Националните програми за развитие на образованието се изпълняват със средства от държавния бюджет съгласно чл. 280, ал. 3, т. 4 от Закона за предучилищното и училищното образование. Чрез разходите за изпълнението им се реализират национални мерки и дейности, чиито цели не могат да бъдат постигнати в желаната степен, ако се финансират само в рамките на средствата по стандарти за издръжка на дейностите по възпитание и обучение на децата/учениците, подпомагане на равния достъп и подкрепа за личностно развитие, развитие на детските градини, училищата и центровете за подкрепа на личностно развитие.
С проекта на настоящото Решение на МС се предлага през 2025 г. да се изпълняват 24 национални програми, 22 от които са изпълнявани и през 2024 г. с успешна реализация и доказан ефект. Две от предлаганите програми са нови:
С одобряването и изпълнението на националните програми за развитие на образованието през 2025 година се очаква да бъдат подпомогнати основните образователни политики, реализирани от МОН, включително политиките за утвърждаване на приобщаващия характер на образованието; достъпа до образование на всички деца и ученици с фокус към уязвимите групи; утвърждаване на компетентностния подход с промяна от заучаване към функционалност на знанията на учениците, насърчаване на дигитализацията и иновациите в образователния процес; придобиване на ключови компетентности за учене през целия живот.
Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
Общо 9 коментара
„11.2.2. Изграждане на ученически съвети на ниво паралелка и училище и стимулиране на ученическото самоуправление и участие посредством обучения, дейности на ученическите съвети и консумативи за дейността на ученическите съвети;“. Вижте чл. 171 ал. 2 от ЗПУО и Рамкови изисквания за създаване и функциониране на ученически съвети” от Наредба № 13 (21.09.2016) за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование.
„11.2.5. Провеждане на дейности с учениците, насочени към формиране и развитие на социално-емоционални умения, активиране на техните обединения чрез различни форми на ученическо самоуправление на ниво паралелка и училище, овластяване и смислено участие в живота на училищната общност, осъществяване на инициативи от ученици за ученици и др.“ Правна неточност и недостатъчност: в ЗПУО няма термин „обединения“ и е необходимо легитимно правно уточнение, свързано с политика за спазване на правата на децата/учениците.
В булет втори: „провеждане на дейности с учениците, насочени към формиране и развитие на социално-емоционални умения, активиране на техните обединения чрез различни форми на ученическо самоуправление на ниво паралелка и училище, осъществяване на инициативи от ученици за ученици и др.;“. Вижте аргументите към т. 11.2.5.!
Булет четвърти: „пакет от дейности, включващ обучения, дейности на ученическите съвети на ниво паралелка и училище“, консумативи за дейността на ученическите съвети;“. Вижте правните основания, посочени към т. 11.2.2.!
Т. 13.2.2. Формуляр за кандидатстване: „- участници - брой ученици, брой членове на структурите на ученическото самоуправление на ниво паралелка и училище, брой педагогически специалисти, родители;“
Нова т. 13.2.5. „Решение на Ученическия съвет на училището (УСУ) за поети ангажименти в реализацията на проекта от структурите на ученическото самоуправление на ниво паралелки и училище.“ Ако крепостта, наречена паралелка, не се „превземе“ отвътре чрез Ученическия съвет на паралелката и не се задвижи реално принципът ученици контролират ученици в цялата училищна общност, няма да има училища без агресия със сигурна образователна среда.
„решението на педагогическия съвет, декларацията за кандидатстване по модула и решението на Ученическия съвет на училището“. На младите хора трябва да им се покаже колко е важно тяхното участие в проекта и планираните дейности, както и тяхната отговорност за резултатите.
Булет четвърти: „Целесъобразност на изпълняваните дейности, наличие на подпомагащи специалисти, планирани обучения, активни структури на ученическото самоуправление на всички нива, специализирани пространства – кътове и др. – до 30 точки.
„11.2.2. Изграждане на ученически съвети на ниво паралелка и училище и стимулиране на ученическото самоуправление и участие посредством обучения, дейности на ученическите съвети и консумативи за дейността на ученическите съвети;“. Вижте чл. 171 ал. 2 от ЗПУО и Рамкови изисквания за създаване и функциониране на ученически съвети” от Наредба № 13 (21.09.2016) за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование.
„11.2.5. Провеждане на дейности с учениците, насочени към формиране и развитие на социално-емоционални умения, активиране на техните обединения чрез различни форми на ученическо самоуправление на ниво паралелка и училище, овластяване и смислено участие в живота на училищната общност, осъществяване на инициативи от ученици за ученици и др.“ Правна неточност и недостатъчност: в ЗПУО няма термин „обединения“ и е необходимо легитимно правно уточнение, свързано с политика за спазване на правата на децата/учениците.
В булет втори: „провеждане на дейности с учениците, насочени към формиране и развитие на социално-емоционални умения, активиране на техните обединения чрез различни форми на ученическо самоуправление на ниво паралелка и училище, осъществяване на инициативи от ученици за ученици и др.;“. Вижте аргументите към т. 11.2.5.!
Булет четвърти: „пакет от дейности, включващ обучения, дейности на ученическите съвети на ниво паралелка и училище“, консумативи за дейността на ученическите съвети;“. Вижте правните основания, посочени към т. 11.2.2.!
Т. 13.2.2. Формуляр за кандидатстване: „- участници - брой ученици, брой членове на структурите на ученическото самоуправление на ниво паралелка и училище, брой педагогически специалисти, родители;“
Нова т. 13.2.5. „Решение на Ученическия съвет на училището (УСУ) за поети ангажименти в реализацията на проекта от структурите на ученическото самоуправление на ниво паралелки и училище.“ Ако крепостта, наречена паралелка, не се „превземе“ отвътре чрез Ученическия съвет на паралелката и не се задвижи реално принципът ученици контролират ученици в цялата училищна общност, няма да има училища без агресия със сигурна образователна среда.
„решението на педагогическия съвет, декларацията за кандидатстване по модула и решението на Ученическия съвет на училището“. На младите хора трябва да им се покаже колко е важно тяхното участие в проекта и планираните дейности, както и тяхната отговорност за резултатите.
Булет четвърти: „Целесъобразност на изпълняваните дейности, наличие на подпомагащи специалисти, планирани обучения, активни структури на ученическото самоуправление на всички нива, специализирани пространства – кътове и др. – до 30 точки.
Из писмо до министъра на образованието и науката – изх. № 272/03.04.2025 г.
Идеята да се въведе политиката за ученическото самоуправление в НП „Без агресия за
сигурна образователна среда“ е обсъдена предварително със зам.-министри и директори на дирекции в МОН.
Прeдложенията за изменения и допълнения на НП „Без агресия за сигурна образователна среда“ са изготвени от д-р Таня Желязкова-Тея и Мариана Банчева – автори по поръчка на МОН на методическото помагало „УЧЕНИЧЕСКОТО САМОУПРАВЛЕНИЕ. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?” през 2018 г. като необходимо доразвиване на заложената политика за ученическото самоуправление в чл. 171 ал. 2 от Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) и „Рамкови изисквания за създаване и функциониране на ученически съвети” от Наредба № 13 (21.09.2016) за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование.
След т. 5 да се допълни: „включително подкрепата на дейността на ученическите съвети и ученическото самоуправление в училищата от Цел 5.9. „Разширяване на възпитателната функция на образователните институции“. Изключително важна цел в новите условия на изменения, които МОН подготвя, вместо увеличаване на санкциите към учениците.
„ - брой членове на Ученически съвети на паралелки (УСП), Ученически съвети на училища (УСУ) и други структури на ученическото самоуправление – до 1500“. Ако МОН показва на цялата образователна система, че не държи да се спазва нормативната уредба в частта й за ученическото самоуправление и се задоволява да отчита само Ученическите съвети на ниво училище, които са ученическо представителство, но не и ученическо самоуправление, как може да се очаква от директорите и класните ръководители като част от тази образователна система да я спазват от само себе си.
След ученици се добавя „структури на ученическото самоуправление на всички нива“. Вижте „Рамкови изисквания за създаване и функциониране на ученически съвети” от Наредба № 13 (21.09.2016) за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование.
„формирани и развити социално-емоционални умения в учениците, активирано ученическо участие чрез структури на ученическото самоуправление на ниво паралелка и училище и инициативи от ученици за ученици;“. Вижте аргументите към допълненията в т. 2.
Из писмо до министъра на образованието и науката – изх. № 272/03.04.2025 г.
Идеята да се въведе политиката за ученическото самоуправление в НП „Без агресия за
сигурна образователна среда“ е обсъдена предварително със зам.-министри и директори на дирекции в МОН.
Прeдложенията за изменения и допълнения на НП „Без агресия за сигурна образователна среда“ са изготвени от д-р Таня Желязкова-Тея и Мариана Банчева – автори по поръчка на МОН на методическото помагало „УЧЕНИЧЕСКОТО САМОУПРАВЛЕНИЕ. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?” през 2018 г. като необходимо доразвиване на заложената политика за ученическото самоуправление в чл. 171 ал. 2 от Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) и „Рамкови изисквания за създаване и функциониране на ученически съвети” от Наредба № 13 (21.09.2016) за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование.
След т. 5 да се допълни: „включително подкрепата на дейността на ученическите съвети и ученическото самоуправление в училищата от Цел 5.9. „Разширяване на възпитателната функция на образователните институции“. Изключително важна цел в новите условия на изменения, които МОН подготвя, вместо увеличаване на санкциите към учениците.
„ - брой членове на Ученически съвети на паралелки (УСП), Ученически съвети на училища (УСУ) и други структури на ученическото самоуправление – до 1500“. Ако МОН показва на цялата образователна система, че не държи да се спазва нормативната уредба в частта й за ученическото самоуправление и се задоволява да отчита само Ученическите съвети на ниво училище, които са ученическо представителство, но не и ученическо самоуправление, как може да се очаква от директорите и класните ръководители като част от тази образователна система да я спазват от само себе си.
След ученици се добавя „структури на ученическото самоуправление на всички нива“. Вижте „Рамкови изисквания за създаване и функциониране на ученически съвети” от Наредба № 13 (21.09.2016) за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование.
„формирани и развити социално-емоционални умения в учениците, активирано ученическо участие чрез структури на ученическото самоуправление на ниво паралелка и училище и инициативи от ученици за ученици;“. Вижте аргументите към допълненията в т. 2.
Становището на БСК е публикувано на адрес https://www.bia-bg.com/standpoint/view/33908/
Становището на БСК е публикувано на адрес https://www.bia-bg.com/standpoint/view/33908/
Направих това предложение, защото считам, че проучването, опазването и популяризирането на археоогията и културното ни наследство е НАЦИОНАЛЕН въпрос, който винаги трябва да бъде актуален и ефективното развитие на специалност като археологията, тясно свързано неговото проучване. За да има ефективно развитие едно нещо - само едно нещотрябва дасе случи - младите завършили магистри-специалисти да се развиват по своята специалност. Популяризацията, опазването и рекламата на културното ни наследство , зависят от целия народ, но и най-вече от младите хора, които са бъдещето на тазци страна. Затова направих това предожение.
Направих това предложение, защото считам, че проучването, опазването и популяризирането на археоогията и културното ни наследство е НАЦИОНАЛЕН въпрос, който винаги трябва да бъде актуален и ефективното развитие на специалност като археологията, тясно свързано неговото проучване. За да има ефективно развитие едно нещо - само едно нещотрябва дасе случи - младите завършили магистри-специалисти да се развиват по своята специалност. Популяризацията, опазването и рекламата на културното ни наследство , зависят от целия народ, но и най-вече от младите хора, които са бъдещето на тазци страна. Затова направих това предожение.
ИНФОКОЛ ООД ( EDG.BG ) е външен доставчик на услугата електронен дневник за детски градини за НЕИСПУО и се ползва от над 500 учебни заведения ( градини и ясли ) за учебната 2024/2025 г. В тази връзка изпращаме 3 иновативни предложения към НАЦИОНАЛНА ПРОГРАМА
„ИНФОРМАЦИОННИ И КОМУНИКАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ (ИКТ) В СИСТЕМАТА НА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ“ за учебната 2025/2026 г.
Финансиране на възможност на педагогическия персонал за достъп до платформа за съдаване ( генериране ) и публикуване за Електронно портфолио за директор/учител., която покрива на всички изисквания на Наредба № 15 от 22 юли 2019 г. за учителските портфолиа. Платформата следва да има ръководство. Важен факт е че електронното портфолио е доказателствената част, необходима за всеки служител в процеса на атестиране.
Кристиан Койнов
ИНФОКОЛ ООД
ИНФОКОЛ ООД ( EDG.BG ) е външен доставчик на услугата електронен дневник за детски градини за НЕИСПУО и се ползва от над 500 учебни заведения ( градини и ясли ) за учебната 2024/2025 г. В тази връзка изпращаме 3 иновативни предложения към НАЦИОНАЛНА ПРОГРАМА
„ИНФОРМАЦИОННИ И КОМУНИКАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ (ИКТ) В СИСТЕМАТА НА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ“ за учебната 2025/2026 г.
Финансиране на възможност на педагогическия персонал за достъп до платформа за съдаване ( генериране ) и публикуване за Електронно портфолио за директор/учител., която покрива на всички изисквания на Наредба № 15 от 22 юли 2019 г. за учителските портфолиа. Платформата следва да има ръководство. Важен факт е че електронното портфолио е доказателствената част, необходима за всеки служител в процеса на атестиране.
Кристиан Койнов
ИНФОКОЛ ООД
ИНФОКОЛ ООД ( EDG.BG ) е външен доставчик на услугата електронен дневник за детски градини за НЕИСПУО и се ползва от над 500 учебни заведения ( градини и ясли ) за учебната 2024/2025 г. . В тази връзка изпращаме нашите предложения за промени, които смятаме за наложителни.
ПРЕДЛОЖЕНИЯ ЗА ПРОМЯНА НА ПРИЛОЖЕНИЕ 1. (за детски градини) за задължителни изисквания към електронните дневници, които се предоставят по НАЦИОНАЛНА ПРОГРАМА „ИНФОРМАЦИОННИ И КОМУНИКАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ (ИКТ) В СИСТЕМАТА НА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ“ за учебната 2025/2026.
С Уважение,
Кристиан Койнов
УПРАВИТЕЛ
ИНФОКОЛ ООД
ИНФОКОЛ ООД ( EDG.BG ) е външен доставчик на услугата електронен дневник за детски градини за НЕИСПУО и се ползва от над 500 учебни заведения ( градини и ясли ) за учебната 2024/2025 г. . В тази връзка изпращаме нашите предложения за промени, които смятаме за наложителни.
ПРЕДЛОЖЕНИЯ ЗА ПРОМЯНА НА ПРИЛОЖЕНИЕ 1. (за детски градини) за задължителни изисквания към електронните дневници, които се предоставят по НАЦИОНАЛНА ПРОГРАМА „ИНФОРМАЦИОННИ И КОМУНИКАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ (ИКТ) В СИСТЕМАТА НА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ“ за учебната 2025/2026.
С Уважение,
Кристиан Койнов
УПРАВИТЕЛ
ИНФОКОЛ ООД
Предлагам да добавите НОВА национална програма под името "Ще дойдете ли с нас" или "Ученици канят" или "..."
Българската държава не може да организира едно културно събитие за представители на Юнеско, НО младите хора имат не само изключителни огранизационни умения, но и са много креативни в начина на покана (например за бала).
Целта на новата програма нека да е подрастващите да получат пари от държавата, за да поканят преподаватели, например на бала, и целият процес (от избор на начин на сбъдване през организация до същинското сбъдване на поканата) да бъде документиран от самите ученици, а документацията да бъде съхранена от МОН за анализ. Допустимите разходи да са свързани САМО за "събитието" покана (НО не и за куверта за бала).
Освен покани за бала може да се включат и други събития, които са за сметка на учениците и техните родители.
Предлагам да добавите НОВА национална програма под името "Ще дойдете ли с нас" или "Ученици канят" или "..."
Българската държава не може да организира едно културно събитие за представители на Юнеско, НО младите хора имат не само изключителни огранизационни умения, но и са много креативни в начина на покана (например за бала).
Целта на новата програма нека да е подрастващите да получат пари от държавата, за да поканят преподаватели, например на бала, и целият процес (от избор на начин на сбъдване през организация до същинското сбъдване на поканата) да бъде документиран от самите ученици, а документацията да бъде съхранена от МОН за анализ. Допустимите разходи да са свързани САМО за "събитието" покана (НО не и за куверта за бала).
Освен покани за бала може да се включат и други събития, които са за сметка на учениците и техните родители.
Предлагам да се създаде и национална програма Археология и културно наследство, в която новозвършили или завършили магистри да могат чрез нея да придобият необходимият стаж като заместник-ръководители на археологическо проучване изиск,ем по член 150 от Закона за културното наследство, защото към този момент много малко хора от завършилите реално стават заместник ръководители и могат да бъдат в писани в Регистъра на правоспособните археолози към Министерство на културата. А в частта за културното наследство предлагам да бъде обхваната неговата популяризация, която да бъде дело отново на хора - млади и възрастни, които да популяризират културното ни наследсктво предшироката общесвеност.
Предлагам да се създаде и национална програма Археология и културно наследство, в която новозвършили или завършили магистри да могат чрез нея да придобият необходимият стаж като заместник-ръководители на археологическо проучване изиск,ем по член 150 от Закона за културното наследство, защото към този момент много малко хора от завършилите реално стават заместник ръководители и могат да бъдат в писани в Регистъра на правоспособните археолози към Министерство на културата. А в частта за културното наследство предлагам да бъде обхваната неговата популяризация, която да бъде дело отново на хора - млади и възрастни, които да популяризират културното ни наследсктво предшироката общесвеност.
05.03.2025
04.04.2025
05.05.2025
---
Окончателен акт на Министерския съвет
Мотиви
Възможности, ценности и ползи, които носи със себе си ученическото самоуправление:
Вярваме, че направените предложения за изменения и допълнения в НП „Без агресия за сигурна образователна среда“ ще бъдат отразени в окончателния й вариант.
Настоятелство на Фондация
„Институт за информални иновации”
Председател - д-р Таня Желязкова-Тея
Мотиви
Възможности, ценности и ползи, които носи със себе си ученическото самоуправление:
Вярваме, че направените предложения за изменения и допълнения в НП „Без агресия за сигурна образователна среда“ ще бъдат отразени в окончателния й вариант.
Настоятелство на Фондация
„Институт за информални иновации”
Председател - д-р Таня Желязкова-Тея