Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Милена Раева

Обществени консултации с участието на Милена Раева

Неактивна

Моите коментари


16.05.2024 16:09 Обвързао подпомагане за млечни крави и биволи

Във връзка с публикувания проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 3 от 2023 г. за условията и реда за прилагане на интервенциите под формата на директни плащания, включени в Стратегическия план, за проверките, намаления на плащанията и реда за налагане на административни санкции, представяме на вниманието ви становище на „ СДРУЖЕНИЕ НА ЕЛЕНСКИТЕ ЖИВОТНОВЪДИ И ЗЕМЕДЕЛЦИ“ съюз:

С параграф 7 и 8 се правят промени касаещи изискванията, на които следва да отговарят земеделските производители за да подлежат на подпомагане по интервенцията за обвързано производството, като са изброени лимитативно три възможности за реализация на млякото, а именно:

1. реализират сурово краве мляко чрез първи изкупвач по чл. 55д, ал. 4 от Закона за прилагане на общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз с регистриран валиден договор по реда на чл. 55б, ал. 5 от същия закон и/или

2. реализират мляко и/или млечни продукти, чрез директни доставки и са регистрирани по реда на Наредба № 26 от 2010 г. за специфичните изисквания за директни доставки на малки количества суровини и храни от животински произход (обн., ДВ, бр. 84 от 2010 г.), наричана по-нататък „Наредба № 26 от 2010 г." и/или

3. са със затворен цикъл на производство и имат регистрирано млекопреработвателно предприятие, което е вписано в Националния електронен регистър на обектите за производство и търговия на едро и дребно с храни от животински и неживотински произход - Секция IX - Млечни продукти.".

С изменението е отнета възможността фермерите да доказват продажба на мляко с фактура към други ферми за изхранване на животни, каквато до момента беше регламентирана и се налага земеделски стопани, които до момента не са вписани в система за контрол на млякото да предприемат действия за вписване, както и да регистрират млекопункт с хладилно съоръжение в него. Последното е на практика невъзможно за част от малките животновъди, особено за тези, които осъществяват дейността си във високопланинските райони, където водоснабдяване се извършва от селски каптаж, много често неподдържан от ВиК, липсва трифазен ток, необходим за съоръженията, а пътищата са непроходими за цистерни с мляко. Наши членове алармират, че процедурата е тромава и отнема време, с което те не разполагат предвид периода в който се въвеждат промените, но и освен това към днешната дата по информация от БАБХ модул „мляко“ не функционира и процедурите няма как да бъдат стартирани. Сериозни опасения в земеделските стопани буди и фактът, че промените влизат в сила веднага след обнародването им в Държавен вестник, което се случва по средата на стопанската година и дори тези от тях, пред които не стоят посочените обективни затруднения, то сроковете за адаптиране към промените са трудно изпълними.

На следващо място  разбираме мотивите за oотпадане на доказване на производство по отношение на фуражното мляко, обосновани с това че е предпоставка за злоупотреби, но считаме, че може да се  намери механизьм  за по сериозен контрол и този начин да се запази за местата, където е невъзможно да се регистрира млекопункт.

На трето място, предвид това, че разпоредбата на чл. 13 от сега действащата Наредба остава непроменена, считаме, че следва да бъде изрично посочено, че промените касаят стопанства с над 9 крави.

Предвид горното една част от фермерите, предимно с малки ферми, във високопланински райони, ще останат без подпомагане, което  би означавало да се постави в сериозен риск тяхното бъдещо съществуване.

С цел да се избегне закриването дори на една ферма в страната, предлагаме следното в $ 15 да се добави следното:

1. Да се приеме доказване на мляко когато то се  продава на други ферми, като се вписва в анкетната карта в декларацията за фуражите до края на кампанията по очертаването.

2. До 20 бр, крави и 100бр. овце да се доказва мляко за изхранване на  приплодите от тези животни, като за броя крави, за които се подава заявление за подпомагане да е задължително регистрирането на съответният брой приплоди и задържането им не по-малко от 5 месеца, както и за овцете приплодите да бъдат регистрирани и задържани не по-малко от 3 месеца.

Алтернативно предлагаме, в случай че не приемете направеното предложение, за настоящата стопанска година да се приемат двата подхода за доказване на реализация на млякото: както предложените с настоящите промени, така и с разходо-оправдателни документи и протоколи, тъй като предвид времето, в което се случват измененията, фермерите нямат време да се приспособят към тях.

 

 

 

Неактивна

Моите коментари


18.01.2025 10:42 Фуражни култури

В проекто наредбата в чл.43, ал.1 се споменава за Приложение 11а, което би трябвало да е списък с фуржани култури. Може ли да бъде публикувано, за да може да се разгледа предварително и да се направят корекции ако има нещо пропуснато и същото ли е приложението към което биха се отнасяли фуражните  култури, които могат да участват в схема ЕКОБЖ селскостопански животни?

Моля изчакайте