Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Ваня Добрева

Обществени консултации с участието на Ваня Добрева

Неактивна

Моите коментари


23.02.2024 10:48 Становище от Ваня Добрева Асоциация Хипофиза

Предлагаме промяна на чл. 47 а от Наредбата. Към текста след хуманитарен статут да се добави и текста “временна закрила”

Мотиви

Да се даде достъп до  специализация финансирана от държавата  и  на лица - лекари бежанци от Украйна, които са с такъв статут.

През курсовете по български език които организираме са преминали 520 медицински  специалисти от Украйна. Това са хора, които биха искали да упражняват професията си в България. Правата на пациентите от Украйна са нарушени заради езиковата бариера, която налага осъщестяването на диагностични и лечебни дейности без разбиране на езика. Има недостиг на специалисти -лични лекари, педиатри и други. Този недостиг е както за бежанците, така и за българите.

Отделно от това в условия на отворен пазар на труда в рамките на Европа и липса на изгледи да се превърнем в икономическият тигър на Балканите следва да отворим бариерата за влизането на специалисти от други държави за да има кой да ни лекува в бъдеще. Такава е тенденцията в цяла Европа- в Дания вече медицинските сестри могат да работят без да владеят местният език. В Полша по ускорена процедура работят 4200 бежанци, а в България процедурата са приключили само трима.

България  е единствената страна в ЕС която не приложи препоръките на Евопейската комисия  за бързо признаване на квалифкцията на лица с ключови професии - учители и лекари - COMMISSION RECOMMENDATION (EU) 2022/554 of 5 April 2022 on the recognition of qualifications for people fleeing Russia’s invasion of Ukraine.

През обществено обсъждане преминаха промени в Закона за убежищата и бежанците които следва да влязат в парламента.  С промените се спазват препоръките на ЕК да се даде устойчивост на пребиваването на лицата от Украйна - да могат тези които са с временна закрила да кандидастват и получат международна закрила. Така започналите специализация със статут на временна закрила ще могат да я  продължат и след като придобият хуманитарен статут.

До момента в българското законодателство не е променена нито една запетайка която да улесни този достъп на тази голяма група от хор които се намират на територията ни в момента.. Тяхната интеграция е изцяло резултат на доброволен труд и дарителски кампании.

Затова пък виждаме как с проект на промяна на този нормативен акт се предлага нещо, което противоречи на българското законодателство, както и на европейската практика - да се приравни педиатрична специалност, която да даде възможност тези лекари да работят и с възрастни.  Предложението е “Клинична хематология придобита след специалност Педиатрия да бъде приравнена на Клинична хематология за възрастни пациенти” Може да предполагаме че поправката се предлага заради един-единствен специалист - бивш депутат.

Лекарите със специализация по педиатрична специалност в България нямат право да работят със възрастни.

Буди много въпроси и как това лице до момента е било консултант, както  главен изследовател в множество клинични изпитвания за възрастни

Оставаме в очакване на нормалност

Ваня Добрева

 

Неактивна

Моите коментари


28.12.2024 15:13 Достъп до специализация на медицински специалисти от трети страни

Становище

 

От Ваня Добрева- председател на Асоциация Хипофиза

Относно : ПРОМЯНА НА НАРЕДБА N 1 ot 2015 за придобиването на специалност в системата на здравеопазването

 

Предлагаме промяна на чл. 47 а от Наредбата. Към текста след "хуманитарен статут" да се добави и текста “временна закрила” и "продължително пребиваване ".

Мотиви

Да се даде достъп до  специализиция финансирана от държавата  и  на лица - лекари бежанци от Украйна, които са със статут на временна закрила, както и на медицински специалисти от трети страни.

На този етап срокът на временната закрила е удължен до 04 март 2026, около 95 % от украинските граждани в България са с такъв статут.

В момента единствената възможност за тях е да специализират на места срещу заплащане, което когато става дума  за лица бягащи от война е равносилно на невъзможност.  Лицата със временна закрила са изключени и от достъп до европейският  проект BG05SFPR002-1.014-0001 „Насърчаване на специализацията по специалности и в области с недостиг на специалисти“, финансиран по Програма „Развитие на човешките ресурси“ 2021-2027 г

 

През курсовете по български език които организираме са преминали 650 медицински  специалисти от Украйна. По-малък е броят на медицински лица от Русия, Израел и други трети страни.  Това са хора, които биха искали да упражняват професията си в България. Правата на пациентите от Украйна са нарушени заради езиковата бариера, която налага осъщестяването на диагностични и лечебни дейности без разбиране на езика. Има недостиг на специалисти -лични лекари, педиатри и други. Този недостиг е както за бежанците, така и за българите.

Специалистите от Украйна не са свързани в България с определена локация, повечето от тях пристигат в с няколко чанти багаж и биха могли да започнат да специализират и в места в които няма желаещи кандидати българи.

Отделно от това в условия на отворен пазар на труда в рамките на Европа и липса на изгледи да се превърнем в икономическият тигър на Балканите следва да отворим бариерата за влизането на специалисти от други държави за да има кой да ни лекува в бъдеще. Такава е тенденцията в цяла Европа- в Дания вече медицинските сестри могат да работят без да владеят местният език. В Полша по ускорена процедура работят 4200 бежанци, а в България процедурата са приключили само трима.

С помощта на други организации сме превели нормативните документи за процедурата за специализация в другите европейски страни и сме ги внесли в МЗ през август 2024 г. Не ни е известно някой да ги е прочел. 

България  е единствената страна в ЕС която не приложи препоръките на Евопейската комисия  за бързо признаване на квалифкцията на лица с ключови професии - учители и лекари - COMMISSION RECOMMENDATION (EU) 2022/554 of 5 April 2022 on the recognition of qualifications for people fleeing Russia’s invasion of Ukraine.

            Оставаме в очакване на нормалност!

                                                                           Ваня Добрева

Неактивна

Моите коментари


24.04.2025 21:28 Становище Асоциация Хипофиза 3 част

Няма предложени реални мерки за интеграция - всичко описано е общо, пожелателно и се прави и до момента с нулев ефект

Няма изискване в рамките  лицата в работоспособна възраст да бъдат региструрани в бюрото по труда като търсещи работа. Няма предвидени средства за обучение по български език - до  момента държавата не е платила нито стотинка за обучение по български езук.

Предложение:

Да се промени програмата за ваучери за обучение на МТСП.    Да се намалят сроковоте на обучение  и да е възможно модулите да са по 100 часа. Да може да се кандидаства само за един модул. Бежанците не могат да планират толова напред и не се ангажират с обучение за 6 месеца, каквито са изискванията в момента.  Да се  отмени възможността да не бъде заплатено на доставчика на услугата, ако лицето със статут на временна закрила напусне страната и не завърши курса на обучение.

До момента въпреки че има голям неусвоен бюджет по програмата нито един бежанец от Украйна не се е възползвал от нея.

 

 

Няма предвидена никаква подкрепа за тези които са напуснали местата за мастаняване - те не получават семейни помощи за деца и  не ползват данъчни облекчения за деца. Подкрепа за хората с увреждания и хронични заболявания варира от 32 до 120 лева, което е крайно недостатъчно да оцеляват. Лекарствата им както бе установено  при проверка на АСП в Железничар се закупуват от дарители физически лица. Без дарителите тези хора биха загинали.  Няма програми за субсидирана заетост насочени към лица с временна закрила. Съществуващите имат изисквания които силно ограничават възможностите на работодателя да наеме бежанец - като изискване лицето да е работило през цялото тримесечие за да получи финансиране.

Предложение;

След като бъде направена социална оценка да се промени законовата уредба, която да даде възможност украинските бежанци да получат социални помощи, каквито получават българксите  граждани. Така те ще имат възможност  да напуснат програмата.

Такава система е създадена навсякъде в Европа.

 

 

Върху служителите на  АСП се прехвърля  сериозно натоварване, особено в  района на Варна и Бургас без на този етап да е предвиден бюджет за допълнително заплащане и наемане на допълнителен персонал, а вече работещите и сега са твърде натоварени.

С европейските средства и средства от държавният бюджет  до момента се подпомага само настаняването в туристистически места, не е дадена нито стотинка за интеграция. Това не е предвидено и с настоящата програма, което е изключително грешен подход.

 

24.04.2025 21:27 Становище Асоциация Хипофиза 2 част

В района на Варна има няколко семейства с 4, 5 и 6 деца, които трудно биха се издържали самостоятелно.

Предложение:

Да се добави в рисковите групи  семейство с три и повече деца до 18 годишна възраст.

 

 

в) бременна жена, когато бременността е удостоверена с медицински документ, издаден от компетентен орган в Република България;

 

г)човек с трайно увреждане, установено от компетентен орган в Република България;

Коментар : “Не става ясно какво се визира под трайно увреждане и кой е компетентният орган. Трайно увреждане може да установи всяко правоспособно медицинско лице.  Ако това е ТЕЛК какъв процент неработоспособност ще се изисква?

Предложение: Да се добаеи – да притежава експертно решение за ТЕЛК над 50%. Така ще бъде равнопоставени с българските граждани, които получават подкрепа само при ТЕЛК 50 и повече процента.

 

 

д) лице с психично заболяване, удостоверено с медицински документ от компетентен орган в Република България;

“Кой е компетентния орган? Всеки психиатър е компетентен да установи психично заболяване.:”

Българските граждани получават подкрепа само ако лицето има има установена нетрудоспособност с решение на ТЕЛК за  50 и повече процента.

Предложение :

 Същото изискване да се приложи  и тук.

е)лице, полагащо грижи за тежкоболен член на семейство  в т.ч. и за лице с психично заболяване, когато същото е зависимо от чужда грижа;

Предложение :

Да е възможно само за лица които имат  решение на ТЕЛК с чужда помощ.

е) лице на възраст на и над 65 години;

Тък трябва да се даде възможност и за лицата с които са пенсионирани съгласно законодателството на Украйна. Това не бива да е обвързано с това дали лицето има съпруг/съпруга над 65 години. Настаняването на хора, само защото са семейни е дискриминация.

 

И тук е много важно да се определи подоходен критерии, възрастен не значи автоматично беден, Част от тези които напускат базите ще закупят собствени жилища 

             

В новата програма няма забрана лицето да работи. Това създава неравнопоставеност между българските граждани и украинските бежанци

Предложение: . В случай че лице настанено по програмата работи следва да заплаща  стойността на настаняването.

 

 

24.04.2025 21:19 Становище на Асоциациа Хипофиза 1 част

Становище относно Програмата за хуманитарна подкрепа и интеграция на разселени лица от Република Украйна с предоставена временна закрила в Република България  качен за обществено обсъждане на 15.04.2025 г.

 

 

От Ваня Добрева преседател на Асоциация Хипофиза

Адрес за кореспондецния:acromegaly@abvbg

 

След като три  години ЕК и държавата плащат безпринципно настаняване на всеки пожелал това тази програма е някаква крачка към нормалност.

  

Посочени са т.нар, рискови групи. Самата принадлежност към рискова група без обследване на доходите не би следвало да  е достатъчен критерии за настаняване. В района на Варна и Бургас живеят много семейства в които бащата работи като капитан на кораб, механик или редови моряк като доходите му са напълно достатъчни да издържа не само своето, а и още 2-3 семейства.

Не се предвижда да се  прави социална оценка на лицата които се настаняват. Няма дори изисване да декларират доходите си и спестяванията си, както  и  че не могат да поемат престоя си сами. Не подписват декларация че се съгласяват на достъп до информация от  банковите сметки . Не декларират и че са съгласни да осигурят достъп   до данъчно-осигурителната информация и служебна информация - така както се прави при българите. Достъп до банковите сметки в Украйна  имат социалните служби в  Германия от януари 2023 г. например.

Предложение:

Настаняване да се извършва след социална оценка, така както получават подкрепа българските граждани. Към формуляра да се добави съгласие на лицето  за достъп до електронната система Дия,  която съдържа информация за трудовите договори, размера на пенсиите, доходите на лицето. Да се осигури такъв достъп на АСП с помощта на външно министерство на Украйна и България. Това е възможно за

Достъпът до Дия е изключително важен за процеса по признаване на дипломи и  образователни  документит за основно, средно и висше образование. Нещо което в останалите страни отдавна се случва електронно.  

 

Коментарите относно рисковите групи са следните

 

а) “дете от 0 до навършване на 12-годишна възраст, придружавано от един родител”

Коментар : Голям процент от пристигащите са майки с деца. Бащите остават в Украйна но изпращат средства на семейството. При предоставяне на такава подкрепа съществува сериозна неравнопоставеност с българските граждани при които майката ако не  е работеща получава социална помощ до навършване на една годишна възраст  на детето, ако е работеща до  2 годишна възраст. Размерът на помощта на неработеща майка е 200 лева на месец, като се полага само на преминали социална оценка хора с ниски доходи.  Не  става ясно дали има изискване децата да посещават детско или учебно заведение. България е с много нисък обхват в образователната система. С над 20 писма  до МЗ  сме сигнализирали за нисък ваксинационен обхват  и възможност за възмикване на огнища от ваксинопредотрватими  заразни заболявания  в  местата за настаняване, на което до момента нямаме отговор. Това е сериозен проблем, който също може да се реши при задължение за посещаване на градина и училище. МОН е осигурил транспорт до всички места за настаняване, които нямат училище на пешеходно разстояние така че няма причина да не се постави такова изискване. България е единствената страна в която посещението на училище на деца от Украйна не е задължително. Не е редно държавата да продължава да осигурява подкрепа без това изискване.

б) „Дете  от 12 до навършване на 16-годишна възраст, придружавано от един родител,  когато децата не са обхванати от образователната система в страната по независещи от родителя причини и след като има подадено заявление за приемане в училище; “

Коментар: Това също е много странно изискване - децата над 12  години нямат проблем да бъдат оставяни сами в къщи, а родителите да работят.

Предложение : да се приемат за рискови групи само  дете до 2 години с родител, като за останалите да се даде по-дълъг срок – например 4 месеца за настаняване без да попадат в рискови групи. За тях е необходимо повече време да запишат децата на детска градина и училище.

В момента бизнеса е заявил недостиг на 250 000 работещи. Работните места са във всякакви сфери и са за хора с различни възможности. Без да е необходимо дори владеене на език.

Моля изчакайте