Тарифата за пристанищните такси, събирани от Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура", приета с Постановление № 97 на Министерския съвет от 2007 г. (обн., ДВ, бр. 38 от 2007 г., изм., бр. 56 от 2007 г., бр. 2 от 2008 г., бр. 38 от 2010 г., изм. и доп., бр. 72 от 2014 г., изм., бр. 30 от 2015 г., бр. 9 от 2016 г., изм. и доп., бр. 76 от 2016 г.) e издадена на основание чл. 103в, ал. 4 от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България (ЗМПВВППРБ), в редакцията му до 12 декември 2020 г.
С изменението на чл. 103в, ал. 4 от ЗМПВВППРБ (ДВ, бр. 104 от 2020 г.) правното основание за издаване на Тарифата за пристанищните такси, събирани от Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ е отменено. Съгласно разпоредбата на § 55, ал. 1 от Преходните и заключителни разпоредби към Закона за изменение и допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България (ЗИД на ЗМПВВППРБ) (ДВ, бр. 104 от 2020 г.) структурата и размерът на пристанищните такси следва да се определят с решение на управителния съвет на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" (ДППИ).
В тази връзка са влезли в сила и се прилагат следните тарифи на ДППИ, предназначението на които е да заменят Тарифата за пристанищните такси, събирани от Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура", приета с Постановление № 97 на Министерския съвет от 2007 г.:
- Тарифа за пристанищните такси, събирани от Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ в пристанище по смисъла на чл. 106а от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България – пристанище Варна, приета с решение на Управителния съвет на ДППИ съгласно Протокол № 188/15.11.2023 г.;
- Тарифа за пристанищните такси, събирани от Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ в пристанище по смисъла на чл. 106а от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България – пристанище Бургас, приета с решение на Управителния съвет на ДППИ съгласно Протокол № 188/15.11.2023 г.;
- Тарифа за пристанищните такси, събирани от Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ в речните пристанищни терминали за обществен транспорт, приета с решение на Управителния съвет на ДППИ съгласно Протокол № 188/15.11.2023 г.;
- Тарифа за пристанищните такси за събиране и обработване на отпадъци, събирани от Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“, приета с решение на Управителния съвет на ДППИ съгласно Протокол № 203/14.10.2024 г.
Основната цел на предлагания проект на постановление е създаването на ясна и непротиворечива правна уредба на обществените отношения, свързани с определянето на пристанищните такси по прозрачен, обективен и недискриминационен начин. В съответствие със действащото изискване на ЗМПВВППРБ структурата и размерът на пристанищните такси се определят с решение на управителния съвет на ДППИ. Съответно поради отпадане на правното основание за издаване на Тарифата за пристанищните такси, събирани от ДППИ, приета с Постановление № 97 на Министерския съвет от 2007 г., същата следва да бъде изрично отменена.
Редът за определяне на пристанищните такси в чл. 103в, ал. 4 от ЗМПВВППРБ е променен с оглед осигуряване на правилното прилагане на Регламент (ЕС) 2017/352 на Европейския парламент и на Съвета от 15 февруари 2017 г. за създаване на рамка за предоставянето на пристанищни услуги и общите правила за финансовата прозрачност на пристанищата (ОВ, L 57 от 3 март 2017 г.) ( „Регламент (ЕС) 2017/352“).
Регламент (ЕС) 2017/352 поставя задължителни минимални изисквания относно въвеждане на механизми, които да гарантират, че таксите за ползване на пристанищната инфраструктура и цените на пристанищните услуги се определят по прозрачен, обективен и недискриминационен начин и са пропорционални на себестойността на предоставяната услуга, както и за създаване на механизми за участие на ползвателите на пристанищата и на другите заинтересувани страни в консултации по съществените въпроси, свързани със стабилното развитие и функциониране на пристанището, прилаганата в него система от такси и способността му да привлича и поражда икономически дейности.
Предлаганият проект на постановление е свързан с осигуряване на правилното прилагане на Регламент (ЕС) 2017/352, който се прилага пряко, поради което не е необходимо да бъде изготвена и към този доклад не се прилага таблица за съответствие с нормите на европейското право.
Очакваните резултати от предлагания проект на акт са:
постигане на правна сигурност във връзка с прилагане на непротиворечива правна уредба в съответствие с изискването на § 55, ал. 1 от Преходните и заключителни разпоредби към ЗИД на ЗМПВВППРБ (ДВ, бр. 104 от 2020 г.);
осигуряване на правилното прилагане на Регламент (ЕС) 2017/352.
Приемането на предлагания проект на Постановление няма да окаже въздействие върху държавния бюджет.
В съответствие с чл. 26, ал. 2 от Закона за нормативните актове и в изпълнение на чл. 35, ал. 2, т. 7 от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация проектът на Постановление на Министерския съвет, мотивите за приемането му и частичната предварителна оценка на въздействието на проекта на акт са публикувани за провеждане на обществени консултации на интернет страницата на Министерството на транспорта и съобщенията и в Портала за обществени консултации на Министерския съвет.
Министерство на транспорта и съобщенията
Адрес: София, София , ул. Дякон Игнатий № 9
Електронна поща: mail@mtc.government.bg
Елеонора Караколева, дирекция "Пристанища и пристанищни услуги", Изпълнителна агенция "Морска администрация"
Електронна поща: eleonora.karakoleva@marad.bg
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
---
Tова събитие описва запис на акт в ЗП или ОП.18.12.2025
17.01.2026
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет