С настоящата наредба се приема държавният образователен стандарт (ДОС) за придобиване на квалификация по професията „Производство на безалкохолни и алкохолни напитки“ от Списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл. 6 от Закона за професионалното образование и обучение (ЗПОО), утвърден със Заповед № РД09-2230 от 09.08.2024 г. на министъра на образованието и науката.
Приемането на Наредба за придобиване на квалификация по професия „Производство на безалкохолни и алкохолни напитки“ е обусловено от необходимостта за осигуряване на професионална подготовка на кадри за един от водещите отрасли на хранително-вкусовата промишленост, които да умеят да прилагат съвременни технологии в производствени процеси на безалкохолни и алкохолни продукти.
Проектът на акт е изготвен в съответствие с изискванията на Закона за професионалното образование и обучение и в контекста на нуждата от разработване на съдържанието на държавния образователен стандарт за придобиване на професионална квалификация съгласно динамично променящата се икономическа, социална и регулаторна среда.
Наредбата за придобиване на квалификация по професията „Производство на безалкохолни и алкохолни напитки“ се издава на основание чл. 22, ал. 6, във връзка с ал. 2, т. 6 от Закона за предучилищното и училищното образование.
Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Общо 1 коментар
23.10.2025
28.11.2025
---
Справка или съобщение.
СТАНОВИЩЕ
относно структурата и съдържанието на обсъждания на Експертен съвет към НАПОО
проект на Държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация
по професията „Производство на безалкохолни и алкохолни напитки“
При анализ на съдържанието и структурата на предложения държавен образователен стандарт се установяват недостатъци, които ограничават неговата яснота и практическа приложимост в образователния процес.
На първо място се наблюдава липса на последователност при подреждането на резултатите от ученето (РУ). Формулировките не са изведени така, че да разграничават ясно необходимите професионални знания, умения и компетентности, специфични за професията „Производство на безалкохолни и алкохолни напитки“. Това затруднява идентифицирането на ключовите компетентности, включително тези, свързани с изпълнението на отделни технологични операции и етапи в рамките на професията.
На второ място, в документа са включени РУ, които се повтарят или не са релевантни за спецификата на производството на безалкохолни и алкохолни напитки. Това води до претоварване на стандарта, загуба на фокус и създава затруднения при определянето на основните приоритети в професионалната подготовка.
Необходимо е съдържанието на стандарта да бъде подложено на структурна редакция, така че да осигури яснота на компетентностите и съответствие с особеностите на професионалното направление. Това е ключово условие за ефективното разработване на учебни планове, учебни програми и механизми за оценяване, основани на резултати от ученето.
Забележки и препоръки по конкретни ЕРУ:
1. ЕРУ от отраслова и специфична подготовка
В рамките на ЕРУ от отраслова и специфична подготовка липсва ясно формулиране на РУ по отделните технологични етапи.
Необходимо е:
● компетентностите по всяко ЕРУ да бъдат ясно обособени;
● да се избегне прекомерното обобщаване;
● да се формулират конкретни умения, отразяващи реалните технологични процеси и изисквания на професията.
В настоящия вариант компетентностите са структурирани твърде общо и не позволяват ясно диференциране на знания и умения по отделните части на професията.
2. Преструктуриране на ЕРУ 8 – Производство на тихи, шумящи и специални вина и оцет
Предложената структура на ЕРУ 8 не съответства на реалната професионална логика и на необходимото равнище на подготовка.
Необходимо е:
● РУ 8.2 „Участва в производство на шумящи вина“ и
● РУ 8.3 „Участва в производство на специални вина“
да отпаднат от стандарта.
Аргументи:
● Производството на шумящи (пенливи) и специални вина изисква специфична производствена база, оборудване и подготвеност, които значително надвишават обхвата на основната професионална подготовка.
● Технологиите са значително по-сложни и надграждат процесите при производство на тихи вина; усвояването им изисква по-голям обем обучение и практика, които не могат да бъдат осигурени в рамките на учебните часове.
Предложение:
● РУ 8.1 „Участва в производството на тихи вина“ да бъде преструктурирано, като отделните етапи от производството на тихи вина бъдат оформени като отделни РУ (например: прием и подготовка на грозде, ферментация, стабилизация, бистрене, филтрация, бутилиране и др.)
3. ЕРУ 9 – Контрол на качеството на алкохолни и безалкохолни напитки
Предлага се отпадане на РУ 9.3 „Спиртни високоалкохолни напитки“, поради същите основания, изложени при ЕРУ 8.
Аргументи:
● Производството на високоалкохолни напитки (спиртни напитки) е технологично специфично и изисква оборудване (дестилационни апарати, ректификационни съоръжения), които учебните заведения не могат да осигурят.
● Процесът включва строг режим на контрол, специфични законови изисквания и повишени рискове, несъвместими с обучението на ученици в рамките на ПОО.
Предвид горепосочените бележки и изискванията на професионалната подготовка за производство на напитки, е необходимо:
● да се прецизират компетентностите по всички ЕРУ от отраслова и специфична подготовка;
● да се избегне прекомерното обобщаване и дублиране на РУ;
● да се гарантира логическа и технологична последователност на етапите в производството;
● да се осигури яснота и съответствие на компетентностите с реалните възможности на образователните институции и с нуждите на бранша.
Молим да се вземат предвид тези препоръки, както и допълнителните коментари и пояснения, за да бъдат избегнати терминологични, структурни и смислови неточности при финализирането на стандарта.
С уважение,
Екип учители от ПГХТТ, гр. Пловдив
26.11.2025 г.
СТАНОВИЩЕ
относно структурата и съдържанието на обсъждания на Експертен съвет към НАПОО
проект на Държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация
по професията „Производство на безалкохолни и алкохолни напитки“
При анализ на съдържанието и структурата на предложения държавен образователен стандарт се установяват недостатъци, които ограничават неговата яснота и практическа приложимост в образователния процес.
На първо място се наблюдава липса на последователност при подреждането на резултатите от ученето (РУ). Формулировките не са изведени така, че да разграничават ясно необходимите професионални знания, умения и компетентности, специфични за професията „Производство на безалкохолни и алкохолни напитки“. Това затруднява идентифицирането на ключовите компетентности, включително тези, свързани с изпълнението на отделни технологични операции и етапи в рамките на професията.
На второ място, в документа са включени РУ, които се повтарят или не са релевантни за спецификата на производството на безалкохолни и алкохолни напитки. Това води до претоварване на стандарта, загуба на фокус и създава затруднения при определянето на основните приоритети в професионалната подготовка.
Необходимо е съдържанието на стандарта да бъде подложено на структурна редакция, така че да осигури яснота на компетентностите и съответствие с особеностите на професионалното направление. Това е ключово условие за ефективното разработване на учебни планове, учебни програми и механизми за оценяване, основани на резултати от ученето.
Забележки и препоръки по конкретни ЕРУ:
1. ЕРУ от отраслова и специфична подготовка
В рамките на ЕРУ от отраслова и специфична подготовка липсва ясно формулиране на РУ по отделните технологични етапи.
Необходимо е:
● компетентностите по всяко ЕРУ да бъдат ясно обособени;
● да се избегне прекомерното обобщаване;
● да се формулират конкретни умения, отразяващи реалните технологични процеси и изисквания на професията.
В настоящия вариант компетентностите са структурирани твърде общо и не позволяват ясно диференциране на знания и умения по отделните части на професията.
2. Преструктуриране на ЕРУ 8 – Производство на тихи, шумящи и специални вина и оцет
Предложената структура на ЕРУ 8 не съответства на реалната професионална логика и на необходимото равнище на подготовка.
Необходимо е:
● РУ 8.2 „Участва в производство на шумящи вина“ и
● РУ 8.3 „Участва в производство на специални вина“
да отпаднат от стандарта.
Аргументи:
● Производството на шумящи (пенливи) и специални вина изисква специфична производствена база, оборудване и подготвеност, които значително надвишават обхвата на основната професионална подготовка.
● Технологиите са значително по-сложни и надграждат процесите при производство на тихи вина; усвояването им изисква по-голям обем обучение и практика, които не могат да бъдат осигурени в рамките на учебните часове.
Предложение:
● РУ 8.1 „Участва в производството на тихи вина“ да бъде преструктурирано, като отделните етапи от производството на тихи вина бъдат оформени като отделни РУ (например: прием и подготовка на грозде, ферментация, стабилизация, бистрене, филтрация, бутилиране и др.)
3. ЕРУ 9 – Контрол на качеството на алкохолни и безалкохолни напитки
Предлага се отпадане на РУ 9.3 „Спиртни високоалкохолни напитки“, поради същите основания, изложени при ЕРУ 8.
Аргументи:
● Производството на високоалкохолни напитки (спиртни напитки) е технологично специфично и изисква оборудване (дестилационни апарати, ректификационни съоръжения), които учебните заведения не могат да осигурят.
● Процесът включва строг режим на контрол, специфични законови изисквания и повишени рискове, несъвместими с обучението на ученици в рамките на ПОО.
Предвид горепосочените бележки и изискванията на професионалната подготовка за производство на напитки, е необходимо:
● да се прецизират компетентностите по всички ЕРУ от отраслова и специфична подготовка;
● да се избегне прекомерното обобщаване и дублиране на РУ;
● да се гарантира логическа и технологична последователност на етапите в производството;
● да се осигури яснота и съответствие на компетентностите с реалните възможности на образователните институции и с нуждите на бранша.
Молим да се вземат предвид тези препоръки, както и допълнителните коментари и пояснения, за да бъдат избегнати терминологични, структурни и смислови неточности при финализирането на стандарта.
С уважение,
Екип учители от ПГХТТ, гр. Пловдив
26.11.2025 г.