Моите коментари
Извинявам се, материалите са входирани в Министерство на здравеопазването под номер 92-69 на 11.04.2024 г., в предния коментар имам техническа грешка, като съм изписала грешното министерство.
ИК Жива земя
На 11.04.2024 г. от името на Инициативен комитет ЖИВА ЗЕМЯ изпратихме предложение за спешни законодателни промени, включващи въвеждане на Правилото 10х като изискване за спазване на минимално отстояние на ветрогенераторите от границите на урбанизираните територии в населените места. Материалът е входиран в деловодството на Министерство на земеделието под регистрационен номер 92-69. Към предложението са приложени научни доклади от световно признати университетски учени, които докладват вредите, които вятърните турбини нанасят върху здравето и поминъка на хората, живущи в близост до вятърни паркове. Научните доклади са придружени с преводи на български език.
Към материалите сме приложили подписка в подкрепа на исканото законодателно изменение с над 1000 подписа на хора, живущи в Община Вълчи дол.
Националният омбудсман в последствие се произнесе изцяло в подкрепа на искането ни и правото ни на живот в здравословна и благоприятна среда, без агресивно разположени вятърни турбини в близост до домовете ни по проекта на Добротич Уинд АД и CWP Europe.
Освен това, националният омбудсман е извършил проверка и подлага под съмнение законосъобразността на документи издадени от Областния управител на Варна, издадени в противоречие на действието на Закона за опазване на земеделските земи и изцяло обслужващи интереса на инвеститора.
Директорът на РЗИ - Варна, върна писмо, с което ни информира, че не е налице нормативна уредба в страната регулиращи нивата на нискочестотни звуци и инфразвук, генерирани от вятърни турбини, като ни подкрепи в искането ни за тази законодателна промяна.
Засегантите населени места от инвестиционните намерения на инвеститорите с интереси във вятърна енергия са около 46, а пряко засегнатите хора са около 50 хиляди човека в областите Варна, Шумен, Добрич и Силистра.
Никъде в проекта на тази наредба не се споменава темата инфразвук и неговото вредно въздействие. Не се изисква експерти в областта (то и в България не е ясно колко има такива експерти) да участват в изготвянето на здравните оценки. Единствено въвеждането на Правилото 10х би урегулирало някакво макар и миимално отстояние, което да предпазва здравето на заегнатите хора. В Наредбата няма нито думичка за това. Докладите по ОВОС игнорират проблема, сякаш не съществува. Налице са пострадали от вятърни паркове хиляди хора и семейства, от различни държави и континенти, декларират едни и същи симптоми и оплаквания, възникнали след пускане в експлоатация на вятърен парк до домовете им.
Да не говорим, че има и оръжие работещо с инфразвук, което в някои страни се използва за разпръскване на тълпи и групи хора - демонтранти. Част от симптомите, които причинява това оръжие съвпадат с описаните симптоми в научните материали, причината и за двете е инфразвук.
Моля, запознайте се с представените доклади и се погрижете за правата на хората. В противен случай, това ще е поредния нормативен акт, който ще обслужва интересите на малка група хора с много пари, които не се интересуват какво ще причинят на обикновени хора, живущи на територията на вятърни електроцентрали. Вече примери има много за законодателни промени обслужващи определни кръгове заинтересовани лица, а във вреда на хиляди български невинни и нищо не подозиращи български граждани. Наредбата следва да бъде преработена изцяло, за да изпълни очертаните мотиви към нея.
ИК Жива земя
Моля да публикувате коментарите по предложения проект на Наредба, изпратени от ИК Жива земя. Налице са множествно проекти за изграждане вятърни електроцентрали в плодородните земи от житницата на България и в непосредствена близост до домовете на хората от засегнатите населени места. Никъде в наредбата не се засяга урегулиране на вредно въздествие от инфразвук, шум, нискочестотни звуци и амплитудна модулация, все вреди, които нанасят ветрогенераторите върху здравето на хората. Въвеждане на Правилото 10х (отстоянието от урбанизираните територии до ветрогенераторите да бъда най-малко десет пъти общата височина ветрогенератора, която се измерва от основата на кулата до върха на витлото) ще спомогне да се смекчи вредното въздействие от ветрогенераторите върху здравето и живота на засегнатото население.
ИК ЖИВА ЗЕМЯ