Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Стефан Варадинов

Обществени консултации с участието на Стефан Варадинов

Активна

Моите коментари


08.11.2025 12:48

СТАНОВИЩЕ

по Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 6 от 2021 г.

за компетентност на морските лица в Република България

Относно:

Предложения за усъвършенстване на режима на правоспособностите за яхтения сектор. 1. Липса на реалистична структура за професионална квалификация на яхтени капитани

Настоящият проект предвижда само една нова правоспособност — „Капитан на търговска яхта до 500 БТ“, която изисква притежание на правоспособност по чл. 32, т. 6–9: вахтен помощник-капитан на кораб над 500 БТ; вахтен помощник-капитан на кораб до 500 БТ крайбрежно плаване; квалифициран моряк палубна команда; корабен рулеви.

Тези степени предполагат задължителен стаж, придобит на търговски кораби, което е напълно неприложимо за яхтения сектор, където такава палубна йерархия не съществува. 

Тази особеност прави невъзможно прилагането на класическия модел на стаж и сертификация, предвиден в настоящия проект.

На практика няма смисъл морско лице, което работи на яхти, да се квалифицира като „рулеви“, нито е реалистично офицери от търговски кораби с правоспособност “Вахтен помощник капитан” да преминават към яхтите. Изискванията са непропорционално високи и нереалистични спрямо реалната практика в сектора.
Освен това, от настоящия проект не се разбира дали новата правоспособност „Капитан на търговска яхта до 500 БТ“ е издадена в съответствие с изискванията на Конвенцията STCW, (STCW II/2).

Това създава правна неяснота относно международната ѝ валидност и възможността за признаване (endorsement) от други морски администрации, което е от съществено значение за капитаните, работещи на търговски яхти под чужд флаг.

2. Необходимост от въвеждане на междинна правоспособност

В момента съществува правна и практическа празнина в националната нормативна уредба, поради която капитаните на търговски яхти с големина до 200 БТ не могат да придобият професионална правоспособност, призната по STCW, без да са преминали през системата на търговското корабоплаване, независимо, че такива плавателни съдове не са конвенционални.

Конвенцията STCW се прилага за всички морски лица, работещи на борда на кораби, включително търговски яхти, като изключва единствено яхтите за удоволствие, които не се използват с търговска цел.

Следователно, капитаните и екипажите на яхти, извършващи чартърна или друга комерсиална дейност, подлежат на задължителна сертификация по STCW.

Липсата на реален механизъм за сертифициране поставя българските морски лица работещи на яхти в неравностойно положение спрямо техни колеги от други държави – принуждавайки ги да се сертифицират в чужбина.

Това налага създаването на отделна, професионална правоспособност: „Капитан на търговска яхта до 200 БТ STCW II/2 “ и Вахтен помощник-капитан на яхти до 500 БТ II/1 , съгласно чл. IX на Конвенцията STCW, който допуска въвеждане на еквивалентни схеми за сертифициране за специфични категории кораби, каквито са търговските яхти.

За справка, такава структура е приета от Франция, Малта, Швеция, Белгия, Великобритания чрез MSN 1858 / Merchant Shipping Regulations 2015, както и от Полша, чиято схема е публикувана с IMO STCW.2/Circ.119 от 19 юли 2023 г., на основание чл. IX на Конвенцията STCW. 

3. Предложение за структура на правоспособностите

Капитан на търговска яхта до 200 БТ (STCW II/2) /
Вахтен помощник-капитан на яхти до 500 БТ (STCW II/1)


Обхват: Неограничен район на плаване до 12 пътника на борда
Изисквания:
Възраст не по-малка от 20 години;
Притежаване на правоспособност „Водач на кораб до 40 БТ по море“ и/или „Шкипер на кораб за спорт и развлечение до 300 БТ“ и/или придобита правоспособност по чл. 32, т. 6-9
Свидетелство „Корабен радиооператор“ – обща категория;
Завършени курсове за допълнителна професионална подготовка по STCW;
Медицинска годност съгласно изискванията на STCW I/9.

Стаж:
а) не по-малко от 3 месеца на яхти с дължина над 12 метра, след придобиване на правоспособност „Шкипер на кораб за спорт и развлечение до 300 БТ“ или или придобита правоспособност по чл. 32, т. 6-9, или
б) не по-малко от 6 месеца на яхти с дължина над 12 метра, след придобиване на правоспособност „Водач на кораб до 40 БТ по море“

Обучение:

  1. образователно-квалификационна степен „бакалавър“ по специалност „Корабоводене“, придобита в учебно заведение, признато от ИАМА, или

  2. завършено средно морско образование / допълнителна професионална квалификация – трета степен по специалност „Корабоводене – морско“, или

  3. Курс, одобрен от ИАМА, осигуряващ ниво на подготовка, съответстващо на функциите по управление на яхти до 200 БТ като лицата, притежаващи правоспособност „Шкипер на кораб за спорт и развлечение до 300 БТ“, преминават обучение по съкратена програма, адаптирана към вече придобитите знания и компетентности.


Изпит:
Успешно положен изпит пред ИАМА

Капитан на търговска яхта до 500 БТ STCW II/2 

Обхват: Неограничен район на плаване до 12 пътника на борда.

Изисквания:
Възраст не по-малко от 20 години

Правоспособност „Капитан на търговска яхта до 200 БТ“ / Вахтен помощник-капитан на яхти до 500 БТ или правоспособност по чл,36 т. 6 до т.9.
Завършени курсове за допълнителна професионална подготовка по STCW;

Медицинска годност (STCW I/9);

Валидно свидетелство за корабен радиооператор обща категория за СМСББ; 

Стаж:
не по-малко от 12 месеца морски стаж на търговски яхти с дължина ≥ 15 m или ≥ 40 БТ, като капитан или член на палубна команда, след придобиване на правоспособност „Капитан на търговска яхта до 200 БТ/Вахтен помощник капитан на търговски яхти до 500БТ“, или правоспособност по чл,36 т. 6 до т.9.

Обучение:

Образователно-квалификационна степен “магистър“ по специалност „Корабоводене“, придобита в учебно заведение, признато от ИАМА, или

завършен специализиран курс IMO Model Course 7.01, или

завършен курс за капитан на търговска яхта до 500БТ, одобрен от ИАМА

Изпит:
Успешно положен изпит пред ИАМА по функциите „Корабоводене“ и „Управление експлоатацията на кораба и грижа за лицата на борда“

3.1. Допълнителни условия и информация за новите правоспособности за яхти

Свидетелствата за правоспособност следва да се издават  във формата на Certificate of Competency (CoC) по смисъла на Приложение № 14 към Наредба № 6, като в полето „Забележки / Limitations“ се вписва съответното ограничение.

Това ще осигури пълна съвместимост с разпоредбите на правила I/2, I/10 и чл. IX на Конвенцията STCW, като ще позволи издаваните от ИАМА правоспособности за яхтени капитани и офицери да бъдат признавани от други морски администрации, в съответствие с международната морска практика и нуждите на сектора.

Това представлява реалистична и последователна основа за кариерно развитие в яхтения сектор и е добро начало за изграждане на пълна система за сертифициране на яхтени капитани в България.

4. Признаване на стажа и адаптиране на допълнителните курсове за яхти

Предлага се включване на следния текст в преходните разпоредби:

„Стажът, придобит на яхти за спорт и развлечение с дължина над 12 m (за категория до 200 БТ) и на търговски яхти над 15 m или над 40 БТ (за категория до 500 БТ), се признава за валиден стаж при кандидатстване за правоспособност „Капитан на търговска яхта до 200 БТ“ или „до 500 БТ“, ако е удостоверен с екипажни списъци, договори и/или документи за плавания заверени от пристанищни и/или гранични власти“

Стаж на търговски яхти следва да се признава и при подновяване на допълнителните сертификати по STCW (морска безопасност, противопожарна подготовка, корабен радиооператор, медицинска помощ и др.), когато лицето доказва активна практика, като съответните сертификати да се издават с съответните забележки - “валидни за търговски яхти до 500БТ.”

5. Практическо значение за индустрията

България разполага със стотици капитани, работещи на яхти плаващи под чужди флагове, които поради липса на национална схема за търговски яхти съответстваща на нормите на “Международната конвенция за вахтената служба и нормите за подготовка и освидетелстване на моряците, 1978 г., както е изменена” са принудени да се сертифицират в Полша, Малта или Обединеното кралство (Master code vessels <200 GT / Master of Yachts 500 GT). Въвеждането на подобна структура в България ще създаде конкурентно предимство за българската администрация, ще позволи на български капитани да се сертифицират у нас и да работят законно по международните стандарти, и ще намали административната тежест и изтичането на кадри към други държави.

6. Заключение

Настоящият проект на наредба е положителна стъпка напред, но без въвеждане на междинна степен до 200 БТ и без адаптиране на изискванията към реалната структура на яхтения сектор, нормите остават практически неприложими.

Предлаганите изменения ще осигурят плавен и международно съвместим кариерен път за българските яхтени капитани, ще подобрят безопасността и ще повишат престижа на българската морска администрация.

Моля изчакайте