Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

12.03.2025 г. 11.04.2025 г. Неактивна

Номер на консултация

10959-K

Област на политика

Образование

С проекта на Постановление се предлагат изменения в Постановление № 64 на Министерския съвет от 2016  г. за условията и реда за утвърждаване на броя на приеманите за обучение студенти и докторанти в държавните висши училища и за приемане на Списък на приоритетните професионални направления и на Списък на защитените специалности и в Постановление № 283 на Министерския съвет от 2021 г. за приемане на Списък на професионални направления и защитени специалности по чл. 95, ал. 7, т. 8 от Закона за висшето образование, насочени към постигане на по-добра интеграция между образованието и професионалната реализация на студентите и по-пълно съответствие с потребностите на пазара на труда.

С предложените промени се цели ориентиране на висшето образование към динамичните промени в икономиката и технологиите; осигуряване на специалисти, за които има високо търсене на трудовия пазар и насърчаване на университетите да се конкурират по-добре в глобален контекст. Едновременно с това се цели повишаване атрактивността на българските висши училища за студенти, които искат да специализират в области с висок потенциал за развитие на кариера.

Отговорна институция

Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

Коментари

Общо 14 коментара

илиян.С 10.04.2025 21:29
Липсващ Регламент

В този „Проект на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет.

Липсва постановление, което да задължи Висшите училища и заведения да актуализират образователните си програми съгласно последните достижения на Науката в съответната Област ! 

Поради което Ниското равнище на Знанията придобивани от учащите в последните !  Не могат да осигурят регламентираното от закона  !

Поради което те реално не трябва да изпълняват специализацията по която са Дипломирани ! Като некомпетентни в съответната област лица !

Примера който ще дам ! Е от областта на Очните Болести в Сферата на Здравеопазването.

До този час ! Нито един Професор , Академик, преподавател или практикуващ лекар не е наясно какво представлява човешкия зрителен орган и как, и с какви средства се изследват аномалиите в един такъв орган, за да му се постави адекватна Диагноза! Назначи лечение или подпомагане съобразно отклоненията в него !  За да получи един пациент регламентираната от чл.81, ал. 2, т. 1 и т. 4 от Закона за Здравето:

Чл. 81. (1) Всеки български гражданин има право на достъпна медицинска помощ при условията и по реда на този закон и на Закона за здравното осигуряване.

(2) Правото на достъпна медицинска помощ се осъществява при прилагане на следните принципи:

1. своевременност, достатъчност и качество на медицинската помощ;

….

4. зачитане правата на пациента.“

 

Т.е. Нарушени са двете най основни точки от регламента!

1. Правото да се получи своевременна, достатъчна и качествена медицинска помощ !

2. При условието на неговото право да получи такава.

 

За сега !  Тези кадри !  Разполагат само и Единствено със знанията за обслужването на един Здрав -Нормален зрителен орган! В Който хипотетично се приема , че се намира в относително нормален статус! – Че вижда едно единствено изображение, без съществени дефекти. Което може да се коригира с прости оптични средства – Очила. Или контактни лещи. Базирано на техните познания, за техните представи, като какво представлява Анатомията на този зрителен орган и средствата с които се изследва тя !

 

И нищо Друго !  Поради който факт ! Те не са запознати с редица отклонения и като диагностика и като методика за установяване и изследване на Оптическата система на зрителния орган. Нито са чули, като какво представлява тя. И какви са основните причини за проявата на различните аномалии там! – Вътре в този зрителен орган.

 

Поради което Те не са в Състояние да окажат Никаква медицинска помощ за този тип ексцесивни състояния.  Които могат да бъдат! Както придобити ! Така и Вродени !  Поради което контингента е Относително голям.

 

Мога да изложа и други примери в сферата на медицината !

 

Но смятам! Че този е Достатъчно Драстичен!

 

И Изисква специално Постановление на Министерския съвет по тези въпроси !

 

Особено !  След като Министъра на Здравеопазването !  Не Желае да вземе отношение по тези въпроси ! 

Нито пък Академиците и професорите в тази Сфера. Включително и „Експертния съвет“ по медицинска Специалност Очни Болести към Министъра на Министерство на Здравеопазването. -

Така наречените Водещи специалисти в тази Област.

 

Очаквам Вашите Действия в Това Отношение.

 

 

Липсващ Регламент

В този „Проект на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет.

Липсва постановление, което да задължи Висшите училища и заведения да актуализират образователните си програми съгласно последните достижения на Науката в съответната Област ! 

Поради което Ниското равнище на Знанията придобивани от учащите в последните !  Не могат да осигурят регламентираното от закона  !

Поради което те реално не трябва да изпълняват специализацията по която са Дипломирани ! Като некомпетентни в съответната област лица !

Примера който ще дам ! Е от областта на Очните Болести в Сферата на Здравеопазването.

До този час ! Нито един Професор , Академик, преподавател или практикуващ лекар не е наясно какво представлява човешкия зрителен орган и как, и с какви средства се изследват аномалиите в един такъв орган, за да му се постави адекватна Диагноза! Назначи лечение или подпомагане съобразно отклоненията в него !  За да получи един пациент регламентираната от чл.81, ал. 2, т. 1 и т. 4 от Закона за Здравето:

Чл. 81. (1) Всеки български гражданин има право на достъпна медицинска помощ при условията и по реда на този закон и на Закона за здравното осигуряване.

(2) Правото на достъпна медицинска помощ се осъществява при прилагане на следните принципи:

1. своевременност, достатъчност и качество на медицинската помощ;

….

4. зачитане правата на пациента.“

 

Т.е. Нарушени са двете най основни точки от регламента!

1. Правото да се получи своевременна, достатъчна и качествена медицинска помощ !

2. При условието на неговото право да получи такава.

 

За сега !  Тези кадри !  Разполагат само и Единствено със знанията за обслужването на един Здрав -Нормален зрителен орган! В Който хипотетично се приема , че се намира в относително нормален статус! – Че вижда едно единствено изображение, без съществени дефекти. Което може да се коригира с прости оптични средства – Очила. Или контактни лещи. Базирано на техните познания, за техните представи, като какво представлява Анатомията на този зрителен орган и средствата с които се изследва тя !

 

И нищо Друго !  Поради който факт ! Те не са запознати с редица отклонения и като диагностика и като методика за установяване и изследване на Оптическата система на зрителния орган. Нито са чули, като какво представлява тя. И какви са основните причини за проявата на различните аномалии там! – Вътре в този зрителен орган.

 

Поради което Те не са в Състояние да окажат Никаква медицинска помощ за този тип ексцесивни състояния.  Които могат да бъдат! Както придобити ! Така и Вродени !  Поради което контингента е Относително голям.

 

Мога да изложа и други примери в сферата на медицината !

 

Но смятам! Че този е Достатъчно Драстичен!

 

И Изисква специално Постановление на Министерския съвет по тези въпроси !

 

Особено !  След като Министъра на Здравеопазването !  Не Желае да вземе отношение по тези въпроси ! 

Нито пък Академиците и професорите в тази Сфера. Включително и „Експертния съвет“ по медицинска Специалност Очни Болести към Министъра на Министерство на Здравеопазването. -

Така наречените Водещи специалисти в тази Област.

 

Очаквам Вашите Действия в Това Отношение.

 

 

npss.bg 10.04.2025 17:40
Позиция на НПСС по предложените промени
Във връзка с предложените изменения и допълнения на нормативни актове на Министерския съвет, публикувани за обществено обсъждане на Портала за обществени консултации с линк: https://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=8965, Националното представителство на студентските съвети в Република България като представител на българските студенти изразява следната позиция:​
 
НПСС изразява пълна подкрепа за увеличаването на броя на студентите в защитените специалности „Педагогика на обучението по математика“, „Педагогика на обучението по информатика“, „Педагогика на обучението по физика“, „Педагогика на обучението по химия“ и „Педагогика на обучението по природни науки“. Предлагаме също към вече включените да бъде добавена и „Педагогика на обучението по биология“. Тези специалности са изключително важни за подготовката на квалифицирани преподаватели, които ще обучават следващото поколение учени и инженери в ключови научни области. НПСС счита, че увеличеното внимание към тези специалности ще допринесе за подобряване на образователната система и за укрепване на основата за иновации и технологични постижения в България.
Като представители на студентската общност не може да не коментираме и коефицентите за издръжка на обучението в различните сфери на висшето образование. Подкрепяме инициативата на държавата по отношение на вдигането на стойностите им, но смятаме, че предложението за издръжка на студентите в направление „Икономика“ и „Администрация и управление“ остава твърде ниско на фона на останалите и с оглед на необходимостта от модернизиране на образователната среда и качественото обучение. Предлагаме в проекта за Постановлението на Министерски съвет за изменение и допълнение на нормативните актове на Министерски съвет, публикуван за обществени консултации в &1, т.1, буква ”а” числото 3.00 да се замени с числото 5.00.
Считаме, че тази промяна е необходима за осигуряване на качествено образование и адекватно финансиране на направлението.
Професионално направление "Икономика" и „Администрация и управление“ е ключово за развитието на българската икономика и е необходимо да се осигури адекватно финансиране за качествено обучение. Подкрепяме усилията на Министерството на образованието и науката (МОН) за повишаване ефективността на публичните разходи в системата на висшето образование. Считаме, че увеличението на коефициента за издръжка е оправдано, предвид нарастващите разходи за обучение, включително за поддържане на съвременна учебна база, осигуряване на квалифициран преподавателски състав и провеждане на научни изследвания.
Увеличението на финансирането ще позволи на висшите училища да подобрят качеството на обучение, да предлагат по-актуални учебни програми и да подготвят по-добре квалифицирани специалисти, които да отговорят на нуждите на пазара на труда.
Приветстваме факта, че увеличението на нормативите е свързано с осигуряване на средства за изпълнение на чл. 92 от Закона за висшето образование за увеличение на възнагражденията на академичния състав. Считаме, че това е важна стъпка за привличане и задържане на висококвалифицирани преподаватели в системата на висшето образование.
Въпреки подкрепата ни за увеличението на коефициента, считаме, че е необходимо да се извърши по-задълбочен анализ на структурата на разходите във висшите училища, за да се гарантира, че средствата се използват ефективно и прозрачно.
 
Позиция на НПСС по предложените промени
Във връзка с предложените изменения и допълнения на нормативни актове на Министерския съвет, публикувани за обществено обсъждане на Портала за обществени консултации с линк: https://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=8965, Националното представителство на студентските съвети в Република България като представител на българските студенти изразява следната позиция:​
 
НПСС изразява пълна подкрепа за увеличаването на броя на студентите в защитените специалности „Педагогика на обучението по математика“, „Педагогика на обучението по информатика“, „Педагогика на обучението по физика“, „Педагогика на обучението по химия“ и „Педагогика на обучението по природни науки“. Предлагаме също към вече включените да бъде добавена и „Педагогика на обучението по биология“. Тези специалности са изключително важни за подготовката на квалифицирани преподаватели, които ще обучават следващото поколение учени и инженери в ключови научни области. НПСС счита, че увеличеното внимание към тези специалности ще допринесе за подобряване на образователната система и за укрепване на основата за иновации и технологични постижения в България.
Като представители на студентската общност не може да не коментираме и коефицентите за издръжка на обучението в различните сфери на висшето образование. Подкрепяме инициативата на държавата по отношение на вдигането на стойностите им, но смятаме, че предложението за издръжка на студентите в направление „Икономика“ и „Администрация и управление“ остава твърде ниско на фона на останалите и с оглед на необходимостта от модернизиране на образователната среда и качественото обучение. Предлагаме в проекта за Постановлението на Министерски съвет за изменение и допълнение на нормативните актове на Министерски съвет, публикуван за обществени консултации в &1, т.1, буква ”а” числото 3.00 да се замени с числото 5.00.
Считаме, че тази промяна е необходима за осигуряване на качествено образование и адекватно финансиране на направлението.
Професионално направление "Икономика" и „Администрация и управление“ е ключово за развитието на българската икономика и е необходимо да се осигури адекватно финансиране за качествено обучение. Подкрепяме усилията на Министерството на образованието и науката (МОН) за повишаване ефективността на публичните разходи в системата на висшето образование. Считаме, че увеличението на коефициента за издръжка е оправдано, предвид нарастващите разходи за обучение, включително за поддържане на съвременна учебна база, осигуряване на квалифициран преподавателски състав и провеждане на научни изследвания.
Увеличението на финансирането ще позволи на висшите училища да подобрят качеството на обучение, да предлагат по-актуални учебни програми и да подготвят по-добре квалифицирани специалисти, които да отговорят на нуждите на пазара на труда.
Приветстваме факта, че увеличението на нормативите е свързано с осигуряване на средства за изпълнение на чл. 92 от Закона за висшето образование за увеличение на възнагражденията на академичния състав. Считаме, че това е важна стъпка за привличане и задържане на висококвалифицирани преподаватели в системата на висшето образование.
Въпреки подкрепата ни за увеличението на коефициента, считаме, че е необходимо да се извърши по-задълбочен анализ на структурата на разходите във висшите училища, за да се гарантира, че средствата се използват ефективно и прозрачно.
 
npss.bg 10.04.2025 17:39
Позиция на НПСС по предложените промени
Във връзка с предложените изменения и допълнения на нормативни актове на Министерския съвет, публикувани за обществено обсъждане на Портала за обществени консултации с линк: https://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=8965, Националното представителство на студентските съвети в Република България като представител на българските студенти изразява следната позиция:​
 
НПСС приветства предложението за въвеждане на държавния зрелостен изпит (ДЗИ) по математика като компонент при формирането на бала за прием в определени специалности във висшите училища. Считаме, че използването на резултатите от ДЗИ по математика е важна стъпка към повишаване на качеството на приема и осигуряване на по-добра подготовка на студентите в ключови области като икономика, администрация и управление.
Въпреки това, НПСС изразява резерви относно предложената тежест от 60% на ДЗИ по математика. Считаме, че тази тежест е прекалено висока и може да доведе до нежелани последици, като изкривяване на приема и ограничаване на възможностите за кандидатстване на студенти, които притежават други важни умения и знания, но не са толкова силни в математиката. 
Професионалните направления “Икономика” и “Администрация и управление” са приоритети, което е видно от поставените цели в Националната програма за развитие България 2030, насочена към осигуряване на устойчиво развитие на страната. Запазването на най-ниския коефициент при определяне на размера на държавното финансиране за издръжката на един студент по същество препятстват възможността за достъп за зрелостниците до качествено висше икономическо образование, което само дестабилизира пазара на труда. Смятаме, че условията на публичност и прозрачност, коефициентът  за определяне на диференцирания норматив за издръжка на обучението на професионални направление “Администрация и управление” и “Икономика” трябва да бъде значително по-висок, и със сигурност, не най-ниският.
НПСС е на мнение, че е необходимо време за адаптиране на системите на средното и висшето образование, за да се гарантира, че учениците получават адекватна подготовка по математика, която да им позволи да се справят успешно с изискванията на висшето образование. В тази връзка, предлагаме Министерският съвет да вземе предвид нашето предложение тежестта на ДЗИ по математика да бъде ограничена до 50% в следващите 3-4 години. Този период ще даде възможност на средните училища да подобрят качеството на обучението по математика, а на висшите училища да адаптират учебните си програми към новите изисквания.
Освен това, НПСС подчертава, че математиката е важна, но не е единственият фактор, който определя успеха на студентите в области като икономика и управление. Важни са също така аналитичното мислене, комуникативните умения, икономическата грамотност и други качества, които не се оценяват пряко от ДЗИ по математика. Затова е важно да се намери баланс между математическите знания и другите умения и знания, които са необходими за успешното обучение и бъдещо професионално развитие.


СЛЕДВА ПРОДЪЛЖЕНИЕ...
Позиция на НПСС по предложените промени
Във връзка с предложените изменения и допълнения на нормативни актове на Министерския съвет, публикувани за обществено обсъждане на Портала за обществени консултации с линк: https://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=8965, Националното представителство на студентските съвети в Република България като представител на българските студенти изразява следната позиция:​
 
НПСС приветства предложението за въвеждане на държавния зрелостен изпит (ДЗИ) по математика като компонент при формирането на бала за прием в определени специалности във висшите училища. Считаме, че използването на резултатите от ДЗИ по математика е важна стъпка към повишаване на качеството на приема и осигуряване на по-добра подготовка на студентите в ключови области като икономика, администрация и управление.
Въпреки това, НПСС изразява резерви относно предложената тежест от 60% на ДЗИ по математика. Считаме, че тази тежест е прекалено висока и може да доведе до нежелани последици, като изкривяване на приема и ограничаване на възможностите за кандидатстване на студенти, които притежават други важни умения и знания, но не са толкова силни в математиката. 
Професионалните направления “Икономика” и “Администрация и управление” са приоритети, което е видно от поставените цели в Националната програма за развитие България 2030, насочена към осигуряване на устойчиво развитие на страната. Запазването на най-ниския коефициент при определяне на размера на държавното финансиране за издръжката на един студент по същество препятстват възможността за достъп за зрелостниците до качествено висше икономическо образование, което само дестабилизира пазара на труда. Смятаме, че условията на публичност и прозрачност, коефициентът  за определяне на диференцирания норматив за издръжка на обучението на професионални направление “Администрация и управление” и “Икономика” трябва да бъде значително по-висок, и със сигурност, не най-ниският.
НПСС е на мнение, че е необходимо време за адаптиране на системите на средното и висшето образование, за да се гарантира, че учениците получават адекватна подготовка по математика, която да им позволи да се справят успешно с изискванията на висшето образование. В тази връзка, предлагаме Министерският съвет да вземе предвид нашето предложение тежестта на ДЗИ по математика да бъде ограничена до 50% в следващите 3-4 години. Този период ще даде възможност на средните училища да подобрят качеството на обучението по математика, а на висшите училища да адаптират учебните си програми към новите изисквания.
Освен това, НПСС подчертава, че математиката е важна, но не е единственият фактор, който определя успеха на студентите в области като икономика и управление. Важни са също така аналитичното мислене, комуникативните умения, икономическата грамотност и други качества, които не се оценяват пряко от ДЗИ по математика. Затова е важно да се намери баланс между математическите знания и другите умения и знания, които са необходими за успешното обучение и бъдещо професионално развитие.


СЛЕДВА ПРОДЪЛЖЕНИЕ...
npss.bg 10.04.2025 17:37
Позиция на НПСС по предложените промени

Във връзка с предложените изменения и допълнения на нормативни актове на Министерския съвет, публикувани за обществено обсъждане на Портала за обществени консултации с линк: https://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=8965, Националното представителство на студентските съвети в Република България като представител на българските студенти изразява следната позиция:

 
По отношение на специалността „Медицинска сестра“, ние изразяваме пълната си подкрепа за предложението тя да бъде включена като защитена специалност и да бъде освободена от такси за обучение. Това е важна и необходима стъпка за преодоляване на недостига на медицински сестри и за осигуряване на по-добри условия за професионална реализация на студентите в тази сфера. Подкрепата на държавата за тази специалност би допринесла за укрепване на здравната система в България и за по-добри здравни грижи в страната.
 
Бихме искали да предложим и друга специалност, свързана със здравните грижи, а именно специалността „Акушерка“, защото тя също е дефицитна, а от тези специалисти по здравни грижи зависи не само грижата за живота в най-чистата му форма, а и за всички аспекти на женското здраве от раждането, през пубертета и след периода на менопауза.

СЛЕДВА ПРОДЪЛЖЕНИЕ...
Позиция на НПСС по предложените промени

Във връзка с предложените изменения и допълнения на нормативни актове на Министерския съвет, публикувани за обществено обсъждане на Портала за обществени консултации с линк: https://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=8965, Националното представителство на студентските съвети в Република България като представител на българските студенти изразява следната позиция:

 
По отношение на специалността „Медицинска сестра“, ние изразяваме пълната си подкрепа за предложението тя да бъде включена като защитена специалност и да бъде освободена от такси за обучение. Това е важна и необходима стъпка за преодоляване на недостига на медицински сестри и за осигуряване на по-добри условия за професионална реализация на студентите в тази сфера. Подкрепата на държавата за тази специалност би допринесла за укрепване на здравната система в България и за по-добри здравни грижи в страната.
 
Бихме искали да предложим и друга специалност, свързана със здравните грижи, а именно специалността „Акушерка“, защото тя също е дефицитна, а от тези специалисти по здравни грижи зависи не само грижата за живота в най-чистата му форма, а и за всички аспекти на женското здраве от раждането, през пубертета и след периода на менопауза.

СЛЕДВА ПРОДЪЛЖЕНИЕ...
npss.bg 10.04.2025 17:36
Позиция на НПСС по предложените промени

Във връзка с предложените изменения и допълнения на нормативни актове на Министерския съвет, публикувани за обществено обсъждане на Портала за обществени консултации с линк: https://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=8965, Националното представителство на студентските съвети в Република България като представител на българските студенти изразява следната позиция:

Като законови представители на българските студенти категорично несъгласие с предложените промени в Закона за висшето образование, които въвеждат задължителни договори за младите лекари. Тези промени ограничават правото на свободен избор при започване на професионалната кариера на студентите по медицина и са предложени без предварително обсъждане с нас, без участие на нашето представителство и без допитване до нашите представители в медицинските университети и факултети в страната. Предложените промени бяха обсъдени на Общото събрание на Националното представителство на студентските съвети и колегите изразиха негативно становище относно тези промени.

Според нас въвеждането на задължителни договори противоречи на основополагащите принципи на свободния трудов пазар и на правото на избор, които са в основата на демократичното общество и европейските ценности. Младите лекари трябва да имат възможност сами да решават къде и как да практикуват професията си, без да бъдат поставяни пред административни или законови ограничения.

Също така настояваме за по-голяма прозрачност и обективност в процеса на зачисляване за специализация. Необходимо е да се гарантира справедлив и прозрачен механизъм, който да не позволява субективни интерпретации, а да се основава на общоприет изпитен формат за всяка специалност, който да осигурява равни възможности на всички кандидати.

Подобряването на условията за работа и респективно специализация за младите лекари, трябва да бъде основен приоритет за държавата, като се работи върху адекватно заплащане, подобряване на работната среда и възможности за професионално развитие. Това са реалните мерки, които могат да мотивират младите лекари да останат и да работят в България.

Смятаме, че държавата трябва да обърне повече внимание към подобряването на средата, в която младите специалисти работят, защото в много от болниците оборудването е морално остаряло и не отговаря на съвременните стандарти за лечение. Също така е важно да се отбележи, че заплащането на младите ни колеги е много ниско и не кореспондира на пазарните условия в другите държави от Европейския съюз. Призоваваме държавата да положи усилия за подобряване на споменатите от нас проблеми, а не да търси възможност за ограничаване развитието на младите лекари, допускайки форми на дискриминация и демотивирайки младите специалисти още в началото на тяхната кариера.



СЛЕДВА ПРОДЪЛЖЕНИЕ...

Позиция на НПСС по предложените промени

Във връзка с предложените изменения и допълнения на нормативни актове на Министерския съвет, публикувани за обществено обсъждане на Портала за обществени консултации с линк: https://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=8965, Националното представителство на студентските съвети в Република България като представител на българските студенти изразява следната позиция:

Като законови представители на българските студенти категорично несъгласие с предложените промени в Закона за висшето образование, които въвеждат задължителни договори за младите лекари. Тези промени ограничават правото на свободен избор при започване на професионалната кариера на студентите по медицина и са предложени без предварително обсъждане с нас, без участие на нашето представителство и без допитване до нашите представители в медицинските университети и факултети в страната. Предложените промени бяха обсъдени на Общото събрание на Националното представителство на студентските съвети и колегите изразиха негативно становище относно тези промени.

Според нас въвеждането на задължителни договори противоречи на основополагащите принципи на свободния трудов пазар и на правото на избор, които са в основата на демократичното общество и европейските ценности. Младите лекари трябва да имат възможност сами да решават къде и как да практикуват професията си, без да бъдат поставяни пред административни или законови ограничения.

Също така настояваме за по-голяма прозрачност и обективност в процеса на зачисляване за специализация. Необходимо е да се гарантира справедлив и прозрачен механизъм, който да не позволява субективни интерпретации, а да се основава на общоприет изпитен формат за всяка специалност, който да осигурява равни възможности на всички кандидати.

Подобряването на условията за работа и респективно специализация за младите лекари, трябва да бъде основен приоритет за държавата, като се работи върху адекватно заплащане, подобряване на работната среда и възможности за професионално развитие. Това са реалните мерки, които могат да мотивират младите лекари да останат и да работят в България.

Смятаме, че държавата трябва да обърне повече внимание към подобряването на средата, в която младите специалисти работят, защото в много от болниците оборудването е морално остаряло и не отговаря на съвременните стандарти за лечение. Също така е важно да се отбележи, че заплащането на младите ни колеги е много ниско и не кореспондира на пазарните условия в другите държави от Европейския съюз. Призоваваме държавата да положи усилия за подобряване на споменатите от нас проблеми, а не да търси възможност за ограничаване развитието на младите лекари, допускайки форми на дискриминация и демотивирайки младите специалисти още в началото на тяхната кариера.



СЛЕДВА ПРОДЪЛЖЕНИЕ...

BIA_bg 10.04.2025 09:57
Становище на БСК

Становището на БСК е публикувано на адрес https://www.bia-bg.com/standpoint/view/33948/

Становище на БСК

Становището на БСК е публикувано на адрес https://www.bia-bg.com/standpoint/view/33948/

svo 01.04.2025 15:35
Становище на Синдика "Висше образование" към КТ „ПОДКРЕПА”

4. Въвеждане на специалността „Икономическа педагогика” в рамките на професионално направление „Икономика”, с оглед нарастващата нужда на обществото от базисна финансова грамотност, както и с цел засилване на интереса на учениците към предприемачеството и развитието на собствен бизнес. Считаме, че би могло, като част от планираните реформи в гимназиалното образование, придобиването на базисни икономически знания и умения би могло да се осъществи в самостоятелна дисциплина „Икономика и предприемачество”, което ще надгради съществуващата дисциплина „Технологии и предприемачество”

5. Във връзка с предложения текст в Постановление N2 283 на Министерския съвет от 2021 г. за приемане на Списък на професионални направления и защитени специалности по чл. 95, ал. 7, т. 8 от Закона за висшето образование, считаме, че е уместно § 5 на Постановление N 283 на Министерския съвет от 2021 г. да започне от 2026 с плавно 10% -но стъпаловидно увеличаване на дела на приема с математика, за да се достигнат визираните от Вас 50% в рамките на 5 години.

Това би било, в унисон с предлаганите поетапни промени в гимназиалното училищно обучение, а също така изисква необходимо технологично време, за осъществяване на планираните промени за адаптиране на съществуващите учебни програми в университетите по дисциплините изискващи математически умения, за да се получи комплексно проявление на очаквания ефект.

Синдикат „Висше образование” към КТ „Подкрепа” счита, че всяка промяна в образователната система независимо на кое ниво от нея се осъществява, трябва да бъде като част от общата стратегия за подобряване на качеството на обучение и трябва да бъде обект на консенсус и широко обществено обсъждане. Бъдещето на държавата ни зависи от изграждането на поколение на можещи, знаещи и мотивиран деца, които могат успешно да приложат своите комплексни знания в съвременната глобална и високо конкурентна икономика на Европейския съюз.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ

НА СВО КТ ПОДКРЕПА:

ДОЦ. Д-Р ВАЛЕРИ АПОСТОЛОВ

Становище на Синдика "Висше образование" към КТ „ПОДКРЕПА”

4. Въвеждане на специалността „Икономическа педагогика” в рамките на професионално направление „Икономика”, с оглед нарастващата нужда на обществото от базисна финансова грамотност, както и с цел засилване на интереса на учениците към предприемачеството и развитието на собствен бизнес. Считаме, че би могло, като част от планираните реформи в гимназиалното образование, придобиването на базисни икономически знания и умения би могло да се осъществи в самостоятелна дисциплина „Икономика и предприемачество”, което ще надгради съществуващата дисциплина „Технологии и предприемачество”

5. Във връзка с предложения текст в Постановление N2 283 на Министерския съвет от 2021 г. за приемане на Списък на професионални направления и защитени специалности по чл. 95, ал. 7, т. 8 от Закона за висшето образование, считаме, че е уместно § 5 на Постановление N 283 на Министерския съвет от 2021 г. да започне от 2026 с плавно 10% -но стъпаловидно увеличаване на дела на приема с математика, за да се достигнат визираните от Вас 50% в рамките на 5 години.

Това би било, в унисон с предлаганите поетапни промени в гимназиалното училищно обучение, а също така изисква необходимо технологично време, за осъществяване на планираните промени за адаптиране на съществуващите учебни програми в университетите по дисциплините изискващи математически умения, за да се получи комплексно проявление на очаквания ефект.

Синдикат „Висше образование” към КТ „Подкрепа” счита, че всяка промяна в образователната система независимо на кое ниво от нея се осъществява, трябва да бъде като част от общата стратегия за подобряване на качеството на обучение и трябва да бъде обект на консенсус и широко обществено обсъждане. Бъдещето на държавата ни зависи от изграждането на поколение на можещи, знаещи и мотивиран деца, които могат успешно да приложат своите комплексни знания в съвременната глобална и високо конкурентна икономика на Европейския съюз.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ

НА СВО КТ ПОДКРЕПА:

ДОЦ. Д-Р ВАЛЕРИ АПОСТОЛОВ

svo 01.04.2025 15:34
Становище на Синдика "Висше образование" към КТ „ПОДКРЕПА”

СТАНОВИЩЕ на Синдикат "Висше образование" към КТ „ПОДКРЕПА”

Във връзка с обявените намерения за промяна в начина за прием на студенти в направленията „Икономика” и „Администрация и управление” заявяваме следните позиции:

1.Изхождайки от факта, че МОН не налага държавен зрелостен изпит по математика, като задължителен такъв за текущата учебна година, и отчитайки, че през предходните години този изпит е бил незадължителен избираем, считаме, че би било удачно предложеният текст в Постановление N2 64 на Министерския съвет от 2016 г. за условията и реда за утвърждаване на броя на приеманите за обучен студенти и докторанти в държавните висши училища, в частта си „резултата от държавния зрелостен изпит по учебния предмет „математика”, да бъде допълнено и да придобие следната формулировка: „резултата от Държавния зрелостен изпит по учебния предмет математика, средната оценка по математика от гимназиалния етап на обучение, оценката от НВО по математика в 10 мас, или от положен кандидат-студентски изпит по математика ”

2. С оглед повишаване на качеството на обучение в училищата, стимулиране стремежа за овладяване на учебния материал и стимулиране на комплексното развитие на учениците, предлагаме да бъде разгледан варианта, приема в университетите да бъде осъществяван по сходна методика на визираната в чл. 57 на Наредба 10 от 1 септември 2016 г. за организация на дейностите в училищното образование. Визираната методика е доказала и ежегодно доказва своята ефективност и безпристрастност при приема и класирането на учениците след завършен VII клас. Възможността за включване в балообразуването на резултати от изпити от допълнителни учебни предмети, както и оценките от два учебни предмета изучавани в раздел А ще позволи всеки университет да формира такъв набор от балообразуващи предмети, който да отчита в максимална степен както неговата профилираност, така и овладяването на учебния материал от кандидат-студентите в рамките на гимназиалното им образование.

3. Необходимо е адаптиране на съществуващите учебни програми в университетите по дисциплините, изискващи математически умения, с оглед отразяване на планираните от Министерството промени в учебните програми в прогимназиален и гимназиален етап на образование. Основен акцент във визираните промени трябва да бъде практическото прилагане на математическите знания и умения в рамките на придобиваните компетентности от бъдещите висшисти. Вярваме, че подобен подход би осъвременил висшето образование, придавайки му практическа насоченост и умения на бъдещите студенти, вкл. и по дисциплини с доминантно теоретично звучене. Това би позволило бъдеща успешна реализация на пазара на труда.

 

Становище на Синдика "Висше образование" към КТ „ПОДКРЕПА”

СТАНОВИЩЕ на Синдикат "Висше образование" към КТ „ПОДКРЕПА”

Във връзка с обявените намерения за промяна в начина за прием на студенти в направленията „Икономика” и „Администрация и управление” заявяваме следните позиции:

1.Изхождайки от факта, че МОН не налага държавен зрелостен изпит по математика, като задължителен такъв за текущата учебна година, и отчитайки, че през предходните години този изпит е бил незадължителен избираем, считаме, че би било удачно предложеният текст в Постановление N2 64 на Министерския съвет от 2016 г. за условията и реда за утвърждаване на броя на приеманите за обучен студенти и докторанти в държавните висши училища, в частта си „резултата от държавния зрелостен изпит по учебния предмет „математика”, да бъде допълнено и да придобие следната формулировка: „резултата от Държавния зрелостен изпит по учебния предмет математика, средната оценка по математика от гимназиалния етап на обучение, оценката от НВО по математика в 10 мас, или от положен кандидат-студентски изпит по математика ”

2. С оглед повишаване на качеството на обучение в училищата, стимулиране стремежа за овладяване на учебния материал и стимулиране на комплексното развитие на учениците, предлагаме да бъде разгледан варианта, приема в университетите да бъде осъществяван по сходна методика на визираната в чл. 57 на Наредба 10 от 1 септември 2016 г. за организация на дейностите в училищното образование. Визираната методика е доказала и ежегодно доказва своята ефективност и безпристрастност при приема и класирането на учениците след завършен VII клас. Възможността за включване в балообразуването на резултати от изпити от допълнителни учебни предмети, както и оценките от два учебни предмета изучавани в раздел А ще позволи всеки университет да формира такъв набор от балообразуващи предмети, който да отчита в максимална степен както неговата профилираност, така и овладяването на учебния материал от кандидат-студентите в рамките на гимназиалното им образование.

3. Необходимо е адаптиране на съществуващите учебни програми в университетите по дисциплините, изискващи математически умения, с оглед отразяване на планираните от Министерството промени в учебните програми в прогимназиален и гимназиален етап на образование. Основен акцент във визираните промени трябва да бъде практическото прилагане на математическите знания и умения в рамките на придобиваните компетентности от бъдещите висшисти. Вярваме, че подобен подход би осъвременил висшето образование, придавайки му практическа насоченост и умения на бъдещите студенти, вкл. и по дисциплини с доминантно теоретично звучене. Това би позволило бъдеща успешна реализация на пазара на труда.

 

Aziti 01.04.2025 13:57
"Празната каруца"

Добре сте го измислили!



Вместо да го наричате нулев прием просто поставяте неизпълними условия, на които не може да се отговори...

И едните доволни и другите доволни/спасени...

 

"Празната каруца"

Добре сте го измислили!



Вместо да го наричате нулев прием просто поставяте неизпълними условия, на които не може да се отговори...

И едните доволни и другите доволни/спасени...

 

проф.РЙБ 27.03.2025 10:10
"Каруцата пред коня" ...

Приветствам идеята, залегнала проекта на Постановление на МС за изменение и допълнение на Постановление № 64 / 2016 г. на МС, кандидат-студентите по професионални направления "Икономика" и "Администрация и управление" във висшите училища да имат задълбочени аналитични умения, придобити чрез разширено изучаване на математика. Това обаче не може да стане от днес за утре! Предлаганите промени в условията за прием на студенти в професионални направления "Икономика" и "Администрация и управление" поставят "каруцата пред коня"!? Откъде ще дойдат 15% тази година и 50% догодина кандидат-студенти с положен държавен зрелостен изпит по математика като в нашите средни училища просто не се учи математика? Откъде? За постигане на набелязаните цели трябва да се започне с реформа в средното образование и чак след това (3 - 5 години) да се променят условията за прием по професионални направления "Икономика" и "Администрация и управление" във висшите училища!

Проф. д-р Румен Брусарски - Декан на Финансово-счетоводния факултет на УНСС

"Каруцата пред коня" ...

Приветствам идеята, залегнала проекта на Постановление на МС за изменение и допълнение на Постановление № 64 / 2016 г. на МС, кандидат-студентите по професионални направления "Икономика" и "Администрация и управление" във висшите училища да имат задълбочени аналитични умения, придобити чрез разширено изучаване на математика. Това обаче не може да стане от днес за утре! Предлаганите промени в условията за прием на студенти в професионални направления "Икономика" и "Администрация и управление" поставят "каруцата пред коня"!? Откъде ще дойдат 15% тази година и 50% догодина кандидат-студенти с положен държавен зрелостен изпит по математика като в нашите средни училища просто не се учи математика? Откъде? За постигане на набелязаните цели трябва да се започне с реформа в средното образование и чак след това (3 - 5 години) да се променят условията за прием по професионални направления "Икономика" и "Администрация и управление" във висшите училища!

Проф. д-р Румен Брусарски - Декан на Финансово-счетоводния факултет на УНСС

Aziti 24.03.2025 16:46
Алтернативна математика

Университите да предлагат онлайн курсове по математика за ... икономисти, медици, инженери, физици, педагози, ... и да подготвят кандидатите СИ с математически умения според изискванията СИ.



След това да правят свои изпити по математика само на разделите по математика от учебния материал, които са необходими за дадената специалност и резултатите от тези изпити да се вземат в предвид.



Специализираните курсове и изпити да са един вид подготовка и препоставка за успешно завършване на висше образование в дадено направление.

Алтернативна математика

Университите да предлагат онлайн курсове по математика за ... икономисти, медици, инженери, физици, педагози, ... и да подготвят кандидатите СИ с математически умения според изискванията СИ.



След това да правят свои изпити по математика само на разделите по математика от учебния материал, които са необходими за дадената специалност и резултатите от тези изпити да се вземат в предвид.



Специализираните курсове и изпити да са един вид подготовка и препоставка за успешно завършване на висше образование в дадено направление.

Aziti 24.03.2025 14:48
Математика за икономисти и публични администратори

"(7) За професионалните направления „Администрация и управление“ и

„Икономика“ министърът на образованието и науката може да предлага за утвърждаване

част от определения по реда на чл. 5 брой на приеманите за обучение студенти за прием

по реда на чл. 68, ал. 4 от Закона за висшето образование с резултата от държавния

класификация на информацията: зрелостен изпит по учебния предмет математика, който е с не по-малко от 60 на сто тежест при формирането на бала за приемане по съответната специалност."





При формирането на бала за приемане по съответната специалност може да се изисква по учебния предмет математика



Вариант 1

60 на сто тежест oт зрелостен изпит по математика



Вариант 2

20/30 на сто тежест oт зрелостен изпит по чужд език (0 точки за неявилите се на матура по чужд език)

И

40/30 на сто тежест oт НВО изпит по математика в 10 клас



Вариант 3

20/30 на сто тежест oт зрелостен изпит по математика (0 точки за неявилите се на матура по математика)

И

40/30 на сто тежест oт НВО изпит по математика в 10 клас

Математика за икономисти и публични администратори

"(7) За професионалните направления „Администрация и управление“ и

„Икономика“ министърът на образованието и науката може да предлага за утвърждаване

част от определения по реда на чл. 5 брой на приеманите за обучение студенти за прием

по реда на чл. 68, ал. 4 от Закона за висшето образование с резултата от държавния

класификация на информацията: зрелостен изпит по учебния предмет математика, който е с не по-малко от 60 на сто тежест при формирането на бала за приемане по съответната специалност."





При формирането на бала за приемане по съответната специалност може да се изисква по учебния предмет математика



Вариант 1

60 на сто тежест oт зрелостен изпит по математика



Вариант 2

20/30 на сто тежест oт зрелостен изпит по чужд език (0 точки за неявилите се на матура по чужд език)

И

40/30 на сто тежест oт НВО изпит по математика в 10 клас



Вариант 3

20/30 на сто тежест oт зрелостен изпит по математика (0 точки за неявилите се на матура по математика)

И

40/30 на сто тежест oт НВО изпит по математика в 10 клас

Aziti 24.03.2025 14:33
Нулев прием право през 2025/2026

В чл. 6 се създават алинея 10:

Министърът на образованието и науката може да предлага за утвърждаване на нулев прием в специалност „Право“





Аргументация



Имайки се предвид от една страна случващото се в държавата към момента, а от друга страна юридическото образованието на участниците в случващото се и техния дългодишния професионален опит по специалност, ВИ препоръчвам да обявите нулев прием за следващата учебна година във всички юридически факултети в страната.



Целта на нулевия прием не е в рамките на една година да се отдадете на почивка и личностно развитие, а да съдействате активно за анализиране на обучението и практикуването на правото в страната и как и защо се е стигнало до царящите правни практики днес. Случващото се на трибуната на Народното събрание е пример за подражание или е демонстрация на царящите практики из страната по всички нива - от служителя на гише през публичната администрация до най-високо ниво?!



За съдействие може да помолите учени и експерти, например по Трудова медицина, по Трудова и организационна психология, да направят основен анализ на развитието на правистите в страната, в това число на юристите в публичната администрация, които упражняват не обикновена юридическа консултантска дейност, а са на позиция да приемат например стратегически решения извън тяхната компетентост и образованост.



Интересно би било да разгадаете и причините за възникването на българската поговорка "Работата краси човека, а мързелът го грози" и да си направите изводи за работата на правистите/юристите в различни професионални сфери. Специално внимание може да обърнете не само на външните черти, но и на красотата/грозотата на езикa, начина на общуване, междучовешките взъимоотношения итн



Хубаво би било да съдействате и на специалистите по обществено здраве и да намерите за една година отговор И на въпроса дали и как юристите допринасят активно и пасивно-агресивно за лудостта на един народ...

 

Нулев прием право през 2025/2026

В чл. 6 се създават алинея 10:

Министърът на образованието и науката може да предлага за утвърждаване на нулев прием в специалност „Право“





Аргументация



Имайки се предвид от една страна случващото се в държавата към момента, а от друга страна юридическото образованието на участниците в случващото се и техния дългодишния професионален опит по специалност, ВИ препоръчвам да обявите нулев прием за следващата учебна година във всички юридически факултети в страната.



Целта на нулевия прием не е в рамките на една година да се отдадете на почивка и личностно развитие, а да съдействате активно за анализиране на обучението и практикуването на правото в страната и как и защо се е стигнало до царящите правни практики днес. Случващото се на трибуната на Народното събрание е пример за подражание или е демонстрация на царящите практики из страната по всички нива - от служителя на гише през публичната администрация до най-високо ниво?!



За съдействие може да помолите учени и експерти, например по Трудова медицина, по Трудова и организационна психология, да направят основен анализ на развитието на правистите в страната, в това число на юристите в публичната администрация, които упражняват не обикновена юридическа консултантска дейност, а са на позиция да приемат например стратегически решения извън тяхната компетентост и образованост.



Интересно би било да разгадаете и причините за възникването на българската поговорка "Работата краси човека, а мързелът го грози" и да си направите изводи за работата на правистите/юристите в различни професионални сфери. Специално внимание може да обърнете не само на външните черти, но и на красотата/грозотата на езикa, начина на общуване, междучовешките взъимоотношения итн



Хубаво би било да съдействате и на специалистите по обществено здраве и да намерите за една година отговор И на въпроса дали и как юристите допринасят активно и пасивно-агресивно за лудостта на един народ...

 

Марио534 19.03.2025 21:50
ОТВОРЕНО ПИСМО ДО МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Относно: Липсата на студентски глас в дебата за задължителните договори за младите лекари

 

Уважаеми членове на Министерския съвет,

 

С голяма загриженост научихме за намеренията да се въведат задължителни договори за младите лекари, които ще ограничат правото на свободен избор при започване на професионалната ни кариера.

 

Тази идея беше представена без предварително обсъждане с нас, студентите, без участие на студентските асоциации и без необходимата прозрачност в процеса. Как е възможно такова решение, което има толкова сериозно значение за бъдещето ни, да бъде взето без нашия активен принос?

 

Нашите основни искания:

 

✔ Отхвърляне на задължителните договори за студентите по медицина – свободата на избор е основополагаща ценност в Европейския съюз.

✔ Прозрачност и обективност при зачисляването на специализации – настояваме за връщане на обективен изпит, вместо да се разчита на субективни интервюта.

✔ Подобряване на условията за младите лекари в България – заплащане, работна среда и възможности за кариерно развитие, които да ни мотивират да останем и да се развиваме в България.

✔ Включване на студентските организации в решаване на въпроса за бъдещето на медицинското образование – ние сме пряко засегнати и нашето мнение трябва да бъде чуто и уважавано.

 

До момента събрахме над 900 подписа, което показва сериозното обществено недоволство по въпроса. Изискваме Министерският съвет да излезе с ясна и официална позиция по този въпрос и да осигури участие на студентите в процеса на вземане на решения.

 

Какво очакваме от Вас?

 

1️⃣ Ясна и официална позиция на Министерския съвет по въпроса.

2️⃣ Организиране на открита дискусия с участие на студентските асоциации, представителите на МОН, МЗ и други компетентни органи.

3️⃣ Преразглеждане на решението със задължително участие на студентите, които ще бъдат пряко засегнати.

 

Линк към петицията: https://www.peticiq.com/478037?utm_source=web_share

 

Очакваме Вашия отговор в най-кратки срокове.

 

С уважение,

Марио Митончев, студент по медицина към МУ-София 

ОТВОРЕНО ПИСМО ДО МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Относно: Липсата на студентски глас в дебата за задължителните договори за младите лекари

 

Уважаеми членове на Министерския съвет,

 

С голяма загриженост научихме за намеренията да се въведат задължителни договори за младите лекари, които ще ограничат правото на свободен избор при започване на професионалната ни кариера.

 

Тази идея беше представена без предварително обсъждане с нас, студентите, без участие на студентските асоциации и без необходимата прозрачност в процеса. Как е възможно такова решение, което има толкова сериозно значение за бъдещето ни, да бъде взето без нашия активен принос?

 

Нашите основни искания:

 

✔ Отхвърляне на задължителните договори за студентите по медицина – свободата на избор е основополагаща ценност в Европейския съюз.

✔ Прозрачност и обективност при зачисляването на специализации – настояваме за връщане на обективен изпит, вместо да се разчита на субективни интервюта.

✔ Подобряване на условията за младите лекари в България – заплащане, работна среда и възможности за кариерно развитие, които да ни мотивират да останем и да се развиваме в България.

✔ Включване на студентските организации в решаване на въпроса за бъдещето на медицинското образование – ние сме пряко засегнати и нашето мнение трябва да бъде чуто и уважавано.

 

До момента събрахме над 900 подписа, което показва сериозното обществено недоволство по въпроса. Изискваме Министерският съвет да излезе с ясна и официална позиция по този въпрос и да осигури участие на студентите в процеса на вземане на решения.

 

Какво очакваме от Вас?

 

1️⃣ Ясна и официална позиция на Министерския съвет по въпроса.

2️⃣ Организиране на открита дискусия с участие на студентските асоциации, представителите на МОН, МЗ и други компетентни органи.

3️⃣ Преразглеждане на решението със задължително участие на студентите, които ще бъдат пряко засегнати.

 

Линк към петицията: https://www.peticiq.com/478037?utm_source=web_share

 

Очакваме Вашия отговор в най-кратки срокове.

 

С уважение,

Марио Митончев, студент по медицина към МУ-София 

История

  • Начало на обществената консултация

    12.03.2025

  • Приключване на консултацията

    11.04.2025

  • Справка за получените предложения

    02.06.2025

  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте