Причините, които налагат приемането на предложения проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 27, са следните:
В контекста на динамично променящата се международна нормативна уредба в областта на гражданската авиация се налага актуализиране на Наредба № 27. Част от препращащите разпоредби насочват към вече отменени или изменени нормативни актове от националното законодателство. Това създава затруднения при прилагането на наредбата от страна на авиационните учебни центрове и контролиращите органи.
Действащата Наредба № 27 не отразява в достатъчна степен концептуалните и процедурните насоки, заложени в третото издание на Документ 9841 на ИКАО – „Ръководство за одобрение на организации за обучение“, издание 3 (2018 г.). В частност, липсва ясно интегриране на добрите практики, свързани с управлението на качеството в обучителния процес, както и с оценката на компетентността на инструкторския състав. Документът поставя акцент върху въвеждането на стандартизирани процедури за одобрение и контрол на обучаващите организации, системен подход към безопасността и ефективни механизми за вътрешен одит и непрекъснато усъвършенстване на обучението — елементи, които следва да намерят пряко отражение в националната нормативна уредба. Също така, следва да се отменят остарели препратки към стандарти и препоръки, тъй като част от терминологията и процедурите в наредбата са свързани с актове и практики на институции, които са преустановили своето съществуване. В тази връзка е необходимо текстовете, които препращат към издадените от вече несъществуващата Общоевропейска авиационна администрация (JAA) препоръки и стандарти (JAR стандарти в различните им разновидности) да бъдат премахнати или заменени с позовавания на актуалната регулаторна рамка на Европейския съюз и на Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA). Общоевропейската авиационна администрация е окончателно закрита през 2009 г. като всички препоръки и стандарти за сертифициране, които са издадени от нея, не действат в момента и отношенията, които са уреждали, се регламентират понастоящем от стандартите на EASA и регламентите на Европейския съюз.
Предложенията за изменение и допълнение в Наредба № 27, посочени в чл. 23а, са свързани с обучението по авиационна сигурност и целят да отразят новите изисквания на европейското законодателство, като се предлагат мерки на национално ниво за прилагането на Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/1998 на Комисията от 5 ноември 2015 г. за установяване на подробни мерки за прилагането на общите основни стандарти за сигурност във въздухоплаването (Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/1998), както и Регламент (ЕС) № 1178/2011 на Комисията от 3 ноември 2011 г. за определяне на технически изисквания и административни процедури във връзка с екипажите на въздухоплавателни средства в гражданското въздухоплаване (Регламент (ЕС) № 1178/2011), който установява изискванията за пилотите и кабинните екипажи. Целта е да се постигне хармонизиране на националната нормативна уредба с изискванията на ЕС в областта на обучението на авиационен персонал по сигурността и на кабинните екипажи и пилотите.
В чл. 3, ал. 2 се предлага да бъде заменен приетия от ИКАО, но вече отменен, Документ 9401 „Ръководство за създаване и работа на авиационни учебни центрове“ с действащия и уреждащ същите взаимоотношения Документ 9841 „Ръководство за одобрение на организации за обучение“, приет от ИКАО. С предложеното изменение се цели националната уредба да бъде синхронизирана с действащите международни стандарти в посочения документ.
В чл. 7, ал. 1, т. 4 се предлага думите „Закона за лицата и семейството“ да бъдат заменени със „Закона за юридическите лица с нестопанска цел“, тъй като частта, която урежда възникването и функционирането на различните видове сдружения и фондации (наименована „Юридически лица с нестопанска цел“) в Закона за лицата и семейството е отменена през 2001 г. Правоотношенията по отменения закон, включително и изискванията към сдруженията с нестопанска цел и фондациите, които могат да бъдат регистрирани като авиационни учебни центрове по смисъла на Наредба № 27, са уредени понастоящем в Закона за юридическите лица с нестопанска цел.
В чл. 16, ал. 2 се предлага осъвременяване на изказа чрез терминологична промяна, като думата „зачита“ да бъде заменена с думата „признава“.
Предлаганото изменение на ал. 1 на чл. 20 ще приведе наредбата в съответствие с Регламент (ЕС) № 1178/2011, който определя техническите изисквания и административните процедури за авиационния персонал, включително пилоти и кабинни екипажи. С предложеното изменение се предвижда в АУЦ да се извършва теоретично, практическо и, когато е приложимо, летателно обучение за авиационен персонал, различен от пилоти, съгласно Наредба № 1 от 16.01.2003 г. за свидетелствата за правоспособност на авиационния персонал. Така в националния нормативен акт ще бъде указано, че изискванията към пилотите и кабинния екипаж вече са уредени на европейско ниво – в Регламент (ЕС) № 1178/2011, и ще се премахне дублирането на разпоредби. Допълнението относно професионалното обучение и квалификационната подготовка осигурява правна яснота за обхвата на учебния процес в АУЦ и съответства на практиката и изискванията за обучение на авиационен персонал, различен от пилотите.
С § 5 се предлагат изменения и допълнения в чл. 23а, ал. 1, с които се постига синхронизация между националното законодателство, включително и на Националната програма за сигурност в гражданското въздухоплаване с Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/1998 по отношение на лицата, които задължително следва да са преминали обучение по авиационна сигурност, за да изпълняват служебните си задължения. В чл. 11, ал. 2 от Закона за гражданското въздухоплаване е посочено, че условията и редът за постигане на сигурността в гражданското въздухоплаване се определят чрез мерки и процедури, подробно описани в Националната програма за сигурност в гражданското въздухоплаване (НПСГВ). Програмата се утвърждава от главния директор на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ след съгласуване със съпредседателите на Съвета за сигурност в гражданското въздухоплаване. В Глава 11 „Наемане и обучение“ от НПСГВ, съответно в Глава 11 от Регламент (ЕС) № 2015/1998, са посочени конкретните категории персонал, подлежащи на задълбочена цялостна проверка, за които се изисква да са преминали обучение по авиационна сигурност. С предложеното изменение се разширяват видовете курсове, които може да предоставя съответният обучителен център, като същите обхващат всички лица и категории служители, които подлежат на задълбочена цялостна проверка по смисъла на НПСГВ и Регламент (ЕС) № 2015/1998.
В чл. 25, ал. 2 са посочени различните видове методически материали и средства, които спомагат за точни и достоверни възприятия при усвояване на преподавания теоретичен материал и изпълнение на практически занятия, когато такива са предвидени в съответната учебна програма. Описаните в чл. 25, ал. 2, т. 3 от Наредба № 27 плаки, диапозитиви, учебни филми, видеокасети, магнетофонни записи и др. представляват морално остарели и практически неприложими помощни средства за обучение, поради което се предлага разпоредбата, в която същите са посочени, да бъде отменена.
В чл. 41, ал. 4 от наредбата думите „(плакати, схеми, плаки, диапозитиви, албуми, диаграми, учебни филми, записи и др., утвърдени методически пособия)“ се заменят с „посочени в чл. 25, ал. 2“. С предложеното изменение се унифицират помощните средства и способи в преподаването и същевременно се избягват излишни повторения в текстове на наредбата, които предвиждат едни и същи изисквания.
С предложеното изменение в чл. 42, ал. 10 от Наредба № 27 отмененият Регламент (ЕС) № 185/2010 на Комисията от 4 март 2010 г. за установяване на подробни мерки за прилагането на общите основни стандарти за сигурност във въздухоплаването се заменя с действащия Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/1998.
Отмяната на чл. 51 от Наредба № 27 е необходимо, тъй като професионалното обучение на летци-пилоти е регламентирано на ниво европейско законодателство – в Регламент (ЕС) № 1178/2011 на Комисията от 3 ноември 2011 година за определяне на технически изисквания и административни процедури във връзка с екипажите на въздухоплавателни средства в гражданското въздухоплаване в съответствие с Регламент (ЕО) № 216/2008 на Европейския парламент и на Съвета (Регламент (ЕС) № 1178/2011), а редът за придобиването за съответните свидетелства – в Наредба № 39 от 23.04.2015 г. за условията и реда за издаване на свидетелства за летателна правоспособност на пилоти, свидетелства за организации за обучение, обучаващи пилоти и кабинен екипаж, както и декларирани организации за обучение, и свидетелства за медицинска годност на авиационен персонал - пилоти и кабинен екипаж, в съответствие с изискванията на Регламент (ЕС) № 1178/2011. Действащата разпоредба на чл. 51, която определя унифицирания характер на програмите, видовете обучения и тяхното съответствие със системата за лицензиране, се явява дублираща и извън предметния обхват на Наредба № 27, предназначена да регламентира организацията и функционирането на авиационните учебни центрове. С оглед избягване на дублиране и за постигане на яснота, правна сигурност и систематичност на нормативната уредба, чл. 51 следва да бъде отменен.
В чл. 55, ал. 3 се предлага лицето, което провежда изпита, да притежава ниво на квалификация, която по степен е поне равна на квалификацията, която кандидатът получава вследствие на успешно издържания изпит. В досегашния текст на наредбата изискването е изпитващият да притежава, като минимум, по-висока степен на квалификация. С предложеното изменение ще се разшири кръгът на субектите, които провеждат изпита, без това да се отрази отрицателно на необходимите нива на компетентност, които следва да притежава самият изпитващ.
С предложеното изменение в чл. 58, ал. 2, т. 1 се предоставя възможност в регистрите, които се поддържат от всеки един авиационен учебен център да бъдат вписвани данни и на обучаеми лица, които са установени в трети държави и по своето национално законодателство не притежават единен граждански номер (ЕГН). С предложеното изменение ще бъде предоставена възможност за вписването освен на ЕГН, също и на личен номер на чужденец или на дата на раждане на тези лица, които не притежават ЕГН.
Предложението за изменение в чл. 58, ал. 2, т. 3 и 4, а именно: вписването на информация за наличието на първоначален опит, подготовка или притежавани свидетелства за правоспособност на лицето, което се обучава, се мотивира с обстоятелството, че не за всички предлагани от авиационните учебни центрове курсове и обучения се изисква съответният обучаем да притежава първоначален опит, да е преминал предварителна подготовка и съответно да притежава свидетелства за правоспособност или професионална компетентност, преди започване на обучението си в учебния център. Сегашната редакция на посочените две разпоредби се тълкува в смисъл, че независимо от това дали съществува или не изискване за наличие на предходен опит, подготовка, придобито свидетелство или квалификация, те са част от задължението на съответния АУЦ да бъдат записани. С предложеното изменение това несъответствие ще бъде преодоляно като такива данни ще бъдат вписвани не за всеки един обучаем и без изключение, а само за обучаемите, за чието обучение се изисква наличие на предходен опит, подготовка, вече придобито свидетелство или квалификация.
Предложеният проект за изменение и допълнение на Наредба № 27 не се очаква да доведе до пряко и/или косвено въздействие върху държавния бюджет.
Приемането на предложения проект на наредба не изисква осигуряването на финансови или други средства за прилагането му, тъй като всички регламентирани в проекта на наредбата дейности ще се извършват от служителите в ГД „ГВА“ в рамките на утвърдения бюджет на администрацията за съответната бюджетна година.
Предлаганият проект на наредба не е свързан с въвеждане на изисквания на директиви на Европейския съюз, поради което не е изготвяна и към този доклад не се прилага таблица за съответствието с правото на Европейския съюз. Проектът на наредбата е съгласуван в рамките на Работна група 9 „Транспортна политика“.
В съответствие с изискванията на чл. 26, ал. 3 и 4 от Закона за нормативните актове проектът на наредбата заедно с доклада към него са публикувани на интернет страницата на Министерството на транспорта и съобщенията и на Портала за обществени консултации на Министерския съвет за провеждането на обществени консултации за срок от 30 дни. Постъпилите предложения и бележки са отразени в справка към настоящия доклад.
Лице за контакт:
Светлин Начков
Главен юрисконсулт
ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“
Дирекция “Административни, правни и финансови дейности”
Телефон: 02/937 1029
Мейл: snachkov@caa.bg
Министерство на транспорта и съобщенията
Адрес: София, София , ул. Дякон Игнатий № 9
Електронна поща: mail@mtc.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
11.10.2025
09.11.2025
---
Справка или съобщение.