С проекта на Наредба за изменение на Наредба № 11 от 21.12.2005 г. за определяне на условията и реда за осигуряване на безплатна храна и/или добавки към нея се предлагат промени, които имат за цел да се осигури безпроблемното въвеждане на еврото в Република България. Регламентират се стойностите на безплатната храна и/или добавките към нея и на тонизиращите и ободряващите напитки в евро, както и се актуализира размерът на стойността на безплатната храна и/или добавките към нея и на тонизиращите и ободряващите напитки в съответствие с инфлационните процеси в България.
Министерство на труда и социалната политика
Адрес: София, София 1000, ул. Триадица 2
Електронна поща: mlsp@mlsp.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Общо 2 коментара
1. В чл. 2, ал. 1 след думите „работници и служители“ се добавя „включително лицата, заети по служебно правоотношение“.
2. В текста на наредбата, където е уместно, след думата „работодател“ се добавя „или орган по назначаването“.
Мотиви:
Неравнопоставеност на служителите:
Действащата редакция на наредбата не включва изрично служителите по служебно правоотношение, въпреки че в редица администрации и държавни структури се осъществяват дейности при специфични условия на труд, сходни или идентични с тези в частния сектор.
Здравословни и социални съображения:
Целта на наредбата е да гарантира възможност за предоставяне на безплатна храна и/или хранителни добавки на лица, изложени на неблагоприятни условия или повишено физическо натоварване. Тези предпоставки съществуват и за част от държавните служители, което обосновава включването им в обхвата.
Социална политика и мотивация:
Включването на служителите по служебно правоотношение би допринесло за по-висока мотивация, по-добро здравословно състояние и справедливо третиране на персонала в държавния сектор.
Административна яснота:
Добавянето на термина „орган по назначаването“ осигурява съответствие между Наредба № 11 и Закона за държавния служител, като се изясняват задълженията на компетентните органи.
Считам, че предложените изменения ще подобрят ефективността на прилагането на социалната и здравна политика в публичния сектор и ще гарантират равнопоставено отношение към всички категории заети лица
1. В чл. 2, ал. 1 след думите „работници и служители“ се добавя „включително лицата, заети по служебно правоотношение“.
2. В текста на наредбата, където е уместно, след думата „работодател“ се добавя „или орган по назначаването“.
Мотиви:
Неравнопоставеност на служителите:
Действащата редакция на наредбата не включва изрично служителите по служебно правоотношение, въпреки че в редица администрации и държавни структури се осъществяват дейности при специфични условия на труд, сходни или идентични с тези в частния сектор.
Здравословни и социални съображения:
Целта на наредбата е да гарантира възможност за предоставяне на безплатна храна и/или хранителни добавки на лица, изложени на неблагоприятни условия или повишено физическо натоварване. Тези предпоставки съществуват и за част от държавните служители, което обосновава включването им в обхвата.
Социална политика и мотивация:
Включването на служителите по служебно правоотношение би допринесло за по-висока мотивация, по-добро здравословно състояние и справедливо третиране на персонала в държавния сектор.
Административна яснота:
Добавянето на термина „орган по назначаването“ осигурява съответствие между Наредба № 11 и Закона за държавния служител, като се изясняват задълженията на компетентните органи.
Считам, че предложените изменения ще подобрят ефективността на прилагането на социалната и здравна политика в публичния сектор и ще гарантират равнопоставено отношение към всички категории заети лица
---
Tова събитие описва запис на акт в ЗП или ОП.05.11.2025
05.12.2025
---
Справка или съобщение.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ
за изменение и допълнение на Наредба № 7 от 9 юли 2003 г.
за условията и реда за издаване и отнемане на разрешение за извършване на дейност като оператор на ваучери за храна и осъществяване на дейност като оператор
Предложение за изменение:
В чл. 2, ал. 1 думите
„работещи по трудови правоотношения и по договори за управление“
се заменят с
„работещи по трудови и служебни правоотношения, както и по договори за управление“.
При необходимост от терминологична яснота, в наредбата се правят съответните изменения, като след думата „работодатели“ се добавя „и органи по назначаването“, където е приложимо.
Мотиви:-
-
-
-
Считам, че предложеното изменение ще има положителен социален ефект и ще допринесе за повишаване на мотивацията, ефективността и социалната защита на служителите в държавната администрация.Равнопоставеност:
В действащата редакция държавните служители, назначени по Закона за държавния служител (ЗДСл), не са включени сред лицата, които могат да получават ваучери за храна, въпреки че изпълняват аналогични по характер и обществена значимост дейности като лицата по трудови договори.
Социална функция на ваучерите:
Ваучерите за храна представляват инструмент на социалната политика, насочен към подобряване на храненето и социалния статус на работещите. Включването на служителите по служебно правоотношение би допринесло за по-голяма социална справедливост и мотивация в държавната администрация.
Бюджетна неутралност:
Средствата за ваучери могат да се предвиждат в рамките на утвърдените разходи за персонал по бюджетите на съответните администрации, без необходимост от допълнителни средства.
Хармонизация с европейската практика:
В редица държави членки на ЕС социалните придобивки, включително ваучери за храна, се предоставят без разграничение между трудови и служебни правоотношения.
Знам, че мястото не е тук за това предложение, но много се надявам, да публикувате за обсъждане и тази Наредба!
ПРЕДЛОЖЕНИЕ
за изменение и допълнение на Наредба № 7 от 9 юли 2003 г.
за условията и реда за издаване и отнемане на разрешение за извършване на дейност като оператор на ваучери за храна и осъществяване на дейност като оператор
Предложение за изменение:
В чл. 2, ал. 1 думите
„работещи по трудови правоотношения и по договори за управление“
се заменят с
„работещи по трудови и служебни правоотношения, както и по договори за управление“.
При необходимост от терминологична яснота, в наредбата се правят съответните изменения, като след думата „работодатели“ се добавя „и органи по назначаването“, където е приложимо.
Мотиви:-
-
-
-
Считам, че предложеното изменение ще има положителен социален ефект и ще допринесе за повишаване на мотивацията, ефективността и социалната защита на служителите в държавната администрация.Равнопоставеност:
В действащата редакция държавните служители, назначени по Закона за държавния служител (ЗДСл), не са включени сред лицата, които могат да получават ваучери за храна, въпреки че изпълняват аналогични по характер и обществена значимост дейности като лицата по трудови договори.
Социална функция на ваучерите:
Ваучерите за храна представляват инструмент на социалната политика, насочен към подобряване на храненето и социалния статус на работещите. Включването на служителите по служебно правоотношение би допринесло за по-голяма социална справедливост и мотивация в държавната администрация.
Бюджетна неутралност:
Средствата за ваучери могат да се предвиждат в рамките на утвърдените разходи за персонал по бюджетите на съответните администрации, без необходимост от допълнителни средства.
Хармонизация с европейската практика:
В редица държави членки на ЕС социалните придобивки, включително ваучери за храна, се предоставят без разграничение между трудови и служебни правоотношения.
Знам, че мястото не е тук за това предложение, но много се надявам, да публикувате за обсъждане и тази Наредба!