Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Георги Стоянов Български фермерски съюз

Обществени консултации с участието на Георги Стоянов Български фермерски съюз

Неактивна

Моите коментари


15.01.2025 14:08 Становище Български фермерски съюз
5. Ползи от предлаганите промени 
Подкрепа за микропредприятията: намаляването на административната и финансова тежест ще помогне на тези стопанства да се концентрират върху основната си дейност, като същевременно спазват основните принципи за трудова безопасност и права.
Насърчаване на заетостта: чрез създаване на по-гъвкави условия за микропредприятията, ще се предотврати рискът от неформално наемане и разрастване на „сивия сектор“ и ще се стимулира официалната заетост в земеделието.
Съхраняване на малките стопанства: малките ферми играят ключова роля в местните икономики и обществени структури, а подкрепата за тях е от съществено значение за устойчивото развитие на сектора
С уважение,
Георги Стоянов
 
15.01.2025 14:07 Становище Български фермерски съюз
Мотиви:
 
1. Непропорционална административна тежест - микропредприятията често се управляват от ограничен брой хора, които освен управлението на основната дейност, трябва да изпълняват и административни задачи. Изисквания като изготвяне на вътрешни правила за работна заплата, правилник за вътрешния трудов ред, програми за обучения и инструктажи и създаване на комитети по трудова медицина, представляват значително натоварване за тези стопанства. Липсата на вътрешни ресурси и специалисти ги поставя в невъзможност да изпълнят тези задължения ефективно.
 
2. Високи финансови разходи - изпълнението на изискванията касае наемането на допълнителни служители със специфична квалификация или сключване на договори със специализирани организации, като например фирми за трудова медицина. Това налага финансови разходи, които са непосилни за малките стопанства. Необходимостта от периодични оценки на риска, профилактични прегледи и обучения създава допълнителни икономически затруднения за тях.
 
3. Потенциални негативни ефекти върху заетостта - изпълнението на посочените изисквания може да доведе до нежелани последици, като избягване на официалното наемане на работници. Малките земеделски стопанства, които не разполагат с нужния ресурс за покриване на изискванията, могат да предпочетат неформални форми на заетост, което би било в разрез с целите на методиката и трудовото законодателство.
 
4. Съществуващи гаранции за защита на работниците - методиката съдържа множество други изисквания, които гарантират безопасните условия на труд и защита на трудовите права на работниците. Това осигурява баланс между необходимостта от регулации и практическите възможности на малките стопанства.
 
15.01.2025 14:05 Становище Български фермерски съюз

2.8 Мерки за насърчаване на подобряването на безопасността и здравето на работниците, съгласно член 12 на Директива 89/391/ЕИО - Работодателят трябва да гарантира, че работниците получават подходящо обучение по безопасност и здраве

Наредба № РД-07-2 от 16.12.2009 г. за условията и реда за провеждането на периодично обучение и инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд

Чл. 2. (2)        Работодателят писмено определя:

1.         видовете обучения и инструктажи;

2.         лицата, които ще бъдат обучавани и/или инструктирани;

3.         програма за провеждане на обучението и/или инструктажа;

4.         лицата, които ще провеждат обучението и/или инструктажа.

Чл. 3. Работодателят не допуска до работа работник и служител, който не притежава необходимите знания и умения и/или не е инструктиран по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд.

Чл. 6. (1) Обучение по безопасност и здраве при работа се провежда на:

1.         длъжностните лица, които ръководят и управляват трудовите процеси;

2.         длъжностните лица и на специализираните служби по чл. 24 на Закона за здравословни и безопасни условия на труд;

3.         лицата, които са определени от работодателя да провеждат инструктажите по безопасност и здраве при работа;

4.         членовете на комитета/групата по условия на труд;

5.         работниците и служителите, работата на които е свързана с използване, обслужване и поддържане на машини и други технически съоръжения, за които се изисква правоспособност за работа;

6.         работници и служители, заети в дейности, които създават опасност за тяхното или на други лица здраве и живот.

Чл. 12. (2) Инструктажът по ал. 1 се провежда в деня на постъпване на работа по утвърдена от работодателя програма

2.11     Минимални изисквания за безопасност и здраве на работниците при използването на работно оборудване от тях, съгласно член 5 на Директива 2009/104/EО - Инспекция на работното оборудване — оборудването подлежи на инспекция след инсталиране, и на периодични проверки от компетентни лица

Наредба № 7 от 23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване

Чл.168а (4)    След реконструкция и други промени в производствените процеси, продължителен период на престой, възникване на извънредни обстоятелства, като природни бедствия, аварии и др., които могат да имат вредни последици за безопасността на работното оборудване, работодателят осигурява извършването на извънредни проверки и при необходимост изпитвания с цел да се гарантира спазването на изискванията за безопасност и здраве при работа и своевременното откриване и отстраняване на възникнали неизправности.

(5)       Когато в нормативни актове не е предвидено друго, проверките по предходните алинеи се извършват от наети от работодателя лица с необходимата квалификация, които могат да бъдат от състава на съответната организация или извън нея.

(6)       За резултатите от проверките се съставя протокол, който се съхранява в досие съгласно чл. 10, което се предоставя на контролните органи при поискване.

(7)       Когато работното оборудване се използва извън предприятието, то се придружава от копие на протокола или от друг документ за последната извършена проверка.

15.01.2025 14:04 Становище Български фермерски съюз

Наредба № 5 от 11.05.1999 г. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска

Чл. 20. (1) Оценяването на риска се документира по ред и начин, определен от работодателя.

(2)       Документацията се съхранява от работодателя.

(3)       Документацията по оценяване на риска трябва да удостоверява:

1.         че е съставена програма за оценяване на риска;

2.         начините, средствата, обхвата и степента на изпълнение на програмата;

3.         идентифицираните опасности и рискове, включително специфични или необичайни рискове;

4.         групите работници и служители, изложени на рискове;

5.         оценката на елементите на риска;

6.         взетите решения при оценяването на риска, вкл. информацията, на която те се основават;

7.         използваните нормативна уредба и информация съгласно чл. 10;

8.         използваните данни от наблюдения, изследвания и проучвания от специализирани лаборатории и звена;

9.         препоръчаните мерки от оценителите;

10.       приетите мерки, срокове и отговорни лица за предотвратяване, намаляване, ограничаване и контрол на риска и начини на контрол на изпълнението на тези мерки;

11.       условията за преразглеждане на оценката съгласно чл. 11

15.01.2025 14:03 Становище Български фермерски съюз
Област Здраве и безопасност 
2.2 Мерки за насърчаване на подобряването на безопасността и здравето на работниците, съгласно член 6 на Директива 89/391/ЕИО2 - Общо задължение за работодателите да предприемат необходимите мерки за защита на безопасността и здравето, включително предотвратяване на рисковете и предоставяне на информация и обучение
Кодекс на труда
Чл. 281. (5) Работодателят е длъжен да организира провеждането на периодично обучение или инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд при условия и по ред, определени с наредба на министъра на труда и социалната политика.
2.3 Мерки за насърчаване на подобряването на безопасността и здравето на работниците, съгласно член 7 на Директива 89/391/ЕИО - Служби за защита и превенция: работник(ци), който(които) трябва да бъде(ат) назначен(и) за извършване на дейности, свързани със здравето и безопасността, или компетентна външна служба, която ще бъде ангажирана
Закон за здравословни и безопасни условия на труд
Чл. 24. (1) За организиране на изпълнението на дейности, свързани със защитата от професионалните рискове и превенция на тези рискове, работодателят в зависимост от обема на дейността, естеството на работата и характера на професионалния риск назначава или определя едно или повече длъжностни лица с подходящо образование и квалификация или създава специализирана служба.
Чл. 25. (1) Работодателите осигуряват обслужване на работещите от регистрирани служби по трудова медицина.
(5) Когато за работодателя е практически невъзможно сам или в съдружие да създаде служба по трудова медицина, той сключва договор с регистрирана служба по трудова медицина.
2.4 Мерки за насърчаване на подобряването на безопасността и здравето на работниците, съгласно член 8 на Директива 89/391/ЕИО - Работодателят трябва да предприеме мерки за оказване на първа помощ, борба с пожарите и евакуация на работниците
Закон за здравословни и безопасни условия на труд
Чл. 20. (1) За предотвратяване на вредните последици в случаи на извънредни обстоятелства и съобразно спецификата на дейността и големината на предприятието работодателят:
2. определя работещите, които ще изпълняват мерките за ликвидиране на опасността, първа помощ, борба с пожарите и евакуация на работещите, като броят, обучението и предоставеното им за целта оборудване съответстват на специфичните рискове и на големината на предприятието.
2.5 Мерки за насърчаване на подобряването на безопасността и здравето на работниците, съгласно член 9 на Директива 89/391/ЕИО - Задължения на работодателите по отношение на оценката на рисковете, защитните мерки и оборудването, записването и докладването на трудови злополуки
Закон за здравословни и безопасни условия на труд
Чл. 16. (5) Лицата, които за своя сметка работят сами или в съдружие с други, са длъжни да правят оценка на риска за здравето и безопасността на работещите и да предприемат необходимите мерки за предотвратяване или намаляване на риска.
 
 
15.01.2025 13:52 Становище Български фермерски съюз
Считаме, че с цел икономическа и социална справедливост и обоснованост на прилагане на Методиката, е необходимо да се предвиди по-голяма гъвкавост в прилагането на същата спрямо предприятията, които отговарят на определението за микропредприятия по смисъла на Закона за малките и средни предприятия, а именно тези, които имат средносписъчен брой на персонала под 10 души и годишен оборот и/или стойност на активите под 2 000 000 евро.
Предлагаме за тези предприятия да бъдат премахнати следните изисквания:
Област Трудова заетост
1.2 Прозрачни и предвидими условия на труд, съгласно член 4 на Директива 2019/1152 - Гарантиране, че земеделската заетост е предмет на трудов договор
Наредба за структурата и организацията на работната заплата
Чл. 22. (3) Във вътрешните правила за работната заплата задължително се включват:
1. общи положения за организацията на работната заплата в предприятието;
2. определяне и разпределение на средствата за работна заплата;
3. определяне на минимални стойности или на диапазони на основните заплати по длъжностни нива;
4. редът и начинът за определяне и изменение на допълнителните трудови възнаграждения.
Наредба за работното време, почивките и отпуските
Чл. 4а. (1) В Правилника за вътрешния трудов ред се определят началото и краят на работния ден, редът за редуването на смените, почивките по време на работа, редът за отчитане на работното време, времето на задължително присъствие в предприятието, когато е уговорено променливо работно време, времето за хранене на работниците и служителите в производства с непрекъсваем процес на работа и в предприятия, в които се работи непрекъснато, както и други въпроси, свързани с разпределението на работното време и организацията на работа в предприятието.
Чл. 9а. (1) Едновременно с установяването на сумирано изчисляване на работното време по чл. 142, ал. 2 КТ работодателят утвърждава поименни графици за работа за периода, за който е установено сумираното изчисляване, които трябва да се съхраняват най-малко 3 години след края на периода. Работодателят запознава работниците или служителите с утвърдените графици преди започване на работа по тях.
Чл. 15. (1) За полагането на извънреден труд, дежурство и за времето на разположение на предприятието се издава заповед от работодателя. Тя се съобщава на работниците и служителите най-малко 24 часа предварително.
1.6 Прозрачни и предвидими условия на труд, съгласно член 10 на Директива 2019/1152 - Условия за минимална предвидимост на работата
Наредба за работното време, почивките и отпуските
Чл. 4а. (1) В Правилника за вътрешния трудов ред се определят началото и краят на работния ден, редът за редуването на смените, почивките по време на работа, редът за отчитане на работното време, времето на задължително присъствие в предприятието, когато е уговорено променливо работно време, времето за хранене на работниците и служителите в производства с непрекъсваем процес на работа и в предприятия, в които се работи непрекъснато, както и други въпроси, свързани с разпределението на работното време и организацията на работа в предприятието.
Чл. 9а. (1) Едновременно с установяването на сумирано изчисляване на работното време по чл. 142, ал. 2 КТ работодателят утвърждава поименни графици за работа за периода, за който е установено сумираното изчисляване, които трябва да се съхраняват най-малко 3 години след края на периода. Работодателят запознава работниците или служителите с утвърдените графици преди започване на работа по тях.
 
Неактивна

Моите коментари


13.02.2025 12:15 Становище Български фермерски съюз

Подкрепяме направеното предложение по отношение на чл.50, ал.2 да бъде премахнат текстът  „и не повече от 5 ха за всеки вид зеленчукови култури от приложение № 5.“

Мотиви:

В Стратегическия план е заложено ограничение за общата площ на интервенцията до 50 ха, което е достатъчна мярка за регулация. Въвеждането на допълнителен лимит от 5 ха на култура, който бе приет през 2023 г., не намира логично обосновка и създава редица затруднения за земеделските производители. Представяме следните аргументи:

Възможност за злоупотреби съществува при всякакви мерки и схеми, но те подлежат на контрол и разследване от съответните органи, а не чрез законодателни рестрикции.

Високата ставка по мярката е по-голяма от тази за биологично производство, което може да доведе до отлив на фермери от биопроизводството към устойчиви сортове. Тази опасност бе валидна през предходната година, но към момента ставката по Операция 2 „Насърчаване отглеждането на устойчиви сортове“ е значително понижена, което елиминира този риск.С предишното изменение на наредбата, ограничението от 5 ха, което първоначално бе за всички култури, остана само за зеленчуковите култури. Това доведе до неравнопоставеност между производителите на зеленчуци и овощари. Зеленчукопроизводството често изисква разнообразие от култури на площ под 5 ха, а тези ограничения възпрепятстват диверсификацията и развитието на стопанствата. Освен това, производителите инвестират значителни средства в нови технологии и техника, за да отговорят на пазарните изисквания, което прави изкуствените ограничения нецелесъобразни.Първите две години от прилагането на мярката показаха слаб интерес и ниска усвояемост, което се дължи предимно на допълнителните ограничения в националното законодателство, които не са заложени в Стратегическия план. Именно поради това считаме, че ограничението от 5 ха следва да бъде премахнато, за да се насърчи по-широкото участие на фермерите, особено при по-ниската ставка на подпомагане

Неактивна

Моите коментари


01.09.2025 10:29 Становище Български фермерски съюз

Като национална организация, представляваща интересите на земеделските производители, Български фермерски съюз оценява високо предприетите стъпки за облекчаване на процедурите за улесняване на достъпа до водни ресурси, от които зависи устойчивото развитие на селското стопанство.

Проектът за изменение на Закона за водите съдържа редица положителни промени, които ще имат пряко отражение върху работата на фермерите. Въвеждането на облекчен режим за ползване на води от язовири – публична общинска собственост – за целите на напояването е важна мярка, която поставя управлението на този ресурс в ръцете на местната власт и приближава решенията до земеделските производители. Същевременно предвиденото преминаване към уведомителен режим за водовземане от река Дунав за регистрирани земеделски стопани е сериозна крачка към намаляване на бюрократичната тежест и осигуряване на по-бърз и предвидим достъп до вода.

Българският фермерски съюз приветства и въвеждането на ясни срокове за становища от институциите, както и отпадането на част от изискваните документи, които досега затрудняваха и забавяха процедурите. Създаването на регистър на напояваните площи, както и публичните регистри за уведомленията за водовземане, ще допринесат за повече прозрачност и по-добра координация между държавните и общинските органи.

Въпреки положителните страни на законопроекта, Съюзът счита за важно да бъдат отчетени и някои потенциални затруднения. На първо място, прехвърлянето на значителни правомощия към общините носи риск от различни практики в отделните населени места, което може да доведе до неравнопоставеност между фермерите. Необходимо е да се изгради единна рамка, която да гарантира последователност и предвидимост в условията за водоползване в цялата страна. Също така следва да се обърне внимание на финансовата и административната тежест за земеделските производители при прилагането на новите изисквания, така че те да не доведат до затруднения за по-малките стопанства.

Българският фермерски съюз подкрепя философията на законопроекта и счита, че той е стъпка в правилната посока за осигуряване на по-ефективно, модерно и устойчиво управление на водните ресурси в България. За нас е особено важно тези промени да бъдат прилагани справедливо, последователно и в диалог със земеделските производители, така че да гарантират баланс между нуждите на сектора и опазването на водните ресурси.

Моля изчакайте