С настоящата наредба се приема държавният образователен стандарт (ДОС) за придобиване на квалификация по професията „Производство на мляко и млечни продукти“ от Списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл. 6 от Закона за професионалното образование и обучение (ЗПОО), утвърден със Заповед № РД09-2230 от 09.08.2024 г. на министъра на образованието и науката.
Приемането на Наредба за придобиване на квалификация по професия „Производство на мляко и млечни продукти“ е обусловено от необходимостта за осигуряване на професионална подготовка на кадри, които притежават знания и умения както за прилагането на традиционни, така и на съвременни технологични процеси в областта на млечната индустрия в условията на нарастващи изисквания за качество, безопасност и проследимост на млечните продукти.
Проектът на акт е изготвен в съответствие с изискванията на Закона за професионалното образование и обучение и в контекста на нуждата от разработване на съдържанието на държавния образователен стандарт за придобиване на професионална квалификация съгласно динамично променящата се икономическа, социална и регулаторна среда.
Наредбата за придобиване на квалификация по професията „Производство на мляко и млечни продукти“ се издава на основание чл. 22, ал. 6, във връзка с ал. 2, т. 6 от Закона за предучилищното и училищното образование.
Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Общо 1 коментар
23.10.2025
28.11.2025
---
Справка или съобщение.
СТАНОВИЩЕ ПО ПРОЕКТ НА ДЪРЖАВЕН ОБРАЗОВАТЕЛЕН СТАНДАРТ ЗА ПРОФЕСИЯ Код 072102„ПРОИЗВОДСТВО НА МЛЯКО И МЛЕЧНИ ПРОДУКТИ“
Уважаеми колеги,
Във връзка с проекта на Държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по професия код 072102 „Производство на мляко и млечни продукти“, изразяваме своето принципно несъгласие с настоящия му вид, който съдържа фундаментални пропуски в методологията, терминологията и обхвата на професионалните компетенции.
Считаме, че в настоящия си вид, стандартът не отговаря на съвременните изисквания на млекопреработвателната индустрия и не гарантира подготовката на квалифицирани кадри, способни да поемат реални професионални отговорности.
Целта на настоящото становище е да провокира незабавна и цялостна преработка на проекта от работната група.
I. Бележки относно формулировката на компетентностите (липса на терминологична яснота)
1. Използване на недопустимо слаби и неангажиращи глаголи в дефинирането на резултатите от ученето (ЕРУ), които са несъвместими с изискванията към един образователен стандарт, който дефинира професионална квалификация. Професионалистът трябва да знае, прилага, изпълнява и контролира, а не просто да има представа или да разпознава.
Неприемливо слаби формулировки:
- в редица ЕРУ, които дефинират изискванията към специалисти от II и III степен на квалификация (Ниво 3 и 4 по НКР), се срещат изрази като: „Запознат е с технологичната документация“. Това е формулировка за обща осведоменост, а не за професионална компетентност. Специалистът трябва да прилага, разчита и попълва технологична документация.
- В ЕРУ 10.4 (Ефективна комуникация на чужд език), в частта „Знания“, се изисква само „Разпознава основна професионална терминология“. За ниво 4 на НКР (III степен на професионална квалификация), което предполага ръководни функции, се очаква активно владеене и използване на терминологията, а не само нейното разпознаване.
2. Липса на диференциация в отговорностите. В дефинициите за отговорностите на II и III степен на квалификация се наблюдава припокриване, което омаловажава ръководната роля на специалиста с III степен. Например, както специалистът от II степен, така и този от III степен „Носи отговорност за качеството на произведената продукция и за спазването на технологичните режими“.
За специалист с III степен на квалификация (Ниво 4) следва да се изисква организация, контрол и оптимизация на режимите, а не само тяхното спазване. Необходимо е ясно разграничаване на оперативната отговорност (II степен) от организационната и надзорната отговорност (III степен).
II. Фундаментални пропуски на основни елементи от обучението
В структурата на Единиците резултати от ученето (ЕРУ) липсва адекватно и самостоятелно позициониране на ключови за бранша професионални дейности.
1. Липса на самостоятелен ЕРУ за лабораторен и технологичен контрол
Професията „Производство на мляко и млечни продукти“ е пряко свързана с качеството и безопасността на суровината и крайния продукт (анализ на масленост, белтък, антибиотици, соматични клетки и др.). Въпреки че отделни умения като „Взема проби“ и „Извършва лабораторен анализ“ са споменати като умения в рамките на производствените ЕРУ (напр. ЕРУ 7 ), липсва самостоятелен ЕРУ (от 1 до 10), който да обхваща цялостно Технологичен контрол, Анализ на суровини и Проследяемост. Настоящата организация на ЕРУ е недостатъчна за подготовка на специалист, който трябва да бъде ангажиран в непрекъснат контрол на критични точки.
2. Липса на ЕРУ за обща микробиология и ферментационни процеси
В млекопреработката, микроорганизмите са производствен инструмент (при кисело мляко, сирене, масло) и потенциален риск (патогени, развалящи микроорганизми). Специалистът трябва да разграничава, култивира и контролира заквасочните култури, да интерпретира микробиологични анализи и да прилага мерки за превенция на контаминация. Това надхвърля общите хигиенни правила, заложени в ЕРУ 6.
Опитът микробиологията да бъде сведена до „спазване на хигиенни норми“ е методологическа грешка. Този подход подценява изключителната ѝ важност в млечната промишленост. Тя не може да бъде ефективно преподавана и оценявана, ако е разпръсната като подточка в общите технологични ЕРУ, които се фокусират върху макро процесите.
Настояваме за нов, самостоятелен ЕРУ (например: Микробиологичен контрол и биотехнологии в млекопреработката), който да дефинира измерими резултати от ученето за разпознаване на основните групи микроорганизми, за работа с лабораторна апаратура (микроскопи, термостати) и за управление на ферментационни процеси, съгласно изискванията за средно ниво на квалификация.
4. Липса на ЕРУ за технологично обзавеждане в ХВП и по-специално в млечната промишленост
Ефективното производство зависи от разбирането на физикохимичните принципи (топлообмен при пастьоризация, хидродинамика при помпите, хомогенизация) и конструкцията на основните апарати. Компетенциите трябва да включват диагностика на проблеми, основни настройки и участие в управлението на оборудването. В настоящия проект, апаратурата е разглеждана само като фонов елемент към отделните технологични стъпки (ЕРУ 7, 8, 9). Това е недостатъчно. Специалността „Процеси и апарати“ е ключова в професионалните гимназии и нейното заместване с общи описания на работата ограничава възможностите на бъдещия специалист за кариерно развитие и решаване на технически казуси.
Настояваме за нов, самостоятелен ЕРУ (напр.: (Експлоатация на) Технологично оборудване в млекопреработката), който да дефинира измерими резултати от ученето, свързани с принципа на действие, основните конструктивни елементи, работните параметри и мерките за ефективна експлоатация и почистване (CIP) на индустриалното оборудване.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ И ИСКАНИЯ
Настоящият проект на ДОС се нуждае от фундаментална преработка. Той не е на нивото, което се очаква от един национален документ - държавен образователен стандарт и не покрива изискванията на съвременната професионална подготовка. Приемането на стандарта в този вид би довело до издаване на дипломи за професионално образование, които не кореспондират с реалните нужди и изисквания на пазара на труда и не удовлетворяват образователните стандарти.
С уважение,
Екип учители от ПГХТТ, гр. Пловдив
27.11.2025 г.
СТАНОВИЩЕ ПО ПРОЕКТ НА ДЪРЖАВЕН ОБРАЗОВАТЕЛЕН СТАНДАРТ ЗА ПРОФЕСИЯ Код 072102„ПРОИЗВОДСТВО НА МЛЯКО И МЛЕЧНИ ПРОДУКТИ“
Уважаеми колеги,
Във връзка с проекта на Държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по професия код 072102 „Производство на мляко и млечни продукти“, изразяваме своето принципно несъгласие с настоящия му вид, който съдържа фундаментални пропуски в методологията, терминологията и обхвата на професионалните компетенции.
Считаме, че в настоящия си вид, стандартът не отговаря на съвременните изисквания на млекопреработвателната индустрия и не гарантира подготовката на квалифицирани кадри, способни да поемат реални професионални отговорности.
Целта на настоящото становище е да провокира незабавна и цялостна преработка на проекта от работната група.
I. Бележки относно формулировката на компетентностите (липса на терминологична яснота)
1. Използване на недопустимо слаби и неангажиращи глаголи в дефинирането на резултатите от ученето (ЕРУ), които са несъвместими с изискванията към един образователен стандарт, който дефинира професионална квалификация. Професионалистът трябва да знае, прилага, изпълнява и контролира, а не просто да има представа или да разпознава.
Неприемливо слаби формулировки:
- в редица ЕРУ, които дефинират изискванията към специалисти от II и III степен на квалификация (Ниво 3 и 4 по НКР), се срещат изрази като: „Запознат е с технологичната документация“. Това е формулировка за обща осведоменост, а не за професионална компетентност. Специалистът трябва да прилага, разчита и попълва технологична документация.
- В ЕРУ 10.4 (Ефективна комуникация на чужд език), в частта „Знания“, се изисква само „Разпознава основна професионална терминология“. За ниво 4 на НКР (III степен на професионална квалификация), което предполага ръководни функции, се очаква активно владеене и използване на терминологията, а не само нейното разпознаване.
2. Липса на диференциация в отговорностите. В дефинициите за отговорностите на II и III степен на квалификация се наблюдава припокриване, което омаловажава ръководната роля на специалиста с III степен. Например, както специалистът от II степен, така и този от III степен „Носи отговорност за качеството на произведената продукция и за спазването на технологичните режими“.
За специалист с III степен на квалификация (Ниво 4) следва да се изисква организация, контрол и оптимизация на режимите, а не само тяхното спазване. Необходимо е ясно разграничаване на оперативната отговорност (II степен) от организационната и надзорната отговорност (III степен).
II. Фундаментални пропуски на основни елементи от обучението
В структурата на Единиците резултати от ученето (ЕРУ) липсва адекватно и самостоятелно позициониране на ключови за бранша професионални дейности.
1. Липса на самостоятелен ЕРУ за лабораторен и технологичен контрол
Професията „Производство на мляко и млечни продукти“ е пряко свързана с качеството и безопасността на суровината и крайния продукт (анализ на масленост, белтък, антибиотици, соматични клетки и др.). Въпреки че отделни умения като „Взема проби“ и „Извършва лабораторен анализ“ са споменати като умения в рамките на производствените ЕРУ (напр. ЕРУ 7 ), липсва самостоятелен ЕРУ (от 1 до 10), който да обхваща цялостно Технологичен контрол, Анализ на суровини и Проследяемост. Настоящата организация на ЕРУ е недостатъчна за подготовка на специалист, който трябва да бъде ангажиран в непрекъснат контрол на критични точки.
2. Липса на ЕРУ за обща микробиология и ферментационни процеси
В млекопреработката, микроорганизмите са производствен инструмент (при кисело мляко, сирене, масло) и потенциален риск (патогени, развалящи микроорганизми). Специалистът трябва да разграничава, култивира и контролира заквасочните култури, да интерпретира микробиологични анализи и да прилага мерки за превенция на контаминация. Това надхвърля общите хигиенни правила, заложени в ЕРУ 6.
Опитът микробиологията да бъде сведена до „спазване на хигиенни норми“ е методологическа грешка. Този подход подценява изключителната ѝ важност в млечната промишленост. Тя не може да бъде ефективно преподавана и оценявана, ако е разпръсната като подточка в общите технологични ЕРУ, които се фокусират върху макро процесите.
Настояваме за нов, самостоятелен ЕРУ (например: Микробиологичен контрол и биотехнологии в млекопреработката), който да дефинира измерими резултати от ученето за разпознаване на основните групи микроорганизми, за работа с лабораторна апаратура (микроскопи, термостати) и за управление на ферментационни процеси, съгласно изискванията за средно ниво на квалификация.
4. Липса на ЕРУ за технологично обзавеждане в ХВП и по-специално в млечната промишленост
Ефективното производство зависи от разбирането на физикохимичните принципи (топлообмен при пастьоризация, хидродинамика при помпите, хомогенизация) и конструкцията на основните апарати. Компетенциите трябва да включват диагностика на проблеми, основни настройки и участие в управлението на оборудването. В настоящия проект, апаратурата е разглеждана само като фонов елемент към отделните технологични стъпки (ЕРУ 7, 8, 9). Това е недостатъчно. Специалността „Процеси и апарати“ е ключова в професионалните гимназии и нейното заместване с общи описания на работата ограничава възможностите на бъдещия специалист за кариерно развитие и решаване на технически казуси.
Настояваме за нов, самостоятелен ЕРУ (напр.: (Експлоатация на) Технологично оборудване в млекопреработката), който да дефинира измерими резултати от ученето, свързани с принципа на действие, основните конструктивни елементи, работните параметри и мерките за ефективна експлоатация и почистване (CIP) на индустриалното оборудване.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ И ИСКАНИЯ
Настоящият проект на ДОС се нуждае от фундаментална преработка. Той не е на нивото, което се очаква от един национален документ - държавен образователен стандарт и не покрива изискванията на съвременната професионална подготовка. Приемането на стандарта в този вид би довело до издаване на дипломи за професионално образование, които не кореспондират с реалните нужди и изисквания на пазара на труда и не удовлетворяват образователните стандарти.
С уважение,
Екип учители от ПГХТТ, гр. Пловдив
27.11.2025 г.