Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 04.02.2019 г. за треньорските кадри (обн. ДВ, бр. 13 от 12.02.2019 г., изм. и доп. бр. 91 от 2020 г., бр. 17 от 2021 г., изм. бр. 15 от 2022 г., изм. и доп. бр. 94 от 2022 г., изм. бр. 17 от 20

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

13.10.2025 г. 27.10.2025 г. Неактивна

Номер на консултация

11666-K

Област на политика

Спорт
С предложените промени се цели: Обективност на преценката за съответствие с минималните изисквания за знания, умения и компетентности на треньорските кадри.  Допускането за вписване в регистъра на треньорските кадри на лица, които са били треньори на състезатели от индивидуални или колективни спортове, спечелили медал на олимпийски и паралимпийски игри, както и световни първенства за мъже и жени, за спортове, включени в програмата на олимпийските или паралимпийските игри. 

Отговорна институция

Министерство на младежта и спорта
Адрес: София, София - 1040, бул. Васил Левски № 75
Електронна поща: anticorruption@mpes.government.bg

Лица за контакт

---

Мотиви за кратък срок

Начини на предоставяне на предложения и становища

Коментари

Общо 5 коментара

TerezaMMarinova 27.10.2025 13:11
Позиция на Тереза Маринова - Олимпийска шампионка

Подготвените промени в Наредба №1 на Министерството на младежта и спорта

           Изразявам своето притеснение и категорично несъгласие с подготвените промени в Наредба № 1, които свеждат критериите за упражняване на треньорската професия в България до минимум. Смятам, че тези промени са неадекватни и не биха довели до положителен резултат.

           Давайки възможност на хора без професионална квалификация и спортно образование да практикуват тази професия, тя се превръща в дейност, в която липсват ефективно ръководство и надзор.

           Треньорската професия изисква сериозна теоретична и практическа подготовка не само в конкретна спортна дисциплина, но и задълбочени познания в области като анатомия, физиология, спортна психология, педагогика и други. Невъзможно е тези знания да бъдат придобити в рамките на курсове, провеждащи се от един до три дни, без никаква яснота относно квалификацията на обучаващите лица.

           Предложените промени, позволяващи вписването в регистъра на треньорските кадри на лица без каквато и да е образователна степен, само въз основа на декларация, че са били треньори на медалисти от големи първенства, провокират въпроса: „Ако някой спортист смени личния си треньор един месец преди голямо състезание и впоследствие спечели медал, основателно ли е този треньор да бъде вписан в регистъра?“

           Кратък преглед на практиката в редица европейски държави показва, че упражняването на треньорската професия изисква специализирана подготовка и образование.

           Въз основа на гореизложеното считам, че запазването и утвърждаването на образователния ценз като задължително условие за упражняване на треньорска дейност е от изключителна важност и служи като гарант за качеството, компетентността и професионализма на треньорските кадри.

 

Позиция на Тереза Маринова - Олимпийска шампионка

Подготвените промени в Наредба №1 на Министерството на младежта и спорта

           Изразявам своето притеснение и категорично несъгласие с подготвените промени в Наредба № 1, които свеждат критериите за упражняване на треньорската професия в България до минимум. Смятам, че тези промени са неадекватни и не биха довели до положителен резултат.

           Давайки възможност на хора без професионална квалификация и спортно образование да практикуват тази професия, тя се превръща в дейност, в която липсват ефективно ръководство и надзор.

           Треньорската професия изисква сериозна теоретична и практическа подготовка не само в конкретна спортна дисциплина, но и задълбочени познания в области като анатомия, физиология, спортна психология, педагогика и други. Невъзможно е тези знания да бъдат придобити в рамките на курсове, провеждащи се от един до три дни, без никаква яснота относно квалификацията на обучаващите лица.

           Предложените промени, позволяващи вписването в регистъра на треньорските кадри на лица без каквато и да е образователна степен, само въз основа на декларация, че са били треньори на медалисти от големи първенства, провокират въпроса: „Ако някой спортист смени личния си треньор един месец преди голямо състезание и впоследствие спечели медал, основателно ли е този треньор да бъде вписан в регистъра?“

           Кратък преглед на практиката в редица европейски държави показва, че упражняването на треньорската професия изисква специализирана подготовка и образование.

           Въз основа на гореизложеното считам, че запазването и утвърждаването на образователния ценз като задължително условие за упражняване на треньорска дейност е от изключителна важност и служи като гарант за качеството, компетентността и професионализма на треньорските кадри.

 

gutev 27.10.2025 12:44
Позиция на Синдиката на треньорите в Република България към ВОН – КНСБ – част 2

Във връзка с предложението за изменение и допълнение на НАРЕДБА № 1 от 4.02.2019 г. за треньорските кадри и вписването в регистъра на лица без каквото и да е образование в съответното професионално направление е налице противоречие на нормативен акт с по-нисък ранг на посочените по-горе закони. Ето защо трябва да има изискване за минимален образователен ценз.

За всички професии в Р. България са налице около 200 наредби за придобиване на квалификация по професия.

За част от тези професии законодателят, чрез ЗАКОН за професионалното образование и обучение е предвидил НАРЕДБА № 2 от 13.11.2014 г. за условията и реда за валидиране на професионални знания, умения и компетентности. Независимо, че треньорската професия не е включена в списъкът по чл. 6 от закона, то е налице подзаконов нормативен акт, с който се определят условията и редът за валидиране на професионални знания, умения и компетентности, придобити чрез неформално обучение или информално учене.

С оглед изложеното считаме, че лица без необходимата професионална квалификация, придобита по посочените по-горе нормативни актове не следва да бъдат вписвани в регистъра.

В Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 04.02.2019 г. за треньорските кадри, посочените лица трябва предварително да покажат професионални знания, умения и компетентности, да преминат кратка форма на обучение по съответния държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по професията и положат изпит за проверка на знанията, необходими за придобиване на съответната треньорска квалификация. Необходимо е да се изиска ясно доказателство, че въпросното лице посочено за треньор на състезателя, постигнал призови класирания в Олимпийски игри и Световни първенства е бил негов треньор, минимум две години преди постигане на това отличие. Също така, разрешението за вписване в регистъра на треньорските кадри да е единствено за времето на договор, което се сключва с лицензираната спортна федерация.

В противен случай се наблюдава дискриминационна форма за придобиване на професия треньор и принизяване на треньорската професия по отношение на останалите професии, тъй като за всички тях е предвидено обучение и изпит по държавен образователен стандарт.

Позиция на Синдиката на треньорите в Република България към ВОН – КНСБ – част 2

Във връзка с предложението за изменение и допълнение на НАРЕДБА № 1 от 4.02.2019 г. за треньорските кадри и вписването в регистъра на лица без каквото и да е образование в съответното професионално направление е налице противоречие на нормативен акт с по-нисък ранг на посочените по-горе закони. Ето защо трябва да има изискване за минимален образователен ценз.

За всички професии в Р. България са налице около 200 наредби за придобиване на квалификация по професия.

За част от тези професии законодателят, чрез ЗАКОН за професионалното образование и обучение е предвидил НАРЕДБА № 2 от 13.11.2014 г. за условията и реда за валидиране на професионални знания, умения и компетентности. Независимо, че треньорската професия не е включена в списъкът по чл. 6 от закона, то е налице подзаконов нормативен акт, с който се определят условията и редът за валидиране на професионални знания, умения и компетентности, придобити чрез неформално обучение или информално учене.

С оглед изложеното считаме, че лица без необходимата професионална квалификация, придобита по посочените по-горе нормативни актове не следва да бъдат вписвани в регистъра.

В Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 04.02.2019 г. за треньорските кадри, посочените лица трябва предварително да покажат професионални знания, умения и компетентности, да преминат кратка форма на обучение по съответния държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по професията и положат изпит за проверка на знанията, необходими за придобиване на съответната треньорска квалификация. Необходимо е да се изиска ясно доказателство, че въпросното лице посочено за треньор на състезателя, постигнал призови класирания в Олимпийски игри и Световни първенства е бил негов треньор, минимум две години преди постигане на това отличие. Също така, разрешението за вписване в регистъра на треньорските кадри да е единствено за времето на договор, което се сключва с лицензираната спортна федерация.

В противен случай се наблюдава дискриминационна форма за придобиване на професия треньор и принизяване на треньорската професия по отношение на останалите професии, тъй като за всички тях е предвидено обучение и изпит по държавен образователен стандарт.

gutev 27.10.2025 12:43
Позиция на Синдиката на треньорите в Република България към ВОН – КНСБ – част 1

В последните години сме свидетели на системна тенденция към обезценяване на професията „треньор“, превръщайки я в една от най-неконтролираните и свободни за практикуване дейности, без значение от образователната и професионална подготовка на лицата, които я упражняват. Треньорската дейност не е занаят, който се усвоява за дни. Тя изисква сериозна теоретична и практическа подготовка. Да се приравнява образованието и квалификацията на висшисти, преминали през 4–5 години обучение, с еднодневни курсове, е дискриминационно и рисково за здравето и развитието на спортуващите, като това се отнася с най-голяма сила за подрастващите.

Основната правна рамка за треньорските кадри в Р. България обхваща следните нормативни документи:

ЗАКОН за физическото възпитание и спорт, съгласно който „Спортно-педагогически специалисти са лицата, придобили:

1. Специалност от професионално направление "Спорт" съгласно Класификатора на областите на висше образование и професионалните направления и придобита професионална квалификация "треньор" по съответния вид спорт или придобита професионална квалификация "учител по физическо възпитание и спорт";

2. Професионална квалификация от професионално направление "Спорт" съгласно Списъка на професиите за професионално образование и обучение.

Съгласно Закона за висшето образование - Системата на висшето образование организира обучение след завършено средно образование  като за "бакалавър" и "магистър" по учебен план срокът на обучение е до 5 години;

Съгласно Класификатора на областите на висше образование и професионалните направления треньорите по вид спорт са лица, придобили висше образование в професионално направление 7.6. Спорт.

От НАРЕДБА № 10 от 27.08.2018 г. за придобиване на квалификация по професията "Помощник-треньор" и НАРЕДБА № 11 от 27.08.2018 г. за придобиване на квалификация по професията "Треньор" е видно, че за придобиване на посочената квалификация е необходимо в срока на обучение да бъдат усвоени редица знания и компетентности, трудови дейности, отговорности, личностни качества, особености на условията на труд, оборудване и инструменти, изисквания за упражняване на професията, определени в законови и подзаконови актове (здравословно състояние, правоспособност и др.).

Съгласно НАРЕДБА № 1 от 4.02.2019 г. за треньорските кадри се определят изискванията за заемане на длъжности, както и условията и редът за вписването на треньорските кадри в регистъра по чл. 9, ал. 1, т. 4 от Закона за физическото възпитание и спорта (ЗФВС).

 

Позиция на Синдиката на треньорите в Република България към ВОН – КНСБ – част 1

В последните години сме свидетели на системна тенденция към обезценяване на професията „треньор“, превръщайки я в една от най-неконтролираните и свободни за практикуване дейности, без значение от образователната и професионална подготовка на лицата, които я упражняват. Треньорската дейност не е занаят, който се усвоява за дни. Тя изисква сериозна теоретична и практическа подготовка. Да се приравнява образованието и квалификацията на висшисти, преминали през 4–5 години обучение, с еднодневни курсове, е дискриминационно и рисково за здравето и развитието на спортуващите, като това се отнася с най-голяма сила за подрастващите.

Основната правна рамка за треньорските кадри в Р. България обхваща следните нормативни документи:

ЗАКОН за физическото възпитание и спорт, съгласно който „Спортно-педагогически специалисти са лицата, придобили:

1. Специалност от професионално направление "Спорт" съгласно Класификатора на областите на висше образование и професионалните направления и придобита професионална квалификация "треньор" по съответния вид спорт или придобита професионална квалификация "учител по физическо възпитание и спорт";

2. Професионална квалификация от професионално направление "Спорт" съгласно Списъка на професиите за професионално образование и обучение.

Съгласно Закона за висшето образование - Системата на висшето образование организира обучение след завършено средно образование  като за "бакалавър" и "магистър" по учебен план срокът на обучение е до 5 години;

Съгласно Класификатора на областите на висше образование и професионалните направления треньорите по вид спорт са лица, придобили висше образование в професионално направление 7.6. Спорт.

От НАРЕДБА № 10 от 27.08.2018 г. за придобиване на квалификация по професията "Помощник-треньор" и НАРЕДБА № 11 от 27.08.2018 г. за придобиване на квалификация по професията "Треньор" е видно, че за придобиване на посочената квалификация е необходимо в срока на обучение да бъдат усвоени редица знания и компетентности, трудови дейности, отговорности, личностни качества, особености на условията на труд, оборудване и инструменти, изисквания за упражняване на професията, определени в законови и подзаконови актове (здравословно състояние, правоспособност и др.).

Съгласно НАРЕДБА № 1 от 4.02.2019 г. за треньорските кадри се определят изискванията за заемане на длъжности, както и условията и редът за вписването на треньорските кадри в регистъра по чл. 9, ал. 1, т. 4 от Закона за физическото възпитание и спорта (ЗФВС).

 

00testcm 27.10.2025 11:57
тестово заглавие коментар амс
<p>тестов коментар амс</p>
тестово заглавие коментар амс
<p>тестов коментар амс</p>
Наредба 1
<div>Позиция на Стойка Кръстева Олимпийска, европейска и световна вицешампионка&nbsp; по бокс.</div><div>&nbsp;</div><div>Относно: Подготвените промени в Наредба №1 на Министерството на младежта и спорта.</div><div>&nbsp;</div><div>Като олимпийски шампион по бокс, искам да изразя своето притеснение и несъгласие с предложените промени.</div><div>&nbsp;</div><div>През последните години в Наредба №1 бяха направени изменения, които позволиха на лица без необходимите знания и умения да работят с деца и подрастващи. Това създава сериозни предпоставки за травми сред състезателите и води до отказването на талантливи деца и млади спортисти от спорта.</div><div>&nbsp;</div><div>В хода на своята спортна кариера многократно съм била свидетел &mdash; и дори потърпевша &mdash; на неправилни треньорски практики, резултат от липсата на необходимото образование и квалификация. Тренирали сме при хора без нужната подготовка, чиито грешни подходи често са били причина за травми и преждевременно прекратяване на спортния път на състезатели. От личен опит мога уверено да заявя, че специализираното образование на треньорите е жизненоважно за правилното развитие на децата и спортистите.</div><div>&nbsp;</div><div>За съжаление, често целта на хора, работещи без необходимата квалификация, е не развитието на спорта и постигането на високи резултати, а привличането на големи групи и събирането на такси. Приемането на предложените промени би създало допълнителни предпоставки за това.</div><div>&nbsp;</div><div>Убедена съм, че както децата в училище и детските градини се обучават от педагози с необходимото образование, така и в спорта младите състезатели трябва да бъдат поверени на треньори със специализирана подготовка и професионална компетентност.</div>
Наредба 1
<div>Позиция на Стойка Кръстева Олимпийска, европейска и световна вицешампионка&nbsp; по бокс.</div><div>&nbsp;</div><div>Относно: Подготвените промени в Наредба №1 на Министерството на младежта и спорта.</div><div>&nbsp;</div><div>Като олимпийски шампион по бокс, искам да изразя своето притеснение и несъгласие с предложените промени.</div><div>&nbsp;</div><div>През последните години в Наредба №1 бяха направени изменения, които позволиха на лица без необходимите знания и умения да работят с деца и подрастващи. Това създава сериозни предпоставки за травми сред състезателите и води до отказването на талантливи деца и млади спортисти от спорта.</div><div>&nbsp;</div><div>В хода на своята спортна кариера многократно съм била свидетел &mdash; и дори потърпевша &mdash; на неправилни треньорски практики, резултат от липсата на необходимото образование и квалификация. Тренирали сме при хора без нужната подготовка, чиито грешни подходи често са били причина за травми и преждевременно прекратяване на спортния път на състезатели. От личен опит мога уверено да заявя, че специализираното образование на треньорите е жизненоважно за правилното развитие на децата и спортистите.</div><div>&nbsp;</div><div>За съжаление, често целта на хора, работещи без необходимата квалификация, е не развитието на спорта и постигането на високи резултати, а привличането на големи групи и събирането на такси. Приемането на предложените промени би създало допълнителни предпоставки за това.</div><div>&nbsp;</div><div>Убедена съм, че както децата в училище и детските градини се обучават от педагози с необходимото образование, така и в спорта младите състезатели трябва да бъдат поверени на треньори със специализирана подготовка и професионална компетентност.</div>

История

  • Начало на обществената консултация

    13.10.2025

  • Приключване на консултацията

    27.10.2025

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.

Моля изчакайте