Министерството на правосъдието предлага изменения и допълнения на Закона за юридическите лица с нестопанска цел. Със законопроекта се предвижда възможност за подаване на заявление за пререгистрация на юридическите лица с нестопанска цел в срок до 31 декември 2026 г.
Законодателните предложения имат за цел да уредят приключване на процеса по пререгистрация и вписване на всички юридически лица с нестопанска цел в единния електронен регистър, воден от Агенцията по вписванията, правните последици по отношение на лицата, които не са извършили пререгистрация в срок, и да осигурят защита на всички участници в гражданския оборот и на обществения интерес.
Министерство на правосъдието
Адрес: София, София, ул. Славянска 1
Електронна поща: priemna@justice.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Общо 2 коментара
Напълно подкрепям изложените мотиви към законопроекта, с който с доста голямо закъснение се запълва един законодателен пропуск, допуснат още с приемането на Закона за изменение и допълнение на Закона за юридическите лица с нестопанска цел през 2016 г. (в сила от 1.1.2018 г.), с който регистрацията на юридическите лица с нестопанска цел (ЮЛНЦ) бе реформирана и бе прехвърлена от окръжните съдилища към Агенцията по вписванията към министъра на правосъдието.
Тази реформа е почти идентична с реформата на регистрацията на търговците през 2006 г. (Закон за търговския регистър, в сила от 1.1.2008 г.), с която тя също бе прехвърлена от съдилищата към Агенцията по вписванията. През 2011 г. са обнародвани изменения и допълнения (обн. ДВ. бр. 34 от 29 Април 2011 г.), с които се изменя §5 от Преходните и заключителните разпоредби. С тези изменения и допълнения, наред с други неща, се залагат крайни срокове за пререгистрация на търговците, които ако не бъдат спазени, непререгистриралите се търговци се считат за заличени от 1.1.2012 г. Така на търговците е осигурен срок от 4 години (2008, 2009, 2010 и 2011 г.) през които търговците да се пререгистрират преди да бъдат служебно заличени.
Напълно подкрепям изложените мотиви към законопроекта, с който с доста голямо закъснение се запълва един законодателен пропуск, допуснат още с приемането на Закона за изменение и допълнение на Закона за юридическите лица с нестопанска цел през 2016 г. (в сила от 1.1.2018 г.), с който регистрацията на юридическите лица с нестопанска цел (ЮЛНЦ) бе реформирана и бе прехвърлена от окръжните съдилища към Агенцията по вписванията към министъра на правосъдието.
Тази реформа е почти идентична с реформата на регистрацията на търговците през 2006 г. (Закон за търговския регистър, в сила от 1.1.2008 г.), с която тя също бе прехвърлена от съдилищата към Агенцията по вписванията. През 2011 г. са обнародвани изменения и допълнения (обн. ДВ. бр. 34 от 29 Април 2011 г.), с които се изменя §5 от Преходните и заключителните разпоредби. С тези изменения и допълнения, наред с други неща, се залагат крайни срокове за пререгистрация на търговците, които ако не бъдат спазени, непререгистриралите се търговци се считат за заличени от 1.1.2012 г. Така на търговците е осигурен срок от 4 години (2008, 2009, 2010 и 2011 г.) през които търговците да се пререгистрират преди да бъдат служебно заличени.
27.08.2025
26.09.2025
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Същевременно, от влизането в сила на реформата при регистрацията на ЮЛНЦ на 1.1.2018 г. вече са изтекли изтекли почти 8 години (2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023, 2024 и 2025). Следователно, няма никакво логично основание на непререгистрираните ЮЛНЦ да се осигуряват още допълнителни цели 4 години (до 31.1.2030 г., нов параграф 25ж, ал. 3) преди да бъдат служебно заличени.
Във връзка с горното предлагам сроковете в целия законопроект да се преработят по такъв начин, че датата в § 25ж, ал. 3 да се промени на 1.1.2027 г., а етапът с придаване на “временен” статус „неактивен„ (по § 25а, ал. 2) изобщо да отпадне от законопроекта.
Същевременно, от влизането в сила на реформата при регистрацията на ЮЛНЦ на 1.1.2018 г. вече са изтекли изтекли почти 8 години (2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023, 2024 и 2025). Следователно, няма никакво логично основание на непререгистрираните ЮЛНЦ да се осигуряват още допълнителни цели 4 години (до 31.1.2030 г., нов параграф 25ж, ал. 3) преди да бъдат служебно заличени.
Във връзка с горното предлагам сроковете в целия законопроект да се преработят по такъв начин, че датата в § 25ж, ал. 3 да се промени на 1.1.2027 г., а етапът с придаване на “временен” статус „неактивен„ (по § 25а, ал. 2) изобщо да отпадне от законопроекта.