Моите коментари
Относно коментара да
отпадне чл.11, ал.2 от Stargatemaritime
Обучението
за първа правоспособност в оперативно ниво е логично да започва с „оморячване“.
До колкото съм запознат ИАМА признава като практика и лагера „Морска подготовка“
в края на 1-ви курс на обучението във ВВМУ, но това е решение на
Администрацията. Чл.11 ал.2 е изменен в наредба №6 при последната корекция на
основание разпореждане на Изпълнителния Директор на ИАМА, в което бяха посочени
поименно плавателните средства и броя дни които се признават за стаж в местно
плаване. Преди качването на търговски кораб в далечно плаване, обучаващият се е
необходимо да придобие знания и умения които да приложи на борда на кораба.
Учебните предмети от функция „Обработка и подреждане на товара“ започват да се
изучават в 3-ти курс на обучението. Също така обучението до края на 3-ти курс
покрива изискванията на A-II/4,
следователно е оправдано евентуално качване на търговски кораб след
завършване на 3-ти курс и попълване и заверка от Капитана на кораба на Сертификата
за корабен рулеви на стр.80 в Дневника за документиране на плавателен стаж.
Бих
добавил и възможност за отработване и документиране на определени от ИАМА
задачи/сценарии на сертифициран от ИАМА тренажор в периода на обучение.
Например в Нидерландия и Великобритания официално призната еквивалентност 1:3
(1 ден на симулатор се приравнява на 3 дни плавателна практика). След
дипломиране кандидатът ше се качи за 6 месеца като стажант на кораб над 500БРТ
в далечно плаване на дублираща длъжност и тогава ще отработва всички задачи и
ще усъвършенства компетентностите си по всички функции.
Приет е нов стандарт
за трета степен на професионална квалификация по професия Корабоводене-морско. Стандартът е съставен съгласно изискванията на
конвенция STCW и по конкректно по изискванията на таблици A II 4 за корабен рулеви, A II 5 за
корабен боцман, A II 3 капитан до 500 БРТ в крайбрежно плаване, А II 1 за вахтен
офицер и A II 2 за капитан до 3000БРТ. Очаква се до дни да бъдат утвърдени и учебните планове
за обучение по професията. Предстои изготвяне и утвърждаване на нови учебни
програми по предмети и те могат да бъдат съобразени с изискванията на яхтената
индустрия. Да не забравяме, че повечето моряци по света плават със средно
образование...
Предложението новата
правоспособност „капитан на търговска яхта до 500 БТ“ да
се постави в чл.40 е коректно поради специфичната работа на тези плавателни
съдове и според предложения текст може да се придобива от лица с придобита правоспособност
по чл. 32, т. 6-9.
Предлагам в чл.40 в новата
т.8 както е предложено
б) придобита
правоспособност по чл. 32, т. 6-9;
да се добави и чл. 32 т.3 капитан на кораб до 500 БТ в крайбрежно плаване
т.е „капитан
на търговска яхта до 500 БТ“ надгражда „капитан на кораб до 500 БТ в крайбрежно
плаване“ заради района на плаване.
Относно
предложението на кдп Златанов:
„Крайбрежно
плаване“ : Плаване в морските пространства на Република България или в близост
до брега, както е определила крайбрежната държава, с която България има
споразумение. Морските пространства на Република България: Териториални води,
прилежаща зона и специална икономическа зона т.е. цялата отговорна зона на Република
България в Черно море, границите и са определени със спогодба с черноморските
държави.
Правоспособността
„капитан на кораб до 500 БТ в крайбрежно плаване“ се издава според изискванията
на STCW A-II/3 и
по същество представлява международна правоспособност. Незнайно защо ИАМА я
ограничава до плаване в Черно море (Поставят стикер с района на плаване) или
почти се приравнява с Местно плаване.
Но
наличието на правоспособност (в случая издадена от ИАМА) означава, че притежателят
е лицензирани от флаг-държавата (България) да бъдете капитан на кораб до 500 БТ
в крайбрежно плаване — тоест знаия и компетенции валидни според STCW стандарти.
Това означава, че ако корабът е регистриран под български флаг(примерно), и
плава в рамките на крайбрежни (near-coastal) води, правоспособността е валидна и при чуждестранни
пристанища/плавания в рамките на държави приели STCW. От друга страна в рамките
на ЕС има законодателство, което цели взаимно признаване на сертификатите за
морски лица, издадени от една държава-членка, от друга държава-членка.
к-н
инж.Атанас Коларов
Учител
професионално обучение по професия Корабоводене-морско
ВМГ „Св.Николай
Чудотворец“ гр.Варна
тел.
0887741673