични и смислови неточности;
● постигане на логическа
последователност и ясно разграничение между знания, умения и компетентности;
● премахване на повторения и
претоварване на стандарта.
Това ще осигури по-ефективно
прилагане на стандарта и яснота за ползвателите относно приоритетите в
професионалното образование.
Направили сме предложения за
корекции както следва:
В т. 2.1. Първа степен на професионална
квалификация по професията
Отговорности:
● Носи отговорност за спазване на
правилата за безопасност и предотвратяване на инциденти.
Считаме, че тази отговорност трябва да бъде отнесена към
трета степен на професионална квалификация.
В т. 2.2. Втора степен на професионална квалификация по професията
Изречението: Специалистът от тази степен носи отговорност
за качеството на произведената продукция и за спазването на технологичните
режими.
Считаме, че трябва да бъде: Специалистът от тази степен носи
отговорност за спазването на технологичните режими и прилагане на изискванията,
свързани с качеството на произведената продукция.
В Основни дейности:
Опаковане на продукти от плодове и зеленчуци: подготвя
опаковъчни материали, като зарежда машините с фолио, кутии,..........., етикети
и други материали
Може да се допълни „бутилки, буркани, капачки,“
В т. 2.3. Трета степен на професионална квалификация по професията
Специалистът с трета степен на професионална квалификация по
професията „Преработка на плодове и зеленчуци“ изпълнява функции, включващи
организация и контрол на производствения процес, както и ръководни дейности.
Считаме, че в края на изречението трябва да бъде: „както и ръководни функции на малък
екип“, тъй като в основните дейности по-надолу е посочено, че разпределя
задачите между членовете на екипа.
В Дейности:
Считаме, че трябва да се добави и изречението „Открива и
решава проблеми в рамките на своята компетентност.“
В Отговорности:
●
Носи пълна отговорност за организацията и ефективността от
работата на екипа и на производствената линия производствения процес, за
който отговаря.
●
Носи отговорност за качеството на произведената продукция
и за спазването на технологичните режими, да се коригира: Носи отговорност
за спазването на технологичните режими и прилагането на изискванията, свързани
с качеството на произведената продукция.
● Носи отговорност за контрол на
работата на оборудването и технологията в производствения участък, да се
коригира: Следи и отговаря за изправността на оборудването и правилното
протичане на производствения процес.
В частта: 1.1.1. Обща професионална подготовка по професията
ЕРУ 1
Резултат от учене 1.2:
Текстът казва:
„Познава нормативни актове, свързани с опазването на
околната среда и ЗБУТ“
→ Тук се смесват две различни области: опазване на околната среда и ЗБУТ
Резултатът от учене в Знания
трябва да е само за опазване на околната среда, не за ЗБУТ.
3.2.2.
ЕРУ по отраслова професионална подготовка
ЕРУ 3
Резултат от учене 3.1. По логично е да бъде - Познава
същността и етапите......., не описва.
В Знания:
●
Познава основни видове и материали и по-надолу Различава
основни видове суровини, има дублиране на едни и същи знания.
●
Повторение също има и при дефинира основни понятия,
свързани с технологичните процеси и познава
съдържанието и значението на основни
понятия като: суровина, материал и т.н.
В Умения:
● Познава предимствата и недостатъците
на различните методи на обработка да се премести в Знания, защото не е
умение.
В Компетентности:
● Умее да разпознава основните етапи
на технологичните процеси, да оценява качеството на суровините и междинните
продукти и да идентифицира критичните точки, свързани с безопасността на
храните.
В Знания, не е написано, че получава знания да оценява
качеството на суровините и междинните продукти и идентифицира критичните точки,
свързани с безопасността на храните.
3.2.3. Специфична професионална подготовка по професията
ЕРУ 5
Резултат от учене 5.1.
В Знания:
●
Има представа за предназначението на прости измервателни уреди (например
електронни везни) за тегло
Считаме, че текстът трябва да бъде:
• Познава видовете, предназначението
и правилата за използване на основни измервателни уреди за контрол на теглото
на суровините.
В Умения:
●
Взема участие във физическото разтоварване на транспортни
средства и пренасянето на суровините
Считаме, че текстът трябва да бъде:
● Участва в ръчни
и полумеханизирани товаро-разтоварни операции, обслужващи технологичния процес,
а също и разтоварването на
транспортни средства и пренасянето на суровини до определените зони за приемане
Резултат от учене
5.2
В Знания:
● Има представа за правилното
подреждане и съхранение на суровини и материали в складови помещения
Считаме, че текстът трябва да бъде:
● Познава основните правила и
изисквания за правилно подреждане и спазване на зададените режими на съхранение
на суровини и материали в складови помещения, охладителни и хладилни камери (температура, влажност, вентилация, подреждане и
достъпност).
В Умения по-добре би било да се добави :
● Подрежда и съхранява суровини и
материали в складови помещения като прилага принципите FIFO (първи влязъл –
първи излязъл)
В резултат от учене 5.3 е допусната явна фактическа грешка.
Формулировката „Участва в преработката на мляко и опаковане на продукция под
надзор“ не съответства на съдържанието на ЕРУ, което е изцяло насочено към преработката
на плодове и зеленчуци. Следва да бъде коригирана, така че да отразява
вярно тематичния обхват, например: „Участва в преработката на плодове и
зеленчуци и в опаковането на продукция под надзор.“
В Знания:
Изразите „Има базова представа за основните етапи....“
и „Има представа за работа с.....“ да бъдат коригирани:
„Познава основните етапи от преработката................. „
и „Познава предназначението и принципа на работа с основни цифрови устройства
(например етикетиращи системи)“
Несъответствие
между знания и критерии:
●
В точка „Знания“ липсва конкретно посочване на изискванията
на ДПП и ДХП.
● Учениците няма как да демонстрират
правилно приложението на ДПП, ако не са запознати с тяхното съдържание.
ЕРУ 6
Прекалено голямо препокриване – ЕРУ 6 въвежда същите понятия
като ЕРУ 5, но с леко разширение към първична обработка и съхранение.Това води
до излишно повторение, вместо да се надграждат знанията.
Значителна част от уменията се припокриват (визуална оценка,
измервания, подреждане, сортиране на отпадъци).
Разширението в ЕРУ 6 е първичната обработка и устойчивите
практики, което е логично надграждане, но повторението на ЕРУ 5 може да се
сведе до кратко припомняне.
ЕРП 7
Предложения за подобрение: Стерилизираните консерви (компоти,
туршии, лютеници) и плодовите/зеленчуковите сокове са различни по технология и
обработка продукти. Обединяването в една формулировка замъглява спецификата на
процесите, както и знанията и уменията, които трябва да се придобият.
Разделяне на два отделни резултата от учене:
7.1 „Изпълнява технологични операции
при производството на стерилизирани консерви“
7.2 „Изпълнява технологични операции
при производството на плодови и зеленчукови сокове“
Последователността на знанията е хаотична – смесват се:
видове продукти, технологични етапи, машини, опаковки, хигиена и проследяемост,
без логична структура.
Уменията съответстват на знанията частично, но са хаотично
подредени, липсва ясна логическа последователност.
В Резултат от учене 7.2
Терминът „варене“ е неточен за професионално образование.
Правилно е да се използва „изваряване“ – този процес описва по-точно термичната
обработка на плодови и захарни продукти с цел концентриране.
Поставените знания са логично структурирани по теми, но
липсва акцент върху документацията на технологичния процес и хигиената в самото
производство, а в уменията се споменава ДХП.
Несъответствие между знания и критерии:
●
В точка „Знания“ липсва конкретно посочване на
изискванията на ДПП и ДХП.
● Учениците няма как да демонстрират
правилно приложението на ДПП, ако не са запознати с тяхното съдържание.
ЕРУ 8
В Резултат от учене 8.1
Терминът „слънчево сушене“ не е професионално подходящ за
учебни програми в средното или професионалното образование, защото това е
естествен метод, който в индустриални условия почти не се прилага.
В Резултат от учене 8.2
Знанията са подходящи за професионално образование и ясно
обвързани с практическите умения и компетентности.
От граматична гледна точка в българския език терминът
„замразвателни инсталации“ е по-точен от замразителни инсталации.
В конкретния случай „различните видове хладилните
инсталации“ обхваща и замразвателните инсталации.
ЕРУ 9
ЕРУ 9 е логически правилно структуриран, но 9.1 (детски плодови храни) и 9.2 (детски
зеленчукови храни) са силно сходни по структура и съдържание.
Разликата е главно в конкретизацията на знания и умения при
зеленчуковите храни – добавени са елементи като:
●
познаване на принципите на организация на производството и
управление на екип;
●
работа с компютърни системи и приложен софтуер;
●
вземане на проби и разчитане на резултати.
По-добре е да се обедини плодови и зеленчукови детски храни
в един резултат от учене и да се разграничат само специфичните изисквания за
основните суровини.
В частта „Знания“ се срещат формулировки като:
„Описва“, „Изброява“, „Запознат е с…“. В контекста на професионално образование
е по-добре да се използва „Познава“, „Разбира“ или „Идентифицира“, защото се
акцентира на усвоено знание, което може да се приложи.
ЕРУ 10
Някои глаголи в „Знания“ са по-подходящи за умения,
напр. „Описва“, „Обяснява“, „Изброява“, и „Запознат е “. По-професионално би
било да се използват „Познава“, „Разбира“ или „Идентифицира“, за да се
подчертае приложимостта на знанието.
Липса на ЕРУ, свързан с технологичното обзавеждане в
преработката на плодове и зеленчуци
Ефективното производство в преработката на плодове и
зеленчуци е пряко зависимо от разбирането на физико-химичните принципи
(топлообмен при бланширане и пастьоризация, масообмен при сушене) и
конструкцията на основните апарати и инсталации. Компетентностите в тази област
следва да включват умения за диагностика на проблеми, базови настройки,
оптимизация на работните параметри и участие в управлението и поддържането на
технологичното оборудване.
В настоящия проект оборудването е разгледано само като
допълващ елемент към отделните технологични процеси (ЕРУ 6, 7, 8, 9, 10 и др.),
което е недостатъчно за подготовката на квалифицирани кадри. Дисциплината
„Процеси и апарати“ е фундаментална в професионалните гимназии, а заместването
ѝ с общи описания на технологични действия значително ограничава възможностите
на бъдещите специалисти за професионално развитие и за решаване на реални
технически казуси в производствена среда.
Настояваме за разработване на нов, самостоятелен ЕРУ, който
да дефинира ясни и измерими резултати от учене, свързани с:
●
принципа на действие на основните съоръжения (бланшори,
стерилизатори/автоклави, пастьоризатори, сушилни, изпарителни инсталации,
замразителни тунели, преси, сортировъчни линии);
●
конструктивните елементи и работните им параметри;
●
настройка, мониторинг и оптимизация на технологичните
режими;
● мерки за правилна експлоатация, CIP
почистване и поддръжка на индустриалното оборудване.
Такъв ЕРУ е необходим, за да се гарантира адекватна
подготовка, отговаряща на реалните изисквания на сектора и на съвременните
тенденции в индустриалната преработка на плодове и зеленчуци.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ И ИСКАНИЯ
Предложеният проект на ДОС изисква цялостна и задълбочена
редакция. В настоящия му вид той не отговаря на очакванията към национален
нормативен документ и не осигурява необходимото ниво на съвременна
професионална подготовка. Приемането му без съществени корекции би довело до
издаване на дипломи за професионална квалификация, които не отразяват реалните
потребности на бизнеса и не съответстват на актуалните образователни
изисквания.
Екип от учители в
ПГХТТ, гр. Пловдив
24.11.2025 г.
Моите коментари
СТАНОВИЩЕ
относно
структурата и съдържанието на обсъждания на Експертен съвет към НАПОО
проект на Държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация
по професията „Производство на безалкохолни и алкохолни напитки“
При
анализ на съдържанието и структурата на предложения държавен образователен
стандарт се установяват недостатъци, които ограничават неговата яснота и
практическа приложимост в образователния процес.
На
първо място се наблюдава липса на последователност при подреждането на
резултатите от ученето (РУ). Формулировките не са изведени така, че да
разграничават ясно необходимите професионални знания, умения и компетентности,
специфични за професията „Производство на безалкохолни и алкохолни напитки“.
Това затруднява идентифицирането на ключовите компетентности, включително тези,
свързани с изпълнението на отделни технологични операции и етапи в рамките на
професията.
На
второ място, в документа са включени РУ, които се повтарят или не са релевантни
за спецификата на производството на безалкохолни и алкохолни напитки. Това води
до претоварване на стандарта, загуба на фокус и създава затруднения при
определянето на основните приоритети в професионалната подготовка.
Необходимо
е съдържанието на стандарта да бъде подложено на структурна редакция, така че
да осигури яснота на компетентностите и съответствие с особеностите на
професионалното направление. Това е ключово условие за ефективното разработване
на учебни планове, учебни програми и механизми за оценяване, основани на
резултати от ученето.
Забележки
и препоръки по конкретни ЕРУ:
1.
ЕРУ от отраслова и специфична подготовка
В рамките на
ЕРУ от отраслова и специфична подготовка липсва ясно формулиране на РУ по
отделните технологични етапи.
Необходимо е:
●
компетентностите по всяко ЕРУ да
бъдат ясно обособени;
●
да се избегне прекомерното
обобщаване;
●
да се формулират конкретни умения,
отразяващи реалните технологични процеси и изисквания на професията.
В настоящия
вариант компетентностите са структурирани твърде общо и не позволяват ясно
диференциране на знания и умения по отделните части на професията.
2.
Преструктуриране на ЕРУ 8 – Производство на тихи, шумящи и специални вина и
оцет
Предложената
структура на ЕРУ 8 не съответства на реалната професионална логика и на
необходимото равнище на подготовка.
Необходимо
е:
●
РУ 8.2 „Участва в производство на
шумящи вина“ и
●
РУ 8.3 „Участва в производство на
специални вина“
да отпаднат от стандарта.
Аргументи:
●
Производството на шумящи (пенливи) и
специални вина изисква специфична производствена база, оборудване и
подготвеност, които значително надвишават обхвата на основната професионална
подготовка.
●
Технологиите са значително по-сложни
и надграждат процесите при производство на тихи вина; усвояването им изисква
по-голям обем обучение и практика, които не могат да бъдат осигурени в рамките
на учебните часове.
Предложение:
●
РУ 8.1 „Участва в производството
на тихи вина“ да бъде преструктурирано, като отделните етапи от
производството на тихи вина бъдат оформени като отделни РУ (например: прием
и подготовка на грозде, ферментация, стабилизация, бистрене, филтрация,
бутилиране и др.)
3.
ЕРУ 9 – Контрол на качеството на алкохолни и безалкохолни напитки
Предлага се отпадане
на РУ 9.3 „Спиртни високоалкохолни напитки“, поради същите основания,
изложени при ЕРУ 8.
Аргументи:
●
Производството на високоалкохолни
напитки (спиртни напитки) е технологично специфично и изисква оборудване
(дестилационни апарати, ректификационни съоръжения), които учебните заведения
не могат да осигурят.
●
Процесът включва строг режим на
контрол, специфични законови изисквания и повишени рискове, несъвместими с
обучението на ученици в рамките на ПОО.
Предвид
горепосочените бележки и изискванията на професионалната подготовка за
производство на напитки, е необходимо:
●
да се прецизират компетентностите по
всички ЕРУ от отраслова и специфична подготовка;
●
да се избегне прекомерното
обобщаване и дублиране на РУ;
●
да се гарантира логическа и
технологична последователност на етапите в производството;
●
да се осигури яснота и съответствие
на компетентностите с реалните възможности на образователните институции и с
нуждите на бранша.
Молим
да се вземат предвид тези препоръки, както и допълнителните коментари и
пояснения, за да бъдат избегнати терминологични, структурни и смислови
неточности при финализирането на стандарта.
С уважение,
Екип учители от
ПГХТТ, гр. Пловдив
26.11.2025 г.
Моите коментари
СТАНОВИЩЕ ПО ПРОЕКТ НА ДЪРЖАВЕН
ОБРАЗОВАТЕЛЕН СТАНДАРТ ЗА
ПРОФЕСИЯ КОД 072107 „ПРОИЗВОДСТВО НА
РАСТИТЕЛНИ МАСЛА И МАСЛОПРОДУКТИ“
При преглед на съдържанието на
проекта за Държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по
професия „Производство
на растителни масла и маслопродукти“, считаме, че са допуснати съществени
слабости, като неточности в терминологията и неяснота на изказа. Използваните
глаголи са неангажиращи -” разпознава, познава, назовава, отчита, участва,
демонстрира, владее, идентифицира”. Представените резултати от ученето не
са организирани по начин, който ясно да разграничава компонентите на
професионалните знания, умения и компетентности. Това възпрепятства
възможността за ефективно идентифициране и диференциране на професионални компетентности,
включително такива, свързани с изпълнението на части от професията.
Към т.3.2.2
Не са конкретизирани основни видове
суровини, материали и технологичните им характеристики - прекалено общо е
написано, като цяло за ХВП.
Никъде в ЕРУ 3 не се конкретизират
очаквани знания, умения и компетентности отнасящи се към производството на
растителни масла и маслопродукти
Към т. 3.2.3.
Не са конкретизирани основни
понятия, както и очаквани знания и умения, които изграждат терминологична
несвързаност за конкретната професия: растителни масла и маслопродукти, които
стандарта трябва да определи като знания. Използват се фрази, които не носят
никакъв образователен смисъл.
В ЕРУ 5 се говори за маслодайните
растения с “например рапица, слънчоглед, соя”.
По-надолу в графата отново се
използват слаби глаголи и изрази: познава, има представа, извършва визуална
преценка, взема участие.
В знанията, уменията и
компетентностите в ЕРУ 5 липсва категоричност за професионална компетентност.
За ЕРУ 6 се отнасят абсолютно същите
бележки, като добавим и “умее да изрежда всички етапи” и то в частта за
Умения.
Неточностите и слабостите в
предложения проект са много за изброяване, според нас стандартът се нуждае от
основна преработка. Считаме, че в настоящия си вид, стандартът не
гарантира подготовката на квалифицирани
кадри, способни да поемат реални професионални отговорности.
Екип от учители
в ПГХТТ, гр. Пловдив
27.11.2025 г.
Моите коментари
Бележки към държавните
образователни стандарти
за професиите от професионално направление „Хранителни технологии“
Неправилно се
изписва раздел 3.2.2. Отраслова професионална подготовка по професията - би трябвало да
бъде Отраслова професионална подготовка
I. Бележки относно отраслова професионална подготовка по
всички професии от професионално направление „Хранителни технологии“
ЕРУ 3 в
настоящия си вид не предоставя основа за развиване на знания, умения, и
компетентности за изграждане необходимите
за отрасловата подготовка резултати от
учене.
Един от най-съществените проблеми в
ЕРУ 3 е липсата на организация на резултатите от учене като система от логически свързани знания, които да изградят основа
за разбирането на технологичните процеси в ХВП със съответните умения и
компетентности.
ЕРУ
3 – Технологични процеси в хранително-вкусовата промишленост
1. Елементът „знания“ за резултат от учене 3.1 съдържа недопустимо
повтарящи се формулировки, които повтарят една и съща
идея, съдържанието
и значението е почти идентично в двата израза в следните случаи:
„познава основни
понятия, свързани с технологичните процеси“
„познава съдържанието и
значението на основни понятия като суровина, материал, технологична схема,
технологичен процес, технологично оборудване“
.
„Познава
основните видове суровини и материали в ХВП, както и техните технологични
характеристики“ и по-надолу
„Различава основните видове суровини в ХВП и техните
свойства, влияещи върху избора на технологии“
2. Елементът „знания“ за резултат
от учене 3.1 съдържа формулировки като:
В ДОС не трябва да има неопределени, многозначни изрази
като „други промени“ или „например…“ ДОС не допуска примерни изброявания, разширителни фрази в
скоби, обяснителен стил.
ОСНОВНА ЗАБЕЛЕЖКА – примерните изброявания - в
скоби - са характерни за много други
резултати от учене във всички ДОС, необходимо е конкретизиране, така че да са точно
определени и измерими
3. В Резултат от учене 3.1 несъответствие между знания и умения
Знания: „Познава устройството и
начина на работа на технологичното оборудване“
Умения: „Разпознава видовете
технологично оборудване“
Знанието включва аналитично разбиране на устройството, функцията и начина на работа на
оборудването. Това е високо ниво на познавателно усвояване (анализ, разбиране
на взаимовръзки). Умението се свежда до идентифициране или разпознаване, което е по-ниско
ниво на усвояване. Подходящо в случая е да се понижи сложността на
знанието, което е въвеждащо - „Познава основните
видове технологично оборудване и тяхното предназначение“. Това съответства
последователно с умението за разпознаване.
4. В ЕРУ 3.1. Описва същността и етапите
на технологичните процеси в ХВП се изискват компетентности „за познаване
на хигиенни изисквания, оценяване качеството на суровини и междинни продукти,
идентифициране на критични точки, свързани с безопасността на храните“, които
не съответстват на съдържанието и познавателното ниво на описаните знания и
умения.
5. При Резултат от учене 3.2 Прилага методи за проследяване на технологичните процеси
- Внезапно
се изисква прилагане на методи за проследяване, което предполага
по-високо ниво на аналитични и практически умения и то без да са определени
областите на проследяване, не са формулирани предварителни знания за методите и инструментите, евентуално и
нормативните
изисквания, спрямо които
се извършва проследяване. Цитирам в цялост РУ 3.2:
„Знания:
Назовава параметрите на технологичните процеси, които трябва да се
проследяват (температура, време, налягане, обем, тегло, рН)
Изброява възможните отклонения от технологичните режими
Дефинира коригиращи действия при отклонения
Умения:
Използва контролно-измервателни уреди
Отчита и записва стойностите на технологичните параметри
Компетентности: Разпознава отклонения от нормалните стойности
Под ръководство, изпълнява конкретни задачи свързани с отчитане на
технологичните параметри“
Тъй като РУ 3.2 е в обхвата дейностите за първа степен на
професионална квалификация (по описанието в таблицата на съответствията на ЕРУ
със СПК) тези знания, умения и компетентности не съответстват на описаните в т.
2 Описание на професията. Необходимо е цялостно да се преработи РУ 3.2 според
описаният профил на дейностите за първа СПК. И да се има предвид, че лицата с
първа степен на професионална квалификация носят отговорност самостоятелно да
изпълняват длъжностните си задължения, но работата им се организира и
контролира от специалисти с по-високо равнище на отговорност.
6. Резултат 3.3 „Участва ефективно в
производствените процеси“ е твърде обобщен, включва широк набор от умения и
компетентности и не е логически свързан с предходните два резултата. Изисква се краен резултат, но не се определя минималната теоретична
подготовка, която прави този резултат възможен. Това води до
несистемност: обучаемият трябва да „участва ефективно“ без да знае в какво
точно участва. Ефективното
участие предполага умения
за мониторинг, спазване
на технологични инструкции, анализ на процеси, контрол на технологичните
отклонения и др. и не съответства на профила на първа СПК.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ: Подходящо е в този РУ акцентът
при изграждане на резултати от учене да се търси по посока на изграждане на
знания, умения и компетентности за
устойчиво и екологично използване на ресурси в ХВП и РУ 3.3. да има следния
примерен вид
РУ 3.3.: Устойчиво и
екологично използване на ресурси в ХВП
Знания
Умения
Компетентности
II.
ЕРУ 4 – Хигиена и безопаисност на хранителни
продукти и напитки
Така формулираното заглавие на ЕРУ 4 обхваща една от
най-широките теми в областта на хранително-вкусовата промишленост. Понятието
„безопасност на храните“ включва цялостен набор от регулаторни изисквания, системи за управление, мерки и процедури с различна
насоченост и обхват, чиято
основна цел е да се предотврати замърсяване във всички етапи от производството. Целта на ЕРУ 4 не е да
обхване цялата система за безопасност на храните, а да изгради основна теоретична и
практическа подготовка, съобразена с първа степен на професионална квалификация относно
хигиената и санитарните мерки в производството на храни.
Предлагаме тези ЕРУ да се обединят под наименованието EРУ 4Хигиена и санитарни мерки в производството на храни, а
РУ4.1. - Основни
хигиенни и санитарни изисквания в ХВП. Използването на наименованието - прилага принципите на ДХП в
производствената среда е некоректно, тъй като ДХП е структурирана пререквизитна
система за хигиенен контрол и тя не е обект на изучаване на това ниво на професионална
квалификация
В 4.2. Поддържа и контролира хигиената на персонала и
спазва изискванията за здравен статус на персонала е неуместно да се
определи като резултат от учене - знание
и съотвено умение относно хигиената на контактните повърхности:
„Обяснява значението на чистотата на контактните
повърхности за безопасността на храните …
Спазва инструкциите за поддържане на чистотата на контактните
повърхности“
При компетентностите изразът „Поддържа високи стандарти за лична
хигиена на персонала, като прилага принципите на добрите производствени
практики…“ е некоректен, тъй като на този етап не се изучава
системата за ДПП и съответно принципите
на тази система.
II. Бележки относно специфична професионална подготовка
за професия Контрол на качеството и безопасност на храните
В раздел
3.2.3.Специфична професионална подготовка по професията отразена в пет единици
резултати от учене – от ЕРУ 5 до ЕРУ 9 вкл.
Съществува смесване на търсени резултати от учене за системите
за контрол на качеството и контрол на хранителната безопасност. Това смесване
води до недостатъчна яснота в обучението, непълна професионална подготовка и несъответствия
с реалната работна практика. В стандарта тези системи често са преплетени без разграничение
– например в наименованието на РУ и в целите на обучението. Липсва логичност,
системност и последователност в структурирането на резултатие.
В предложения проект като
специфична професионална подготовка по професията се наблюдава значително
изместване на фокуса на подготовката.
В ЕРУ 5 Организация на и
контрол на технологичния процес
При РУ 5.1. Познава същността на
технологичните процеси при производство на храни и напитки и техния контрол
-
Знанията
относно „Познава видовете суровини, спомагателни материали и добавки,
използвани при производство на храни и напитки, и
техните свойства“ дублира елемент на знания от РУ 3.1.
-
-
„Познава изискванията за
качество, безопасност и добри производствени практики…“ – Това знание принадлежи
към системния контрол и нормативните изисквания, а не към същността на
технологичните процеси.
-
„Разбира и работи с технологична документация“ - за това умение няма определени знания, а и не е
конкретизирано с какъв вид технологична документация работи.
-
„Прилага изискванията за качество, безопасност и ДПП в/
при…“ изразът се използва да обозначи и знание и умение.
В рамките на едно ЕРУ са
смесени чисто технологични знания с нормативно-организационни знания. Това
изкривява логиката на обучението - първо трябва да се усвои технологията и
нейният контрол, а след това да се надгради с нормативните и
стандартизирани рамки
(СУК по стандарт,
ДПП, HACCP).
-
Технологичните
знания са на ниво – „познава схемите и етапите на технологичните процеси за
различни групи храни и напитки“ – твърде обща формулировка, но не е
разграничено дали се очаква описателно познаване (разпознава етапи) или аналитично
разбиране (умее да свърже етапи с потенциални рискове).
-
При
РУ 5.2 – в цялото си съдържание дублира резултати от учене, описани в РУ 5.1.
Например „Разбира и работи с технологична документация…“, „организара
прилагането на методи за контрол в определен производствен участък“, „Идентифицира
(и анализира във ЕРУ 5.3.) ключови качествени показатели за даден продукт или
процес“
-
„Дефинира и прилага методи за технологичен контрол“ – дефиниции се
правят на понятия, методите на технологичен контрол изискват аналитично
разбиране на причинно-следствени връзки, прилагането на методите е умение, а не
знание
-
Умение – „организира и прилагането на методи за контрол в
определен производствен участък“ –какъв вид контрол се визира?
-
„Идентифицира и анализира ключови качествени
показатели за даден продукт или процес“ – само „ключовите“ показатели ли
контролира, а кои показатели не са ключови?
-
Компетентности – „ Способен е активно да участва в
ефективното планиране на технологичния контрол при производство на храни и
напитки под ръководството на технолог“ – планирането на технологичния
контрол е управленческа дейност, не е в компетенциите на специалист с трета
степен на професионална квалификация. Той може да планира оперативните си действия в процеса
на технологичния контрол, но не и да извършва самостоятелно процесно или
производствено планиране
-
-
При
РУ 5.3 Резултатът
от учене „Извършва физикохимичен анализ“ предполага умения и знания, свързани с
практическото изпълнение на лабораторни анализи – работа с апарати, спазване на
методики, отчет на резултати, техника на измерване.
-
Предложените
знания включват:
-
„Представя
методи за физикохимичен анализ“
-
„Анализира
химичните промени под влияние на технологични обработки и тяхното влияние върху
качеството и безопасността“
-
Анализът
на химични промени е технологична, не лабораторна компетентност.
-
Оценката
на влиянието върху безопасността също е технологичен и управленски аспект, не
пряко свързан с изпълнение на физикохимичен анализ.
-
„Представя
методи“ е когнитивно ниво , което не кореспондира с „умее да извършва
физико-химични анализи според утвърдени методи“ – за това умение се
изискват знания за същност, принцип на метода, условия на провеждане,
апаратура, изисквания за безопасна работа и т. н
При РУ 5.4
Извършва микробиологичен анализ на хранителни продукти
-
„Характеризира основните групи микроорганизми“ - в ДОС няма заложени РУ за микробиология – обща
и микробиология на храните
-
„Представя методи за микробиологичен анализ (качествени,
количествени, аналитични, референтни и др.)“ - Очаква се
познаване и следване на методики, не тяхното систематизиране или анализ.
„Аналитични“ и „референтни“ методи се използват в други стандарти → извън III
СПК.
-
„Обяснява влиянието на технологичната обработка върху
микроорганизмите“ - това е технологична компетентност, няма връзка с
рутинната лабораторна операция „извършване на анализ“.
-
„Посочва микробиологичните изисквания и критерии за
безопасност“
-
„Изяснява микробиологичните изисквания и критерии за
хигиената в производството“ – тези знания не кореспондират с формулировката на РУ 5.4.
-
„Умее да идентифицира и преброява микроорганизмите - Идентификацията
включва морфология, биохимия, селективни среди, няма включени РУ за тези знания
-
„Установява опасности от микробиологичен произход и
участва при оценката на риска“ - това е HACCP дейност, управленско-технологична функция.
Така
определени компетентностите за тези РУ не съответстват на формулировката на Извършва
микробиологичен анализ на хранителни продукти
-
„Способен е адекватно да оценява микробиологичната
безопасност…“
-
„Оценява безопасността“ е технологична, контролна и
регулаторна дейност, не лабораторна.
При определяне
на критериите за оценяване на ЕРУ 5 няма съответствие със знанията, уменията и
компетентностите в отдерните РУ, които го съставляват
В проекта за ДОС ясно личи дефицит
на задълбочени знания и умения, свързани с технологията на храните, които всъщност са
базата, без която контролът върху качеството и безопасността не може да се
осмисли и приложи адекватно. Ако учениците не получат солидна технологична
подготовка контролът ще се ограничи до „отчитане на показания“ и „попълване на
документи“. Включване на знания за технологичен контрол е основа за осмисляне на критичните параметри
и дефектите. Без
основна подготовка за технологията и технологичния контрола на храните
обучаемите няма да могат да анализират причинно-следствени връзки при дефекти
или несъответствия; няма да могат да участват ефективно в екипи за поддържане
на HACCP/ISO системи, защото няма да разбират причините за дадено изискване.
Нужно е да се обособи
по-силен технологичен модул който да включва:
ЕРУ …. Технология и контрол на технологичните процеси при
производство на храни и напитки
РУ 5.1 Технология на производство на хляб и хлебни изделия
РУ 5.2 Технология на производство на захарни изделия
РУ 5.3 Технология на производство на месо и месни продукти
РУ 5.4 Технология на производство на млечни продукти
РУ5.5 Технология на производство на алкохолни и безалкохолни напитки
РУ 5.6 Технология на производство на консерви от плодове и зеленчуци
РУ 5.7 Организация и методи за технологичен контрол
Ядрото на знанията за всяко РУ да
съдържа знания за:
- класификация, характеристика на видовете продукти,
- изисквания към суровините;
- схема на технологичния процес;
- цел, същност и технологичен контрол на отделните операции и
процеси.
- методи за физико-химичен, микробиологичен, органолептичен и
нструментални методи, контрол на продуктите и процесите, организация на
технологичния контрол. В резултатите от ученето да се отрази ролята на
технологичния контрол като инструмент за откриване на връзката между технологичните фактори
и качеството/безопасността на
продукта.
Спрямо знанията да се
формулират съответните умения и компетентности
ЕРУ 6 да остане с почти същата формулировка –
Осигуряване на качество и безопасност на храните. Съдържанието да бъде
променено, като се даде акцент на опасностите в храните, които са един основен
обем от знания от специфичната професионална подготовка и дават теоретична
основа за осмисляне и практическо прилагане на професията. Може да има следната
формулировка. (поради голямата значимост на темата за опасностите в храните,
могат да бъдат обособени в отделно ЕРУ).
РУ 6.1. Опасности в
храните – физични, химични, биологични – характеристика, въздействие,
източници, рискове, методи и мерки за елиминиране или намаляване
В настоящата версия на Държавния
образователен стандарт (ДОС) не са заложени резултати от учене, които да
третират основните видове опасности в храните (биологични, химични, физични и
алергени), въпреки че те са фундаментален елемент от професионалния профил
„Контрол на качеството и безопасност на храните“. Това води до няколко важни
несъответствия с професионалния профил и подготовка:
1. Пропуск в основната теоретична
подготовка за безопасност на храните Разпознаването на опасностите е базова и
задължителна компетентност за специалисти, които участват в контрол, надзор или
мониторинг на качеството и безопасността. Без разбиране на природата на
различните опасности, източниците и
пътищата за замърсяване не може да се формира адекватна хигиенна и безопасна
практика.
2. Липса на основа за прилагане на
ДХП, ДПП и елементи от HACCP - всички системи за управление на безопасността на
храните са изградени върху анализ на опасностите. Когато в ДОС липсва изискване
за резултат от учене, свързан с видовете опасности, се създава прекъсване между
знания, умения и компетентности, тъй като обучаемите не разбират защо са важни
хигиенните мерки, не осъзнават рисковете, които предотвратяват, не могат да
направят връзка между опасност – мярка – резултат.
3. Несъответствие с професионалния
профил и секторните изисквания -
Професията „Контрол на качеството и безопасност на храните“ по своя
същност предполага познаване на опасностите, идентифициране на рискови ситуации,
участие в дейности за превенция на замърсяване. Липсата на тези резултати от
учене прави стандарта частично несъответстващ на очакванията на работодателите
за практическите изисквания към персонала в ХВП.
4. Ограничаване на практическите
умения на обучаемите - учениците няма как да разпознават симптоми на развала,
да идентифицират рискови суровини или процеси, докладват нехарактерни промени
(цвят, мирис, текстура), ако нямат въведени знания за видовете опасности и
проявленията им. Следователно липсата на този елемент ограничава практическата
пригодност на компетентностите при завършване на обучението.
Да се включи резултат от ученето РУ….. Изисквания и особености на системния контрол на качеството и
безопасността на храните - като се обърне внимание на следните особености - основан е на нормативни
изисквания (национално и европейско законодателство) и международни
стандарти (НАССР, ISO 9001, и др.); включва: изграждане, внедряване и
поддържане на системи за управление на качеството и безопасността;
документиране и доказване на съответствието; проследимост на продуктите и
процесите; превантивни и коригиращи действия; участие във вътрешни и външни
одити.
За по-добро смислово организиране
на РУ и да се спази принципа на системност и последователност е наложително да
се обединят единици резултати от учене, свързани с характеристиките и
функционирането на отделните системи за безопасност и качество на храните.
Разкъсването и повтарянето на информация ( забелязва се даже повтаряне на
елементи на РУ от етапа на отрасловата професионална подготовка - например елементи от РУ6.2 повтарят
елементи от РУ 4.1 без да има значимо по-високо ниво на познавателност).
Като ЕРУ 7 да се обединят РУ 6.2 с
ЕРУ 7 и се опишат резултати с цялостното представяне на системата за ДПП като
предпоставъчен хоризонтален подход за осигуряване на безопасност на храните с
нейните цел, обхват, структура, съдържание на отделните програми.
Като ЕРУ 8 да се обединят РУ 6.3 с
ЕРУ 8 – за системата НАССР
Като ЕРУ 9 да се обединят РУ 6.4 с
РУ 9.1 и РУ 9. 2 – за СУК по БДС EN ISO 9001/2015
Да се въведе ново ЕРУ 10
Организиране на информационни, материални ресурси и работата на малък екип от
хора ( примерна формулировка).
Относно т.4 Съобразно
изискванията на бизнеса – да се определят съвкупност от единици
резултати от учене, които да формират придобиването на квалификация по част от
професията „ Контрол
на качеството и безопасност на храните“ , а именно
-
Контрол на качеството на храните
-
Контрол на хранителната безопасност или Безопасност на
храните
В 6. Изисквания към обучението – не
са отбелязани основни дигитални средства за обучение към РУ 9.4.
Донка Николова
Гл. учител в ПГХТТ, гр. Пловдив