Моите коментари
Предлаганата промяна в Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС), с която се създава нова алинея 11 към чл. 123, налага редица допълнителни задължения на лицата, регистрирани по закона. Тези задължения включват деклариране на данни от текущата счетоводна отчетност по отношение на налични дълготрайни активи и материални запаси на тримесечна база. Следните аргументи обосновават негативното ни становище относно приемането на предложената промяна:
Утежняване на работата на счетоводителите: Въвеждането на тримесечно деклариране на информация за дълготрайни активи и материални запаси значително ще утежни работата на счетоводителите. Тази нова административна тежест ще изисква изготвяне на допълнителни справки, преглед на текущи данни и подготовка на информация, която не се изисква в момента на такава база. За да се проследи реално наличността на СМЗ, трябва да бъде извършвана инвентаризация на всяко тримесечие, което противоречи със закона и е непосилно за много от предприятията. Това ще доведе до сериозни затруднения, особено за счетоводителите на по-малки предприятия, които често работят с ограничени ресурси и по-малки екипи.
Вдигане на таксите за счетоводни услуги: Поради допълнителната административна тежест, която тази промяна ще наложи, е неизбежно счетоводните фирми и специалисти да увеличат своите такси към клиентите. Тази промяна ще постави допълнителен финансов натиск върху бизнеса, особено малките предприятия, които са най-уязвими към увеличаване на разходите. Това е контрапродуктивно за общата бизнес среда и икономическата стабилност.
Нереалистични стойности на материалните запаси: Оценяването на материалните запаси на тримесечна база, особено в различни сектори, може да доведе до предоставянето на нереални или колебливи стойности, които не отразяват точно финансовото състояние на предприятията. Причината е, че материалните запаси често са обект на сезонни колебания и различни външни фактори, които правят оценката им на всяко тримесечие особено предизвикателна и трудоемка. Инвентаризацията на един обект отнема много време, в зависимост от стоката. Има фирми с множество обекти. Как си представяте всички бизнеси поне 4 пъти годишно да правят инвентаризация на обектите си? Това е немислим труд и ще доведе до фалшиви стойности, тъй като ще се декларират приблизителни стойности, колкото да има подадена декларация.
Тримесечно приключване: Тази промяна в закона на практика въвежда изискване за тримесечно приключване на счетоводните книги, което е изключително трудно за изпълнение за голям брой предприятия и счетоводни специалисти. Традиционно, счетоводните приключвания се извършват годишно, а тримесечните приключвания значително ще увеличат работното натоварване и ще изискват допълнителни ресурси, които много счетоводители и предприятия не могат да си позволят.
Предвид гореизложените аргументи, считам, че предложената промяна е неподходяща и ще доведе до значителни трудности за счетоводния бранш и бизнеса като цяло. Вместо да улеснява и модернизира отчетността, тя ще създаде допълнителни пречки и разходи, които ще навредят на бизнеса, особено на малките и средните предприятия. Предлагам този текст да не бъде приеман в настоящия му вид.
Предлаганата промяна в Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС), с която се създава нова алинея 11 към чл. 123, налага редица допълнителни задължения на лицата, регистрирани по закона. Тези задължения включват деклариране на данни от текущата счетоводна отчетност по отношение на налични дълготрайни активи и материални запаси на тримесечна база. Следните аргументи обосновават негативното ни становище относно приемането на предложената промяна:
Утежняване на работата на счетоводителите: Въвеждането на тримесечно деклариране на информация за дълготрайни активи и материални запаси значително ще утежни работата на счетоводителите. Тази нова административна тежест ще изисква изготвяне на допълнителни справки, преглед на текущи данни и подготовка на информация, която не се изисква в момента на такава база. За да се проследи реално наличността на СМЗ, трябва да бъде извършвана инвентаризация на всяко тримесечие, което противоречи със закона и е непосилно за много от предприятията. Това ще доведе до сериозни затруднения, особено за счетоводителите на по-малки предприятия, които често работят с ограничени ресурси и по-малки екипи.
Вдигане на таксите за счетоводни услуги: Поради допълнителната административна тежест, която тази промяна ще наложи, е неизбежно счетоводните фирми и специалисти да увеличат своите такси към клиентите. Тази промяна ще постави допълнителен финансов натиск върху бизнеса, особено малките предприятия, които са най-уязвими към увеличаване на разходите. Това е контрапродуктивно за общата бизнес среда и икономическата стабилност.
Нереалистични стойности на материалните запаси: Оценяването на материалните запаси на тримесечна база, особено в различни сектори, може да доведе до предоставянето на нереални или колебливи стойности, които не отразяват точно финансовото състояние на предприятията. Причината е, че материалните запаси често са обект на сезонни колебания и различни външни фактори, които правят оценката им на всяко тримесечие особено предизвикателна и трудоемка. Инвентаризацията на един обект отнема много време, в зависимост от стоката. Има фирми с множество обекти. Как си представяте всички бизнеси поне 4 пъти годишно да правят инвентаризация на обектите си? Това е немислим труд и ще доведе до фалшиви стойности, тъй като ще се декларират приблизителни стойности, колкото да има подадена декларация.
Тримесечно приключване: Тази промяна в закона на практика въвежда изискване за тримесечно приключване на счетоводните книги, което е изключително трудно за изпълнение за голям брой предприятия и счетоводни специалисти. Традиционно, счетоводните приключвания се извършват годишно, а тримесечните приключвания значително ще увеличат работното натоварване и ще изискват допълнителни ресурси, които много счетоводители и предприятия не могат да си позволят.
Предвид гореизложените аргументи, считам, че предложената промяна е неподходяща и ще доведе до значителни трудности за счетоводния бранш и бизнеса като цяло. Вместо да улеснява и модернизира отчетността, тя ще създаде допълнителни пречки и разходи, които ще навредят на бизнеса, особено на малките и средните предприятия. Предлагам този текст да не бъде приеман в настоящия му вид.