Моите коментари
Уважаеми Господа,
Предлагаме чл.11, ал.2 да бъде отменена/заличена.
Мотиви: 1. Текстът на чл.11, ал.2, приет в началото на 2022 г. занижи критериите и изискванията за плавателния стаж за придобиване на първа правоспособност. Тази промяна се отразява изключително негативно при обучението, подготовката и качеството на завършилите висше образование в морските университети. Текстът вероятно е бил допустим в условията на глобалната пандемия от Ковид 19, когато международното корабоплаване бе силно затруднено, както и командироването на морски лица и стажанти, поради практическото затваряне на множество държави и забрани за пътуванията.
2. 2. Плавателната практика в каботажно
плаване, строителен и спомагателен флот, ветроходи, научни кораби и пътнически
кораби не съдържа някой от задължителните елементи съгласно Конвенцията STCW
– плаване в открито море, товарни
операции, грижа за лицата на борда, както и предлага ограничен брой, вид и
ограничена мощност на машини и механизми.
3. 3. Текстът допуска намаляване на
пълноценния стаж на търговски кораб в задгранично плаване до 3 месеца преди
дипломирането който не е достатъчен за създаване на професионални навици,
организираност и дисциплина.
4. 4. Стажуването в каботажен флот не може да
постигне фокуса и адаптацията с работната среда и битовите условия на кораба,
каквито се придобиват при непрекъснато, 24-часово пребиваване на борда на
търговски кораб в реална, задгранична експлоатация с посещения на чуждестранни
пристанища, подготовка за товарни операции, ремонт и поддръжка на машини и
механизми, плаване в сложни хидро-метеоролигчин условия. Стажуването на
търговски кораб среща студентите с моряци от различни националности, култури и
религии, което спомага за изграждане на качества на толерантност, уважение и
работа в екип.