Проектът на Наредба за изменение на Наредба № 15 от 21 ноември 2019 г. за приемане на фармако-терапевтично ръководство за лечение на гастроентерологичните заболявания е изготвен на основание чл. 259, ал. 1, т. 4 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина.
Медицинската специалност „Гастроентерология“ обхваща познанията, техническите умения и преценки, необходими за адекватна диагностика и лечение на болести на стомашно-чревния тракт. Съвременната гастроентерология се занимава и с изучаването на заболявания и на други органи, които не са част от стомашно-чревния тракт, но са функционално и неразделно свързани с функцията на стомашно-чревния тракт.
Причините за разработване на проекта са свързани с актуализиране на терапевтичните подходи при лечение на възрастни пациенти с умерена до тежка активна болест на Crohn, които не са се повлияли достатъчно, вече не се повлияват или са проявили непоносимост към стандартната терапия или към биологично лечение; при лечение на умерена до тежка активна форма на улцерозен колит при възрастни пациенти; при лечение на първичен билиарен холангит (ПБХ) като се предвижда специфично лечение втора линия на терапия; при лечение на хронична инфекция с вируса на хепатит D при HDV-РНК позитивни в плазма (или серум) възрастни и педиатрични пациенти на възраст 3 и повече години и с тегло най-малко 10 кг с компенсирано чернодробно заболяване. Актуализира се терапевтичния режим за специфичното лечение на болестта на WILSON. Коригират се начините за доказване на хронична инфекция с HBV като от тях отпада чернодробната биопсия.
Резултатите от прилагането на фармако-терапевтичното ръководство са свързани с постигане на най-важната цел - осигуряване на пациентите на високо качество на лечение чрез прилагане на единни и обосновани принципи, правила и критерии за предписването и прилагането на лекарствени продукти в обхвата на медицинската специалност „Гастроентерология“. Спазването на алгоритмите за лечение и правилната дозировка на продукта е гаранция за висок терапевтичен отговор при широкия кръг от пациенти.
Адрес за изпращане на становища и предложения: office@ncpr.bg
Национален съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти
Адрес: София, гр.София, бул.Иван Евст.Гешов № 15, ет.11, пк.1431
Електронна поща: office@ncpr.bg
Зорница Димова, НСЦРЛП
Електронна поща: zornitsa.dimova@ncpr.bg
Александрина Гигова, НСЦРЛП
Електронна поща: alexandrina.gigova@ncpr.bg
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Общо 1 коментар
---
Tова събитие описва запис на акт в ЗП или ОП.18.12.2025
17.01.2026
---
Справка или съобщение.
Прекрасно е че след 38 години има инициатива за промяната на административна наредба която има пряко отношение към здравето на хората. Лично моите очаквания бяха много по-големи от предложения вариант. Споделям лично мнение като се надявам срока за приемане да се удължи и да се работи в посока осъвременяване и точно описание на изискванията в отделно създадени приложения, които могат да се адаптират по-често.
Глава първа :Общи изисквания
В тази глава не са посочени „общи изисквания“ , а са изброени конкретни услуги. Живеем в динамично време и ежедневно се появяват нови услуги, други отпадат. По този начин Наредбата изглежда точно като тази от 1987 г.
Пример от действаща европейска наредба:
Хигиенните норми, одобрени с настоящия указ, се прилагат за всички физически и юридически лица, които извършват дейности по разкрасяване, включително, но не само:
Глава втора : Устройство и обзавеждане на помещенията
Защо е необходимо да се посочват конкретни квадратни метри за обекти които имат толкова много варианти. Има самостоятелни обекти, има такива които са разположени в други обекти, също така има специфика в предоставяните услуги. Посочването на конкретни размери е предпоставка за корупционни практики. Пазара е този които определя необходимостта от комфорт. С тази наредба трябва да се гарантират здравословни и безопасни условия и да се проверяват по ясно описани в приложение критерии. Почистване, дезинфекция, стерилизация. Не преплитане на чисти и мръсни потоци. Всички изисквания трябва да са описани детайлно в приложение, а не да има препратки към други Наредби които не се отнасят конкретно за помещенията които са обект на контрол и могат да бъдат интерпретирани от проверяващите органи както намерят за добре.
Глава четвърта: Организация на дейността и предоставяните услуги.
Защо не се изиска водене на конкретна документация в която да е описана всяка стъпка на процесите в салона, като например: регистри за почистване, дезинфекция и стерилизация; списък на използваните дезинфектанти и биоциди; инструкции и процедури за работа; документи за квалификация и обучение на персонала; и те да са обект на проверка, а не тук вменено използване на обществени перални. Това трябва да е избор на организатора на процесите в салона.
Глава пета: Изисквания към използваните продукти и инструментариум
Някои изисквания са в противоречие с европейски стандарти.
От 2009 г. е в сила Европейски регламент относно козметични продукти , който ясно и точно указва правилата за етикетиране и употреба. Всеки проверяващ орган при съмнение че се използват продукти с изтекъл срок на годност може да направи конкретна проверка при производителя. При така формулирано изискване какво ще попречи на водителя на дневника да го променя всеки ден? Всеки професионалист има интерес да използва качествени козметични продукти , които изпълняват първоначално предвидените си функции.
Продуктите, оборудването и инструментите трябва да бъдат подходящи за предназначението си; поддържани в изправно техническо и хигиенно състояние; почиствани, дезинфекцирани и при необходимост стерилизирани след всяка употреба. За всеки тип услуга могат да се разпишат подробни препоръки в приложение
Глава шеста: Специфични хигиенни изисквания за безопасното предоставяне на услуги.
Изключително не ясен е смисъла на чл. 20. Много често се предоставят услуги в помощ на лица които имат кожни проблеми. Квалифицираните специалисти които предоставят услуги могат да изискат консултация с лекар, но ако те преценят. Защо това е указано по този неразбираем начин в Наредба?
Според мен указанията трябва да са за работа с предпазни средства и стерилизация, а не да се изисква бележка от личен лекар.
Прекрасно е че след 38 години има инициатива за промяната на административна наредба която има пряко отношение към здравето на хората. Лично моите очаквания бяха много по-големи от предложения вариант. Споделям лично мнение като се надявам срока за приемане да се удължи и да се работи в посока осъвременяване и точно описание на изискванията в отделно създадени приложения, които могат да се адаптират по-често.
Глава първа :Общи изисквания
В тази глава не са посочени „общи изисквания“ , а са изброени конкретни услуги. Живеем в динамично време и ежедневно се появяват нови услуги, други отпадат. По този начин Наредбата изглежда точно като тази от 1987 г.
Пример от действаща европейска наредба:
Хигиенните норми, одобрени с настоящия указ, се прилагат за всички физически и юридически лица, които извършват дейности по разкрасяване, включително, но не само:
Глава втора : Устройство и обзавеждане на помещенията
Защо е необходимо да се посочват конкретни квадратни метри за обекти които имат толкова много варианти. Има самостоятелни обекти, има такива които са разположени в други обекти, също така има специфика в предоставяните услуги. Посочването на конкретни размери е предпоставка за корупционни практики. Пазара е този които определя необходимостта от комфорт. С тази наредба трябва да се гарантират здравословни и безопасни условия и да се проверяват по ясно описани в приложение критерии. Почистване, дезинфекция, стерилизация. Не преплитане на чисти и мръсни потоци. Всички изисквания трябва да са описани детайлно в приложение, а не да има препратки към други Наредби които не се отнасят конкретно за помещенията които са обект на контрол и могат да бъдат интерпретирани от проверяващите органи както намерят за добре.
Глава четвърта: Организация на дейността и предоставяните услуги.
Защо не се изиска водене на конкретна документация в която да е описана всяка стъпка на процесите в салона, като например: регистри за почистване, дезинфекция и стерилизация; списък на използваните дезинфектанти и биоциди; инструкции и процедури за работа; документи за квалификация и обучение на персонала; и те да са обект на проверка, а не тук вменено използване на обществени перални. Това трябва да е избор на организатора на процесите в салона.
Глава пета: Изисквания към използваните продукти и инструментариум
Някои изисквания са в противоречие с европейски стандарти.
От 2009 г. е в сила Европейски регламент относно козметични продукти , който ясно и точно указва правилата за етикетиране и употреба. Всеки проверяващ орган при съмнение че се използват продукти с изтекъл срок на годност може да направи конкретна проверка при производителя. При така формулирано изискване какво ще попречи на водителя на дневника да го променя всеки ден? Всеки професионалист има интерес да използва качествени козметични продукти , които изпълняват първоначално предвидените си функции.
Продуктите, оборудването и инструментите трябва да бъдат подходящи за предназначението си; поддържани в изправно техническо и хигиенно състояние; почиствани, дезинфекцирани и при необходимост стерилизирани след всяка употреба. За всеки тип услуга могат да се разпишат подробни препоръки в приложение
Глава шеста: Специфични хигиенни изисквания за безопасното предоставяне на услуги.
Изключително не ясен е смисъла на чл. 20. Много често се предоставят услуги в помощ на лица които имат кожни проблеми. Квалифицираните специалисти които предоставят услуги могат да изискат консултация с лекар, но ако те преценят. Защо това е указано по този неразбираем начин в Наредба?
Според мен указанията трябва да са за работа с предпазни средства и стерилизация, а не да се изисква бележка от личен лекар.