С проекта на постановление се предлага да бъде приет нов Класификатор на длъжностите в администрацията (КДА) и Номенклатура на кодовете за дипломатическите длъжности. Целта е да бъдат изпълнени законовите изисквания за въвеждане на електронен трудов запис за държавните служители от 1 юни 2026 г., когато изцяло ще отпаднат хартиените служебни книжки, а всички данни за служебното правоотношение ще се вписват и съхраняват в регистъра на заетостта. За всяка длъжност по служебно правоотношение се създава 12-цифрен код, съгласно изискванията на Наредбата за вписване в регистъра на заетостта.
Предвидена е оптимизация на подредбата, позиционирането, категоризирането и броя на длъжностите, при запазване на принципите и логиката на изграждане на действащия КДА. Приложен е единен и прецизиран подход за последователно подреждане на длъжностите по функционални характеристики и съобразно отговорностите и мястото на администрациите в йерархията на изпълнителната власт. Длъжностите са намалени със 132 броя спрямо действащия класификатор.
Новият нормативен акт е синхронизиран със специалните закони и с актуалните потребности на администрациите за обезпечаване на дейности в обществен интерес, чрез въвеждане на нови длъжности в специфични области (ядрена безопасност и радиационна защита, здравеопазване и социални дейности). За прилагането на новия КДА не са необходими допълнителни бюджетни средства.
Предлагат се и промени в Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията, както взаимосвързани с новия Класификатор, така и във връзка с въвеждане на еврото като парична единица в Република България.
Министерски съвет и неговата администрация
Адрес: София, бул. “Княз Александър Дондуков ” № 1
Електронна поща: gis@government.bg
Дирекция "Координация и модернизация на администрацията"
Електронна поща: sa@government.bg
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Общо 1 коментар
---
Tова събитие описва запис на акт в ЗП или ОП.21.11.2025
21.12.2025
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Официално предложение за промени в Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията
1. Възстановяване на длъжността „държавен експерт“
През 2016 г. с Постановление № 257/2016 г. длъжността „държавен експерт“ в общата администрация беше трансформирана в „главен експерт“ като част от административна оптимизация. Функциите на експертите остават ключови за ефективността на администрацията.
Предложение:
Възстановяване на длъжността „държавен експерт“ и нейното прилагане за всички административни структури, включително специализираната териториална администрация.
Мотиви:
Човешкият ресурс е най-важният актив на администрацията.
Повишаване на мотивацията и професионалното развитие.
Подобрено възнаграждение, свързано с квалификацията и опита.
Повишаване на ефективността и качеството на услугите.
Унифицирана и прозрачна кадрова политика.
Приетото предложение ще бъде стратегическа инвестиция в човешкия капитал на администрацията, ще стимулира мотивацията, професионализма и ефективността на всички нива.
2. Увеличаване на процента ръководни длъжности
Текущ текст:
Чл. 12, ал. 1, т. 1 – „числеността на лицата, заемащи ръководни длъжности, не може да надвишава 15% от общата численост“.
Предложение за изменение:
Процентът на лицата, заемащи ръководни длъжности, да се увеличи на 20% от общата численост.
Мотиви:
Повишаване на ефективността на управлението.
Подобряване на организационната структура и координацията между отделите.
Мотивиране на квалифицирани служители за заемане на ръководни позиции.
Съответствие с реалната натовареност на администрацията.
Ако предложението бъде прието, увеличаването на процента ръководни длъжности ще осигури по-ефективно управление, по-добра координация и ясно разпределение на отговорностите.
3. Промяна на минималната численост на персонала в отдели и сектори
Текущ текст (Чл. 12, ал. 1, т. 7, буква б):
б) Числеността на персонала в отдел е не по-малко от 6 щатни бройки, а за общини с население до 50 000 души – не по-малко от 4 щатни бройки.
Предлагано изменение:
б) Числеността на персонала в отдел да бъде не по-малко от 10 щатни бройки.
Мотиви:
Съответствие с практиката и реалните нужди.
Повишаване на ефективността на отделите.
Оптимизация на секторите и гъвкаво разпределение на ресурсите.
Подобряване на качеството на административните услуги.
Приетото предложение ще доведе до по-рационално разпределение на персонала, намаляване на пренатоварването, повишаване на ефективността и качеството на административните услуги.“
4. Гъвкавост при създаване на сектори в отделите (Чл. 13, ал. 1, т. 2)
Текущ текст:
„В отдел може да се създават не по-малко от два сектора.“
Предлагано изменение:
„В отдел може да се създава един или повече сектори, като обикновено се предвиждат не по-малко от два сектора.“
Мотиви:
Повишаване на гъвкавостта при структуриране на отделите.
Съответствие с нуждите на малки или специфични отдели.
Оптимизация на ресурсите и намаляване на излишните щатове.
Запазване на ефективността и координацията при по-големи отдели.
Приетото изменение ще осигури по-голяма гъвкавост при структуриране на отделите, ще оптимизира ресурсите и ще запази ефективността на управлението.“
Официално предложение за промени в Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията
1. Възстановяване на длъжността „държавен експерт“
През 2016 г. с Постановление № 257/2016 г. длъжността „държавен експерт“ в общата администрация беше трансформирана в „главен експерт“ като част от административна оптимизация. Функциите на експертите остават ключови за ефективността на администрацията.
Предложение:
Възстановяване на длъжността „държавен експерт“ и нейното прилагане за всички административни структури, включително специализираната териториална администрация.
Мотиви:
Човешкият ресурс е най-важният актив на администрацията.
Повишаване на мотивацията и професионалното развитие.
Подобрено възнаграждение, свързано с квалификацията и опита.
Повишаване на ефективността и качеството на услугите.
Унифицирана и прозрачна кадрова политика.
Приетото предложение ще бъде стратегическа инвестиция в човешкия капитал на администрацията, ще стимулира мотивацията, професионализма и ефективността на всички нива.
2. Увеличаване на процента ръководни длъжности
Текущ текст:
Чл. 12, ал. 1, т. 1 – „числеността на лицата, заемащи ръководни длъжности, не може да надвишава 15% от общата численост“.
Предложение за изменение:
Процентът на лицата, заемащи ръководни длъжности, да се увеличи на 20% от общата численост.
Мотиви:
Повишаване на ефективността на управлението.
Подобряване на организационната структура и координацията между отделите.
Мотивиране на квалифицирани служители за заемане на ръководни позиции.
Съответствие с реалната натовареност на администрацията.
Ако предложението бъде прието, увеличаването на процента ръководни длъжности ще осигури по-ефективно управление, по-добра координация и ясно разпределение на отговорностите.
3. Промяна на минималната численост на персонала в отдели и сектори
Текущ текст (Чл. 12, ал. 1, т. 7, буква б):
б) Числеността на персонала в отдел е не по-малко от 6 щатни бройки, а за общини с население до 50 000 души – не по-малко от 4 щатни бройки.
Предлагано изменение:
б) Числеността на персонала в отдел да бъде не по-малко от 10 щатни бройки.
Мотиви:
Съответствие с практиката и реалните нужди.
Повишаване на ефективността на отделите.
Оптимизация на секторите и гъвкаво разпределение на ресурсите.
Подобряване на качеството на административните услуги.
Приетото предложение ще доведе до по-рационално разпределение на персонала, намаляване на пренатоварването, повишаване на ефективността и качеството на административните услуги.“
4. Гъвкавост при създаване на сектори в отделите (Чл. 13, ал. 1, т. 2)
Текущ текст:
„В отдел може да се създават не по-малко от два сектора.“
Предлагано изменение:
„В отдел може да се създава един или повече сектори, като обикновено се предвиждат не по-малко от два сектора.“
Мотиви:
Повишаване на гъвкавостта при структуриране на отделите.
Съответствие с нуждите на малки или специфични отдели.
Оптимизация на ресурсите и намаляване на излишните щатове.
Запазване на ефективността и координацията при по-големи отдели.
Приетото изменение ще осигури по-голяма гъвкавост при структуриране на отделите, ще оптимизира ресурсите и ще запази ефективността на управлението.“