Моите коментари
Регламент (ЕО) 1059/2003 на Европейския парламент и на Съвета от 26.03.2003 г. за установяване на обща класификация на териториалните единици за статистически цели предвижда следните прагове за население (хора, които имат своето местожителство в съответния регион):
Ниво 1 – от 3 милиона до 7 милиона
Ниво 2 – от 800 000 до 3 милиона
Ниво 3 – от 150 000 до 800 000.
Според данни, публикувани от Евростат, за населението към 01.01.2024 г., населението на цялата страна е 6,445,481 души. Съгласно чл. 3, параграф 2 на Регламента ако населението на цялата държава-членка е под минималния праг за дадено ниво, цялата държава-членка е една териториална единица за това ниво. Следователно България трябва да отчита 1 неадминистративна единица на ниво 1. Това изменение трябва да залегне в предложението за изменение на обхвата на териториалните единици за статистически цели, обект на преговори със статистическата служба на Европейската комисия (Евростат).
Същите данни индикират, че населението на Северозападен регион на планиране ниво 2 e 664,024 души, а на Северен Централен регион на планиране ниво 2 e 680,359. Двата региона са население под прага от 800 000 души, посочен в чл. 3, параграф 2 на Регламента. Североизточен региона на планиране ниво 2 е с население 826,134 и съществува голяма вероятност и този регион да падне под прага до 2027 г. според прогнозите за населението на НСИ. Затова, както се предлага в проекта за Решение за предоставяне на мандат за водене на преговори за изменение на обхвата на териториалните единици за статистически цели, обект на преговори със статистическата служба на Европейската комисия (Евростат), неадминистративните единици на ниво 2 трябва да бъдат преструктурирани.
Данните на Евростат за населението към 01.01.2024 г. показват, че е необходимо изменение и на неадминистративните единици на ниво 3, тъй като 15 от общо 28 неадминистративни единици на ниво 3 са под прага от 150 000 души, а 1 неадминистративна единица на ниво 3 е над прага от 800 000 души.
Под праговете са следните региони ниво 3:
Видин, Монтана, Враца, Ловеч, Габрово, Разград, Силистра, Добрич, Шумен, Търговище, Ямбол, Перник, Кюстендил, Смолян и Кърджали.
Над прага е следния регион ниво 3:
София (столица)
Съгласно чл. 3, параграф 5 от Регламента ако за дадено ниво от класификацията в една държава-членка не съществуват административни единици с подходящ мащаб, в съответствие с критериите, определени в параграф 2, това ниво се съставя чрез обединяване на подходящ брой съществуващи по-малки съседни административни единици. При това обединяване трябва да се взимат предвид такива подходящи критерии като географски, социално-икономически, културни условия или условия на околната среда. В този смисъл изброените 15 региона ниво 3 трябва да бъдат обединени, така че да се покрие изискването за праговете на население на това ниво. Местните административни единици подразделят ниво по 3 на едно или две допълнителни нива териториални единици, като за България водещата административна единица е община, посочена в Приложение III от Регламента. Това означава, че области могат да бъдат обединявани за целите на обособяване на неадминистративни единици на ниво 2 и 3.
При регион София (столица) е необходимо разделянето на по-малки по население неадминистративни единици на ниво 3 (между 2 и 8 такива единици, отчитайки населението, което според данните на Евростат е 1,286,965 към 01.01.2024 г.).
Що се отнася до влизането в сила на изменението на териториалните единици за статистически цели , трябва да се отчете, че програмният период 2021-2027 г. включва определено бюджетно обособяване по категория региони ниво 2 и влизането в сила на изменения в регионите преди приключването му, може да доведе до увеличаването на финансирането на проекти със средства от държавния бюджет при промяна на категорията на даден регион за проектите, които се изпълняват на негова територия. Също така през месец юли 2025 г. Европейската комисия ще представи новата многогодишния финансова рамка, която ще влезе в сила от началото на 2028 г. Индикациите са, че механизмът на усвояване на средствата ще бъде сходен с този по Механизма за възстановяване и устойчивост, т.е. ако не бъдат изпълнени определени ангажименти, реформи и инвестиции, включително и по отношение на подобряване на благосъстоянието на населението, средства няма да бъдат възстановявани към държавите-членки. Затова е целесъобразно да се прецени кога и при какви условия Националният статистически институт трябва да започне преговори за промяна в обхвата на териториалните единици за статистически цели, вземайки предвид и евентуални предстоящи законодателни промени, свързани с определянето на условията за отпускане на регионална инвестиционна помощ, както и условията за финансиране на проекти в новия програмен период от 2028 г.