Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на ПМС за изменение и допълнение на Наредбата за удостоверенията за електронен подпис в администрациите

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

17.10.2025 г. 17.11.2025 г. Активна

Номер на консултация

11681-K

Област на политика

Държавна администрация

Проектът на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на Наредбата за удостоверенията за електронен подпис в администрациите има за цел да приведе наредбата в съответствие с изискванията на Регламент (ЕС) № 910/2014, изменен с Регламент (ЕС) № 2024/1183, както и да отрази процесите на дигитална трансформация в администрацията.

С проекта на ПМС са предложени следните промени:

              1. Служителите в администрациите ще могат да правят волеизявления и да изпращат електронни изявления само чрез квалифицирано удостоверение за квалифициран електронен подпис (КУКЕП) – предложението е обусловено от необходимостта електронната идентификация на служителите да е с високо ниво на осигуреност;

              2. Въвежда се изискването, когато служителите вписват, заличават, извличат, предоставят и изпращат данни от регистри или автоматизирани информационни системи задължително да използват КУКЕП – предложението е свързано с изискването за високо ниво на осигуреност на средствата за електронна идентификация на служителите в администрацията при работа с регистри;

              3. КУКЕП да може да се използва от служителите в администрациите и в случаите, когато извършват действия в лично качество – предложението е обусловено от факта, че титуляр на електронния подпис може да бъде само физическото лице, което създава подписа и че Регламент (ЕС) № 910/2014 не прави разлика между „личен“ и „служебен“ подпис;

              4. Облекчена е процедурата относно оформянето на документите във връзка с издаването на КУКЕП като е предвидено тя да се определя със заповед на ръководителя на съответната администрация;

              5. Отпада изискването КЕП да се издават със срок за валидност само една година.

              6. Предвижда се за валидиране на електронните подписи да се използва и инструмента, разработен от Европейската комисия, чрез който всички сертификати и свързаните с тях вериги, подкрепящи подписите, се валидират спрямо доверителните списъци на всички държави членки и доверителните списъци на трети държави, с които Европейския съюз има сключени споразумения.

 

Отговорна институция

Министерство на електронното управление
Адрес: София, ул. Ген. Гурко №6
Електронна поща: mail@egov.government.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

Коментари

История

  • Начало на обществената консултация

    17.10.2025

  • Приключване на консултацията

    17.11.2025

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.

Моля изчакайте