Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Момчил Антов

Обществени консултации с участието на Момчил Антов

Неактивна

Моите коментари


21.09.2023 17:30 Позиция на Националното сдружение на българските спедитори (НСБС)

Националното сдружение на българските спедитори (НСБС) изразява своята пълна подкрепа по отношение на изразените становища от страна на национално представените браншови организации, членове на НСХ и на Сдружението за модерна търговия, с които се иска оттегляне на проекта на наредбата и провеждане на обсъждане с всички участници във веригата на доставки за формулиране на работещи текстове на наредба, които без свръхрегулации и излишна административна тежест да защитят интересите на фиска, легалния бизнес и потребителите.



Въвежданата с наредбата допълнителна административна тежест с деклариране преди транспортиране и потвърждаване след получаване на СВФР ще доведе до повишаване на разходите, както на доставчиците, така и на получателите с назначаване на допълнителни служители, оскъпяване на логистика, увеличаване на опасността от погиване на стоките и бракове и др. Това може да се отрази на цените на хранителните продукти и от там на нивата на инфлация в страната.

https://nsbs.bg/bg/novini/pozitsiia-na-nsbs-otnosno-proekt-na-naredba-za-kontrol-varhu-dvijenieto-na-stoki-s-visok-fiskalen-risk

Неактивна

Моите коментари


05.12.2023 14:36 Становище от Националното сдружение на българските спедитори (НСБС)

Транспортният сектор е един от динамично развиващите се у нас и с оглед на значението му за цялостното състояние на икономиката, осигуряването на достатъчно на брой и добре подготвени кадри е предпоставка и ключов фактор за неговото добро функциониране и развитие. С оглед на това считаме за уместно в Приложение 2 към чл.2 от Проекта на ПМС включването на по-долу посочените професии и специалности:

Код

Професионално направление

Код

Професия

Код

Специалност

86

83

Водачи на моторни превозни средства и оператори на подвижни съоръжения

8322

Водачи на леки автомобили, вкл. таксита

8322 2007

Шофьор, куриер

87

83

Водачи на моторни превозни средства и оператори на подвижни съоръжения

833

Водачи на тежкотоварни автомобили и автобуси

8332

Водачи на тежкотоварни автомобили

88

840

Транспортни услуги

840110

Спедитор-логистик

8401102

Планиране и управление на логистични процеси

89

84

Оператори на подвижни съоръжения

8344

Оператори на подемно-транспортни съоръжения

8344 2003

Водач, електрокар

90

84

Оператори на подвижни съоръжения

8344

Оператори на подемно-транспортни съоръжения

8344 2004

Водач, мотокар

91

933

Работници в транспорта и складирането

9333

Товаро-разтоварачи

9333 0010

Работник, товаро-разтоварна дейност

 

            Складовите работници, включени в нашето предложение като ред 91, попадат към професиите, не изискващи специална квалификация и обхващат изпълнението на елементарни и рутинни задачи, при които се използват основно ръчни инструменти и често изпълняваната работа изисква някакво физическо усилие. Въпреки, че според НКПД това е раздел 9 и поради тази причина не може те да бъдат включени към списъка от Приложение 2, то в действителност намирането на подобни служители е много трудно и предлагаме съответните изисквания да бъдат преразгледани.

 

Неактивна

Моите коментари


18.12.2024 11:21 Позиция на Националното сдружение на българските спедитори (НСБС)

1.     Относно § 15. от Проекта на ЗИД на ЗАП

С цел прецизиране статута на участниците в превозния процес, предлагаме следните промени:

1.Текстът на новосъздадения чл. 49а. да бъде преформулиран по следния начин: Товародателят, директно или чрез спедитор, възлага превоз на товари само на лицензирани превозвачи по смисъла на този закон при спазване на изискванията на глави II и III от Регламент (ЕО) № 1072/2009.

2.В § 1. на Допълнителните разпореди от ЗАП предлагаме да бъдат добавени следните дефиниции:

3а. „Превозвач“ по смисъла на този закон е лицето, което физически извършва превоза на товари с моторно превозно средство съгласно т. 3.

3б. „Товародател“ по смисъла на този закон е изпращачът или получателят, който, директно или чрез спедитор, възлага срещу възнаграждение превоза на товари с моторно превозно средство на лицензиран превозвач съгласно т. 3.

3в. „Транспортен оператор“ по смисъла на този закон е лице, предоставящо логистични услуги, което на база издадена в негова полза товарителница от лицензиран превозвач:

а) издава в полза на изпращачите собствени превозни документи за групирани от него товари в моторното превозно средство на превозвача, или

б) издава в полза на изпращача собствен мултимодален превозен документ, включващ отсечката, за която лицензираният превозвач е издал в негова полза товарителница.

 

2.     Относно § 26. от Проекта на ЗИД на ЗАП

В духа на гореизложеното, предлагаме текстът на новосъздадения чл. 104к. да бъде преформулиран по следния начин:

Товародател, който сключи договор за превоз на товари в нарушение на разпоредбите на глава II и III от Регламент (ЕО) № 1072/2009, се наказва с глоба или с имуществена санкция 1500 лева.

 

3.     Относно чл. 74. от Раздел V. на ЗАП

Предлагаме текстът на т. 1. да бъде преформулиран по следния начин:

1.при превозите на товари – изпращачът или получателят съгласно товарителницата, в 30-дневен срок от датата на получаването на товара;

 

4.     Относно § 32. от Проекта на ЗИД на ЗАП

Предлагаме текстът на  т. 1. да бъде преформулиран по следния начин:

Параграф 16 относно чл. 51, ал. 3, който влиза в сила от 1 юни 2025 г.

Мотивите ни за промяната в срока са следните: Република България е ратифицирала Допълнителния протокол към Конвенция CMR относно електронната товарителница на 05.06.2011 г. До момента няма съществен напредък по дигиталната трансформация на документите в автомобилния товарен транспорт, което не е в интерес нито на бизнеса, нито на компетентните държавни контролни органи. Считаме, че не са необходими съществени допълнителни законодателни промени или финансови средства от държавния бюджет, за да се даде начало на едновременното използване и признаване на хартиени и електронни товарителници за превози на стоки по шосе в национална или международна релация.

Неактивна

Моите коментари


15.08.2025 15:48 Становище от НОМА

С настоящото становище Националната организация на митническите агенти (НОМА) изразява своята позиция в качеството си на браншова организация единствено по частта на Проекта на Наредба за придобиване на квалификация по професията „Митническо обслужване“, включваща ЕРУ по специфична професионална подготовка по професията.

Като общи положителни страни могат да се посочат доброто структуриране на съдържанието на повечето ЕРУ по специфична професионална подготовка, наличието на съответствие с изискванията на ЕС в областта на митническото представителство и митническите формалности и акцентирането върху дигитални и облачни технологии и информационни системи за обработка на митническа и немитническа (търговска, транспортна, регулаторна и друга) информация.

Въпреки горното считаме, че предложеният вариант на ДОС има и някои недостатъци:

  • Недостатъчна конкретика по митническите режими – въпреки, че в текста на доста места се споменават общо вноса, износа и транзита на стоки, то за пълноценната подготовка на бъдещите специалисти е необходимо обръщането на по-специално внимание на митническите режими и тяхната класификация и съобразно икономическия им характер (т.нар. специални режими). Би могло в ЕРУ 18 „Митническо обслужване“ да се обособи нов Резултат от учене с акцент върху специалните режими;
  • Ограничена правна дълбочина – в ДОС е предвидена ЕРУ 6 „Правна грамотност за бизнеса и администрацията“, но се подценяват митническите нормативни разпоредби като Митническия кодекс на Съюза, Закона за митниците, Закона за акцизите и данъчните складове, Закона за данъка върху добавената стойност, правилниците по прилагането им, както и пряко приложимите регламенти и директиви на ЕС по отношение на търговията с трети страни;
  • Липса на акцент върху митническо тарифиране, митническата стойност и произхода на стоките – в ЕРУ по специфична професионална подготовка е необходимо ясно да се откроят тези три основни аспекта в митническата дейност, тъй като те са от ключово значение за работата на специалистите по митническо обслужване. Полезно би било да се акцентира на работа в TARIC/BTI (Обвързваща тарифна информация), доказване на произход (преференциален /непреференциален), методи за оценка на митническата стойност, корекции при последващ контрол и др.;
  • Слабо застъпени умения за работа с електронни митнически системи – в ЕРУ 13 „Информационни и комуникационни технологии в митническото обслужване“ има общо упоменаване на някои от основните системи, като е налице дублиране на предвидените знания в Резултат от учене 13.1 и 13.3. Не са посочени конкретни системи като EU Customs Trader Portal, SEED, e-Customs, ICS2, EMCS, които също реално се използват.
  • Недостатъчна търговско-логистична подготовка – в ЕРУ 14 „Международна търговия“ са включени по-скоро общи постановки, донякъде припокриващи се с други ЕРУ в частта митнически формалности. Липсват специфични знания относно международната транспортна логистика, Incoterms® 2020, мултимодален транспорт, взаимодействие с превозвачи, спедитори и складодържатели и други с конкретно приложение в работата на митническите представители.

С оглед на горното апелираме за корекции в съдържанието на ЕРУ по специфична професионална подготовка в духа на дадените бележки. Проектът като цяло представлява добра основа за обучение по професията „Митническо обслужване“, но за да бъде напълно релевантен и ефективен за реалната практика на митническите представители (митнически брокери), е необходимо разширяване и задълбочаване на съдържанието му в частта за митнически режими, тарифиране, произход, електронни системи, логистика и международна търговия. Това ще гарантира, че завършилите ще могат да работят самостоятелно, професионално и законосъобразно в условията на реалния бизнес и административна среда.

Активна

Моите коментари


21.11.2025 12:46

СТАНОВИЩЕ

от

Национално сдружение на българските спедитори (НСБС)

относно

Проект на Държавен образователен стандарт (ДОС) по професия

„Логистични услуги“ (код на професията 104107)

 

Една от основните цели на Националното сдружение на българските спедитори (НСБС) е да подпомага спедиторския и логистичен сектор у нас, вкл. и при подготовката на кадри за нуждите на работещите в него фирми. В тази връзка НСБС е автор на все още действащия Държавен образователен стандарт (ДОС) по професията „Спедитор - логистик“ и в това си качество бихме искали да изразим нашето професионално становище относно проекта на ДОС за новата професия „Логистични услуги“ (104107). В основни линии стандартът е съобразен със спецификите на професията и позволява развитието на обучение в задоволителна степен, която да покрива потребностите на спедиторския бранш в страната. С оглед правилното насочване на необходимите знания, умения и компетенции на бъдещите специалисти по професията „Логистични услуги“, предлагаме следните промени в проекта на ДОС:

 

1. Предлагаме определени части от ЕРУ 6. „Куриерски услуги“ от Проекта на ДОС за професията „Спедиторски услуги“ (104108) да бъдат преместени в професия „Логистични услуги“ (104107). По-конкретно това са Резултат от учене 6.1 „Доставя куриерски пратки“, Резултат от учене 6.2 „Следва предварително определен маршрут“ и Резултат от учене 6.3 „Комуникира с клиенти при предаване на пратки“, тъй като не отговарят на профила на професията спедитор.

Съгласно чл. 361–366 от Търговския закон спедитор е лице (физическо или юридическо), което по силата на договор за спедиция се задължава срещу възнаграждение да организира превоз на товар за сметка на доверителя. В същото време куриерът е лице, което в рамките на пощенска или куриерска услуга приема, транспортира и доставя пратки до получателите и носи пряка отговорност за тях по време на доставката. В тази връзка считаме, че профилът на куриерите е по-близо до този на специалистите от професия „Логистични услуги“.

С цел по-ясно разграничаване на спедиторските от куриерските и логистични услуги прилагаме следната сравнителна таблица:

 

Критерии

Спедитор

Куриер

Складов работник

Функции и роля в логистичния процес

Организира и координира целия транспортен процес; избира превозвач; оптимизира маршрути; подготвя документи (товарителници); предлага логистични решения.

Извършва физическа доставка на пратките от подателя до получателя; работи по конкретни маршрути; проследява пратките; събира наложени плащания.

Извършва приемане, разтоварване, подреждане, етикетиране, опаковане и експедиция на стоки в склад; инвентаризация; грижа за стоките.

Правен статут и договорни отношения

Може да е фирма или физическо лице — посредник; сключва договор за спедиция с клиента и отделно договор за превоз с превозвача; действа от името на клиента или от свое име.

Обикновено е служител на куриерска компания или самата куриерска компания като юридическо лице; има договор за куриерска услуга с клиента.

Наемно лице, работещо по трудов договор в склад или логистичен център; няма преки договорни отношения с клиента.

Специфика на извършваните дейности

Анализ на транспортни и логистични схеми; комуникация с множество страни; управление на документи и рискове; оптимизация на разходи; съгласуване на митнически и административни процедури.

Управление на маршрути в реално време; физическо боравене с пратки; комуникация с клиенти;

Физическа работа в складова среда; работа с техника (мотокар, палетна количка); подреждане и маркиране; спазване на складови стандарти; контрол на качеството и количеството на стоките

Типове пратки и услуги

Международни и вътрешни товарни пратки: групажни товари, цели камиони (FTL), частични товари (LTL), авиа/морски товари; комплексни логистични услуги.

Малки и средни пратки, колети, документи; експресни и икономични доставки; наложен платеж; обратни пратки; доставка до адрес или офис.

Физически обработва стоки в насипно, палетизирано или пакетирано състояние; подготвя заявки и пратки за изпращане.

Целева аудитория

Бизнес клиенти, вносители и износители, производители, търговци, фирми със сложни логистични нужди.

Масови потребители, онлайн търговци, малки и средни предприятия, клиенти с нужда от бърза доставка.

Вътрешни отдели на фирмата (логистика, продажби, производство); няма директни външни клиенти.

 

2. ЕРУ 7. „Основни товарно-разтоварни дейности“ от Проекта на ДОС за професията „Спедиторски услуги“ (104108) да бъде преместено изцяло в професия „Логистични услуги“ (104107).

Товаро-разтоварните дейности са от компетенциите на складовите работници, които оперират с различни технически средства и физически обработват товарите в складовите съоръжения и товарните помещения на съответните превозни средства (камиони / кораби / самолети / жп. вагони / контейнери).

 

Изразеното мнение от НСБС има за цел да осигури пълна съгласуваност между нормативната рамка, установените практики в спедиторския сектор и европейските изисквания за професионална квалификация. Заявяваме нашата готовност за експертно участие в последващи работни групи по изготвяне на учебните планове, програми и ресурси за професията „Логистични услуги“, с което да допринесем за нейното утвърждаване като значима за практиката.


Становище от НСБС относно Проект на Държавен образователен стандарт (ДОС) по професия „Логистични услуги“ (код на професията 104107)

Активна

Моите коментари


21.11.2025 12:43

СТАНОВИЩЕ

от

Национално сдружение на българските спедитори (НСБС)

относно

Проект на Държавен образователен стандарт (ДОС) по професия

„Спедиторски услуги“ (код на професията 104108)



Една от основните цели на Националното сдружение на българските спедитори (НСБС) е да подпомага спедиторския и логистичен сектор у нас, вкл. и при подготовката на кадри за нуждите на работещите в него фирми. В тази връзка НСБС е автор на все още действащия Държавен образователен стандарт (ДОС) по професията „Спедитор - логистик“ и в това си качество бихме искали да изразим нашето професионално становище относно проекта на ДОС за новата професия „Спедиторски услуги“ (104108). В основни линии стандартът е съобразен със спецификите на професията и позволява развитието на обучение в задоволителна степен, която да покрива потребностите на спедиторския бранш в страната. Въпреки това, в него има предвидени текстове и единици резултати от учене, които са несъвместими със спедиторската професия и които считаме, че нямат място в обсъждания ДОС.

 

I. Предлагаме т. 1.2 от Раздел „Изисквания към кандидатите“ да отпадне, тъй като професията „спедитор“ не е свързана с каквито и да било здравословни противопоказания на упражняващите я лица. Тя може да бъде извършвана и от лица в неравностойно положение (инвалиди), вкл. и в дистанционна форма (т. нар. „хоум офис“). Изискването на изричен медицински документ от обучаемите определяме като форма на административна пречка, не водеща до нищо положително за тях.

 

II. В Раздел 2. „Описание на професията“ имаме следните коментари:

 

2.1. Първа степен на професионална квалификация  по професията

Текстът „Придобилите първа степен на професионална квалификация извършват основни куриерски и транспортни дейности в рамките на населеното място или страната. Те приемат, подреждат, транспортират и предават пратки, участват в товарно-разтоварни дейности и изпълняват задачите си под пряк надзор“ е съотносим за професията „Логистични услуги“ (код на професията 104107). Спедиторите не извършват описаните в проекта видове куриерски услуги, тъй като не обработват физически товари и пратки, не участват в товаро-разтоварни дейности и респективно не осъществяват физически надзор върху стокови наличности в складови съоръжения. Както изрично е указано в същия абзац, тези услуги се извършват в логистични центрове и точки, докато спедиторът не е задължително позициониран в такива. Предлагаме този текст да бъде изцяло прецизиран в унисон със спецификите на спедиторската професия, макар и на едно по-ниско ниво, съответстващо на първа степен на ПК.

Подобно е мнението ни и относно визираните лични качества, които трябва да притежават обучаваните в тази степен, като категорично изразяваме несъгласие с изискването за „физическа издръжливост“.

Като неуместно определяме и изискването към лицата, придобили първа степен на ПК, да притежават правоспособност за управление на МПС. Спедиторът не е необходимо да притежава свидетелство за управление на МПС, тъй като той не е пряко отговорен за физическото преместване на стоките от една точка до друга. Неуместността произтича от факта, че освен с автомобилен транспорт, спедиторите работят и с други видове транспорт. Това означава ли, че например спедиторите, които обработват морски товари, трябва да имат капитански разрешителни, тези обработващи въздушно карго трябва да могат да пилотират самолети, а работещите в областта на жп спедиция да могат да карат влак?

 

2.2. Втора степен на професионална квалификация по професията

Възразяваме срещу текста „Квалифицирани са да извършват окрупняване на товарни единици и използват логистични технологии, като пакетизация, палетизация и контейнеризация“, тъй като посочените дейности са присъщи за складови служители, а не за спедитори. Считаме, че в този си вид текстът следва да бъде отнесен към професията „Логистични услуги“, а вместо него например може да се посочи следното:

Квалифицирани са да организират дейностите по окрупняване на товарни единици и съблюдават правилното използване на логистични технологии, като пакетизация, палетизация и контейнеризация“.

 

Подобно на първа степен на ПК по професията апелираме за преосмисляне на изискването за притежаване на правоспособност за управление на МПС.

 

2.3. Трета степен на професионална квалификация по професията

Вменяването на спедиторите на дейности по митническо представителство е неуместно и е в разрез с действителните им отговорности. Тази дейност е от компетенциите на специалисти от професията "Митническо обслужване" (код на професията 041102). Спедиторът трябва да отчита митницата като фактор, но няма задължения да извършва митническа обработка на стоките. В тази връзка предлагаме премахване на фразата „осъществяване на митническо представителство“ от дейностите на специалистите по професията „Спедиторски услуги“.

Подобно на първа и втора степен на ПК по професията апелираме за преосмисляне на изискването за притежаване на правоспособност за управление на МПС.

 

2.4. Четвърта степен на професионална квалификация по професията

Относно личните качества, които трябва да притежават обучаваните в тази степен, предлагаме премахването на изискването за „физическа“ издръжливост.

Подобно на горните степени на ПК по професията апелираме за преосмисляне на изискването за притежаване на правоспособност за управление на МПС.

 

III. В Раздел 3. Единици резултати от ученето (ЕРУ) имаме следните коментари относно ЕРУ по специфична професионална подготовка по професията:

 

1. Предлагаме ЕРУ 6. „Куриерски услуги“ да бъде прецизирано, като неприсъщите за спедиторите товаро-разтоварни и др. подобни дейности бъдат преместени в ново ЕРУ „Куриерски услуги“ в професия „Логистични услуги“ (код на професията 104107).

 

2. Предлагаме ЕРУ 7. „Основни товарно-разтоварни дейности“ да бъде изцяло преместено в професия „Логистични услуги“ (код на професията 104107), тъй като визира несвойствени за спедиторите дейности.

 

3. Предлагаме ЕРУ 12. „Международна транспортна документация  и митническо представителство“ да бъде преформулирано и преработено. Първата част от заглавието и свързаните с него резултати от учене се припокриват с ЕРУ 9 „Подготовка на транспортна и спедиторска документация“. Частта относно митническото представителство предлагаме да се преобразува в ново ЕРУ 12. „Митнически процедури“, като считаме, че спедиторът трябва да познава основните функции и роля на митницата, различните митнически процедури при внос, износ и транзит на стоки, без самият той да ги извършва. Наличието на подобни знания, умения и компетенции биха позволили на спедитора да отчита спецификата на митническите формалности и да взема под внимание всички свързани с това условности при организирането на движението на стоки от и за трети страни през външните граници на ЕС.

 

IV. Относно 3.2. Описание на единиците резултати от ученето за професията „Спедиторски услуги“ имаме следните коментари:

 

1. Предлагаме прецизиране на текста в ЕРУ 5. „Транспортна логистика“, секция „Критерии за оценяване на ЕРУ“Работи с оборудване и документи за товарене, разтоварване, опаковка и маркиране на товарите“, като се премахне думата „оборудване“, тъй като спедиторът работи само с документи и информация за стоките и превозната операция, а не физически със стоките.

 

2. Предлагаме ЕРУ 6 „Куриерски услуги“ да бъде прецизирано като Резултат от учене 6.1 „Доставя куриерски пратки“, Резултат от учене 6.2 „Следва предварително определен маршрут“ и Резултат от учене 6.3 „Комуникира с клиенти при предаване на пратки“ бъдат преместени в тяхната цялост в новообособено ЕРУ „Куриерски услуги“  в професията „Логистични услуги“ (код на професията 104107), тъй като е налице съществена разлика между дейността на спедитора и куриера.

Съгласно чл. 361–366 от Търговския закон спедитор е лице (физическо или юридическо), което по силата на договор за спедиция се задължава срещу възнаграждение да организира превоз на товар за сметка на доверителя. В същото време куриерът е лице, което в рамките на пощенска или куриерска услуга приема, транспортира и доставя пратки до получателите и носи пряка отговорност за тях по време на доставката.

С цел по-ясно разграничаване на спедиторските от куриерските услуги прилагаме на вниманието Ви следната сравнителна таблица:

 

Критерии

Спедитор

Куриер

Функции и роля в логистичния процес

·  Организира и координира цялостния транспортен процес.

·  Не е задължително сам да извършва превоза – той посредничи.

·  Избира превозвач, планира маршрут, договаря цени и срокове.

·  Може да комбинира различни видове транспорт (мултимодален / комбиниран транспорт).

·    Физически извършва транспортиране и доставка на пратки „от врата до врата“.

·    Работи на кратки разстояния и с малки пратки.

·    Обикновено има фиксирани маршрути и бързи срокове на доставка.

Правен статут и договорни отношения

·  Работа на база договор за спедиция.

·  Носи отговорност за организацията, но не и за самия превоз (освен ако не действа и като превозвач).

·  Често отговорността му е по-ограничена, освен при грешка в организацията, документи или избор на превозвач.

·    Работа на база договор за превоз.

·    Носи пряка отговорност за пратката по време на транспортиране и доставяне.

·    Подлежи на регулации свързани с пощенските/куриерски услуги.

Типове пратки и услуги

· Работи с големи товари: палети, контейнери, пълни или групажни товари.

· Организира складови услуги, митническо обслужване, застраховки.

· Подходящ за международен транспорт, контейнерни превози, морски/ж.п./авто транспорт.

·    Работи със сравнително малки пратки: писма, колети, документи.

·    Услугите са бързи: експресни, същия ден, до 24 часа.

·    Подходящ за вътрешни доставки и малки международни пратки.

Целева аудитория

· Бизнес клиенти, които имат нужда от цялостна логистична организация.

· Износители, вносители, производители, дистрибутори.

·    Частни лица и фирми, които изпращат малки пратки бързо и директно.

 

Отчитайки спецификите на спедиторската професия и релевантните към нейното осъществяване куриерски услуги, то следва да се има предвид единствено и само организиране на последните, а не фактическо изпълнение. Спедиторите могат да организират доставки от тип „врата – врата“, като избират подходящите превозни средства, маршрути и срокове, могат да съдействат активно при обработката на свързаните с това движение документи и изготвят указания към куриерите относно начина и времето за физическа доставка на пратките и други въпроси от организационен характер. Поради това предлагаме ЕРУ 6 „Куриерски услуги“ от настоящия проект на ДОС да бъде изцяло преработено като биха могли да се заимстват отделни части от все още действащия ДОС за професията „Куриер“ (код на професията 8401001). Добра основа за това биха могли да бъдат заложените знания, умения и компетенции от ЕРУ 8. „Куриерска дейност“ и ЕРУ 9. „Тарифиране и определяне на условията за превоз“.

 

3. Предлагаме ЕРУ 7 „Основни товарно-разтоварни дейности“ да бъде преместено изцяло в професията „Логистични услуги“ поради неуместност на визираните в него знания, умения и компетенции от позицията на спедитора. Товаро-разтоварните дейности са от компетенциите на складовите работници, които оперират с различни технически средства и физически обработват товарите в складовите съоръжения и товарните помещения на съответните превозни средства (камиони / кораби / самолети / жп. вагони / контейнери). Принизяването на спедиторските услуги до нивото на хамалски услуги не допринася за отстояване имиджа на професията спедитор и не би мотивирало младите хора да се обучават в нея.

 

4. В Критерии за оценяване на ЕРУ 8. „Работа с основни товарни групи“ текстът „Съхранява правилно товари съгласно дадени условия (температура, влажност, позиция)“ да се прецизира в следния вид „Организира правилното съхранение на товари съгласно …“.

 

5. Предлагаме ЕРУ 12. „Международна транспортна документация и митническо представителство“ да се прецизира като:

·     Резултат от учене 12.1 „Изготвя международни транспортни документи“ отпадне, тъй като се дублира с ЕРУ 9. „Подготовка на транспортна и спедиторска документация“ и по-конкретно резултат от учене 9.1. „Попълва основни транспортни и спедиторски документи“.

·     Резултат от учене 12.2 „Използва електронен подпис и системи за електронен обмен на документи“ бъде преместено в ЕРУ 15. „Управление на информационни системи в спедицията“. Също така в това РУ има някои фактологически грешки:

o   TIR не е товарителница, а международен митнически гаранционен документ за движение на стоки под митнически режим транзит;

o   Освен CMR е уместно да се посочат и другите видове товарителници, като CIM товарителниците за жп превози, коносаментите за превози по вода и Air Waybill за въздушните превози. Освен превози по шосе има и други видове транспорт, които са не по-малко застъпени в съвременната спедиторска професия;

o   Incoterms не са отговорности, а условия на доставка. В тези термини са определени както задълженията, така и правата на страните по търговската сделка и не касаят само превозната операция. Важно е да се познават и вземат под внимание от спедиторите, а не само да се идентифицират;

o   Бихме препоръчали ограничаване до реално приложимите в Р България електронни средства за персонална идентификация, като квалифициран електронен подпис (КЕП), eIDAS-съвместими средства за електронна идентификация, както и други средства, одобрени от държавната администрация за достъп до публични услуги.

·     Имайки предвид, че спедиторите не отговарят пряко за митническата обработка на стоките при внос, износ и транзит, то предлагаме ЕРУ 12 да се преименува на „Митнически процедури“. Това ще даде възможност на бъдещите специалисти да познават особеностите на митническите процедури и да отчитат тяхното прилагане по отношение на конкретна превозна операция от или за трети страни спрямо ЕС. Новото ЕРУ 12 може да се преработи в духа на спедиторът подготвя и координира документи, необходими за митническо представителство, познава, взема под внимание, отчита, съгласува и т.н. митническото оформяне на стоките, но не и в посока да извършва. Митническото оформяне на стоките е в компетенциите на специалисти от професията „Митническо обслужване“ (041102) и е неуместно да се прехвърля като основен ангажимент на спедиторите. В тази връзка Резултати от учене 12.3. „Подготвя документи за митническо представителство“ и 12.4. „Взаимодейства с митнически и контролни органи“ следва да се преименуват и преработят в духа на дадените по-горе насоки за да бъдат в унисон със спедиторската професия. Отделно не е ясно защо в проекта на ДОС навсякъде се пропуска транзитът, при положение че това е много често използвано движение на стоки в международен план.

·     В раздел Умения на Резултат от учене 12.3. „Подготвя документи за митническо представителство“ е използвано архаично понятие „митническата облагаема стойност“, което е извадено от митническото законодателство преди повече от 20 години. Въпреки горния коментар, с който уточняваме, че спедиторът не извършва и респективно не подготвя документи за митническо представителство, то считаме за редно професионалната терминология да бъде използвана коректно.

·     В текста „Описва стандартни, облекчени и опростени митнически процедури“ от раздел Умения на Резултат от учене 12.4. „Взаимодейства с митнически и контролни органи“ е налице фактологическа грешка – в действащото митническото законодателство няма дефинирани „облекчени“ митнически процедури.

·     В раздел „Критерии за оценяване на ЕРУ“ към ЕРУ 12 също има някои фактологични и терминологични грешки:

o   както вече бе уточнено по-горе TIR карнетът не е транспортен документ;

o   фразата „митнически агент“ понастоящем е жаргон и не следва да се използва в нормативен акт като настоящата наредба. Правилното от нормативна гледна точка е „митнически представител“. Тук са обособени три отделни професии с три различни компетентности модела и те не трябва да се смесват - спедитор, митнически представител и превозвач;

o   текстовете „Изброява отговорностите и задълженията на спедитора като пряк/косвен представител на клиента при изпълнение на митнически процедури“ и „Подготвя комплект документи за митническо оформяне на внос или износ“ бихме квалифицирали като нонсенс, тъй като спедиторът на практика няма подобни отговорности и задължения.

 

6. Предлагаме добавянето на нова ЕРУ „Складова логистика“ в ДОС на професията „Спедиторски услуги“, като база за неговото разработване може да се използват ЕРУ 14. „Складова логистика“ и ЕРУ 29. „Складова логистика“ от настоящия ДОС по професията „Спедитор – логистик“ (код на професията 8401101). Следните основни аспекти считаме за релевантни към знанията, уменията и компетенциите, които специалистите, обучаващи се по професията „Спедиторски услуги“ трябва да притежават:

·     Организация и управление на складовите процеси по приемане, заскладяване, набиране на поръчки, рекламации, експедиция на товари и стоки, както и услуги с добавена стойност

·     Проектиране и определяне на складовите зони и техния размер, необходимата обща площ, товаропотоците, както и товаро-обработващата техника и съоръжения в склада

·     Изготвяне на ресурсен модел за определяне себестойността на складирането и складовите услуги, като изготвя ценови оферти

·     Работа с информационни системи за управление на склада

·     Организиране и контрол върху изпълнението на сключените договори и нормативните изисквания за складово-логистично обслужване, както и индексите за определяне на представянето (KPI).

 

V. В раздел 5.1 от изискванията към материалната база е записано „Помощното оборудване включва тебешир и гъби за почистване на черна дъска“, което считаме за неуместно с оглед на усилията на МОН и професионалните гимназии за изграждане на модерна образователна инфраструктура и STEM кабинети.

 

VI. В раздел 5.2 относно изискванията към учебната база за обучение по практика на професията е визирано, че „производствена практика се провежда при предварително сключен договор с юридически лица, които извършват куриерски и спедиторски услуги, митническо посредничество и представителство“. Предлагаме текстът да се прецизира и до остане само „спедиторски услуги“. Отделно в националното и европейското митническо законодателство липсва дефиниция и уреден правен статут на лица, осъществяващи „митническо посредничество“. Използването на такова жаргонно понятие в документ от такъв ранг като настоящата наредба на Министъра на образованието и науката определяме като несериозно и непрофесионално.

 

 

Изразеното мнение от НСБС има за цел да осигури пълна съгласуваност между нормативната рамка, установените практики в спедиторския сектор и европейските изисквания за професионална квалификация. Заявяваме нашата готовност за експертно участие в последващи работни групи по изготвяне на учебните планове, програми и ресурси за професията „Спедиторски услуги“, с което да допринесем за нейното утвърждаване като значима за практиката.


Становище от НСБС относно Проект на Държавен образователен стандарт (ДОС) по професия „Спедиторски услуги“ (код на професията 104108)

Моля изчакайте