Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на rectorat@tu-varna.bg

Обществени консултации с участието на rectorat@tu-varna.bg

Активна

Моите коментари


03.12.2025 11:46

С настоящото становище Технически университет – Варна изразява позиция във връзка с общественото обсъждане на проект за изменение на Наредба № 6, като предлага отпадане на чл. 11, ал. 2, допускаща до три месеца учебна плавателна практика да се провежда на кораби от местно плаване.

Аргументи за отпадане на чл. 11, ал. 2:

1. Несъответствие със стандартите на STCW. Международната конвенция STCW изисква практическа подготовка в условия, максимално близки до реалната среда на морското корабоплаване. Корабите от местно плаване не осигуряват достатъчно комплексност – липсват дълги вахти, международни процедури, навигационни ситуации, различни климатични условия. Стажът в местно плаване не развива уменията, които се проверяват за правоспособност "оперативно ниво". Ал. 2 допуска практика, която не покрива пълния спектър от компетентности по STCW и намалява качеството на подготовката.

2. Занижаване на изискванията и девалвация на професионалната квалификация. Позволяването на практика в местно плаване създава “лесен път” към получаване на документ, без реално натрупан морски опит. Това води до намаляване на доверието към българските морски учебни заведения и към издаваните удостоверения. Рискът е морските лица да имат документ, но без реални умения, което вреди на репутацията на целия сектор.

3. Неравнопоставеност между кандидатите. Част от студентите използват възможността да преминат до 3 месеца стаж на по-лесни и достъпни кораби от местно плаване, докато други извършват пълноценен стаж в морски условия. Това създава неравнопоставеност и различно качество на подготовката при еднаква крайна правоспособност.

4. Невъзможност корабите от местно плаване да осигурят всички задачи от програмата. Дневниците за практическа подготовка изискват задачи, свързани с международно плаване, комплексни маневри, вахтена служба, аварийни процедури и др. Голям брой от тези задачи няма как физически да бъдат изпълнени на катери, напречни фериботи, плаващи кранове, малки влекачи и т.н. Така се стига до формално подписване на дневник, без реално изпълнение.

5. Потенциални рискове за безопасността. Недостатъчната морска подготовка увеличава риска от грешки на вахта, аварии и инциденти на реални морски кораби. Намаляването на морския стаж подкопава цялостната култура на безопасност на бъдещите офицери.

6. Репутационен риск за университета. Международните компании търсят кадри с реален, а не формален стаж. Ако завършилите получават документи без адекватна практика, това може да доведе до намаляване на доверието към българските морски сертификати, включително риск от забележки от IMO или EMSA.

7. Ограничаване на конкуренцията между учебните заведения. Университет, който настоява за качествен морски стаж (реално плаване), е поставен в неравностойна позиция спрямо други, които позволяват “облекчен” стаж чрез местно плаване. Това стимулира студенти да избират обучаваща организация, където се минава по-лесно, дори за сметка на качеството.

Чл. 11, ал. 2 създава реални рискове от занижаване качеството на подготовката на морските лица, нарушава международните стандарти на STCW, стимулира формални практики без реални компетентности и подкопава доверието в българската система за морско образование и правоспособности.

Технически университет – Варна, като водеща обучаваща институция за морски кадри в Република България, има пряка отговорност за качеството на подготовката на бъдещите морски лица. Поддържането на високи стандарти на обучение е ключово за безопасността на мореплаването, за репутацията на българските дипломи и за конкурентоспособността на българските кадри на международния пазар.

Поради тези причини Технически университет – Варна аргументирано предлага пълно премахване на възможността за провеждане на учебна плавателна практика на кораби от местно плаване.

Моля изчакайте