Националната стратегия за безопасност на движението по пътищата в Република България 2021-2030 е приета с Решение №775 от 26 октомври 2020 г. на МС.
С този акт е възложено изпълнението и отчитането на мерки по план за действие за БДП на компетентните органи на национално, областно и общинско ниво, а на ДАБДП - координацията, наблюдението, контролът и годишното докладване. През първите години от работата по Стратегия 2021-2030 фокусът е поставен върху създаване на подходяща среда, която да повлияе едновременно работата на държавната администрация и отношението на цялото общество. За периода 2021-2025 г. са приети, изпълнявани и оценявани пет годишни планови документа по БДП (плюс одобрена от МС през 2025 г. Работна програма към Оперативен план за действие за 2025 г.). Най-напред са планирани базови цели и мерки за реорганизация в работата, мобилизиране на администрациите и канализиране на процеси, които в съвкупност да осигурят плавен преход към постепенната реализация на широк спектър от мерки за БДП. Пет години по-късно (в средата на плановия период
2021-2030) се отчита целесъобразността на актуализация на Стратегия 2021-2030 поради:
• установени продължителни слабости в различните управленски нива и предвид това, че данните за пътния травматизъм все още сочат към тежък здравен проблем. Въпреки усилията статистиката остава тревожна. В същото време дълго продължилата политическа нестабилност възпрепятства устойчивостта на работата. Така в контекста на налична стратегия и планове за действие срещнатите трудности, в една или друга степен, са попречили на желания напредък и оттам на ефективната реализация на политиката;
• необходимост от надграждане на вече осигурени предпоставки с отчитане на напредъка;
• съобразяване с актуални специфики на средата, в т.ч.: статически тенденции; технологични промени, особено свързани с микромобилността (например индивидуалните електрически превозни средства и велосипедите, задвижвани от електричество, особено в сферата на куриерските услуги и доставката на храни, чието нарастващо движение в споделените пространства с другите участници в движението генерира допълнителен риск); вече налични данни, които дават нови познания и основа за анализ; поведенчески характеристики на участниците в движението и адресиране на БДП като общокултурен проблем с по-широки измерения; капитализиране на натрупания опит и изградените партньорства; адаптиране на координационните механизми; своевременно регулиране на променящите се обществени отношения с навременни законодателни реформи.
Ето защо е необходим редизайн на усилията по отношение на изпълнение и резултат, които да направляват действията занапред, да надградят постигнатото до момента и да отговорят адекватно на нуждите днес.
Настоящият документ включва:
• Анализ на ситуацията: описва състоянието на пътнотранспортния травматизъм за периода 2019 г. (базова) - 2024 г. (последно отчетена), представя преглед на изпълнението на стратегията до 2024 г. и установява слабости в развитието на политиката, които обуславят бъдещите усилия с необходима намеса на държавата.
• Визия като реалистична насока за бъдещото развитие: представя определената през 2020 г. картина на БДП към 2030 г., която да вдъхновява, предизвиква, фокусира, ориентира и насочва.
• Стратегическа цел: отразява крайния ефект за обществото в резултат от провежданата политика. Показателите за изпълнение на целта на свой ред отразяват аспектите с най-голяма тежест, които допринасят за постигането ѝ.
• Приоритети по тематични направления: въвеждат се до 2030 г. и които да бъдат изпълнявани в конкретика чрез годишни мерки в оперативните планове за действие по БДП. Те дават основни насоки за постигане на визията, за да се подредят дейностите и ресурсите така, че усилията да са концентрирани върху най-същественото.
В глобален план стратегията допринася за изпълнението на Целите на ООН за устойчиво развитие - Цел 3: Добро здраве и благополучие, Цел 11: Устойчиви градове и общности.
На европейско равнище стратегията е съгласувана с Европейската рамка за БДП 2021-2030, визията „Нулева смъртност до 2050 г.“ (Vision Zero), Европейската зелена сделка и Стратегията за устойчива и интелигентна мобилност, както и с изискванията на Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) за безопасна и устойчива инфраструктура.
Актуализираната стратегия се прилага в рамките на националната система за стратегическо планиране и е в съответствие с Националната програма за развитие „България 2030“. Допълнително стратегията отчита връзките с Националната стратегия за детето, Националната програма за превенция на насилието и злоупотребата с деца, Националната програма за превенция и защита от домашното насилие.
Чрез тази интеграция стратегията гарантира, че предприетите мерки не само отговарят на националните нужди, но допринасят за постигането на глобални и общоевропейски цели за устойчивост.
Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата"
Адрес: София, площад Света Неделя № 16, ет. 5
Електронна поща: agency@sars.gov.bg
Марта Петрова, директор дирекция САО, ДАБДП
Електронна поща: mpetrova@sars.gov.bg
Гергана Митрева, дирекция САО, ДАБДП
Електронна поща: gmitreva@sars.gov.bg
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Общо 1 коментар
---
Tова събитие описва запис на акт в ЗП или ОП.10.11.2025
10.12.2025
---
Справка или съобщение.
СТАНОВИЩЕ
ДО
ДЪРЖАВНА АГЕНЦИЯ "БЕЗОПАСНОСТ НА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА"
ПОРТАЛ ЗА ОБЩЕСТВЕНИ КОНСУЛТАЦИИ
ОТНОСНО: Проект на Постановление на Министерския съвет за приемане на актуализирана Национална стратегия за безопасност на движението по пътищата в Република България 2021-2030 (Консултация № 11882)
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА,
От името на Българската асоциация за електромобилност (БАЕМ), изразявам нашата принципна подкрепа за усилията на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ за актуализиране на стратегическата рамка с цел намаляване на пътния травматизъм. Ние споделяме визията „Нулева смъртност“ и вярваме, че безопасността е споделена отговорност.
След обстоен преглед на пакета основни документи, по-специално в частите, касаещи микромобилността и индивидуалните електрически превозни средства (ИЕПС), представяме следното становище:
1. Микромобилността като решение, а не само като риск
В представения проект прави впечатление, че електрическите тротинетки и велосипеди се разглеждат предимно през призмата на генерирания риск в споделените пространства. БАЕМ настоява в Стратегията да залегне и разбирането, че ИЕПС са ключов елемент от модерната градска мобилност. Всяка тротинетка на пътя е един автомобил по-малко, което означава по-малко задръствания и по-чист въздух. Стратегията не бива да води до рестрикции, които да обезсмислят този вид транспорт, превръщайки го в неудобен или недостъпен.
2. Инфраструктурата като основен приоритет
Основният конфликт, идентифициран в документа – този между пешеходци и водачи на ИЕПС – е пряк резултат от липсата на свързана и безопасна велосипедна инфраструктура.
Нашата препоръка: Стратегията трябва да постави ясен, измерим приоритет върху изграждането на отделени велоалеи, а не просто върху "контрола" на водачите. Принуждаването на ИЕПС да се движат по пътното платно (сред автомобили с 50+ км/ч) или нелегално по тротоарите, е системен проблем, който не се решава само с глоби.
3. Диференциран подход към куриерските услуги
Приветстваме факта, че в мотивите коректно е отбелязан специфичният риск, генериран от сектора на доставките (куриерите).
Нашата позиция: БАЕМ категорично възразява срещу колективната отговорност. Поведението на търговските водачи, гонещи срокове за доставка, не бива да бъде повод за налагане на драконовски мерки (като задължителни каски за всички пълнолетни, регистрационни табели или забрани за движение) върху обикновените граждани, използващи ИЕПС за придвижване до работа.
Предложение: Предлагаме Стратегията да предвиди мерки за работа с работодателите на платформите за доставка – въвеждане на вътрешен контрол, идентификация на търговските водачи и специализирано обучение, без това да тежи на масовия потребител.
4. Образование и култура
Съгласни сме с констатацията за нуждата от промяна в поведението. БАЕМ е готова да партнира активно в информационни кампании. Ние подкрепяме спазването на ограничението от 25 км/ч, което е европейски стандарт, и считаме, че контролът трябва да е насочен към модифицираните мощни тротинетки, а не към стандартните модели.
В заключение:
Актуализираната стратегия трябва да балансира между безопасността и насърчаването на екологичния транспорт. Нека не превръщаме безопасността в пречка за мобилността, а да ги развиваме заедно чрез инфраструктура и ясни правила за споделеното пространство.
С уважение,
Владислав Стоицов
Председател на УС
Българска асоциация за електромобилност
СТАНОВИЩЕ
ДО
ДЪРЖАВНА АГЕНЦИЯ "БЕЗОПАСНОСТ НА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА"
ПОРТАЛ ЗА ОБЩЕСТВЕНИ КОНСУЛТАЦИИ
ОТНОСНО: Проект на Постановление на Министерския съвет за приемане на актуализирана Национална стратегия за безопасност на движението по пътищата в Република България 2021-2030 (Консултация № 11882)
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА,
От името на Българската асоциация за електромобилност (БАЕМ), изразявам нашата принципна подкрепа за усилията на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ за актуализиране на стратегическата рамка с цел намаляване на пътния травматизъм. Ние споделяме визията „Нулева смъртност“ и вярваме, че безопасността е споделена отговорност.
След обстоен преглед на пакета основни документи, по-специално в частите, касаещи микромобилността и индивидуалните електрически превозни средства (ИЕПС), представяме следното становище:
1. Микромобилността като решение, а не само като риск
В представения проект прави впечатление, че електрическите тротинетки и велосипеди се разглеждат предимно през призмата на генерирания риск в споделените пространства. БАЕМ настоява в Стратегията да залегне и разбирането, че ИЕПС са ключов елемент от модерната градска мобилност. Всяка тротинетка на пътя е един автомобил по-малко, което означава по-малко задръствания и по-чист въздух. Стратегията не бива да води до рестрикции, които да обезсмислят този вид транспорт, превръщайки го в неудобен или недостъпен.
2. Инфраструктурата като основен приоритет
Основният конфликт, идентифициран в документа – този между пешеходци и водачи на ИЕПС – е пряк резултат от липсата на свързана и безопасна велосипедна инфраструктура.
Нашата препоръка: Стратегията трябва да постави ясен, измерим приоритет върху изграждането на отделени велоалеи, а не просто върху "контрола" на водачите. Принуждаването на ИЕПС да се движат по пътното платно (сред автомобили с 50+ км/ч) или нелегално по тротоарите, е системен проблем, който не се решава само с глоби.
3. Диференциран подход към куриерските услуги
Приветстваме факта, че в мотивите коректно е отбелязан специфичният риск, генериран от сектора на доставките (куриерите).
Нашата позиция: БАЕМ категорично възразява срещу колективната отговорност. Поведението на търговските водачи, гонещи срокове за доставка, не бива да бъде повод за налагане на драконовски мерки (като задължителни каски за всички пълнолетни, регистрационни табели или забрани за движение) върху обикновените граждани, използващи ИЕПС за придвижване до работа.
Предложение: Предлагаме Стратегията да предвиди мерки за работа с работодателите на платформите за доставка – въвеждане на вътрешен контрол, идентификация на търговските водачи и специализирано обучение, без това да тежи на масовия потребител.
4. Образование и култура
Съгласни сме с констатацията за нуждата от промяна в поведението. БАЕМ е готова да партнира активно в информационни кампании. Ние подкрепяме спазването на ограничението от 25 км/ч, което е европейски стандарт, и считаме, че контролът трябва да е насочен към модифицираните мощни тротинетки, а не към стандартните модели.
В заключение:
Актуализираната стратегия трябва да балансира между безопасността и насърчаването на екологичния транспорт. Нека не превръщаме безопасността в пречка за мобилността, а да ги развиваме заедно чрез инфраструктура и ясни правила за споделеното пространство.
С уважение,
Владислав Стоицов
Председател на УС
Българска асоциация за електромобилност