<p>С настоящата наредба се приема държавният образователен стандарт (ДОС) за придобиване на квалификация по професията „Производство на растителни масла и маслопродукти“ от Списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл. 6 от Закона за професионалното образование и обучение (ЗПОО), утвърден със Заповед № РД09-2230 от 09.08.2024 г. на министъра на образованието и науката.</p><p>Приемането на Наредба за придобиване на квалификация по професия „Производство на растителни масла и маслопродукти“ е обусловено от необходимостта за осигуряване на професионална подготовка на кадри, които отговарят на съвременните изисквания за качество и устойчивост на производството, за да се гарантира неговата конкурентоспособност и безопасност.</p><p>Проектът на акт е изготвен в съответствие с изискванията на Закона за професионалното образование и обучение и в контекста на нуждата от разработване на съдържанието на държавния образователен стандарт за придобиване на професионална квалификация съгласно динамично променящата се икономическа, социална и регулаторна среда.</p><p>Наредбата за придобиване на квалификация по професията „Производство на растителни масла и маслопродукти“ се издава на основание чл. 22, ал. 6, във връзка с ал. 2, т. 6 от Закона за предучилищното и училищното образование.</p>
Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Общо 1 коментар
23.10.2025
28.11.2025
---
Справка или съобщение.
СТАНОВИЩЕ ПО ПРОЕКТ НА ДЪРЖАВЕН ОБРАЗОВАТЕЛЕН СТАНДАРТ ЗА
ПРОФЕСИЯ КОД 072107 „ПРОИЗВОДСТВО НА РАСТИТЕЛНИ МАСЛА И МАСЛОПРОДУКТИ“
При преглед на съдържанието на проекта за Държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по професия „Производство на растителни масла и маслопродукти“, считаме, че са допуснати съществени слабости, като неточности в терминологията и неяснота на изказа. Използваните глаголи са неангажиращи -” разпознава, познава, назовава, отчита, участва, демонстрира, владее, идентифицира”. Представените резултати от ученето не са организирани по начин, който ясно да разграничава компонентите на професионалните знания, умения и компетентности. Това възпрепятства възможността за ефективно идентифициране и диференциране на професионални компетентности, включително такива, свързани с изпълнението на части от професията.
Към т.3.2.2
Не са конкретизирани основни видове суровини, материали и технологичните им характеристики - прекалено общо е написано, като цяло за ХВП.
Никъде в ЕРУ 3 не се конкретизират очаквани знания, умения и компетентности отнасящи се към производството на растителни масла и маслопродукти
Към т. 3.2.3.
Не са конкретизирани основни понятия, както и очаквани знания и умения, които изграждат терминологична несвързаност за конкретната професия: растителни масла и маслопродукти, които стандарта трябва да определи като знания. Използват се фрази, които не носят никакъв образователен смисъл.
В ЕРУ 5 се говори за маслодайните растения с “например рапица, слънчоглед, соя”.
По-надолу в графата отново се използват слаби глаголи и изрази: познава, има представа, извършва визуална преценка, взема участие.
В знанията, уменията и компетентностите в ЕРУ 5 липсва категоричност за професионална компетентност.
За ЕРУ 6 се отнасят абсолютно същите бележки, като добавим и “умее да изрежда всички етапи” и то в частта за Умения.
Неточностите и слабостите в предложения проект са много за изброяване, според нас стандартът се нуждае от основна преработка. Считаме, че в настоящия си вид, стандартът не гарантира подготовката на квалифицирани кадри, способни да поемат реални професионални отговорности.
Екип от учители в ПГХТТ, гр. Пловдив
27.11.2025 г.
СТАНОВИЩЕ ПО ПРОЕКТ НА ДЪРЖАВЕН ОБРАЗОВАТЕЛЕН СТАНДАРТ ЗА
ПРОФЕСИЯ КОД 072107 „ПРОИЗВОДСТВО НА РАСТИТЕЛНИ МАСЛА И МАСЛОПРОДУКТИ“
При преглед на съдържанието на проекта за Държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по професия „Производство на растителни масла и маслопродукти“, считаме, че са допуснати съществени слабости, като неточности в терминологията и неяснота на изказа. Използваните глаголи са неангажиращи -” разпознава, познава, назовава, отчита, участва, демонстрира, владее, идентифицира”. Представените резултати от ученето не са организирани по начин, който ясно да разграничава компонентите на професионалните знания, умения и компетентности. Това възпрепятства възможността за ефективно идентифициране и диференциране на професионални компетентности, включително такива, свързани с изпълнението на части от професията.
Към т.3.2.2
Не са конкретизирани основни видове суровини, материали и технологичните им характеристики - прекалено общо е написано, като цяло за ХВП.
Никъде в ЕРУ 3 не се конкретизират очаквани знания, умения и компетентности отнасящи се към производството на растителни масла и маслопродукти
Към т. 3.2.3.
Не са конкретизирани основни понятия, както и очаквани знания и умения, които изграждат терминологична несвързаност за конкретната професия: растителни масла и маслопродукти, които стандарта трябва да определи като знания. Използват се фрази, които не носят никакъв образователен смисъл.
В ЕРУ 5 се говори за маслодайните растения с “например рапица, слънчоглед, соя”.
По-надолу в графата отново се използват слаби глаголи и изрази: познава, има представа, извършва визуална преценка, взема участие.
В знанията, уменията и компетентностите в ЕРУ 5 липсва категоричност за професионална компетентност.
За ЕРУ 6 се отнасят абсолютно същите бележки, като добавим и “умее да изрежда всички етапи” и то в частта за Умения.
Неточностите и слабостите в предложения проект са много за изброяване, според нас стандартът се нуждае от основна преработка. Считаме, че в настоящия си вид, стандартът не гарантира подготовката на квалифицирани кадри, способни да поемат реални професионални отговорности.
Екип от учители в ПГХТТ, гр. Пловдив
27.11.2025 г.