Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 10 от 2016 г. за организация на дейностите в училищното образование

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

05.08.2025 г. 04.09.2025 г. Неактивна

Номер на консултация

11374-K

Област на политика

Образование

Чрез прилагането на предлаганите промени се очаква да бъдат постигнати различни резултати:

  • Да се създаде нормативна рамка за безопасност и отчетност;
  • Да се повиши сигурността за живота и здравето на децата в задължителна предучилищна възраст и на учениците от I до XII клас включително при пътувания, които не попадат под действието на специалната наредба по чл. 79, ал. 5 от Закона за туризма;
  • Да се подобри координация между институциите и да се осигури по-ефективен институционален контрол, чрез систематизиране на уведомителните процеси и ангажиране на трите основни звена: РУО, ИА „Автомобилна администрация“ и МВР;
  • Да се предотвратят инциденти, като се ограничат случаите на нерегламентирани, неправомерни или небезопасни превози за деца и ученици, които към момента не подлежат на специален административен надзор;
  • Да определят ваканциите за всяка учебна година; така че да бъдат съобразени както с броя на учебните дни, така и с почивните и с празничните дни;
  • Да се въведат нови правила за балообразуване, в случай че националните външни оценявания са под формата на тест, интегриращ няколко предмета;
  • Да се предотврати преписването и подсказването по време на държавните зрелостни изпити;
  • Да се прилагат критериите за наличие на физическа среда и минимален бал във всички случаи на преместване на места над държавния план-прием.

Отговорна институция

Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

Коментари

Общо 5 коментара

shenkov 02.09.2025 17:52
ПЛАН ПРИЕМ - ПРЕДЛОЖЕНИЕ

В  наредба 10  Раздел II, Раздел III, Раздел IV няма ограничения за училищния и държавния  прием на база на това дали училището е начално, основно или средно училище. Такова ограничение следва да има за  да има за основните и средни училища както следва: за основните - да има по-голям дял от прием за 5 клас отколкото за първи клас, а за средните - по-голям брой паралелки в държавния прием за сметка на училищния  прием. Това се налага тъй като във всяка по-горна образователен етап  образователната институция следва да извърши инвестиция в училищната среда съгласно  стандартите заложени в наредба 24.  А тези инвестиции са ниглижирани особено в средните училища, които залагат в своите стратегии по-голям брой паралелки в училищния прием, за сметка на държавния прием.   Това води до факта, че много средни уч1илища имат в пъти повече паралелки в начален етап, отколкото в гимназиален етап. И съответно голяма част от инвестициите в тях в училищна среда са насочени към училищната среда в начален етап на обучение за сметка на гимназиалния етап на обучение, какъвто е статута на самото училище. Което води и до затрудниение на учителите в  основен и гимназиален етап на обучение да използват пълноценно да прилагат заложените стандарти за работа в наредба 15, а учениците - да постигат добри резултати на НВО и ДЗИ. Също така се наблюдава проблем със задържане на кадри в средните училища, поради липса на достатъчен норматив часове в гимназиален етап.  По отношение на план - приема изключение правят така наречените елитни гимназии, които пък на база липса на ограничение за държаен план прием имат честа практика да формират годишен план прием  от 10 паралеки годишно, което в повечето случаи не позволява елитните гимназии да учат на едносменен режим съгласно изискванията на ЗУПО в заложения срок. Подобни ограничения не се поставят на елитните гимназии  и от РУО при утвърждаването на държавния план - прием.  С оглед на изложеното правя следното предложение:

Чл. 41.5  Броят паралелки, заложен в  училищният план - прием в средните училища в І и V клас не може да е по-голям от броят паралелки, заложен в държавният им план прием.

Чл. 41.6 Броят паралелки, заложен в  училищният план - прием в сосновните училища в І  клас не може да е по-голям от броят паралелки, заложен в  план - приема им в  V клас.

ПЛАН ПРИЕМ - ПРЕДЛОЖЕНИЕ

В  наредба 10  Раздел II, Раздел III, Раздел IV няма ограничения за училищния и държавния  прием на база на това дали училището е начално, основно или средно училище. Такова ограничение следва да има за  да има за основните и средни училища както следва: за основните - да има по-голям дял от прием за 5 клас отколкото за първи клас, а за средните - по-голям брой паралелки в държавния прием за сметка на училищния  прием. Това се налага тъй като във всяка по-горна образователен етап  образователната институция следва да извърши инвестиция в училищната среда съгласно  стандартите заложени в наредба 24.  А тези инвестиции са ниглижирани особено в средните училища, които залагат в своите стратегии по-голям брой паралелки в училищния прием, за сметка на държавния прием.   Това води до факта, че много средни уч1илища имат в пъти повече паралелки в начален етап, отколкото в гимназиален етап. И съответно голяма част от инвестициите в тях в училищна среда са насочени към училищната среда в начален етап на обучение за сметка на гимназиалния етап на обучение, какъвто е статута на самото училище. Което води и до затрудниение на учителите в  основен и гимназиален етап на обучение да използват пълноценно да прилагат заложените стандарти за работа в наредба 15, а учениците - да постигат добри резултати на НВО и ДЗИ. Също така се наблюдава проблем със задържане на кадри в средните училища, поради липса на достатъчен норматив часове в гимназиален етап.  По отношение на план - приема изключение правят така наречените елитни гимназии, които пък на база липса на ограничение за държаен план прием имат честа практика да формират годишен план прием  от 10 паралеки годишно, което в повечето случаи не позволява елитните гимназии да учат на едносменен режим съгласно изискванията на ЗУПО в заложения срок. Подобни ограничения не се поставят на елитните гимназии  и от РУО при утвърждаването на държавния план - прием.  С оглед на изложеното правя следното предложение:

Чл. 41.5  Броят паралелки, заложен в  училищният план - прием в средните училища в І и V клас не може да е по-голям от броят паралелки, заложен в държавният им план прием.

Чл. 41.6 Броят паралелки, заложен в  училищният план - прием в сосновните училища в І  клас не може да е по-голям от броят паралелки, заложен в  план - приема им в  V клас.

shenkov 29.08.2025 15:09
ПЛАН ПРИЕМ

В  наредба 10  Раздел II, Раздел III, Раздел IV няма ограничения за училищния и държавния  прием на база на това дали училището е начално, основно или средно училище. Такова ограничение се налага  да има за основните и средни училища както следва: за основните - да има по-голям дял от прием за 5 клас отколкото за първи клас, а за средните - по-голям брой паралелки в държавния прием за сметка на училищния  прием. Това се налага тъй като във всяка по-горна образователен етап  образователната институция следва да извърши инвестиция в училищната среда съгласно  стандартите заложени в наредба 24.  А тези инвестиции са ниглижирани особено в средните училища, които залагат в своите стратегии по-голям брой паралелки в училищния прием, за сметка на държавния прием.   Това води до факта, че много средни уч1илища имат в пъти повече паралелки в начален етап, отколкото в гимназиален етап. И съответно голяма част от инвестициите в тях в училищна среда са начочени към училищната среда в начален етап на обучение за сметка на гимназиалния етап на обучение, какъвто е статута на самото училище. Което води и до затрудниение на учителите в  основен и гимназиален етап на обучение да използват пълноценно да прилагат заложените стандарти за работа в наредба 15, а учениците - да постигат добри резултати на НВО и ДЗИ. По отношение на план - приема изключение правят така наречените елитни гимназии, които пък на база липса на ограничение за държаен план прием имат честа практика да формират годишен план прием  от 10 паралеки годишно, което в повечето случаи не позволява елитните гимназии да учат на едносменен режим съгласно изискванията на ЗУПО в заложения срок. Подобни ограничения не се поставят на елитните гимназии  и от РУО при утвърждаването на държавния план - прием. 

ПЛАН ПРИЕМ

В  наредба 10  Раздел II, Раздел III, Раздел IV няма ограничения за училищния и държавния  прием на база на това дали училището е начално, основно или средно училище. Такова ограничение се налага  да има за основните и средни училища както следва: за основните - да има по-голям дял от прием за 5 клас отколкото за първи клас, а за средните - по-голям брой паралелки в държавния прием за сметка на училищния  прием. Това се налага тъй като във всяка по-горна образователен етап  образователната институция следва да извърши инвестиция в училищната среда съгласно  стандартите заложени в наредба 24.  А тези инвестиции са ниглижирани особено в средните училища, които залагат в своите стратегии по-голям брой паралелки в училищния прием, за сметка на държавния прием.   Това води до факта, че много средни уч1илища имат в пъти повече паралелки в начален етап, отколкото в гимназиален етап. И съответно голяма част от инвестициите в тях в училищна среда са начочени към училищната среда в начален етап на обучение за сметка на гимназиалния етап на обучение, какъвто е статута на самото училище. Което води и до затрудниение на учителите в  основен и гимназиален етап на обучение да използват пълноценно да прилагат заложените стандарти за работа в наредба 15, а учениците - да постигат добри резултати на НВО и ДЗИ. По отношение на план - приема изключение правят така наречените елитни гимназии, които пък на база липса на ограничение за държаен план прием имат честа практика да формират годишен план прием  от 10 паралеки годишно, което в повечето случаи не позволява елитните гимназии да учат на едносменен режим съгласно изискванията на ЗУПО в заложения срок. Подобни ограничения не се поставят на елитните гимназии  и от РУО при утвърждаването на държавния план - прием. 

DVoynovski 15.08.2025 10:43
предложение за редакция

При превоза на деца и ученици е много важно дали превоза ще се извърши с автобус, който отговаря на заложените нормативни изисквания, дали е преминал преглед за превоз на деца и ученици и дали е включен в списъка към лиценза на превозвача. За това предлагам в § 3, относно новия чл. 15б,  в ал. 2, т. 1, след думите "начален пункт" да се добави "регистрационния номер на превозното средсто с което ще се извърши превоза".

 

 

 
 

 

 

 

предложение за редакция

При превоза на деца и ученици е много важно дали превоза ще се извърши с автобус, който отговаря на заложените нормативни изисквания, дали е преминал преглед за превоз на деца и ученици и дали е включен в списъка към лиценза на превозвача. За това предлагам в § 3, относно новия чл. 15б,  в ал. 2, т. 1, след думите "начален пункт" да се добави "регистрационния номер на превозното средсто с което ще се извърши превоза".

 

 

 
 

 

 

 

shenkov 11.08.2025 12:31
УЧЕБНО ВРЕМЕ И ЕКСКУРЗИИ

УЧЕБНО ВРЕМЕ

Образователните институции следва съгласно ЗУПО да преминат в едносменен режим с цел започване на учебния ден в по-къден час. Към този момент това е не по-рано от 8:00 часа съгласно чл.6(2). Това на практика е само 30 минути по-рано от най-ранния възможен срок по регламент (7:30 часа по реда на условията по чл.6(3). С оглед на написаното предлагам изменение както следва:

Чл. 6. (2) Учебният ден започва не по-рано от 9,00 ч. и приключва не по-късно от 19,30 ч.

Съгласно Чл. 7. (3) учебните часове на учениците от 8 до 12 клас са с продължителност от 45 минути. С оглед на нашата практика по детска медиация считам, че това времетраене е предпоставка за системно нарушаване на психоклимата в класа по време на провеждане на учения час, свързан с затрудненията, които преподавателите имат за пълноценно задържане на вниманието на учениците за този дълъг времеви диапазон, кактои до това самите ученици да се пренатоварват на база факта, че стандартите за провеждане на учебен час целят пълното оползотворяване на учебмното време от страна на преподавателите посредством предаване на нови знания, преговор, даване на задания от различен характер. С оглед на написаното предлагам следното изменение:

Чл. 7. (3) четиридесет минути - в VIII - XII клас;

ЕКСКУРЗИИ

 Съгласно Чл. 15а. туристическите екскурзии се осъществяват по съответен ред посредством договор между туроператор и директор на образователната институция. Въпреки редица изискквани документи за осъществяване на туристически услуги често се стига до ситуации, при които реално учениците заплащат услугата съгласно която следва да получат едни или други конкретни условия по нея, но те са изпълнени само фиктивно от туроператора и това води до дисконфорт на учениците. Пример: Автобус с неработещ климатик, с врата с блокиран механизъм, която пречи за нейното отваряне/затваряне и т.н. С оглед на това предлагам следното изменение:

Чл. 15а. (Нов - ДВ, бр. 82 от 2018 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 78 от 2020 г., изм. - ДВ, бр. 92 от 2020 г., в сила от 27.10.2020 г., изм. - ДВ, бр. 75 от 2021 г., изм. - ДВ, бр. 75 от 2024 г.) Ученически туристически пакети и свързани туристически услуги в училищното образование, които се провеждат въз основа издаден лиценз за туристичсаки услуги с образователна цел за образователни институции, издаван за всяка една учебна година от МОН по отношение на населеното място на образователната инситуция като отправна точка на туристическият маршрут, лицензия на превозните средства за осъществяване на превоз на ученици, съобразеност на времетраенето на туристичската услуга с учебното време или ваканциите на учениците, неустойки при неспазване на условията на лизенза за предоставяне на туристически услуги на образователни институции с образователна цел и ред за отнемане на съответния лиценз;  сключен договор между туроператор и директора на училището съобразен с лиценза на туроператора за предоставяне на туристически услуги на образователни институции под формата на детски лагери, екскурзионно летуване, походи, училища сред природата, ски ваканции, обучения по зимни спортове и други пътувания, може да се организират от училището по време на ваканциите и почивните дни, а през учебно време - не повече от 5 учебни дни за паралелка .

 

УЧЕБНО ВРЕМЕ И ЕКСКУРЗИИ

УЧЕБНО ВРЕМЕ

Образователните институции следва съгласно ЗУПО да преминат в едносменен режим с цел започване на учебния ден в по-къден час. Към този момент това е не по-рано от 8:00 часа съгласно чл.6(2). Това на практика е само 30 минути по-рано от най-ранния възможен срок по регламент (7:30 часа по реда на условията по чл.6(3). С оглед на написаното предлагам изменение както следва:

Чл. 6. (2) Учебният ден започва не по-рано от 9,00 ч. и приключва не по-късно от 19,30 ч.

Съгласно Чл. 7. (3) учебните часове на учениците от 8 до 12 клас са с продължителност от 45 минути. С оглед на нашата практика по детска медиация считам, че това времетраене е предпоставка за системно нарушаване на психоклимата в класа по време на провеждане на учения час, свързан с затрудненията, които преподавателите имат за пълноценно задържане на вниманието на учениците за този дълъг времеви диапазон, кактои до това самите ученици да се пренатоварват на база факта, че стандартите за провеждане на учебен час целят пълното оползотворяване на учебмното време от страна на преподавателите посредством предаване на нови знания, преговор, даване на задания от различен характер. С оглед на написаното предлагам следното изменение:

Чл. 7. (3) четиридесет минути - в VIII - XII клас;

ЕКСКУРЗИИ

 Съгласно Чл. 15а. туристическите екскурзии се осъществяват по съответен ред посредством договор между туроператор и директор на образователната институция. Въпреки редица изискквани документи за осъществяване на туристически услуги често се стига до ситуации, при които реално учениците заплащат услугата съгласно която следва да получат едни или други конкретни условия по нея, но те са изпълнени само фиктивно от туроператора и това води до дисконфорт на учениците. Пример: Автобус с неработещ климатик, с врата с блокиран механизъм, която пречи за нейното отваряне/затваряне и т.н. С оглед на това предлагам следното изменение:

Чл. 15а. (Нов - ДВ, бр. 82 от 2018 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 78 от 2020 г., изм. - ДВ, бр. 92 от 2020 г., в сила от 27.10.2020 г., изм. - ДВ, бр. 75 от 2021 г., изм. - ДВ, бр. 75 от 2024 г.) Ученически туристически пакети и свързани туристически услуги в училищното образование, които се провеждат въз основа издаден лиценз за туристичсаки услуги с образователна цел за образователни институции, издаван за всяка една учебна година от МОН по отношение на населеното място на образователната инситуция като отправна точка на туристическият маршрут, лицензия на превозните средства за осъществяване на превоз на ученици, съобразеност на времетраенето на туристичската услуга с учебното време или ваканциите на учениците, неустойки при неспазване на условията на лизенза за предоставяне на туристически услуги на образователни институции с образователна цел и ред за отнемане на съответния лиценз;  сключен договор между туроператор и директора на училището съобразен с лиценза на туроператора за предоставяне на туристически услуги на образователни институции под формата на детски лагери, екскурзионно летуване, походи, училища сред природата, ски ваканции, обучения по зимни спортове и други пътувания, може да се организират от училището по време на ваканциите и почивните дни, а през учебно време - не повече от 5 учебни дни за паралелка .

 

shenkov 11.08.2025 12:25
УЧЕБНО ВРЕМЕ И ЕКСКУРЗИИ

УЧЕБНО ВРЕМЕ

Образователните институции следва съгласно ЗУПО да преминат в едносменен режим с цел започване на учебния ден в по-къден час. Към този момент това е не по-рано от 8:00 часа съгласно чл.6(2). Това на практика е само 30 минути по-рано от най-ранния възможен срок по регламент (7:30 часа по реда на условията по чл.6(3). С оглед на написаното предлагам изменение както следва:

Чл. 6. (2) Учебният ден започва не по-рано от 9,00 ч. и приключва не по-късно от 19,30 ч.

Съгласно Чл. 7. (3) учебните часове на учениците от 8 до 12 клас са с продължителност от 45 минути. С оглед на нашата практика по детска медиация считам, че това времетраене е предпоставка за системно нарушаване на психоклимата в класа по време на провеждане на учения час, свързан с затрудненията, които преподавателите имат за пълноценно задържане на вниманието на учениците за този дълъг времеви диапазон, кактои до това самите ученици да се пренатоварват на база факта, че стандартите за провеждане на учебен час целят пълното оползотворяване на учебмното време от страна на преподавателите посредством предаване на нови знания, преговор, даване на задания от различен характер. С оглед на написаното предлагам следното изменение:

Чл. 7. (3) четиридесет минути - в VIII - XII клас;

ЕКСКУРЗИИ

 Съгласно Чл. 15а. туристическите екскурзии се осъществяват по съответен ред посредством договор между туроператор и директор на образователната институция. Въпреки редица изискквани документи за осъществяване на туристически услуги често се стига до ситуации, при които реално учениците заплащат услугата съгласно която следва да получат едни или други конкретни условия по нея, но те са изпълнени само фиктивно от туроператора и това води до дисконфорт на учениците. Пример: Автобус с неработещ климатик, с врата с блокиран механизъм, която пречи за нейното отваряне/затваряне и т.н. С оглед на това предлагам следното изменение:

Чл. 15а. (Нов - ДВ, бр. 82 от 2018 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 78 от 2020 г., изм. - ДВ, бр. 92 от 2020 г., в сила от 27.10.2020 г., изм. - ДВ, бр. 75 от 2021 г., изм. - ДВ, бр. 75 от 2024 г.) Ученически туристически пакети и свързани туристически услуги в училищното образование, които се провеждат въз основа издаден лиценз за туристичсаки услуги с образователна цел за образователни институции, издаван за всяка една учебна година от МОН по отношение на населеното място на образователната инситуциякато отправна точка на туристическият маршрут, лицензия на превозните средства за осъществяване на превоз на ученици, съобразеност на времетраенето на туристичскина сключен договор между туроператор и директора на училището под формата на детски лагери, екскурзионно летуване, походи, училища сред природата, ски ваканции, обучения по зимни спортове и други пътувания, може да се организират от училището по време на ваканциите и почивните дни, а през учебно време - не повече от 5 учебни дни за паралелка.

 

УЧЕБНО ВРЕМЕ И ЕКСКУРЗИИ

УЧЕБНО ВРЕМЕ

Образователните институции следва съгласно ЗУПО да преминат в едносменен режим с цел започване на учебния ден в по-къден час. Към този момент това е не по-рано от 8:00 часа съгласно чл.6(2). Това на практика е само 30 минути по-рано от най-ранния възможен срок по регламент (7:30 часа по реда на условията по чл.6(3). С оглед на написаното предлагам изменение както следва:

Чл. 6. (2) Учебният ден започва не по-рано от 9,00 ч. и приключва не по-късно от 19,30 ч.

Съгласно Чл. 7. (3) учебните часове на учениците от 8 до 12 клас са с продължителност от 45 минути. С оглед на нашата практика по детска медиация считам, че това времетраене е предпоставка за системно нарушаване на психоклимата в класа по време на провеждане на учения час, свързан с затрудненията, които преподавателите имат за пълноценно задържане на вниманието на учениците за този дълъг времеви диапазон, кактои до това самите ученици да се пренатоварват на база факта, че стандартите за провеждане на учебен час целят пълното оползотворяване на учебмното време от страна на преподавателите посредством предаване на нови знания, преговор, даване на задания от различен характер. С оглед на написаното предлагам следното изменение:

Чл. 7. (3) четиридесет минути - в VIII - XII клас;

ЕКСКУРЗИИ

 Съгласно Чл. 15а. туристическите екскурзии се осъществяват по съответен ред посредством договор между туроператор и директор на образователната институция. Въпреки редица изискквани документи за осъществяване на туристически услуги често се стига до ситуации, при които реално учениците заплащат услугата съгласно която следва да получат едни или други конкретни условия по нея, но те са изпълнени само фиктивно от туроператора и това води до дисконфорт на учениците. Пример: Автобус с неработещ климатик, с врата с блокиран механизъм, която пречи за нейното отваряне/затваряне и т.н. С оглед на това предлагам следното изменение:

Чл. 15а. (Нов - ДВ, бр. 82 от 2018 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 78 от 2020 г., изм. - ДВ, бр. 92 от 2020 г., в сила от 27.10.2020 г., изм. - ДВ, бр. 75 от 2021 г., изм. - ДВ, бр. 75 от 2024 г.) Ученически туристически пакети и свързани туристически услуги в училищното образование, които се провеждат въз основа издаден лиценз за туристичсаки услуги с образователна цел за образователни институции, издаван за всяка една учебна година от МОН по отношение на населеното място на образователната инситуциякато отправна точка на туристическият маршрут, лицензия на превозните средства за осъществяване на превоз на ученици, съобразеност на времетраенето на туристичскина сключен договор между туроператор и директора на училището под формата на детски лагери, екскурзионно летуване, походи, училища сред природата, ски ваканции, обучения по зимни спортове и други пътувания, може да се организират от училището по време на ваканциите и почивните дни, а през учебно време - не повече от 5 учебни дни за паралелка.

 

История

  • Начало на обществената консултация

    05.08.2025

  • Приключване на консултацията

    04.09.2025

  • Справка за получените предложения

    12.09.2025

Моля изчакайте