Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Атанас Коларов

Обществени консултации с участието на Атанас Коларов

Активна

Моите коментари


03.12.2025 11:48

 

Относно коментара да отпадне чл.11, ал.2 от Stargatemaritime

Обучението за първа правоспособност в оперативно ниво е логично да започва с „оморячване“. До колкото съм запознат ИАМА признава като практика и лагера „Морска подготовка“ в края на 1-ви курс на обучението във ВВМУ, но това е решение на Администрацията. Чл.11 ал.2 е изменен в наредба №6 при последната корекция на основание разпореждане на Изпълнителния Директор на ИАМА, в което бяха посочени поименно плавателните средства и броя дни които се признават за стаж в местно плаване. Преди качването на търговски кораб в далечно плаване, обучаващият се е необходимо да придобие знания и умения които да приложи на борда на кораба. Учебните предмети от функция „Обработка и подреждане на товара“ започват да се изучават в 3-ти курс на обучението. Също така обучението до края на 3-ти курс покрива изискванията на A-II/4, следователно е оправдано евентуално качване на търговски кораб след завършване на 3-ти курс и попълване и заверка от Капитана на кораба на Сертификата за корабен рулеви на стр.80 в Дневника за документиране на плавателен стаж.

Бих добавил и възможност за отработване и документиране на определени от ИАМА задачи/сценарии на сертифициран от ИАМА тренажор в периода на обучение. Например в Нидерландия и Великобритания официално призната еквивалентност 1:3 (1 ден на симулатор се приравнява на 3 дни плавателна практика). След дипломиране кандидатът ше се качи за 6 месеца като стажант на кораб над 500БРТ в далечно плаване на дублираща длъжност и тогава ще отработва всички задачи и ще усъвършенства компетентностите си по всички функции.

Приет е нов стандарт за трета степен на професионална квалификация по професия Корабоводене-морско. Стандартът е съставен съгласно изискванията на конвенция STCW и по конкректно по изискванията на  таблици A II 4 за корабен рулеви, A II 5 за корабен боцман, A II 3 капитан до 500 БРТ в крайбрежно плаване, А II 1 за вахтен офицер и A II 2 за капитан до 3000БРТ. Очаква се до дни да бъдат утвърдени и учебните планове за обучение по професията. Предстои изготвяне и утвърждаване на нови учебни програми по предмети и те могат да бъдат съобразени с изискванията на яхтената индустрия. Да не забравяме, че повечето моряци по света плават със средно образование...

Предложението новата правоспособност „капитан на търговска яхта до 500 БТ“ да се постави в чл.40 е коректно поради специфичната работа на тези плавателни съдове и според предложения текст може да се придобива от лица с придобита правоспособност по чл. 32, т. 6-9.

Предлагам в чл.40 в новата т.8 както е предложено

б) придобита правоспособност по чл. 32, т. 6-9;

да се добави и чл. 32 т.3 капитан на кораб до 500 БТ в крайбрежно плаване

т.е „капитан на търговска яхта до 500 БТ“ надгражда „капитан на кораб до 500 БТ в крайбрежно плаване“ заради района на плаване.

Относно предложението на кдп Златанов:

„Крайбрежно плаване“ : Плаване в морските пространства на Република България или в близост до брега, както е определила крайбрежната държава, с която България има споразумение. Морските пространства на Република България: Териториални води, прилежаща зона и специална икономическа зона т.е. цялата отговорна зона на Република България в Черно море, границите и са определени със спогодба с черноморските държави.

Правоспособността „капитан на кораб до 500 БТ в крайбрежно плаване“ се издава според изискванията на STCW A-II/3 и по същество представлява международна правоспособност. Незнайно защо ИАМА я ограничава до плаване в Черно море (Поставят стикер с района на плаване) или почти се приравнява с Местно плаване.

Но наличието на правоспособност (в случая издадена от ИАМА) означава, че притежателят е лицензирани от флаг-държавата (България) да бъдете капитан на кораб до 500 БТ в крайбрежно плаване — тоест знаия и компетенции валидни според STCW стандарти. Това означава, че ако корабът е регистриран под български флаг(примерно), и плава в рамките на крайбрежни (near-coastal) води,  правоспособността е валидна и при чуждестранни пристанища/плавания в рамките на държави приели STCW. От друга страна в рамките на ЕС има законодателство, което цели взаимно признаване на сертификатите за морски лица, издадени от една държава-членка, от друга държава-членка.

 

к-н инж.Атанас Коларов

Учител професионално обучение по професия Корабоводене-морско

ВМГ „Св.Николай Чудотворец“ гр.Варна

atanas.kolarov74@abv.bg

тел. 0887741673

 

 

 

 

 

 

Моля изчакайте