Моите коментари
10.04.2025 17:40
Позиция на НПСС по предложените промени
Във връзка с предложените изменения и допълнения на нормативни актове на Министерския съвет, публикувани за обществено обсъждане на Портала за обществени консултации с линк:
https://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=8965, Националното представителство на студентските съвети в Република България като представител на българските студенти изразява следната позиция:
• НПСС изразява пълна подкрепа за увеличаването на броя на студентите в защитените специалности „Педагогика на обучението по математика“, „Педагогика на обучението по информатика“, „Педагогика на обучението по физика“, „Педагогика на обучението по химия“ и „Педагогика на обучението по природни науки“. Предлагаме също към вече включените да бъде добавена и „Педагогика на обучението по биология“. Тези специалности са изключително важни за подготовката на квалифицирани преподаватели, които ще обучават следващото поколение учени и инженери в ключови научни области. НПСС счита, че увеличеното внимание към тези специалности ще допринесе за подобряване на образователната система и за укрепване на основата за иновации и технологични постижения в България.
Като представители на студентската общност не може да не коментираме и коефицентите за издръжка на обучението в различните сфери на висшето образование. Подкрепяме инициативата на държавата по отношение на вдигането на стойностите им, но смятаме, че предложението за издръжка на студентите в направление „Икономика“ и „Администрация и управление“ остава твърде ниско на фона на останалите и с оглед на необходимостта от модернизиране на образователната среда и качественото обучение. Предлагаме в проекта за Постановлението на Министерски съвет за изменение и допълнение на нормативните актове на Министерски съвет, публикуван за обществени консултации в &1, т.1, буква ”а” числото 3.00 да се замени с числото 5.00.
• Считаме, че тази промяна е необходима за осигуряване на качествено образование и адекватно финансиране на направлението.
Професионално направление "Икономика" и „Администрация и управление“ е ключово за развитието на българската икономика и е необходимо да се осигури адекватно финансиране за качествено обучение. Подкрепяме усилията на Министерството на образованието и науката (МОН) за повишаване ефективността на публичните разходи в системата на висшето образование. Считаме, че увеличението на коефициента за издръжка е оправдано, предвид нарастващите разходи за обучение, включително за поддържане на съвременна учебна база, осигуряване на квалифициран преподавателски състав и провеждане на научни изследвания.
Увеличението на финансирането ще позволи на висшите училища да подобрят качеството на обучение, да предлагат по-актуални учебни програми и да подготвят по-добре квалифицирани специалисти, които да отговорят на нуждите на пазара на труда.
Приветстваме факта, че увеличението на нормативите е свързано с осигуряване на средства за изпълнение на чл. 92 от Закона за висшето образование за увеличение на възнагражденията на академичния състав. Считаме, че това е важна стъпка за привличане и задържане на висококвалифицирани преподаватели в системата на висшето образование.
Въпреки подкрепата ни за увеличението на коефициента, считаме, че е необходимо да се извърши по-задълбочен анализ на структурата на разходите във висшите училища, за да се гарантира, че средствата се използват ефективно и прозрачно.
10.04.2025 17:39
Позиция на НПСС по предложените промени
Във връзка с предложените изменения и допълнения на нормативни актове на Министерския съвет, публикувани за обществено обсъждане на Портала за обществени консултации с линк:
https://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=8965, Националното представителство на студентските съвети в Република България като представител на българските студенти изразява следната позиция:
НПСС приветства предложението за въвеждане на държавния зрелостен изпит (ДЗИ) по математика като компонент при формирането на бала за прием в определени специалности във висшите училища. Считаме, че използването на резултатите от ДЗИ по математика е важна стъпка към повишаване на качеството на приема и осигуряване на по-добра подготовка на студентите в ключови области като икономика, администрация и управление.
Въпреки това, НПСС изразява резерви относно предложената тежест от 60% на ДЗИ по математика. Считаме, че тази тежест е прекалено висока и може да доведе до нежелани последици, като изкривяване на приема и ограничаване на възможностите за кандидатстване на студенти, които притежават други важни умения и знания, но не са толкова силни в математиката.
Професионалните направления “Икономика” и “Администрация и управление” са приоритети, което е видно от поставените цели в Националната програма за развитие България 2030, насочена към осигуряване на устойчиво развитие на страната. Запазването на най-ниския коефициент при определяне на размера на държавното финансиране за издръжката на един студент по същество препятстват възможността за достъп за зрелостниците до качествено висше икономическо образование, което само дестабилизира пазара на труда. Смятаме, че условията на публичност и прозрачност, коефициентът за определяне на диференцирания норматив за издръжка на обучението на професионални направление “Администрация и управление” и “Икономика” трябва да бъде значително по-висок, и със сигурност, не най-ниският.
НПСС е на мнение, че е необходимо време за адаптиране на системите на средното и висшето образование, за да се гарантира, че учениците получават адекватна подготовка по математика, която да им позволи да се справят успешно с изискванията на висшето образование. В тази връзка, предлагаме Министерският съвет да вземе предвид нашето предложение тежестта на ДЗИ по математика да бъде ограничена до 50% в следващите 3-4 години. Този период ще даде възможност на средните училища да подобрят качеството на обучението по математика, а на висшите училища да адаптират учебните си програми към новите изисквания.
Освен това, НПСС подчертава, че математиката е важна, но не е единственият фактор, който определя успеха на студентите в области като икономика и управление. Важни са също така аналитичното мислене, комуникативните умения, икономическата грамотност и други качества, които не се оценяват пряко от ДЗИ по математика. Затова е важно да се намери баланс между математическите знания и другите умения и знания, които са необходими за успешното обучение и бъдещо професионално развитие.
СЛЕДВА ПРОДЪЛЖЕНИЕ...
10.04.2025 17:37
Позиция на НПСС по предложените промени
Във връзка с предложените изменения и допълнения на нормативни актове на Министерския съвет, публикувани за обществено обсъждане на Портала за обществени консултации с линк: https://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=8965, Националното представителство на студентските съвети в Република България като представител на българските студенти изразява следната позиция:
По отношение на специалността „Медицинска сестра“, ние изразяваме пълната си подкрепа за предложението тя да бъде включена като защитена специалност и да бъде освободена от такси за обучение. Това е важна и необходима стъпка за преодоляване на недостига на медицински сестри и за осигуряване на по-добри условия за професионална реализация на студентите в тази сфера. Подкрепата на държавата за тази специалност би допринесла за укрепване на здравната система в България и за по-добри здравни грижи в страната.
Бихме искали да предложим и друга специалност, свързана със здравните грижи, а именно специалността „Акушерка“, защото тя също е дефицитна, а от тези специалисти по здравни грижи зависи не само грижата за живота в най-чистата му форма, а и за всички аспекти на женското здраве от раждането, през пубертета и след периода на менопауза.
СЛЕДВА ПРОДЪЛЖЕНИЕ...
10.04.2025 17:36
Позиция на НПСС по предложените промени
Във връзка с предложените изменения и допълнения на нормативни актове на Министерския съвет, публикувани за обществено обсъждане на Портала за обществени консултации с линк: https://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=8965, Националното представителство на студентските съвети в Република България като представител на българските студенти изразява следната позиция:
Като законови представители на българските студенти категорично несъгласие с предложените промени в Закона за висшето образование, които въвеждат задължителни договори за младите лекари. Тези промени ограничават правото на свободен избор при започване на професионалната кариера на студентите по медицина и са предложени без предварително обсъждане с нас, без участие на нашето представителство и без допитване до нашите представители в медицинските университети и факултети в страната. Предложените промени бяха обсъдени на Общото събрание на Националното представителство на студентските съвети и колегите изразиха негативно становище относно тези промени.
Според нас въвеждането на задължителни договори противоречи на основополагащите принципи на свободния трудов пазар и на правото на избор, които са в основата на демократичното общество и европейските ценности. Младите лекари трябва да имат възможност сами да решават къде и как да практикуват професията си, без да бъдат поставяни пред административни или законови ограничения.
Също така настояваме за по-голяма прозрачност и обективност в процеса на зачисляване за специализация. Необходимо е да се гарантира справедлив и прозрачен механизъм, който да не позволява субективни интерпретации, а да се основава на общоприет изпитен формат за всяка специалност, който да осигурява равни възможности на всички кандидати.
Подобряването на условията за работа и респективно специализация за младите лекари, трябва да бъде основен приоритет за държавата, като се работи върху адекватно заплащане, подобряване на работната среда и възможности за професионално развитие. Това са реалните мерки, които могат да мотивират младите лекари да останат и да работят в България.
Смятаме, че държавата трябва да обърне повече внимание към подобряването на средата, в която младите специалисти работят, защото в много от болниците оборудването е морално остаряло и не отговаря на съвременните стандарти за лечение. Също така е важно да се отбележи, че заплащането на младите ни колеги е много ниско и не кореспондира на пазарните условия в другите държави от Европейския съюз. Призоваваме държавата да положи усилия за подобряване на споменатите от нас проблеми, а не да търси възможност за ограничаване развитието на младите лекари, допускайки форми на дискриминация и демотивирайки младите специалисти още в началото на тяхната кариера.
СЛЕДВА ПРОДЪЛЖЕНИЕ...