Моите коментари
Част 4: Във връзка с публикуван Проект на ПМС за определяне на правила за прилагане на подхода „Водено от общностите местно развитие“ за периода 2021 – 2027 г., моля да вземете предвид следните предложения/коментари от Асоциация Българска национална ЛИДЕР мрежа:
10. Считаме че настоящото постановление не съдържа изчерпателно правилата, които да позволят на МИГ да реализира бъдещите стратегии, в т.ч. разработване на насоки за кандидатстване, обявяване на приеми на проекти и тяхната оценка.
В чл. 16 е предвидено че за процедурата за подбор на стратегии за ВОМР ръководителят на УО на СПРЗСР утвърждава: 1. условия за кандидатстване и 2. условия за изпълнение на одобрените стратегии, но е посочено задължителното съдържание единствено на условията за кандидатстване, не и на условията за изпълнение на Стратегиите.
В чл. 37 ал. 1 е вменено задължение на МИГ да утвърди Условия за изпълнение на проектите, но на практика условията за изпълнение на проектите и съдържанието на договорите за БФП се определят от финансиращия орган - ДФЗ, който изплаща помощта. МИГ не може да разработи самостоятелни условия, които да са обвързващи за ДФЗ, като същевременно няма норма задължаваща УО или ДФЗ да предостави минимални правила за изпълнение на проектите към на МИГ и то в конкретен срок. Смятаме, че липсата на ясни правила по тези въпроси ще доведе до невъзможност за своевременно стартиране на прилагането на одобрените стратегии, за което и без това е налице огромно закъснение, поради което предлагаме да се регламентират допълнително в настоящото ПМС
11. По отношение на съгласуването за приложимия режим за държавни помощи.
Съгласно чл. 16 ал. 3 от проекта на ПМС, проектите на насоки за кандидатстване със стратегии за ВОМР се съгласуват по реда на чл. 26, ал. 3 от ЗУСЕФСУ (за държавни помощи) преди тяхното утвърждаване. В чл. 37 ал. 2 е предвидено, че и МИГ съгласува насоките за кандидатстване с проекти по Стратегиите за съответствие с приложимите правила за държавните помощи с министъра на финансите по реда на чл. 26, ал. 3 на ЗУСЕФСУ. С процедурите за одобрение на Стратегиите се предоставя освен помощта за управление, мониторинг и оценка на МИГ и помощта за проектите по тези стратегии – т.е. в чл. 16 и чл. 37 става въпрос за една и съща помощ, чието предоставяне вече е съгласувано.
Предлагаме да бъде поискано становище от МФ дали е необходимо повторно съгласуване на насоките за кандидатстване на МИГ по всяка процедура, в контекста и на член 19б от Регламент (ЕС) 2021/1237 на Комисията от 23 юли 2021 година за изменение на Регламент (ЕС) № 651/2014 за обявяване на някои категории помощи за съвместими с вътрешния пазар в приложение на членове 107 и 108 от Договора, съгласно който „1. Помощите за предприятия, които участват или се възползват от водени от общностите проекти за местно развитие и проекти на оперативните групи в рамките на ЕПИ, посочени в член 19а, параграф 1, са съвместими с вътрешния пазар по смисъла на член 107, параграф 3 от Договора и се освобождават от задължението за уведомяване по член 108, параграф 3 от Договора, ...“
С уважение,
Нели Кадиева
Председател на УС на Асоциация Българска национална ЛИДЕР мрежа
Част 3: Във връзка с публикуван Проект на ПМС за определяне на правила за прилагане на подхода „Водено от общностите местно развитие“ за периода 2021 – 2027 г., моля да вземете предвид следните предложения/коментари от Асоциация Българска национална ЛИДЕР мрежа:
7. Предлагаме да отпадне ал. 7 на чл. 45 „(7) Местната инициативна група/МИРГ носи отговорност за вреди, причинени на бенефициента или на трети лица поради неизпълнение на договорните им задължения.“
или да се промени на:
„Всяка от страните по административния договор носи отговорност за вреди, причинени на останалите страни по договора поради неизпълнение на договорните ѝ задължения“
Мотиви: В настоящата си редакция нормата е неясна и формулировката и предполага МИГ да носи отговорност за вреди причинени на бенефициенти или неопределен кръг трети лица. Доколкото МИГ е само една от страните по тристранния договор, тази норма въвежда неравнопоставеност, като се оказва, че само една от страните по договора следва да носи отговорност и то тази страна, която има най-малки правомощия и задължения след сключването му - основно да осъществява мониторинг, неизпълнението на които трудно биха могли да причинят вреди.
8. В чл. 47,ал. 5 предлагаме думата „интервенция“ да се замени с „мярка“ - с цел уеднаквяване на използваната терминология.
9. Считаме, че съществува неяснота как и къде ще се определя редът за оценка на проектите на бенефициентите, подадени по СВОМР. От една страна в чл. 1 ал. 1 т. 4 от Проекта на ПМС е предвидено, че с постановлението се определя реда за подбор на проектни предложения и предоставяне на безвъзмездна финансова помощ от ЕЗФРСР, оценка, изпълнение и мониторинг на проекти към стратегиите за ВОМР. В самото постановление има включени правила за оценката на проектите. В същото време, в чл. 36 ал. 2 е предвидено че Ръководителя на УО на СПРЗСР утвърждава минимални изисквания за ред за оценка, с които МИГ следва да се съобрази, а в чл. 39 ал. 9 е предвидено, че за подбора на проектни предложения, както и изискванията, на които следва да отговарят лицата, които участват в оценката се прилагат ЗУСЕФСУ и ПМС № 23 от 2023 г.
Предлагаме редът за оценка на проектите подадени по Стратегиите за ВОМР да бъде уреден в настоящия проект за постановление и да отпадне препратката към ПМС 23/2023г., или да бъде указан само един документ, в който ще бъдат уредени, без да бъдат дублирани правила в различни нормативни и административни актове.
продължава в 4 част
Част 2: Във връзка с публикуван Проект на ПМС за определяне на правила за прилагане на подхода „Водено от общностите местно развитие“ за периода 2021 – 2027 г., моля да вземете предвид следните предложения/коментари от Асоциация Българска национална ЛИДЕР мрежа:
4. Предлагаме в чл. 34. от проекта за ПМС „ (1) Местната инициативна група/МИРГ в срок до 15 февруари на следващата календарна година изготвя и представя на УО на СПРЗСР/ УО на ПМДРА годишен доклад за отчитане изпълнението на стратегията за ВОМР. Годишният доклад се одобрява от колективния върховен и колективния управителен орган на МИГ/МИРГ.) да отпадне изречение второ „Годишният доклад се одобрява от колективния върховен и колективния управителен орган на МИГ/МИРГ“ или да бъде изменено на „Годишният доклад се одобрява от колективния управителен орган на МИГ/МИРГ“
Мотиви: Изискването годишния доклад да се одобрява от Общото събрание на МИГ не съществува в момента. Необходимостта, в началото на годината - най-натоварения период за МИГ, когато те подготвят годишните си заявки за плащане, годишни отчети и доклади към различни институции, извършват годишно счетоводно приключване и др., да провеждат общо събрание само за одобрение на конкретния доклад, представлява нова, необоснована и значителна административна тежест за екипите на МИГ.
5. Предлагаме в чл. 39 ал. 8 текста „(8) Председателят, секретарят и помощник-оценителите трябва да притежават необходимата квалификация и опит съобразно вида на оценяваните проекти. ….“ да отпадне или да се промени на „Председателят, секретарят и членовете с право на глас на оценителната комисия, помощник-оценителите и наблюдателите трябва да притежават необходимата професионална компетентност за изпълнение на задачите, възложени им със заповедта за назначаване на комисията“ – по аналогия с текста на чл. 17 ал. 1 от ПМС № 23/2023г.
Мотиви: На първо място, същото изискване към членовете на комисията – външни оценители вече фигурира в ал. 5 на същия член. На следващо място - председателят и секретарят не са членове с право на глас и не участват в оценката на проектите, а извършват административна работа, поради което не е обосновано да се изисква да притежават „квалификация и опит съобразно вида на оценяваните проекти“, а съобразно задачите им в комисията.
6. Предлагаме член 40 да отпадне или ал. 1 „(1) Местната инициативна група/МИРГ изпраща покана за участие на наблюдатели до УО на СПРЗСР/УО на ПМДРА.“
да се промени на
„Местната инициативна група/МИРГ изпраща покана за участие на наблюдатели до ДФЗ/УО на ПМДРА“ като следващите алинеи да бъдат коригирани, съобразно тази промяна.
Мотиви: Съгласно чл. 43 и 44 от проекта на ПМС, органът, който извършва проверка и одобрява проведените процедури за оценка и проекти към МИГ е ДФЗ. Изпращането на покана за наблюдатели до УО на СПРЗСР и последващата процедура, завършваща с изготвяне на доклад, представляват единствено административна тежест, както за МИГ, така и за УО на СПРЗСР, тъй като този доклад няма за резултат одобрение на проведената оценка.
Нели Кадиева
продължава в част 3
Във връзка с публикуван Проект на Постановление на Министерския съвет за определяне на правила за прилагане на подхода „Водено от общностите местно развитие“ за периода 2021 – 2027 г., моля да вземете предвид следните предложения/коментари от Асоциация Българска национална ЛИДЕР мрежа, обобщаващи предложения и становища на МИГ:
В проекта на ПМС за подхода ВОМР, не са отразени в пълна степен принципите, залегнали в документа Концепция за реализиране на подхода ВОМР през програмен период 2021 – 2027 г. (подписан от ръководителите на всички УО), представен по време на Комитета за наблюдение на СПРЗСР 2023-2027 г., а именно – на стр.2: „обявяване на хоризонтални процедури (общи процедури за всички МИГ) с отделни лотове за всяка МИГ...“.
В представения проект на ПМС за обществено обсъждане никъде не е записано, че ще има отделни лотове за всяка МИГ.
В тази връзка се обръщаме към Вас с предложение да предвидите такава възможност за разпределяне на средствата чрез лотове за всяка МИГ, с цел да се постигне поне частично съответствие с принципите на подхода ВОМР.
Продължава в част 2.
Нели Кадиева
Председател на УС на Асоциация българска национална ЛИДЕР мрежа