Обществени консултации

Проект на Решение на Министерския съвет за одобряване на национални програми за развитие на образованието

Националните програми за развитие на образованието се изпълняват със средства от държавния бюджет съгласно чл. 280, ал. 3, т. 4 от Закона за предучилищното и училищното образование. Чрез разходите за изпълнението им се реализират национални мерки и дейности, чиито цели не могат да бъдат постигнати в желаната степен, ако се финансират само в рамките на средствата по стандарти за издръжка на дейностите по възпитание и обучение на децата/учениците, подпомагане на равния достъп и подкрепа за личностно развитие, развитие на детските градини, училищата и центровете за подкрепа на личностно развитие.     

С проекта на настоящото Решение на МС се предлага през 2025 г. да се изпълняват 24 национални програми, 22 от които са изпълнявани и през 2024 г. с успешна реализация и доказан ефект. Две от предлаганите програми са нови:

  • НП „Бъдеще за таланти“ – насочена към подготовка на ново поколение мотивирани и креативни учители, чрез които да се създаде и развие мрежа от национални и регионални школи за обучение на талантливи ученици в областта на математиката, информатиката и природните науки. Целта е най-опитните и добри преподаватели да предават уменията си на по-млади учители и те да продължат тяхната успешна работа в школите, които готвят олимпийците ни;
  • „Умения на фокус“, с която се създават възможности за развитие на  политики (на ниво детска градина и училище), насочени към систематична подкрепа при развитието на уменията на децата и учениците. Общата цел на програмата е осигуряване на условия за развиване на съвременни умения и надграждане на компетентности, придобити в обучението, в съответствие с предизвикателствата на новите реалности.

С одобряването и изпълнението на националните програми за развитие на образованието през 2025 година се очаква да бъдат подпомогнати основните образователни политики, реализирани от МОН, включително политиките за утвърждаване на приобщаващия характер на образованието; достъпа до образование на всички деца и ученици с фокус към уязвимите групи; утвърждаване на компетентностния подход с промяна от заучаване към функционалност на знанията на учениците, насърчаване на дигитализацията и иновациите в образователния процес; придобиване на ключови компетентности за учене през целия живот.


Дата на откриване: 5.3.2025 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Образование
Дата на приключване: 4.4.2025 г.
Коментари
Коментари
Добави коментар
 
12 март 2025 г. 23:01:52 ч.
ПавелДеспотов

Предложение за създаването на Национална програма Археология и културно наследство.

Предлагам да се създаде и национална програма Археология и културно наследство, в която новозвършили или завършили магистри да могат чрез нея да придобият необходимият стаж като заместник-ръководители на археологическо проучване изиск,ем по член 150 от Закона за културното наследство, защото към този момент много малко хора от завършилите реално стават заместник ръководители и могат да бъдат в писани в Регистъра на правоспособните археолози към Министерство на културата. А в частта за културното наследство предлагам да бъде обхваната неговата популяризация, която да бъде дело отново на хора - млади и възрастни, които да популяризират културното ни наследсктво предшироката общесвеност. 

26 март 2025 г. 10:50:44 ч.
Aziti

Нова национална програма

Предлагам да добавите НОВА национална програма под името "Ще дойдете ли с нас" или "Ученици канят" или "..."



Българската държава не може да организира едно културно събитие за представители на Юнеско, НО младите хора имат не само изключителни огранизационни умения, но и са много креативни в начина на покана (например за бала).

Целта на новата програма нека да е подрастващите да получат пари от държавата, за да поканят преподаватели, например на бала, и целият процес (от избор на начин на сбъдване през организация до същинското сбъдване на поканата) да бъде документиран от самите ученици, а документацията да бъде съхранена от МОН за анализ. Допустимите разходи да са свързани САМО за "събитието" покана (НО не и за куверта за бала).



Освен покани за бала може да се включат и други събития, които са за сметка на учениците и техните родители.

28 март 2025 г. 11:16:31 ч.
kkoynov

Предложения за промяна на задължителни изисквания към електронните днвници в ПРИЛОЖЕНИЕ 1.

ИНФОКОЛ ООД ( EDG.BG ) е външен доставчик на услугата електронен дневник за детски градини за НЕИСПУО и се ползва от над  500 учебни заведения ( градини и ясли ) за учебната 2024/2025 г. . В тази връзка изпращаме нашите предложения за промени, които смятаме за наложителни.

ПРЕДЛОЖЕНИЯ ЗА ПРОМЯНА НА  ПРИЛОЖЕНИЕ 1. (за детски градини) за задължителни изисквания към електронните дневници, които се предоставят по НАЦИОНАЛНА ПРОГРАМА „ИНФОРМАЦИОННИ И КОМУНИКАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ (ИКТ) В СИСТЕМАТА НА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ“ за учебната 2025/2026.

  1. По изискване № 4  - Да бъде заменен стандартния интернет браузер „IE“ с „Microsoft Edge“
  2. По изискване №10 -  Да бъде заменено „консултации по скайп“ с „консултации чрез Microsoft Teams“
  3. По изискване №14  - Да бъде премахнатата думата „оценки“, те са неприложими за детски градини
  4. По №15 имаме групи и възможност за комуникация, но сме забранили опцията за качване на видеа. Това създава голям проблем на институциите и те отказват да използват тази функционалност заради това ограничение. От наша страна разрешаването споделяне на видеа не е възможно заради необходимостта от свръх ресурс за предоставяне на подобна услуга. Възможно ли е МОН да ни съдейства с предоставяне на инфрастуктура за съхранение данните от комуникацията, за да може да решим въпросният казус.
  5. По изискване №16  - Да бъде премахнат текста „ за ученика – наблюдения на учителите по различни области (работа в клас, отношения със съученици, активност, инициативност и др.) или“ текста НЕ Е приложим за детските градини
  6. По изискване № 18 - Да бъде премахнато изцяло това изискване към електронните дневници, функционалността касае процеси под контрола на РЗИ и МЗ и няма отношение към образователния процес.
  7. По изискване № 19. Да се добави като последно изречение: „Възможност за електронно заплащане на месечните такси от родителите ( Epay и/или дебитна кредитна карта )“.
  8. По изискване № 19 Да се съзаде възможност градини ползващи НЕИСПУО да ползват модул ДОД към външен доставчик.
  9. По изискване № 21. Да се помени първото изречение, от няколко учебни годините се води само електронен дневник и текста „За институциите, които планират да преминат изцяло на използване на продукт за електронен дневник е нужно задължително“ няма практически смисъл.

С Уважение,



Кристиан Койнов

УПРАВИТЕЛ

ИНФОКОЛ ООД

 

28 март 2025 г. 11:38:00 ч.
kkoynov

Иновативни предложения към програма ИКТ 2025/2026 г.

ИНФОКОЛ ООД ( EDG.BG ) е външен доставчик на услугата електронен дневник за детски градини за НЕИСПУО и се ползва от над  500 учебни заведения ( градини и ясли ) за учебната 2024/2025 г. В тази връзка изпращаме 3 иновативни предложения към НАЦИОНАЛНА ПРОГРАМА

„ИНФОРМАЦИОННИ И КОМУНИКАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ (ИКТ) В СИСТЕМАТА НА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ“ за учебната 2025/2026 г.

  1. Финансиране на възможност на педагогическия персонал за достъп до платформа за съдаване ( генериране ) и публикуване за Електронно портфолио за директор/учител., която покрива на всички изисквания на Наредба № 15 от 22 юли 2019 г. за учителските портфолиа. Платформата следва да има ръководство.  Важен факт е че електронното портфолио е доказателствената част, необходима за всеки служител в процеса на атестиране.

  2. Предлагаме Създаване на апликация за външен доставчик за достъп до данни в модул „Институции“ на НЕИСПУО ( еностранна интеграция, само да взима данни ). Чрез апликацията ще дава възможност детски градини ,  които не използват външен доставчик за електронен дневник, т.е. работят с дневника на НЕИСПУО, да могат да използват външен софтуер за Модул "Допълнителни дейности".
  3. Инфраструктура за съхранение на големи медиа файлове ( видеа и изображения ) свързани с Ежедневната работа в детските /яслените групи, с цел преустановяване на комуникация във групи/канали във Viber, Facebook и други ( много общини са ги забранили вече

Кристиан Койнов

ИНФОКОЛ ООД

 

 

 

 

30 март 2025 г. 19:33:42 ч.
ПавелДеспотов

Относно Предложение за създаването на Национална програма Археология и културно наследство.

Направих това предложение, защото считам, че проучването, опазването и популяризирането на археоогията и културното ни наследство е НАЦИОНАЛЕН въпрос, който винаги трябва да бъде актуален и ефективното развитие на специалност като археологията, тясно свързано неговото проучване. За да има ефективно развитие едно нещо - само едно нещотрябва дасе случи - младите завършили магистри-специалисти да се развиват по своята специалност. Популяризацията, опазването и рекламата на културното ни наследство , зависят от целия народ, но и най-вече от младите хора, които са бъдещето на тазци страна. Затова направих това предожение. 

01 април 2025 г. 11:13:56 ч.
BIA_bg

Становище на БСК

Становището на БСК е публикувано на адрес https://www.bia-bg.com/standpoint/view/33908/

03 април 2025 г. 18:54:47 ч.
ИИИ

Национална програма „Без агресия за сигурна образователна среда“ - 1 част

Из писмо до министъра на образованието и науката – изх. № 272/03.04.2025 г.

Идеята да се въведе политиката за ученическото самоуправление в НП „Без агресия за

сигурна образователна среда“ е обсъдена предварително със зам.-министри и директори на дирекции в МОН.

Прeдложенията за изменения и допълнения на НП „Без агресия за сигурна образователна среда“ са изготвени от д-р Таня Желязкова-Тея и Мариана Банчева – автори по поръчка на МОН на методическото помагало „УЧЕНИЧЕСКОТО САМОУПРАВЛЕНИЕ. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?” през 2018 г. като необходимо доразвиване на заложената политика за ученическото самоуправление в чл. 171 ал. 2 от Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) и „Рамкови изисквания за създаване и функциониране на ученически съвети” от Наредба № 13 (21.09.2016) за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование.

  1. Допълнение на т. 2 Цели и обхват на програмата.

След т. 5 да се допълни:  включително подкрепата на дейността на ученическите съвети и ученическото самоуправление в училищата от Цел 5.9. „Разширяване на възпитателната функция на образователните институции“. Изключително важна цел в новите условия на изменения, които МОН подготвя, вместо увеличаване на санкциите към учениците.

  1.  Допълнение на т. 3 Показатели за постигане на целите по Модул 2 в края.

„ - брой членове на Ученически съвети на паралелки (УСП), Ученически съвети на училища (УСУ) и други структури на ученическото самоуправление – до 1500. Ако МОН показва на цялата образователна система, че не държи да се спазва нормативната уредба в частта й за ученическото самоуправление и се задоволява да отчита само Ученическите съвети на ниво училище, които са ученическо представителство, но не и ученическо самоуправление, как може да се очаква от директорите и класните ръководители като част от тази образователна система да я спазват от само себе си.

  1. Допълнение на т. 4. Целевата група по Модул 2.

След ученици се добавя структури на ученическото самоуправление на всички нива“. Вижте „Рамкови изисквания за създаване и функциониране на ученически съвети” от Наредба № 13 (21.09.2016) за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование.

  1. Допълнение на т. 5 Очаквани резултати по Модул 2 по следния начин

„формирани и развити социално-емоционални умения в учениците, активирано ученическо участие чрез структури на ученическото самоуправление на ниво паралелка и училище и инициативи от ученици за ученици;“. Вижте аргументите към допълненията в т. 2.

03 април 2025 г. 18:55:40 ч.
ИИИ

Национална програма „Без агресия за сигурна образователна среда“ - 2 част

  1. Допълнения на т. 11 Допустими дейности в подточка 11.2.2. и 11.2.5. от Модул 2.

„11.2.2. Изграждане на ученически съвети на ниво паралелка и училище и стимулиране на ученическото самоуправление и участие посредством обучения, дейности на ученическите съвети и консумативи за дейността на ученическите съвети;“. Вижте чл. 171 ал. 2 от ЗПУО и Рамкови изисквания за създаване и функциониране на ученически съвети” от Наредба № 13 (21.09.2016) за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование.

„11.2.5. Провеждане на дейности с учениците, насочени към формиране и развитие на социално-емоционални умения, активиране на техните обединения чрез различни форми на ученическо самоуправление на ниво паралелка и училище, овластяване и смислено участие в живота на училищната общност, осъществяване на инициативи от ученици за ученици и др.“ Правна неточност и недостатъчност: в ЗПУО няма термин „обединения“ и е необходимо легитимно правно уточнение, свързано с политика за спазване на правата на децата/учениците.

  1. Допълнения на т. 12 Допустими разходи в Модул 2, както следва:

В булет втори: „провеждане на дейности с учениците, насочени към формиране и развитие на социално-емоционални умения, активиране на техните обединения чрез различни форми на ученическо самоуправление на ниво паралелка и училище, осъществяване на инициативи от ученици за ученици и др.;“. Вижте аргументите към т. 11.2.5.!

Булет четвърти: „пакет от дейности, включващ обучения, дейности на ученическите съвети на ниво паралелка и училище“, консумативи за дейността на ученическите съвети;“. Вижте правните основания, посочени към т. 11.2.2.!

  1. Допълнения към т. 13 Условия и ред за кандидатстване и т. 13.2. Необходими документи за кандидатстване по модул 2.

Т. 13.2.2. Формуляр за кандидатстване: „- участници - брой ученици, брой членове на структурите на ученическото самоуправление  на ниво паралелка и училище, брой педагогически специалисти, родители;“

Нова т. 13.2.5. Решение на Ученическия съвет на училището (УСУ) за поети ангажименти в реализацията на проекта от структурите на ученическото самоуправление на ниво паралелки и училище.“  Ако крепостта, наречена паралелка, не се „превземе“ отвътре чрез Ученическия съвет на паралелката и не се задвижи реално принципът ученици контролират ученици в цялата училищна общност, няма да има училища без агресия със сигурна образователна среда.

  1. Допълнение към Изисквания към проектните предложения

„решението на педагогическия съвет, декларацията за кандидатстване по модула и решението на Ученическия съвет на училището. На младите хора трябва да им се покаже колко е важно тяхното участие в проекта и планираните дейности, както и тяхната отговорност за резултатите.

  1. Допълнение към т. 14.2. Критерии за оценка на проектните предложения от т. 14 Процедура за разглеждане и одобрение на проектните предложения

Булет четвърти: „Целесъобразност на изпълняваните дейности, наличие на подпомагащи специалисти, планирани обучения, активни структури на ученическото самоуправление на всички нива, специализирани пространства – кътове и др. – до 30 точки.

03 април 2025 г. 18:56:27 ч.
ИИИ

Национална програма „Без агресия за сигурна образователна среда“ - 3 част

Мотиви

            Възможности, ценности и ползи, които носи със себе си ученическото самоуправление:

  • Много по-активно участие в живота на училищната общност и придобиване на социални умения.
  • Осъзнаване и практикуване на връзката между упражняване на правата и носенето на отговорност като осъзнато гражданско поведение.
  • Реализиране на гражданско образование за научаване чрез правене (информално учене).
  • Увеличаване на броя на социално активните деца и млади хора в училището, чрез които могат да се постигат по-високи образователни и възпитателни цели.
  • Превенция на всички отрицателни зависимости, засягащи учениците в днешно време, като тютюнопушене, алкохолизъм, наркомания, агресивно поведение, тормоз и др.
  • Подпомагане на общата подкрепа на личностното развитие в училището по чл. 15 от Наредбата за приобщаващото образование (2017).

Вярваме, че направените предложения за изменения и допълнения в НП „Без агресия за сигурна образователна среда“  ще бъдат отразени в окончателния й вариант.

 

Настоятелство на Фондация

„Институт за информални иновации”

Председател  - д-р Таня Желязкова-Тея