Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Закон за допълнение на Закона за юридическите лица с нестопанска цел

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

27.08.2025 г. 26.09.2025 г. Неактивна

Номер на консултация

11486-K

Област на политика

Правосъдие и вътрешни работи

Тип консултация

Закон

Тип вносител

Национално

Министерството на правосъдието предлага изменения и допълнения на Закона за юридическите лица с нестопанска цел. Със законопроекта се предвижда възможност за подаване на заявление за пререгистрация на юридическите лица с нестопанска цел в срок до 31 декември 2026 г.

Законодателните предложения имат за цел да уредят приключване на процеса по пререгистрация и вписване на всички юридически лица с нестопанска цел в единния електронен регистър, воден от Агенцията по вписванията, правните последици по отношение на лицата, които не са извършили пререгистрация в срок, и да осигурят защита на всички участници в гражданския оборот и на обществения интерес.

 

Отговорна институция

Министерство на правосъдието
Адрес: София, София, ул. Славянска 1
Електронна поща: priemna@justice.government.bg

Контактна информация

Галина Димитрова
Електронна поща: G_dimitrova@justice.government.bg

Начини на предоставяне на предложения и становища

Коментари

Общо 3 коментара

Василев2021 26.09.2025 18:48
Добавяне на нова алинея 4 в §25а от проекта на Закон за допълнение на Закона за юридически лица с не

В мотивите към проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за юридическите лица с нестопанска цел е посочено, че част от целите му са „регламентиране на правните последици по отношение на ЮЛНЦ, които не са извършили пререгистрация в срок“, както и  „защита на всички участници в гражданския оборот и на обществения интерес“.

В тази връзка, с оглед цялостното постигане на посочените по-горе цели, предлагаме да се уреди още един съществен аспект от статута на физическите лица членове на управителните и контролни органи на непререгистрираните след 1 януари 2027 г. ЮЛНЦ, чиято дейност ще се смята прекратена ex lege.

            Последиците от членството на физическо лице в орган на управление или контрол на юридическо лице с нестопанска цел в редица случаи могат да препятстват неговата професионална реализация, тъй като законодателството установява несъвместимост между това правоотношение и заемането на определени длъжности. Подробни разяснения са дадени в статията на д-р Иван Мангачев „Възможно ли е членственото правоотношение в управителен орган на юридическо лице с нестопанска цел да бъде „вечно“?“, сп. “Търговско и облигационно право”, кн. 03/2025 г.:

„Така например, съгласно чл. 19, ал. 7, т. 3 от Закона за администрацията , министър-председателят, заместник министър-председателите, министрите, заместник-министрите, посочените в чл. 19, ал. 4 еднолични органи и техните заместници и членове на колегиални органи (председателите на държавните агенции, държавните комисии, изпълнителните директори на изпълнителните агенции, ръководителите на държавни институции, създадени със закон или с постановление на Министерския съвет, които имат функции във връзка с осъществяването на изпълнителната власт), областните управители и заместник областните управители не могат да са членове на орган на управление или контрол на юридическо лице с нестопанска цел, търговско дружество или кооперация.

Следва да се посочи, че участието в орган на управление или контрол на юридическо лице с нестопанска цел е отрицателна предпоставка за изпълнението и на други длъжности, като например: съдия, прокурор и следовател – чл. 195, ал. 1, т. 3 от Закона за съдебната власт  (ЗСВ), изборен член на Висшия съдебен съвет – чл. 18, ал. 1, т. 3, главен инспектор, инспектор или експерт от Инспектората към Висшия съдебен съвет – чл. 43 и чл. 55, ал. 2 във връзка с чл. 18, ал. 1 от ЗСВ, член на Националното бюро за правна помощ - чл. 13, т. 4 от Закона за правната помощ , член на Комисията за противодействие на корупцията – чл. 10, ал. 2, т. 2 от Закона за противодействие на корупцията , изпълнителен директор на Национален фонд „Култура“– чл. 29, ал. 3 от ЗЗРК, директор на Националната библиотека – чл. 19, ал. 3, т. 2 от Закона за обществените библиотеки  и директор на културен институт, съгласно чл. 9а, ал. 1, т. 2 и ал. 3 от Закона за закрила и развитие на културата  (ЗЗРК). Изброяването е без претенции за изчерпателност.“

Предвидената в редица закони несъвместимост целяща предотвратяване конфликт на интереси, в случай на прекратяване дейността на непререгистрираните ЮЛНЦ след 1 януари 2026 г., обективно няма как да възникне (виж напр. § 25а, ал. 3 от предложения законопроект) и в този смисъл отпада необходимостта от законовото ограничаване на възможността за заемане на редица държавни и обществени длъжности.

С оглед гореизложеното, предлагаме в §25а от проекта на Закон за допълнение на Закона за юридически лица с нестопанска цел да се създаде ал. 4 със следното съдържание:

„(4) От 1 януари 2027 г. членството в орган на управление или контрол на юридическо лице с нестопанска цел не представлява предвидена в закон несъвместимост за заемането на друга длъжност или извършване на дейност, когато юридическото лице с нестопанска цел е с прекратена дейност по реда на ал. 2.“

Добавяне на нова алинея 4 в §25а от проекта на Закон за допълнение на Закона за юридически лица с не

В мотивите към проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за юридическите лица с нестопанска цел е посочено, че част от целите му са „регламентиране на правните последици по отношение на ЮЛНЦ, които не са извършили пререгистрация в срок“, както и  „защита на всички участници в гражданския оборот и на обществения интерес“.

В тази връзка, с оглед цялостното постигане на посочените по-горе цели, предлагаме да се уреди още един съществен аспект от статута на физическите лица членове на управителните и контролни органи на непререгистрираните след 1 януари 2027 г. ЮЛНЦ, чиято дейност ще се смята прекратена ex lege.

            Последиците от членството на физическо лице в орган на управление или контрол на юридическо лице с нестопанска цел в редица случаи могат да препятстват неговата професионална реализация, тъй като законодателството установява несъвместимост между това правоотношение и заемането на определени длъжности. Подробни разяснения са дадени в статията на д-р Иван Мангачев „Възможно ли е членственото правоотношение в управителен орган на юридическо лице с нестопанска цел да бъде „вечно“?“, сп. “Търговско и облигационно право”, кн. 03/2025 г.:

„Така например, съгласно чл. 19, ал. 7, т. 3 от Закона за администрацията , министър-председателят, заместник министър-председателите, министрите, заместник-министрите, посочените в чл. 19, ал. 4 еднолични органи и техните заместници и членове на колегиални органи (председателите на държавните агенции, държавните комисии, изпълнителните директори на изпълнителните агенции, ръководителите на държавни институции, създадени със закон или с постановление на Министерския съвет, които имат функции във връзка с осъществяването на изпълнителната власт), областните управители и заместник областните управители не могат да са членове на орган на управление или контрол на юридическо лице с нестопанска цел, търговско дружество или кооперация.

Следва да се посочи, че участието в орган на управление или контрол на юридическо лице с нестопанска цел е отрицателна предпоставка за изпълнението и на други длъжности, като например: съдия, прокурор и следовател – чл. 195, ал. 1, т. 3 от Закона за съдебната власт  (ЗСВ), изборен член на Висшия съдебен съвет – чл. 18, ал. 1, т. 3, главен инспектор, инспектор или експерт от Инспектората към Висшия съдебен съвет – чл. 43 и чл. 55, ал. 2 във връзка с чл. 18, ал. 1 от ЗСВ, член на Националното бюро за правна помощ - чл. 13, т. 4 от Закона за правната помощ , член на Комисията за противодействие на корупцията – чл. 10, ал. 2, т. 2 от Закона за противодействие на корупцията , изпълнителен директор на Национален фонд „Култура“– чл. 29, ал. 3 от ЗЗРК, директор на Националната библиотека – чл. 19, ал. 3, т. 2 от Закона за обществените библиотеки  и директор на културен институт, съгласно чл. 9а, ал. 1, т. 2 и ал. 3 от Закона за закрила и развитие на културата  (ЗЗРК). Изброяването е без претенции за изчерпателност.“

Предвидената в редица закони несъвместимост целяща предотвратяване конфликт на интереси, в случай на прекратяване дейността на непререгистрираните ЮЛНЦ след 1 януари 2026 г., обективно няма как да възникне (виж напр. § 25а, ал. 3 от предложения законопроект) и в този смисъл отпада необходимостта от законовото ограничаване на възможността за заемане на редица държавни и обществени длъжности.

С оглед гореизложеното, предлагаме в §25а от проекта на Закон за допълнение на Закона за юридически лица с нестопанска цел да се създаде ал. 4 със следното съдържание:

„(4) От 1 януари 2027 г. членството в орган на управление или контрол на юридическо лице с нестопанска цел не представлява предвидена в закон несъвместимост за заемането на друга длъжност или извършване на дейност, когато юридическото лице с нестопанска цел е с прекратена дейност по реда на ал. 2.“

Sir Humphrey 30.08.2025 08:11
Становище по законопроекта (2)

 

Същевременно, от влизането в сила на реформата при регистрацията на ЮЛНЦ на 1.1.2018 г. вече са изтекли изтекли почти 8 години (2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023, 2024 и 2025). Следователно, няма никакво логично основание на непререгистрираните ЮЛНЦ да се осигуряват още допълнителни цели 4 години (до 31.1.2030 г., нов параграф 25ж, ал. 3) преди да бъдат служебно заличени.

 

Във връзка с горното предлагам сроковете в целия законопроект да се преработят по такъв начин, че датата в § 25ж, ал. 3 да се промени на 1.1.2027 г., а етапът с придаване на “временен” статус „неактивен„ (по § 25а, ал. 2) изобщо да отпадне от законопроекта.

 

Становище по законопроекта (2)

 

Същевременно, от влизането в сила на реформата при регистрацията на ЮЛНЦ на 1.1.2018 г. вече са изтекли изтекли почти 8 години (2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023, 2024 и 2025). Следователно, няма никакво логично основание на непререгистрираните ЮЛНЦ да се осигуряват още допълнителни цели 4 години (до 31.1.2030 г., нов параграф 25ж, ал. 3) преди да бъдат служебно заличени.

 

Във връзка с горното предлагам сроковете в целия законопроект да се преработят по такъв начин, че датата в § 25ж, ал. 3 да се промени на 1.1.2027 г., а етапът с придаване на “временен” статус „неактивен„ (по § 25а, ал. 2) изобщо да отпадне от законопроекта.

 

Sir Humphrey 30.08.2025 08:11
Становище по законопроекта (1)

Напълно подкрепям изложените мотиви към законопроекта, с който с доста голямо закъснение се запълва един законодателен пропуск, допуснат още с приемането на Закона за изменение и допълнение на Закона за юридическите лица с нестопанска цел през 2016 г. (в сила от 1.1.2018 г.), с който регистрацията на юридическите лица с нестопанска цел (ЮЛНЦ) бе реформирана и бе прехвърлена от окръжните съдилища към Агенцията по вписванията към министъра на правосъдието.

Тази реформа е почти идентична с реформата на регистрацията на търговците през 2006 г. (Закон за търговския регистър, в сила от 1.1.2008 г.), с която тя също бе прехвърлена от съдилищата към Агенцията по вписванията. През 2011 г. са обнародвани изменения и допълнения (обн. ДВ. бр. 34 от 29 Април 2011 г.), с които се изменя §5 от Преходните и заключителните разпоредби. С тези изменения и допълнения, наред с други неща, се залагат крайни срокове за пререгистрация на търговците, които ако не бъдат спазени, непререгистриралите се търговци се считат за заличени от 1.1.2012 г. Така на търговците е осигурен срок от 4 години (2008, 2009, 2010 и 2011 г.) през които търговците да се пререгистрират преди да бъдат служебно заличени.

Становище по законопроекта (1)

Напълно подкрепям изложените мотиви към законопроекта, с който с доста голямо закъснение се запълва един законодателен пропуск, допуснат още с приемането на Закона за изменение и допълнение на Закона за юридическите лица с нестопанска цел през 2016 г. (в сила от 1.1.2018 г.), с който регистрацията на юридическите лица с нестопанска цел (ЮЛНЦ) бе реформирана и бе прехвърлена от окръжните съдилища към Агенцията по вписванията към министъра на правосъдието.

Тази реформа е почти идентична с реформата на регистрацията на търговците през 2006 г. (Закон за търговския регистър, в сила от 1.1.2008 г.), с която тя също бе прехвърлена от съдилищата към Агенцията по вписванията. През 2011 г. са обнародвани изменения и допълнения (обн. ДВ. бр. 34 от 29 Април 2011 г.), с които се изменя §5 от Преходните и заключителните разпоредби. С тези изменения и допълнения, наред с други неща, се залагат крайни срокове за пререгистрация на търговците, които ако не бъдат спазени, непререгистриралите се търговци се считат за заличени от 1.1.2012 г. Така на търговците е осигурен срок от 4 години (2008, 2009, 2010 и 2011 г.) през които търговците да се пререгистрират преди да бъдат служебно заличени.

История

  • Начало на обществената консултация

    27.08.2025

  • Приключване на консултацията

    26.09.2025

  • Справка за получените предложения

    06.11.2025

  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте