Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Ивелина Пенева

Обществени консултации с участието на Ивелина Пенева

Неактивна

Моите коментари


27.04.2025 09:33 НЕРАВНОПОСТАВЕНОСТ НА ПСИХОЛОЗИТЕ ОТНОСНО ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ДТВ И ВЪЗМОЖНОСТИТЕ ЗА КАРИЕРНО РАЗВИТИЕ

Чл. 24. (1) (Изм. - ДВ, бр. 12 от 2021 г., в сила от 01.01.2021 г.) Допълнителното трудово възнаграждение за постигнати резултати от труда през учебната година се изплаща на персонала в институциите с изключение на директорите въз основа на оценяване за:

1. педагогическите специалисти - извършено по показатели (приложение № 4) и критерии към тях, приети с решение на педагогическия съвет;

  • Критериите за определяне на допълнителното трудово възнаграждение за постигнати резултати, заложени като БАЗОВИ в Приложение 4,  не са релевантни на професията на психолога, практикуващ в сферата на образованието. Те, както и точките, определени в тези показатели, не съответстват по никакъв начин с професионалните задължения, отговорности и роли на психолога.
  • Определените степени на кариерно развитие на психолозите в Приложение 3 не съответстват на професионалната квалификация на психолозите, които не са учители и не би трябвало да се принуждават да полагат изпити за ПКС (първа степен кариерно развитие)! Това възпрепятства възможността психолозите, които имат образованието, опита и професионалните умения да получат по-по-високо заплащане. Това спира развитието и действа потискащо и демотивиращо на специалистите!

Професионалното развитие и израстване на психолозите изисква съвсем различен тип допълнителна квалификация, която следва да бъде зачетена от МОН и заплатена от институцията. 

 

27.04.2025 09:19 НЕРАВНОПОСТАВЕНОСТ НА СПЕЦИАЛИСТИТЕ ПО ОТНОШЕНИЕ НА НАТОВАРЕНОСТТА В РАБОТАТА

Чл. 6. (В сила от учебната 2017 - 2018 г.) (1) Работно място за ресурсен учител се открива при наличие на часове за ресурсно подпомагане, определени в плановете за подкрепа на децата и учениците със специални образователни потребности, които са необходими за изпълнение на минималната норма преподавателска работа, съгласно приложение № 1.

В плановете за подкрепа на децата и учениците със специални образователни потребности са заложени еднакъв брой часове за работа както за ресурсен учител, така и за логопед и психолог. Следователно графиците за работа с тези деца и на тримата специалисти включват еднакъв брой часове за работа с деца със СОП.

Длъжността на психолога обаче включва много други дейности, които той трябва да извършва в рамките на работното си време (30 астрономически часа в седмицата), което го поставя в неравностойно положение спрямо логопеда (с 21 терапевтични часа на седмица) и ресурсния учител (с 25 астрономически часа на седмица).

Оказва се, че специалистът, чиято работа е свързана с голямо психическо натоварване, стрес и напрежение, тъй като работи ежедневно с проблемите на деца, родители и учители, има най-голям норматив от работни часове, които освен това не му стигат, за да си свърши всички задължения за деня (планирани и непланирани), тъй като много често в работата на психолога се появяват извънредни ситуации, в които трябва да се реагира своевременно. Поради тази причина психолозите често пъти се налага да работят в извън работно време, което е в разрез с всички нормативни изисквания, но най-големият проблем е в това, че те не могат да си починат и да се възстановят и физически, и психически.

Тези факти поставят въпроса за това, че е крайно време да се въведе регулация и в работата само на логопедите и ресурсните учители, а и на психолозите! Да се въведат подходящи ограничения на натовареността в работата на психолозите, с които да се намалят задълженията и отговорностите им, които представляват допълнително натоварване и са несвойствени за длъжността.

Да се въведат промени в нормативната уредба, свързани с възможността за отчитането на ВСИЧКИ работни дейности на психолозите в отделните институции!

Трудовото възнаграждение на психолога е несправедливо и неравностойно спрямо това на ресурсния учител, тъй като ресурсният учител може да работи само с 12 деца на допълнителна подкрепа и получава възнаграждение, равно на това на психолог, който работи по същия часови график и със същите деца на допълнителна подкрепа, включително и с още много други деца на обща подкрепа като в допълнение на това работи с учители, родители и институции и пр..

Редно е заплащането на труда на психолозите да бъде обвързано с това дали работят само с деца на допълнителна подкрепа или извършват всички други дейности, присъщи на психологическата работа в институцията. Тук може да се направи паралел с психолозите от РЦПППО, които предоставят само допълнителна подкрепа на децата и учениците в учебните заведения, а получават същите заплати като психолозите, назначени в съответните институции и натоварени с много повече задължения и отговорности.

 

27.04.2025 09:08 ДИСКРИМИНАЦИЯ НА ОСТАНАЛИТЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИ СПЕЦИАЛИСТИ ОТНОСНО ТЕЛКОВИ РЕШЕНИЯ

Чл. 4 (12)  гласи от Наредба 4 гласи: За учителите с трайно намалена работоспособност 50 и над 50 на сто, установена с решение на териториалните експертни лекарски комисии (ТЕЛК) или Националната експертна лекарска комисия (НЕЛК), минималните норми преподавателска работа по ал. 11 се намаляват с осем часа годишно, доколкото съответстват с конкретните предписания на здравните органи.

С този текст се дискриминират всички останали педагогически специалисти, работещи в сферата на образованието, които имат трайно намалена работоспособност 50 и над 50 на сто!

Отново липсва равнопоставеност за психолозите и логопедите!

27.04.2025 09:04 ЛИПСА НА АДЕКВАТНИ НОРМИ И ОТЧЕТНОСТ НА ПСИХОЛОГИЧЕСКАТА РАБОТА

Чл. 2. (1) Държавният образователен стандарт за нормиране и заплащане на труда определя:

1. нормите за преподавателска работа на педагогическите специалисти;

По своята същност професията на психолога не трябва и не може да бъде обвързана  нито с норми, нито с преподавателска работа! Нашата професия е аналитична. Тя е насочена към оказване на помощ на възрастни и деца в различни ситуации с цел справянето им с критични ситуации, кризи или проблеми, които те сами не могат да решат. Превенцията на психичното здраве на децата е дълъг и сложен процес, който е свързан с работа и наблюдение на самото дете, така и с консултиране на родители, учители, роднини. Всеки ден в ежедневието се появяват ситуации, в които психологът в институцията трябва да се намеси веднага, което променя планираната му работа. Налага се да сме гъвкави и адаптивни. Работата ни не може и не трябва да бъде обект на норматив! Ние трябва да работим за постигане на положителни резултати, а не да се стремим към изпълнение на количестви изисквания към нас.

Чл. 4 (6) Нормата? преподавателска работа на психолозите и педагогическите съветници включва индивидуални или групови консултации с деца и ученици, свързани с лични, социални или поведенчески проблеми, кариерно ориентиране и подпомагане на личностното им развитие.

Работата на психолога в образователните институции включва много повече дейности, освен деректната работа с децата!!!! Крайно време е да се направят законодателни промени, с които да се регламентира ясно и точно нашето поле на действие,  а именно:

- работа с деца, консултации на родители и учители, иницииране и провеждане на екипни срещи с родители във връзка с различни проблемни ситуации; посредничество при решаване на конфликти - провеждане на поредица от срещи и разговори във връзка с разрешаване на конфликтни ситуации с деца, родители, институции, колеги и пр.; провеждане на кризисни интервенции, извършване на диагностична дейност, обработка и анализ на резултатите, участие в екипи за подкрепа на личностното развитие на всяко едно дете в ДГ или училището; изготвяне на доклади, оценки и становища както за институцията, така и изисквани от психолозите за други институции (например: социални служби, телкови комисии, лекарски комисии и др.), кариерно ориентиране и подпомагане на личностното развитие на децата; работа с други институции; превенция на психично-здравни проблеми и други форми на подкрепа; обучение и менторство на студенти – стажанти по психология; провеждане на научни изследния и участие в научно-изследователски проекти по психология и др..

Моля изчакайте