Моите коментари
СТАНОВИЩЕ
ДО
ДЪРЖАВНА АГЕНЦИЯ "БЕЗОПАСНОСТ НА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА"
ПОРТАЛ ЗА ОБЩЕСТВЕНИ КОНСУЛТАЦИИ
ОТНОСНО: Проект на Постановление на Министерския съвет за приемане на актуализирана Национална стратегия за безопасност на движението по пътищата в Република България 2021-2030 (Консултация № 11882)
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА,
От името на Българската асоциация за електромобилност (БАЕМ), изразявам нашата принципна подкрепа за усилията на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ за актуализиране на стратегическата рамка с цел намаляване на пътния травматизъм. Ние споделяме визията „Нулева смъртност“ и вярваме, че безопасността е споделена отговорност.
След обстоен преглед на пакета основни документи, по-специално в частите, касаещи микромобилността и индивидуалните електрически превозни средства (ИЕПС), представяме следното становище:
1. Микромобилността като решение, а не само като риск
В представения проект прави впечатление, че електрическите тротинетки и велосипеди се разглеждат предимно през призмата на генерирания риск в споделените пространства. БАЕМ настоява в Стратегията да залегне и разбирането, че ИЕПС са ключов елемент от модерната градска мобилност. Всяка тротинетка на пътя е един автомобил по-малко, което означава по-малко задръствания и по-чист въздух. Стратегията не бива да води до рестрикции, които да обезсмислят този вид транспорт, превръщайки го в неудобен или недостъпен.
2. Инфраструктурата като основен приоритет
Основният конфликт, идентифициран в документа – този между пешеходци и водачи на ИЕПС – е пряк резултат от липсата на свързана и безопасна велосипедна инфраструктура.
Нашата препоръка: Стратегията трябва да постави ясен, измерим приоритет върху изграждането на отделени велоалеи, а не просто върху "контрола" на водачите. Принуждаването на ИЕПС да се движат по пътното платно (сред автомобили с 50+ км/ч) или нелегално по тротоарите, е системен проблем, който не се решава само с глоби.
3. Диференциран подход към куриерските услуги
Приветстваме факта, че в мотивите коректно е отбелязан специфичният риск, генериран от сектора на доставките (куриерите).
Нашата позиция: БАЕМ категорично възразява срещу колективната отговорност. Поведението на търговските водачи, гонещи срокове за доставка, не бива да бъде повод за налагане на драконовски мерки (като задължителни каски за всички пълнолетни, регистрационни табели или забрани за движение) върху обикновените граждани, използващи ИЕПС за придвижване до работа.
Предложение: Предлагаме Стратегията да предвиди мерки за работа с работодателите на платформите за доставка – въвеждане на вътрешен контрол, идентификация на търговските водачи и специализирано обучение, без това да тежи на масовия потребител.
4. Образование и култура
Съгласни сме с констатацията за нуждата от промяна в поведението. БАЕМ е готова да партнира активно в информационни кампании. Ние подкрепяме спазването на ограничението от 25 км/ч, което е европейски стандарт, и считаме, че контролът трябва да е насочен към модифицираните мощни тротинетки, а не към стандартните модели.
В заключение:
Актуализираната стратегия трябва да балансира между безопасността и насърчаването на екологичния транспорт. Нека не превръщаме безопасността в пречка за мобилността, а да ги развиваме заедно чрез инфраструктура и ясни правила за споделеното пространство.
С уважение,
Владислав Стоицов
Председател на УС
Българска асоциация за електромобилност