Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Наредба за придобиване на квалификация по професията „Производство на захар и захарни изделия“

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

23.10.2025 г. 28.11.2025 г. Неактивна

Номер на консултация

11713-K

Област на политика

Образование

С настоящата наредба се приема държавният образователен стандарт (ДОС) за придобиване на квалификация по професията „Производство на захар и захарни изделия“ от Списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл. 6 от Закона за професионалното образование и обучение (ЗПОО), утвърден със Заповед № РД09-2230 от 09.08.2024 г. на министъра на образованието и науката.

Приемането на Наредба за придобиване на квалификация по професия „Производство на захар и захарни изделия“ е обусловено от необходимостта за осигуряване на професионална подготовка на кадри, които да обезпечат качественото и безопасно производство в един от традиционно значимите отрасли на хранително-вкусовата промишленост. Подготовката на специалисти с професионални компетентности по всички етапи на производствения процес е ключова за повишаване на конкурентоспособността на индустрията, за гарантиране на безопасността на продуктите и за устойчивото развитие на сектора.

Проектът на акт е изготвен в съответствие с изискванията на Закона за професионалното образование и обучение и в контекста на нуждата от разработване на съдържанието на държавния образователен стандарт за придобиване на професионална квалификация съгласно динамично променящата се икономическа, социална и регулаторна среда.

Наредбата за придобиване на квалификация по професията „Производство на захар и захарни изделия“ се издава на основание чл. 22, ал. 6, във връзка с ал. 2, т. 6 от Закона за предучилищното и училищното образование.

 

Отговорна институция

Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg

Контактна информация

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

Коментари

Общо 1 коментар

ПГХТТ 28.11.2025 08:46

СТАНОВИЩЕ

     относно проект на държавния образователен стандарт (ДОС) за придобиването на квалификация по професия код 072104 „Производство на захар и захарни изделия“ от област на образование „Добив и производствени технологии“ и професионално направление код 0721 „Хранителни технологии“, съгласно Списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл. 6, ал. 1 от Закона за професионалното образование и обучение.

                                                   

    Уважаеми колеги,

    Предложеният проект на наредба, определяща държавния образователен стандарт за придобиване на квалификация по професия код 072104 „Производство на захар и захарни изделия“ в настоящия му вид не гарантира, че бъдещите специалисти ще придобият необходимите знания и умения, съответстващи на съвременните изисквания на индустрията. Необходимо е значително преработване, включително актуализиране на учебното съдържание, въвеждане на модерни технологии, засилване на практическата подготовка и привеждане на стандарта в съответствие с реалните потребности на работодателите.

   Професията обхваща разнообразни продуктови групи, но проектът не дефинира ясно технологичните особености на различните видове изделия. Така се пропускат важни специфики, които са от съществено значение за практическата подготовка.

   Недостатъчно са конкретизирани изискванията към практическия компонент на обучението – условия, среда, оборудване и обем от практически умения, които следва да бъдат усвоени. Това създава риск от различно качество на обучението в отделните училища.

   Проектът не отчита в пълна степен специфичните рискове, характерни за производството на захар и захарни изделия – експлозивни прахове, високи температури, специфични хигиенни изисквания и работа с горещи сиропи. Липсата на ясно структурирани компетентности по здраве и безопасност може да доведе до непълноценна подготовка на обучаемите.

   Предлагаме да се обмисли добавянето и на компетентност, свързана с иновативни тенденции (замяна или намалено съдържание на захар, функционални съставки), тъй като това е важен пазарен тренд.

   Липсва акцент върху технологичния контрол при производство на захарни изделия.

  Формулировките на резултатите от учене са общи и позволяват широки интерпретации. Не са посочени конкретни индикатори, чрез които да се измери степента на усвояване на компетентностите. Това затруднява както обучаващите организации, така и процеса на оценяване.

   Според нас, на места формулировките трябва да бъдат прецизирани:

   В ЕРУ 3 Технологични процеси в хранително-вкусовата промишленост

  Резултат от учене 3.1. Вместо: Описва  същността и  етапите  на  технологичните  процеси  в хранително-вкусовата промишленост (ХВП). - Описва  същността и целите на  технологичните  процеси  в хранително-вкусовата промишленост (ХВП).

    Замяна на:   

  • Познава същността на производствения и технологичния процес в ХВП – цели, общи принципи и методи на въздействие върху суровините за превръщането им в готови продукти – с „Познава организацията, същността и целите на производствения и технологичния процес в ХВП, принципите и методите на въздействие върху суровините за превръщането им в готови продукти“.

  • Изброява и описва основните етапи на технологичния процес (например подготовка на суровини, обработка, опаковане, съхранение) – с „Познава същността и целите на етапите на технологичния процес (например подготовка на суровини, обработка, опаковане, съхранение)“.

  • Различава основните видове суровини в ХВП и техните свойства, влияещи на избора на технология – с „Познава основните видове суровини в ХВП и техните свойства, влияещи на избора на технология“.

    В резултат от учене 9.2. Участва в производството на млечно-маслени бонбони, 10.1. Участва в производството на шоколадови бонбони, 11.1. Участва в производството на халва, 9.3. Участва в производството на дъвчащи бонбони и 11.2. Участва в производството на локум:

    Вместо: Дефинира технологията за производство на млечно-маслени бонбони; Дефинира технологията за производство на различни видове шоколадови бонбони (плътни, черупкови и други); Дефинира технологията за производство на различни видове шоколадови бонбони (плътни, черупкови и други) - Познава (описва, обяснява) технологията за производство на ...

    Замяна на: Дефинира правилата за експлоатация и безопасно обслужване – с    

  „ Посочва (познава) правилата за експлоатация и безопасно обслужване“.

    Вместо: Дефинира необходимите суровини и материали и техните свойства; Дефинира необходимите суровини и полуфабрикати - Познава необходимите суровини и материали и техните свойства; Познава необходимите суровини и полуфабрикати, както и замяна на: Дефинира изискванията към суровините – с „Посочва изискванията към суровините“...

   В Резултат от учене 13.1. Организира и контролира определен етап от производствения процес - да се замени с „Организира и контролира технологичните процеси“, както и да се добави в знания – „Познава качествените показатели на готовия продукт“...

    С оглед на изложеното считаме, че проектът на ДОС в настоящия си вид не осигурява достатъчно актуална, цялостна и практически ориентирана рамка за подготовка на квалифицирани кадри. Необходимо е неговото цялостно преразглеждане и допълване и гарантиране на реална приложимост, съответствие с технологичните тенденции и потребностите на пазара на труда.

 

С уважение,

Екип учители от ПГХТТ, гр. Пловдив

26.11.2025 г.

СТАНОВИЩЕ

     относно проект на държавния образователен стандарт (ДОС) за придобиването на квалификация по професия код 072104 „Производство на захар и захарни изделия“ от област на образование „Добив и производствени технологии“ и професионално направление код 0721 „Хранителни технологии“, съгласно Списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл. 6, ал. 1 от Закона за професионалното образование и обучение.

                                                   

    Уважаеми колеги,

    Предложеният проект на наредба, определяща държавния образователен стандарт за придобиване на квалификация по професия код 072104 „Производство на захар и захарни изделия“ в настоящия му вид не гарантира, че бъдещите специалисти ще придобият необходимите знания и умения, съответстващи на съвременните изисквания на индустрията. Необходимо е значително преработване, включително актуализиране на учебното съдържание, въвеждане на модерни технологии, засилване на практическата подготовка и привеждане на стандарта в съответствие с реалните потребности на работодателите.

   Професията обхваща разнообразни продуктови групи, но проектът не дефинира ясно технологичните особености на различните видове изделия. Така се пропускат важни специфики, които са от съществено значение за практическата подготовка.

   Недостатъчно са конкретизирани изискванията към практическия компонент на обучението – условия, среда, оборудване и обем от практически умения, които следва да бъдат усвоени. Това създава риск от различно качество на обучението в отделните училища.

   Проектът не отчита в пълна степен специфичните рискове, характерни за производството на захар и захарни изделия – експлозивни прахове, високи температури, специфични хигиенни изисквания и работа с горещи сиропи. Липсата на ясно структурирани компетентности по здраве и безопасност може да доведе до непълноценна подготовка на обучаемите.

   Предлагаме да се обмисли добавянето и на компетентност, свързана с иновативни тенденции (замяна или намалено съдържание на захар, функционални съставки), тъй като това е важен пазарен тренд.

   Липсва акцент върху технологичния контрол при производство на захарни изделия.

  Формулировките на резултатите от учене са общи и позволяват широки интерпретации. Не са посочени конкретни индикатори, чрез които да се измери степента на усвояване на компетентностите. Това затруднява както обучаващите организации, така и процеса на оценяване.

   Според нас, на места формулировките трябва да бъдат прецизирани:

   В ЕРУ 3 Технологични процеси в хранително-вкусовата промишленост

  Резултат от учене 3.1. Вместо: Описва  същността и  етапите  на  технологичните  процеси  в хранително-вкусовата промишленост (ХВП). - Описва  същността и целите на  технологичните  процеси  в хранително-вкусовата промишленост (ХВП).

    Замяна на:   

  • Познава същността на производствения и технологичния процес в ХВП – цели, общи принципи и методи на въздействие върху суровините за превръщането им в готови продукти – с „Познава организацията, същността и целите на производствения и технологичния процес в ХВП, принципите и методите на въздействие върху суровините за превръщането им в готови продукти“.

  • Изброява и описва основните етапи на технологичния процес (например подготовка на суровини, обработка, опаковане, съхранение) – с „Познава същността и целите на етапите на технологичния процес (например подготовка на суровини, обработка, опаковане, съхранение)“.

  • Различава основните видове суровини в ХВП и техните свойства, влияещи на избора на технология – с „Познава основните видове суровини в ХВП и техните свойства, влияещи на избора на технология“.

    В резултат от учене 9.2. Участва в производството на млечно-маслени бонбони, 10.1. Участва в производството на шоколадови бонбони, 11.1. Участва в производството на халва, 9.3. Участва в производството на дъвчащи бонбони и 11.2. Участва в производството на локум:

    Вместо: Дефинира технологията за производство на млечно-маслени бонбони; Дефинира технологията за производство на различни видове шоколадови бонбони (плътни, черупкови и други); Дефинира технологията за производство на различни видове шоколадови бонбони (плътни, черупкови и други) - Познава (описва, обяснява) технологията за производство на ...

    Замяна на: Дефинира правилата за експлоатация и безопасно обслужване – с    

  „ Посочва (познава) правилата за експлоатация и безопасно обслужване“.

    Вместо: Дефинира необходимите суровини и материали и техните свойства; Дефинира необходимите суровини и полуфабрикати - Познава необходимите суровини и материали и техните свойства; Познава необходимите суровини и полуфабрикати, както и замяна на: Дефинира изискванията към суровините – с „Посочва изискванията към суровините“...

   В Резултат от учене 13.1. Организира и контролира определен етап от производствения процес - да се замени с „Организира и контролира технологичните процеси“, както и да се добави в знания – „Познава качествените показатели на готовия продукт“...

    С оглед на изложеното считаме, че проектът на ДОС в настоящия си вид не осигурява достатъчно актуална, цялостна и практически ориентирана рамка за подготовка на квалифицирани кадри. Необходимо е неговото цялостно преразглеждане и допълване и гарантиране на реална приложимост, съответствие с технологичните тенденции и потребностите на пазара на труда.

 

С уважение,

Екип учители от ПГХТТ, гр. Пловдив

26.11.2025 г.

История

  • Начало на обществената консултация

    23.10.2025

  • Приключване на консултацията

    28.11.2025

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.

Моля изчакайте