Моите коментари
От Програма достъп до информация сме обезпокоени от настоящия проект за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.
По стара традиция на властта, обсъждането се извършва в края на юли, началото на август.
Не е обсъден и обмислен въпросът, дали най-подходящият закон за въвеждане на Регламента (Акта за управление на данните) е ЗДОИ. Материята е доста различна от правото на достъп до информация и приетият подход може да доведе до объркване и хаос.
Част от новите разпоредби необяснимо са въведени не в глава четвърта - повторно използване на информацията, а в частта от закона, регламентираща правото на достъп до информация.
Направена е неясна препратка в чл.2 ЗДОИ към членове 6 - 9 от Общия регламент за защита на данните, докато чл.87 от него, изискващ "да се съгласува публичният достъп до официални документи с правото на защита на личните данни в съответствие с регламента", остава невъведен.
Без мотиви се предлагат изменения в активното публикуване на информация, вкл. премахване на съществуващи задължения, в ущърб на правото на гражданите и обществения интерес.
Без ясна причина и без никаква опора в Регламента се удължава срокът за разглеждане на искания за повторно използване на информация от 14 дни на 2 месеца, с възможност за удължаване с 30 дни.
Дадени са определения на понятията "достъп", "данни", "нелични данни", които така стават приложими и спрямо правото на достъп до обществена информация. Те са заимствани от Регламента, който не се отнася до достъпа до обществена информация. Налице е риск от хаос в прилагането на ЗДОИ и удобен претекст на публичните институции да злоупотребяват (в стил действителния случай, описан в статията "Питаш - плащаш" в "Капитал - https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2025/08/08/4816375_pitash_-_plashtash_kak_kmetut_na_gulubovo_zasekreti/ ).
Цялото становище на ПДИ е достъпно на интернет страницата на организацията тук:
https://store.aip-bg.org/stanovishta/2025/Stanovishte_PDI_proekt_ZID_ZDOI_18-08-2025.pdf
* Забележка: Поради технически проблем с регистрацията в платформата в предишния коментар използвах любезно предоставен ми профил на наш колега, но междувременно получих потвърждение от Strategy за настоящия активиран профил.
Моите коментари
Ние от Програма Достъп до информация сме притеснени и обезпокоени от този проект. Не за първи път се прави опит за ограничаване на достъпа до документи, свързани със сделките с недвижими имоти, под претекст сигурност на собствеността. През 2007-2008 г. такъв опит се направи като "отвръщане на удара" на журналистическото разследване "Бетонени градини". С подобни съображения се направи опит за ограничаване достъпа до търговския регистър през 2010 г. https://www.aip-bg.org/legislation/Проектозакони_и_становища/2010/
Наличието на неясни и неконкретни мотиви за това радикално изменение, без статистика и анализ, подхранва опасенията, че то би постигнало само негативен ефект. Публичността и достъпът до информация по дефиниция са средство за поддържане на сигурността, а тайната е средство в ръцете на престъпниците и съмнителните практики.
Склонни сме да се съгласим, че следва да се работи в посока защита правата на гражданите и тяхната собственост, вкл. от престъпни посегателства. Това следва да става с реални, а не с митологични мерки. За тази цел държавата дължи по-задълбочен анализ на проблемите и техния генезис, на факторите, които способстват за измамите, така че да се търсят също така реални средства за противодействие. В противен случай проблемите ще продължат и дори ще се задълбочат.
Паралелно на това, ще се подкопае сигурността и защитата на имуществото на гражданите, предвидимостта и доброто познаване на историята на собствеността и превенция на измами и други закононарушения, ще се подкопае разследващата журналистика, която в последното десетиление се оказа по-ефективна от работата на редица институции.
I. ПРЕДЛОЖЕНИЕ
Въз основа на горните съображения предлагаме да не бъде приемано изменение и допълнение на ПВ. Необходимо е да се започне по-широк дебат, който да е и информиран дебат, тоест основан на събрана достатъчно информация за конкретни случаи, статистика, анализ.
Това би бил единственият способ да бъде действително запазена ценността на защитата на собствеността и сигурността на оборота, вместо да бъдат допълнително подкопани и разклатени.
Цялото становище на ПДИ сме изпратили по електронна поща на Министерството на правосъдието и ще бъде публикувано на интернет страницата на ПДИ в секция Становища https://www.aip-bg.org/legislation/Проектозакони_и_становища/