Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на ПМС съвет за откриване на Институт за изкуствен интелект в икономиката и Институт за повишаване на научноизследователския капацитет в областта на ядрената енергетика и ядрената сигурност в структурата на УНСС, гр. София

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

04.08.2025 г. 03.09.2025 г. Неактивна

Номер на консултация

11364-K

Област на политика

Образование

Тип консултация

---

Тип вносител

Национално

Проектът се внася по искане на ректора на Университета за национално и световно стопанство, гр. София, въз основа на решение на академичния съвет на висшето училище в този смисъл.

Мотивите за откриването на Институт за изкуствен интелект в икономиката (ИИИИ) са продиктувани от обстоятелството, че в епохата на дигиталната трансформация изкуственият интелект (ИИ) се превръща в ключов двигател на икономическия растеж, иновациите и конкурентното предимство. Този институт ще обедини експертизи от областите на икономиката, информатиката, бизнеса и социалните науки, за да разработва иновативни решения за предизвикателството на съвременния свят – от автоматизация на финансовите процеси до прогнозиране на икономически кризи и оптимизиране на бизнес стратегиите. Създаването на Института за изкуствен интелект ще доведе до академични и научни ползи, икономически и социални ползи и съответства на национални европейски стратегии в областта на висшето образование.

Причините за откриването на Институт за повишаване на научноизследователския капацитет в областта на ядрената енергетика и ядрената сигурност (Института) са свързани с необходимостта от създаване на звено към УНСС, което да надгради дейността на съществуващия Център за подкрепа на ядрената сигурност (ЦПЯС), като предостави институционална платформа за провеждане на специализирани обучения и международни семинари; разработване на политики и регулаторни инструменти в областта на ядрената сигурност; задълбочено сътрудничество с Международната агенция за атомна енергия (МААЕ), Европейската комисия (ЕК), Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и други международни партньори; създаване на регионален експертен SMR (small modular reactor) клъстер в Югоизточна Европа.

Отговорна институция

Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

Документи

Консултационен документ

    ---

Коментари

Общо 8 коментара

Становище на Ръководството на Българската академия на науките

 

СТАНОВИЩЕ

на Ръководството на БАН

 

Относно: Предложението за създаване на Институт за повишаване на научноизследователския капацитет в областта на ядрената енергетика и ядрената сигурност в Университета за национално и световно стопанство (УНСС).

 

 

Ръководството на Българската академия на науките се солидаризира с изказаното от научната общност на Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН, с което изразяват категорично отрицателното си отношение по предложението за създаване на Институт за повишаване на научноизследователския капацитет в областта на ядрената енергетика и ядрената сигурност към Университета за национално и световно стопанство (УНСС).

Споменатите в официалните документи (Становище на МС, Доклад от министъра на образованието, Проект на Постановление, Частична предварителна оценка на въздействието) мотиви отразяват необходимостта от развитие на кадри в ядрения сектор, но нашият широкоспектърен анализ показва сериозни и непреодолими академични, стратегически и ресурсни несъответствия, които правят предложеното създаване на Институт потенциално опасно за националния интерес и дългосрочното развитие на ядрения сектор в България.

Страната ни разполага с ограничен, но утвърден експертен потенциал в областта на ядрената енергетика, концентриран в специализирани институции като Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН (ИЯИЯЕ-БАН), Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и Техническия университет-София. Създаването на паралелна за тези доказани центрове за компетентност структура в УНСС би довело до неефективно разпиляване на националния ресурс и допълнителна фрагментация.

Присъединяваме се към мнението, че най-сериозното последствие от създаването на подобен Институт на произволно място без адекватна академична основа е потенциалната заплаха за националната сигурност и ядрената безопасност.

Предложението за учредяване към УНСС на Институт за повишаване на научноизследователския капацитет в областта на ядрената енергетика и ядрената сигурност се базира на съзнателно изкривяване и смесване на ключови понятия; признава липсата на собствен експертен капацитет и игнорира съществуващите национални центрове на компетентност, които вече притежават необходимата традиция, кадри, научен авторитет и инфраструктура.

Призоваваме допълнителни ресурси и политическа подкрепа да се насочват към утвърдените звена в областта на ядрената енергетика, а те са: Институт за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН, Физическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и Техническия университет – София, вместо да се създава още една административна структура, която ще предлага повърхностно обучение и псевдокомпетентност.

Във връзка с гореизложеното единственото отговорно и ангажирано с националната сигурност решение е да се отхвърли това предложение.

 

С уважение,

 

чл.-кор. Евелина Славчева,

Председател на БАН

Становище на Ръководството на Българската академия на науките

 

СТАНОВИЩЕ

на Ръководството на БАН

 

Относно: Предложението за създаване на Институт за повишаване на научноизследователския капацитет в областта на ядрената енергетика и ядрената сигурност в Университета за национално и световно стопанство (УНСС).

 

 

Ръководството на Българската академия на науките се солидаризира с изказаното от научната общност на Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН, с което изразяват категорично отрицателното си отношение по предложението за създаване на Институт за повишаване на научноизследователския капацитет в областта на ядрената енергетика и ядрената сигурност към Университета за национално и световно стопанство (УНСС).

Споменатите в официалните документи (Становище на МС, Доклад от министъра на образованието, Проект на Постановление, Частична предварителна оценка на въздействието) мотиви отразяват необходимостта от развитие на кадри в ядрения сектор, но нашият широкоспектърен анализ показва сериозни и непреодолими академични, стратегически и ресурсни несъответствия, които правят предложеното създаване на Институт потенциално опасно за националния интерес и дългосрочното развитие на ядрения сектор в България.

Страната ни разполага с ограничен, но утвърден експертен потенциал в областта на ядрената енергетика, концентриран в специализирани институции като Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН (ИЯИЯЕ-БАН), Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и Техническия университет-София. Създаването на паралелна за тези доказани центрове за компетентност структура в УНСС би довело до неефективно разпиляване на националния ресурс и допълнителна фрагментация.

Присъединяваме се към мнението, че най-сериозното последствие от създаването на подобен Институт на произволно място без адекватна академична основа е потенциалната заплаха за националната сигурност и ядрената безопасност.

Предложението за учредяване към УНСС на Институт за повишаване на научноизследователския капацитет в областта на ядрената енергетика и ядрената сигурност се базира на съзнателно изкривяване и смесване на ключови понятия; признава липсата на собствен експертен капацитет и игнорира съществуващите национални центрове на компетентност, които вече притежават необходимата традиция, кадри, научен авторитет и инфраструктура.

Призоваваме допълнителни ресурси и политическа подкрепа да се насочват към утвърдените звена в областта на ядрената енергетика, а те са: Институт за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН, Физическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и Техническия университет – София, вместо да се създава още една административна структура, която ще предлага повърхностно обучение и псевдокомпетентност.

Във връзка с гореизложеното единственото отговорно и ангажирано с националната сигурност решение е да се отхвърли това предложение.

 

С уважение,

 

чл.-кор. Евелина Славчева,

Председател на БАН

dtonev 29.08.2025 13:23
Становище на Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика при БАН Част 4

5. Неустойчив модел на финансиране и липса на материално-техническа база

Твърдението в оценката на въздействието, че „не са необходими допълнителни финансови средства“ от държавния бюджет и че институтът ще се самофинансира, е изключително оптимистично, несъстоятелно и рисковано.

*   Неустойчивост на проектното финансиране: Научните изследвания във високотехнологична и капиталоемка област като ядрената енергетика изискват стабилно и дългосрочно базово финансиране за поддържане на квалифициран академичен състав и изследователска инфраструктура. Пълната зависимост от проектно финансиране и консултантска дейност ще направи института нестабилен и ще го тласка към комерсиални, а не към дълбоки научни цели.

*   Липса на собствена инфраструктура: УНСС няма и не планира да изгражда необходимата експериментална и научна база. Практическото обучение и изследователската дейност ще зависят изцяло от партньорства с други институции, което ограничава автономността и потенциала за научни изследвания.

Заключение

Предложението за създаване на „Институт за повишаване на научноизследователския капацитет в областта на ядрената енергетика и ядрената сигурност“ в УНСС е академично необосновано, стратегически неефективно и рисково за националната сигурност и енергийната независимост на България. То се базира на съзнателно размиване и смесване на ключови понятия, признава липсата на собствен експертен капацитет и игнорира съществуващите национални центрове на компетентност, които вече притежават необходимата история, кадри, научна репутация и инфраструктура.

Вместо да се създава още една административна структура, която рискува да предлага повърхностно обучение и имитация на компетентност, единственото отговорно и държавническо решение е да се отхвърли това предложение.

Насочването на ресурси и политическа подкрепа към утвърдените научни и инженерни центрове в България – като Институт за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН, Физическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и Техническия университет – София – е пътят към изграждане на истински, устойчив и световно признат капацитет в ядрената енергетика, който да гарантира както енергийната независимост, така и националната сигурност и безопасност на страната.

Становище на Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика при БАН Част 4

5. Неустойчив модел на финансиране и липса на материално-техническа база

Твърдението в оценката на въздействието, че „не са необходими допълнителни финансови средства“ от държавния бюджет и че институтът ще се самофинансира, е изключително оптимистично, несъстоятелно и рисковано.

*   Неустойчивост на проектното финансиране: Научните изследвания във високотехнологична и капиталоемка област като ядрената енергетика изискват стабилно и дългосрочно базово финансиране за поддържане на квалифициран академичен състав и изследователска инфраструктура. Пълната зависимост от проектно финансиране и консултантска дейност ще направи института нестабилен и ще го тласка към комерсиални, а не към дълбоки научни цели.

*   Липса на собствена инфраструктура: УНСС няма и не планира да изгражда необходимата експериментална и научна база. Практическото обучение и изследователската дейност ще зависят изцяло от партньорства с други институции, което ограничава автономността и потенциала за научни изследвания.

Заключение

Предложението за създаване на „Институт за повишаване на научноизследователския капацитет в областта на ядрената енергетика и ядрената сигурност“ в УНСС е академично необосновано, стратегически неефективно и рисково за националната сигурност и енергийната независимост на България. То се базира на съзнателно размиване и смесване на ключови понятия, признава липсата на собствен експертен капацитет и игнорира съществуващите национални центрове на компетентност, които вече притежават необходимата история, кадри, научна репутация и инфраструктура.

Вместо да се създава още една административна структура, която рискува да предлага повърхностно обучение и имитация на компетентност, единственото отговорно и държавническо решение е да се отхвърли това предложение.

Насочването на ресурси и политическа подкрепа към утвърдените научни и инженерни центрове в България – като Институт за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН, Физическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и Техническия университет – София – е пътят към изграждане на истински, устойчив и световно признат капацитет в ядрената енергетика, който да гарантира както енергийната независимост, така и националната сигурност и безопасност на страната.

dtonev 29.08.2025 13:20
Становище на Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика при БАН Част 3

Доказани центрове на компетентност:

*   Институт за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН (ИЯИЯЕ-БАН): Водещ национален научен център с десетилетен опит, изследователски реактор и световно признати учени в областта на ядрената физика и ядрените реактори и технологии и ядрената безопасност, с експертиза в обучението на кадри и акредитирани докторски програми.

*   Софийски университет „Св. Климент Охридски“: Физическият факултет с катедра „Атомна физика“ и магистърска програма „Ядрена техника и ядрена енергетика“ е традиционният източник на висококвалифицирани инженер-физици за АЕЦ „Козлодуй“ и Агенцията за ядрено регулиране.

*   Технически университет – София: Подготвя инженери за ядрената енергетика, които са  гръбнака на настоящия персонал и ръководство на АЕЦ Козлодуй и които осигуряват безопасната експлоатация, поддръжка и модернизация на централата.

Риск от фрагментация и конкуренция за ресурси: Вместо да се инвестира в укрепването, модернизирането и разширяването на капацитета на тези доказани центрове, предложението е за създаване на нова административна структура. Това неминуемо води до фрагментация на експертизата, конкуренция за оскъдното финансиране и човешки ресурс, и в крайна сметка – до разпиляване на съществуващия ограничен потенциал и намаляване на неговата конкурентоспособност.

4. Потенциални рискове за националната сигурност и ядрената безопасност

Най-сериозното последствие от създаването на подобен институт на неподходящо място без адекватна академична основа е потенциалната заплаха за националната сигурност и ядрената безопасност.

*   Риск от „камуфлаж“ на експертиза: Програмата рискува да произвежда „експерти“ с дипломи, но без дълбочината на знанията, необходими за адекватно разбиране и управление на ядрените рискове. Тази фалшива компетентност може да подведе държавните институции и регулаторните органи.

*   Неадекватни решения в критични ситуации: Историята на ядрената енергетика, особено трагедиите в Чернобил и Фукушима, ни учи, че най-тежките инциденти са резултат от вземане на решения от мениджъри без достатъчно задълбочено техническо разбиране. Кадри, обучени предимно в икономически и административни аспекти, рискуват да вземат погрешни решения като подценят техническите рискове и допуснат компромиси в ядрената безопасност. В критична ситуация, когато трябва да се вземат бързи и правилни решения за избягване на инциденти и аварии, те биха били неадекватни.

*   Потенциално компрометиране на регулаторния капацитет: Производството на управленски кадри без необходимата фундаментална инженерно-техническа и ядрено-физична експертиза може да доведе до заемането от тях на ключови позиции в Агенцията за ядрено регулиране или други стратегически институции. Това е предпоставка за занижен контрол и решения, продиктувани от политически или икономически интереси, а не от стриктни научни и инженерни съображения за безопасност.

Становище на Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика при БАН Част 3

Доказани центрове на компетентност:

*   Институт за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН (ИЯИЯЕ-БАН): Водещ национален научен център с десетилетен опит, изследователски реактор и световно признати учени в областта на ядрената физика и ядрените реактори и технологии и ядрената безопасност, с експертиза в обучението на кадри и акредитирани докторски програми.

*   Софийски университет „Св. Климент Охридски“: Физическият факултет с катедра „Атомна физика“ и магистърска програма „Ядрена техника и ядрена енергетика“ е традиционният източник на висококвалифицирани инженер-физици за АЕЦ „Козлодуй“ и Агенцията за ядрено регулиране.

*   Технически университет – София: Подготвя инженери за ядрената енергетика, които са  гръбнака на настоящия персонал и ръководство на АЕЦ Козлодуй и които осигуряват безопасната експлоатация, поддръжка и модернизация на централата.

Риск от фрагментация и конкуренция за ресурси: Вместо да се инвестира в укрепването, модернизирането и разширяването на капацитета на тези доказани центрове, предложението е за създаване на нова административна структура. Това неминуемо води до фрагментация на експертизата, конкуренция за оскъдното финансиране и човешки ресурс, и в крайна сметка – до разпиляване на съществуващия ограничен потенциал и намаляване на неговата конкурентоспособност.

4. Потенциални рискове за националната сигурност и ядрената безопасност

Най-сериозното последствие от създаването на подобен институт на неподходящо място без адекватна академична основа е потенциалната заплаха за националната сигурност и ядрената безопасност.

*   Риск от „камуфлаж“ на експертиза: Програмата рискува да произвежда „експерти“ с дипломи, но без дълбочината на знанията, необходими за адекватно разбиране и управление на ядрените рискове. Тази фалшива компетентност може да подведе държавните институции и регулаторните органи.

*   Неадекватни решения в критични ситуации: Историята на ядрената енергетика, особено трагедиите в Чернобил и Фукушима, ни учи, че най-тежките инциденти са резултат от вземане на решения от мениджъри без достатъчно задълбочено техническо разбиране. Кадри, обучени предимно в икономически и административни аспекти, рискуват да вземат погрешни решения като подценят техническите рискове и допуснат компромиси в ядрената безопасност. В критична ситуация, когато трябва да се вземат бързи и правилни решения за избягване на инциденти и аварии, те биха били неадекватни.

*   Потенциално компрометиране на регулаторния капацитет: Производството на управленски кадри без необходимата фундаментална инженерно-техническа и ядрено-физична експертиза може да доведе до заемането от тях на ключови позиции в Агенцията за ядрено регулиране или други стратегически институции. Това е предпоставка за занижен контрол и решения, продиктувани от политически или икономически интереси, а не от стриктни научни и инженерни съображения за безопасност.

dtonev 29.08.2025 13:18
Становище на Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика при БАН Част 2

2. Концептуална дивергенция: Разграничението между „Ядрена сигурност“ и „Ядрена безопасност“

Името на предложения институт – „Институт за повишаване на научноизследователския капацитет в областта на ядрената енергетика и ядрената сигурност“ – е съзнателно подвеждащо и цели размиване и смесване на ключови понятия, което е недопустимо във високотехнологична и критична област като ядрената енергетика.

*   Ядрена сигурност (Nuclear Security): Тази дисциплина се фокусира върху предотвратяването на злонамерени действия – кражба на ядрени материали, саботаж, тероризъм. Тя обхваща физическа защита, киберсигурност, регулации, международни договори и политики. Това е област, в която УНСС (с фокус върху икономика, право и международни отношения) би могъл да има някакви приноси.

*   Ядрена безопасност (Nuclear Safety): В битовия смисъл „сигурност“ и „безопасност“ са синоними. За разлика от „ядрената сигурност“, обаче, „ядрената безопасност“ е изцяло инженерно-техническа дисциплина. Тя е насочена към предотвратяване на инциденти и аварии чрез правилно проектиране, експлоатация и поддръжка на ядрени съоръжения, както и защита от радиация. За да се развива капацитет в „ядрена енергетика“, което е претенцията на предлагания институт, е абсолютно задължително да има фундаментална експертиза в ядрената безопасност, каквато УНСС обективно в никаква степен не притежава.

*   Риск от повърхностно образование: Предлагайки институт, който претендира да обхваща „ядрена енергетика“ без собствен капацитет в тази област, УНСС рискува да създаде кадри с  административни и управленски познания, но без жизнено необходимото дълбоко разбиране на сложните физични и инженерни процеси, които са в основата на безопасната работа на ядрените съоръжения.

3. Дублиране на съществуващ национален капацитет и неефективно разходване на ресурси

С Решение на Министерския съвет от 15.06.2022 е приета Национална стратегия за развитие на човешките ресурси в ядрената сфера 2022-2032 г.. Целта на стратегията е да бъде изградена устойчива система за подготовка, усъвършенстване и развитие на специалистите, необходими за ефективната работа на ядрения сектор, и да се преодолее несъответствието между потребностите и наличието на кадри.

„Професионални направления „4.1 Физически науки“ и „5.4 Енергетика“, където са повечето ядрени специалности, съгласно Национална карта на висшето образование в Република България, приета с РМС №538/22.07.2021 год. “Националната карта на висшето образование”, попадат в група 2, която е за професионални направления и специалности от регулираните професии, които са с висока степен на реализация на завършилите и ниска степен на търсене на висше образование от кандидат-студентите.“

Съгласно приетата Национална карта на висшето образование в Република България, броят на дипломираните български граждани в периода 2016 – 2020 г. в образователно-квалификационна степен (ОКС) „Бакалавър“ от професионално направление „5.4 Енергетика“, спрямо броят на приетите студенти – български граждани в същата ОКС в периода 2012 – 2016 г. е 55%. За ОКС „Професионален бакалавър“ в „5.4 Енергетика“ съотношението дипломирани (2016 – 2020 г.) към приети (2013 – 2017 г.) е 89%, за ОКС „Магистър“ дипломирани (2016 – 2020 г.) към приети (2011 – 2015 г.) е 89%. Относно професионално направление „4.1 Физически науки“, данните съотнесени за същите периоди са: за ОКС „Бакалавър – 49% и за ОКС „Магистър – 75%.

Отделеният капацитет за професионалните направления от Националната агенция за оценка и акредитация се запълва на по-малко от 50%. Определеният капацитет значително надвишава реалното търсене и без проблем може да удовлетвори многократно по-голям интерес.

Следователно, липсата на студенти в ядрените специалности, не е свързана с ограничения в броя или капацитета на съществуващите образователни и изследователски центрове.

България разполага с ограничен, но утвърден експертен потенциал в областта на ядрената енергетика, концентриран в специализирани институции. Създаването на паралелна структура в УНСС би довело до неефективно разпиляване на националния ресурс и допълнителна фрагментация.

Становище на Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика при БАН Част 2

2. Концептуална дивергенция: Разграничението между „Ядрена сигурност“ и „Ядрена безопасност“

Името на предложения институт – „Институт за повишаване на научноизследователския капацитет в областта на ядрената енергетика и ядрената сигурност“ – е съзнателно подвеждащо и цели размиване и смесване на ключови понятия, което е недопустимо във високотехнологична и критична област като ядрената енергетика.

*   Ядрена сигурност (Nuclear Security): Тази дисциплина се фокусира върху предотвратяването на злонамерени действия – кражба на ядрени материали, саботаж, тероризъм. Тя обхваща физическа защита, киберсигурност, регулации, международни договори и политики. Това е област, в която УНСС (с фокус върху икономика, право и международни отношения) би могъл да има някакви приноси.

*   Ядрена безопасност (Nuclear Safety): В битовия смисъл „сигурност“ и „безопасност“ са синоними. За разлика от „ядрената сигурност“, обаче, „ядрената безопасност“ е изцяло инженерно-техническа дисциплина. Тя е насочена към предотвратяване на инциденти и аварии чрез правилно проектиране, експлоатация и поддръжка на ядрени съоръжения, както и защита от радиация. За да се развива капацитет в „ядрена енергетика“, което е претенцията на предлагания институт, е абсолютно задължително да има фундаментална експертиза в ядрената безопасност, каквато УНСС обективно в никаква степен не притежава.

*   Риск от повърхностно образование: Предлагайки институт, който претендира да обхваща „ядрена енергетика“ без собствен капацитет в тази област, УНСС рискува да създаде кадри с  административни и управленски познания, но без жизнено необходимото дълбоко разбиране на сложните физични и инженерни процеси, които са в основата на безопасната работа на ядрените съоръжения.

3. Дублиране на съществуващ национален капацитет и неефективно разходване на ресурси

С Решение на Министерския съвет от 15.06.2022 е приета Национална стратегия за развитие на човешките ресурси в ядрената сфера 2022-2032 г.. Целта на стратегията е да бъде изградена устойчива система за подготовка, усъвършенстване и развитие на специалистите, необходими за ефективната работа на ядрения сектор, и да се преодолее несъответствието между потребностите и наличието на кадри.

„Професионални направления „4.1 Физически науки“ и „5.4 Енергетика“, където са повечето ядрени специалности, съгласно Национална карта на висшето образование в Република България, приета с РМС №538/22.07.2021 год. “Националната карта на висшето образование”, попадат в група 2, която е за професионални направления и специалности от регулираните професии, които са с висока степен на реализация на завършилите и ниска степен на търсене на висше образование от кандидат-студентите.“

Съгласно приетата Национална карта на висшето образование в Република България, броят на дипломираните български граждани в периода 2016 – 2020 г. в образователно-квалификационна степен (ОКС) „Бакалавър“ от професионално направление „5.4 Енергетика“, спрямо броят на приетите студенти – български граждани в същата ОКС в периода 2012 – 2016 г. е 55%. За ОКС „Професионален бакалавър“ в „5.4 Енергетика“ съотношението дипломирани (2016 – 2020 г.) към приети (2013 – 2017 г.) е 89%, за ОКС „Магистър“ дипломирани (2016 – 2020 г.) към приети (2011 – 2015 г.) е 89%. Относно професионално направление „4.1 Физически науки“, данните съотнесени за същите периоди са: за ОКС „Бакалавър – 49% и за ОКС „Магистър – 75%.

Отделеният капацитет за професионалните направления от Националната агенция за оценка и акредитация се запълва на по-малко от 50%. Определеният капацитет значително надвишава реалното търсене и без проблем може да удовлетвори многократно по-голям интерес.

Следователно, липсата на студенти в ядрените специалности, не е свързана с ограничения в броя или капацитета на съществуващите образователни и изследователски центрове.

България разполага с ограничен, но утвърден експертен потенциал в областта на ядрената енергетика, концентриран в специализирани институции. Създаването на паралелна структура в УНСС би довело до неефективно разпиляване на националния ресурс и допълнителна фрагментация.

dtonev 29.08.2025 13:15
Становище на Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика при БАН Част 1

Уважаеми представители на академичните среди, държавните институции и заинтересовани страни,

С настоящото становище, ръководството и научната общност на Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика към Българската академия на науките (ИЯИЯЕ-БАН) изразяват своето категорично отрицателно отношение по предложението за създаване на „Институт за повишаване на научноизследователския капацитет в областта на ядрената енергетика и ядрената сигурност“ в структурата на Университета за национално и световно стопанство (УНСС).

Въпреки, че изложените в официалните документи мотиви (Становище на МС, Доклад от министъра на образованието, Проект на Постановление, Частична предварителна оценка на въздействието) отразяват правилно необходимостта от развитие на кадри в ядрения сектор, нашият всеобхватен анализ разкрива сериозни и непреодолими академични, стратегически и ресурсни несъответствия, които правят предложеното начинание не само неефективно, но и потенциално опасно за националния интерес и дългосрочното развитие на ядрения сектор в България.

1. Фундаментално несъответствие с академичния профил на УНСС и липса на вътрешна експертиза

Основният и най-съществен аргумент срещу предложението се корени в изцяло различния академичен профил на УНСС спрямо изискванията на ядрената енергетика.

*  УНСС е утвърден като водещ университет в областта на икономическите и социалните науки, със специализация в администрацията, управлението, правото, финансите и международните отношения. За разлика от това, ядрената енергетика е мултидисциплинарна област, която изисква дълбоки познания по ядрена физика, реакторна физика, ядрено инженерство, материалознание, термодинамика, радиационна защита и други точни и инженерни науки. В структурата на УНСС изцяло липсват факултети, катедри и специализиран хабилитиран състав, който да има експертиза в тези фундаментални дисциплини.

*   Зависимост от външни ресурси: Самата „Частична предварителна оценка на въздействието“ признава, че съществуващата магистърска програма по „Ядрена сигурност“ разчита на „висококвалифицирани преподаватели от над 10 университета и институции от България и чужбина“. Това е категорично доказателство, че УНСС не разполага със собствен вътрешен капацитет за преподаване дори в по-тясната област на ядрената сигурност. Създаването на цял научноизследователски институт на тази база би го превърнало в административна структура за координация на външни експерти, а не в център за генериране на оригинално научно знание и развитие на собствена академична школа. Липсата на собствено академично ядро прави института виртуална куха структура без реален научен потенциал.

Становище на Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика при БАН Част 1

Уважаеми представители на академичните среди, държавните институции и заинтересовани страни,

С настоящото становище, ръководството и научната общност на Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика към Българската академия на науките (ИЯИЯЕ-БАН) изразяват своето категорично отрицателно отношение по предложението за създаване на „Институт за повишаване на научноизследователския капацитет в областта на ядрената енергетика и ядрената сигурност“ в структурата на Университета за национално и световно стопанство (УНСС).

Въпреки, че изложените в официалните документи мотиви (Становище на МС, Доклад от министъра на образованието, Проект на Постановление, Частична предварителна оценка на въздействието) отразяват правилно необходимостта от развитие на кадри в ядрения сектор, нашият всеобхватен анализ разкрива сериозни и непреодолими академични, стратегически и ресурсни несъответствия, които правят предложеното начинание не само неефективно, но и потенциално опасно за националния интерес и дългосрочното развитие на ядрения сектор в България.

1. Фундаментално несъответствие с академичния профил на УНСС и липса на вътрешна експертиза

Основният и най-съществен аргумент срещу предложението се корени в изцяло различния академичен профил на УНСС спрямо изискванията на ядрената енергетика.

*  УНСС е утвърден като водещ университет в областта на икономическите и социалните науки, със специализация в администрацията, управлението, правото, финансите и международните отношения. За разлика от това, ядрената енергетика е мултидисциплинарна област, която изисква дълбоки познания по ядрена физика, реакторна физика, ядрено инженерство, материалознание, термодинамика, радиационна защита и други точни и инженерни науки. В структурата на УНСС изцяло липсват факултети, катедри и специализиран хабилитиран състав, който да има експертиза в тези фундаментални дисциплини.

*   Зависимост от външни ресурси: Самата „Частична предварителна оценка на въздействието“ признава, че съществуващата магистърска програма по „Ядрена сигурност“ разчита на „висококвалифицирани преподаватели от над 10 университета и институции от България и чужбина“. Това е категорично доказателство, че УНСС не разполага със собствен вътрешен капацитет за преподаване дори в по-тясната област на ядрената сигурност. Създаването на цял научноизследователски институт на тази база би го превърнало в административна структура за координация на външни експерти, а не в център за генериране на оригинално научно знание и развитие на собствена академична школа. Липсата на собствено академично ядро прави института виртуална куха структура без реален научен потенциал.

БРАВО!

Браво, браво, браво,

но защо в един проект за постановление само два института, може три, четири или повече. Защо не и институт за космически изследвания с първи български космонавт (бойконавт) и напарник македонско девойче. Сега по-сериозно:

По точка първа напълно подкрепям идеята за откриване на Институт за изкуствен интелект в икономиката в структурата на Университета за национално и световно стопанство, гр. София с аргументацията, че те нямат собствен, присъщ такъв.

По точка втора не подкрепям идеята за откриване на Институт за повишаване на научноизследователския капацитет в областта на ядрената енергетика и ядрената сигурност в структурата на Университета за национално и световно стопанство, гр. София с аргументацията, че те нямат компетентност по тези въпроси. Това не е тройно американско счетоводство: взимам, давам и за мен остава. Непременно трябва да се включи и споделеното от проф. Севдалина Димитрова мнение, което цитирам

„…трябва да се акцентира още в началото, това да е тезата ни, която обосноваваме в становището, че съществува Национална стратегия за развитие на човешкия потенциал в ядрената сфера 2022-2032, приета от Министерския съвет и Тригодишен план за нейното изпълнение и в тези документи не се предлага създаване на такъв институт в УНСС. В стратегията са предвидени други мерки за преодоляване на проблемите с кадровия потенциал в ядрената сфера“

Впрочем, тригодишният план е изтекъл, а нищо не е направено. Вероятно, това е причината колегите от УНСС да се активизират. Завършвам с още едно БРАВО!

 

Проф. д-р дфзн инж. физик

Венцислав Русанов Янков

Институт за ядрени изследвания и ядрена енергетика

Българска академия на науките

 

БРАВО!

Браво, браво, браво,

но защо в един проект за постановление само два института, може три, четири или повече. Защо не и институт за космически изследвания с първи български космонавт (бойконавт) и напарник македонско девойче. Сега по-сериозно:

По точка първа напълно подкрепям идеята за откриване на Институт за изкуствен интелект в икономиката в структурата на Университета за национално и световно стопанство, гр. София с аргументацията, че те нямат собствен, присъщ такъв.

По точка втора не подкрепям идеята за откриване на Институт за повишаване на научноизследователския капацитет в областта на ядрената енергетика и ядрената сигурност в структурата на Университета за национално и световно стопанство, гр. София с аргументацията, че те нямат компетентност по тези въпроси. Това не е тройно американско счетоводство: взимам, давам и за мен остава. Непременно трябва да се включи и споделеното от проф. Севдалина Димитрова мнение, което цитирам

„…трябва да се акцентира още в началото, това да е тезата ни, която обосноваваме в становището, че съществува Национална стратегия за развитие на човешкия потенциал в ядрената сфера 2022-2032, приета от Министерския съвет и Тригодишен план за нейното изпълнение и в тези документи не се предлага създаване на такъв институт в УНСС. В стратегията са предвидени други мерки за преодоляване на проблемите с кадровия потенциал в ядрената сфера“

Впрочем, тригодишният план е изтекъл, а нищо не е направено. Вероятно, това е причината колегите от УНСС да се активизират. Завършвам с още едно БРАВО!

 

Проф. д-р дфзн инж. физик

Венцислав Русанов Янков

Институт за ядрени изследвания и ядрена енергетика

Българска академия на науките

 

o_dimitrov 18.08.2025 10:35
Становище от Българската асоциация на електротехниката и електрониката - БАСЕЛ

УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,

Българската асоциация на електротехниката и електрониката - БАСЕЛ изразява пълна и безусловна подкрепа за проекта за създаване на Институт за повишаване на научноизследователския капацитет в областта на ядрената енергетика и ядрената сигурност в структурата на УНСС.

Считаме, че този проект е от национално и регионално значение, тъй като съчетава академична и научна среда с реалните нужди на енергийния и индустриалния сектор. Реализацията му ще донесе дългосрочни ползи в няколко основни направления:

1. Енергийна сигурност и устойчиво развитие

  • Ядрената енергетика е гръбнакът на българската електроенергийна система – осигурява стабилно, предвидимо и нисковъглеродно електропроизводство.
  • Институтът ще допринесе за подготовката на висококвалифицирани специалисти, които да гарантират сигурната експлоатация на съществуващите мощности и да участват активно в развитието на нови ядрени проекти, включително малки модулни реактори (SMR).
  • Подобна институция е предпоставка за изграждането на дългосрочна кадрова устойчивост в стратегически сектор, където времето за подготовка на експерти е между 5 и 10 години.

2. Подкрепа за българския бизнес и индустрия

  • Създаването на модерна образователно-научна платформа ще стимулира синергия между науката и реалния бизнес.
  • Кадрите, обучени в института, ще намерят реализация не само в енергетиката, но и в машиностроенето, електротехниката, електрониката, ИТ сектора, логистиката, строителството и консултантските услуги.
  • Това ще засили конкурентоспособността на българските компании на международните пазари, особено в области, където качеството и безопасността са критични.

3. Научен и технологичен прогрес

  • Институтът ще се превърне в център за изследвания, иновации и трансфер на технологии в ядрената енергетика и ядрената сигурност.
  • Ще се насърчи участието на България в международни изследователски програми и проекти, като Horizon Europe, инициативите на МААЕ и ОИСР, както и в регионални партньорства в Югоизточна Европа.
  • Чрез обединяване на академичния и индустриалния потенциал ще се създадат нови технологии, които могат да имат приложения и извън енергийния сектор.

4. Международно сътрудничество и престиж

  • Институтът ще бъде естествена платформа за партньорство с водещи международни организации и университети.
  • Чрез активна работа с МААЕ, Европейската комисия и международни енергийни асоциации България ще затвърди своя имидж на държава с високи стандарти в ядрената безопасност и компетентност в ядрената енергетика.
  • Това ще позволи на страната ни да заеме водещо място в регионалните дискусии и проекти, свързани с ядрената енергетика и безопасност.

5. Дългосрочна полза за обществото

  • Институтът ще насърчи интереса на младите хора към инженерни, технически и научни специалности, които са в недостиг в България.
  • Ще създаде нови работни места и ще подпомогне задържането на българския научен и инженерно-технически потенциал в страната.
  • Ще повиши технологичната култура на обществото и ще допринесе за информиран обществен дебат относно бъдещето на ядрената енергетика.

БАСЕЛ вярва, че Институтът за повишаване на научноизследователския капацитет в областта на ядрената енергетика и ядрената сигурност в структурата на УНСС ще се превърне в ключов фактор за устойчивото развитие на българската енергетика, за технологичното обновление на икономиката и за утвърждаването на България като регионален лидер в областта на ядрената безопасност.

Нашата асоциация заявява готовност да подкрепи активно както процеса на изграждане, така и бъдещата дейност на института чрез експертиза, партньорства и участие в съвместни инициативи.

С уважение,

Д-Р ИНЖ. ДИМИТЪР БЕЛЕЛИЕВ

 

Председател на УС на БАСЕЛ 

Становище от Българската асоциация на електротехниката и електрониката - БАСЕЛ

УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,

Българската асоциация на електротехниката и електрониката - БАСЕЛ изразява пълна и безусловна подкрепа за проекта за създаване на Институт за повишаване на научноизследователския капацитет в областта на ядрената енергетика и ядрената сигурност в структурата на УНСС.

Считаме, че този проект е от национално и регионално значение, тъй като съчетава академична и научна среда с реалните нужди на енергийния и индустриалния сектор. Реализацията му ще донесе дългосрочни ползи в няколко основни направления:

1. Енергийна сигурност и устойчиво развитие

  • Ядрената енергетика е гръбнакът на българската електроенергийна система – осигурява стабилно, предвидимо и нисковъглеродно електропроизводство.
  • Институтът ще допринесе за подготовката на висококвалифицирани специалисти, които да гарантират сигурната експлоатация на съществуващите мощности и да участват активно в развитието на нови ядрени проекти, включително малки модулни реактори (SMR).
  • Подобна институция е предпоставка за изграждането на дългосрочна кадрова устойчивост в стратегически сектор, където времето за подготовка на експерти е между 5 и 10 години.

2. Подкрепа за българския бизнес и индустрия

  • Създаването на модерна образователно-научна платформа ще стимулира синергия между науката и реалния бизнес.
  • Кадрите, обучени в института, ще намерят реализация не само в енергетиката, но и в машиностроенето, електротехниката, електрониката, ИТ сектора, логистиката, строителството и консултантските услуги.
  • Това ще засили конкурентоспособността на българските компании на международните пазари, особено в области, където качеството и безопасността са критични.

3. Научен и технологичен прогрес

  • Институтът ще се превърне в център за изследвания, иновации и трансфер на технологии в ядрената енергетика и ядрената сигурност.
  • Ще се насърчи участието на България в международни изследователски програми и проекти, като Horizon Europe, инициативите на МААЕ и ОИСР, както и в регионални партньорства в Югоизточна Европа.
  • Чрез обединяване на академичния и индустриалния потенциал ще се създадат нови технологии, които могат да имат приложения и извън енергийния сектор.

4. Международно сътрудничество и престиж

  • Институтът ще бъде естествена платформа за партньорство с водещи международни организации и университети.
  • Чрез активна работа с МААЕ, Европейската комисия и международни енергийни асоциации България ще затвърди своя имидж на държава с високи стандарти в ядрената безопасност и компетентност в ядрената енергетика.
  • Това ще позволи на страната ни да заеме водещо място в регионалните дискусии и проекти, свързани с ядрената енергетика и безопасност.

5. Дългосрочна полза за обществото

  • Институтът ще насърчи интереса на младите хора към инженерни, технически и научни специалности, които са в недостиг в България.
  • Ще създаде нови работни места и ще подпомогне задържането на българския научен и инженерно-технически потенциал в страната.
  • Ще повиши технологичната култура на обществото и ще допринесе за информиран обществен дебат относно бъдещето на ядрената енергетика.

БАСЕЛ вярва, че Институтът за повишаване на научноизследователския капацитет в областта на ядрената енергетика и ядрената сигурност в структурата на УНСС ще се превърне в ключов фактор за устойчивото развитие на българската енергетика, за технологичното обновление на икономиката и за утвърждаването на България като регионален лидер в областта на ядрената безопасност.

Нашата асоциация заявява готовност да подкрепи активно както процеса на изграждане, така и бъдещата дейност на института чрез експертиза, партньорства и участие в съвместни инициативи.

С уважение,

Д-Р ИНЖ. ДИМИТЪР БЕЛЕЛИЕВ

 

Председател на УС на БАСЕЛ 

Bulgarian_NRA 13.08.2025 10:39
Становище от Агенцията за ядрено регулиране
Организациите в ядрената сфера, разчитат в най-голяма степен на
специализирана, високо обучена и мотивирана работна сила за своята дейност,
устойчивост и развитие. За съжаление, в последните години се наблюдава остьр
дефицит на квалифициран персонал, както в ядрената енергетика и ядрените
технологии, така и в медицинските услуги, използващи радиологична апаратура, в
образователните институции и научно-изследователските центрове. Този проблем
засяга пряко осигуряването и поддържането на ядрената безопасност и радиационната
защита, които Агенцията за ядрено регулиране (АЯР) е призвана да регулира и
контролира. АЯР всячески се стреми да подпомага устойчивото развитие на човешките
ресурси в ядрената сфера. Добре образованите ядрени енергетици и специалисти са
решаващ фактор за нивото на ядрена безопасност и радиационна защита в страната.
Откриването на Институт за повишаване на научноизследователския капацитет
в областта на ядрената енергетика и ядрената сигурност в структурата на Университета
за национално и световно стопанство, няма да допринесе за решаване кадровия
проблем в ядрената енергетика, а даже би могьл да го задълбочи. Съгласно чл. 266, ал.
3 от ЗВО, академичният съвет на висшето училище може да възложи на института
провеждането на обучение по специалности, съответстващи на неговия
научноизследователски профил, а именно — ядрена енергетика и ядрена сигурност.
Доколкото в УНСС съществува функциониращ Центьр за подкрепа на ядрената
сигурност и магистьрска програма за обучение в областта на ядрената сигурност, който
би следвало да е обезпечен с академично-преподавателски състав, то същото не може
да се каже за областта на ядрената енергетика. Във Визията на УНСС е записано, че
Университетьт провежда обучение и изследователска дейност „в областта на
икономиката, управлението и администрацията, правото и политиката".
Висше учебно заведение, което обучава специалисти по ядрена енергетика,
трябва да разполага с висококвалифициран академичен състав, включващ професори,
доценти и главни асистенти с докторска степен по ядрена физика, ядрена техника и
енергетика, радиационна защита или сродни инженерни и природонаучни дисциплини.
Преподавателите следва да имат доказан научно-изследователски опит, публикации в
реномирани издания, участие в международни проекти и практически опит в ядрени
съоръжения или научни институти. Задължително е да има и специалисти с опит в
експлоатацията и поддръжката на ядрени реактори, в управлението на радиоактивни
отпадъци и в прилагането на нормативната база за ядрена безопасност. Материалната
база трябва да включва специализирани лаборатории по ядрена физика, радиационни
измервания и дозиметрия, компютьрни зали с лицензиран софтуер за моделиране на
ядрени процеси, както и учебни тренажори за реакторно управление. Препоръчително е
оборудване за работа с източници на йонизиращи лъчения, защитни съоръжения и
средства за контрол на радиационната среда. Освен това, висшето училище трябва да
поддържа активни връзки с ядрени електроцентрали, изследователски институти и международни организации, за да осигурява стажове, практики и обмен на опит.
Считаме, че тези задължителни условия за съвременно обучение по ядрена
енергетика понастоящем не са на лице в УНСС, и следователно, Институт по ядрена
енергетика към УНСС не би могьл да извършва адекватно обучение на студенти,
докторанти и специалисти по тази важна стратегическа специaлност. Създаването на
такъв Институт със сигурност би девалвирало нивото на ядрено образование в
страната, което е пряка предпоставка за заплаха за ядрената безопасност.
Предвид липсата на капацитет в УНСС за обучение и научно-изследователска
и развойна дейност в областта на ядрената енергетика, смятаме, че дейността на
предвидения за откриване Институт трябва да се съсредоточи само и единствено върху
аспекти свързани с ядрената сигурност, като ядрената енергетика отпадне от неговия
профил и име.
Становище от Агенцията за ядрено регулиране
Организациите в ядрената сфера, разчитат в най-голяма степен на
специализирана, високо обучена и мотивирана работна сила за своята дейност,
устойчивост и развитие. За съжаление, в последните години се наблюдава остьр
дефицит на квалифициран персонал, както в ядрената енергетика и ядрените
технологии, така и в медицинските услуги, използващи радиологична апаратура, в
образователните институции и научно-изследователските центрове. Този проблем
засяга пряко осигуряването и поддържането на ядрената безопасност и радиационната
защита, които Агенцията за ядрено регулиране (АЯР) е призвана да регулира и
контролира. АЯР всячески се стреми да подпомага устойчивото развитие на човешките
ресурси в ядрената сфера. Добре образованите ядрени енергетици и специалисти са
решаващ фактор за нивото на ядрена безопасност и радиационна защита в страната.
Откриването на Институт за повишаване на научноизследователския капацитет
в областта на ядрената енергетика и ядрената сигурност в структурата на Университета
за национално и световно стопанство, няма да допринесе за решаване кадровия
проблем в ядрената енергетика, а даже би могьл да го задълбочи. Съгласно чл. 266, ал.
3 от ЗВО, академичният съвет на висшето училище може да възложи на института
провеждането на обучение по специалности, съответстващи на неговия
научноизследователски профил, а именно — ядрена енергетика и ядрена сигурност.
Доколкото в УНСС съществува функциониращ Центьр за подкрепа на ядрената
сигурност и магистьрска програма за обучение в областта на ядрената сигурност, който
би следвало да е обезпечен с академично-преподавателски състав, то същото не може
да се каже за областта на ядрената енергетика. Във Визията на УНСС е записано, че
Университетьт провежда обучение и изследователска дейност „в областта на
икономиката, управлението и администрацията, правото и политиката".
Висше учебно заведение, което обучава специалисти по ядрена енергетика,
трябва да разполага с висококвалифициран академичен състав, включващ професори,
доценти и главни асистенти с докторска степен по ядрена физика, ядрена техника и
енергетика, радиационна защита или сродни инженерни и природонаучни дисциплини.
Преподавателите следва да имат доказан научно-изследователски опит, публикации в
реномирани издания, участие в международни проекти и практически опит в ядрени
съоръжения или научни институти. Задължително е да има и специалисти с опит в
експлоатацията и поддръжката на ядрени реактори, в управлението на радиоактивни
отпадъци и в прилагането на нормативната база за ядрена безопасност. Материалната
база трябва да включва специализирани лаборатории по ядрена физика, радиационни
измервания и дозиметрия, компютьрни зали с лицензиран софтуер за моделиране на
ядрени процеси, както и учебни тренажори за реакторно управление. Препоръчително е
оборудване за работа с източници на йонизиращи лъчения, защитни съоръжения и
средства за контрол на радиационната среда. Освен това, висшето училище трябва да
поддържа активни връзки с ядрени електроцентрали, изследователски институти и международни организации, за да осигурява стажове, практики и обмен на опит.
Считаме, че тези задължителни условия за съвременно обучение по ядрена
енергетика понастоящем не са на лице в УНСС, и следователно, Институт по ядрена
енергетика към УНСС не би могьл да извършва адекватно обучение на студенти,
докторанти и специалисти по тази важна стратегическа специaлност. Създаването на
такъв Институт със сигурност би девалвирало нивото на ядрено образование в
страната, което е пряка предпоставка за заплаха за ядрената безопасност.
Предвид липсата на капацитет в УНСС за обучение и научно-изследователска
и развойна дейност в областта на ядрената енергетика, смятаме, че дейността на
предвидения за откриване Институт трябва да се съсредоточи само и единствено върху
аспекти свързани с ядрената сигурност, като ядрената енергетика отпадне от неговия
профил и име.

История

  • Начало на обществената консултация

    04.08.2025

  • Приключване на консултацията

    03.09.2025

  • Справка за получените предложения

    12.09.2025

Моля изчакайте