Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 10 от 2009 г.

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

24.09.2025 г. 07.10.2025 г. Неактивна

Номер на консултация

11570-K

Област на политика

Здравеопазване

за условията, реда, механизма и критериите за заплащане от Националната здравноосигурителна каса на лекарствени продукти, медицински изделия и на диетични храни за специални медицински цели и на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хората с увреждания, договаряне на отстъпки и възстановяване на превишените средства при прилагане на механизъм, гарантиращ предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК

 

Адрес за изпращане на становища и предложения: mbotusharov@mh.government.bg

Отговорна институция

Министерство на здравеопазването
Адрес: София, София, пл. Света Неделя № 5
Електронна поща: press@mh.government.bg

Лица за контакт

---

Мотиви за кратък срок

Начини на предоставяне на предложения и становища

Документи

Консултационен документ

    ---

Справка становища

    ---

Коментари

Общо 2 коментара

илиян.С 27.09.2025 21:58
Предложение - Искане за регламентиране на Липсваща методика 2/2

Предложение - Искане за регламентиране на Липсваща методика 2/2 - прадйлжение

 

Поне такава беше практиката на Фонд „Социална закрила“ към Министерство на труда и социалната политика, докато функционираше тази негова програма за предоставяне на помощни средства за хора със зрителни и слухови увреждания преди много години !

Която към настоящия момент е снета ! И няма перспективи да се възобнови отново !

 

Но след като предоставянето на помощни средства е прерогатив на Министерство на Здравеопазването !

 

То трябва да осигури съответната методика и начин на предоставянето на тези средства предназначени за придобиването на този тип нестандартни помощно-технически средства за хората с особени увреждания !

 

Има Си Законов Регламент ! 

 

И Министъра е Длъжен Да намери начин Да Го  Изпълни !

 

Защото Според ВАС , „Министърът на здравеопазването няма право в издавания от него подзаконов нормативен акт да ограничава достъпът чрез въвеждане на допълнителни изисквания.“, защото  това „накърнява принципите на равенство в третирането, на пропорционалност, правна сигурност и защита на легитимните правни очаквания и е в противоречие преамбюла и с чл. 52, ал.3 от Конституцията на Република България.“ Последно посочената норма от Конституцията създава позитивно задължение за държавата, която следва да закриля здравето на гражданите. Разпоредбата от Конституцията не прави разграничение дали гражданите са“ с едни или други увреждания И доколко те съществуват като стандарт. Важна за държавата е грижата за здравето на хората, което ще е гаранция за тяхното благосъстояние". – мотиви към решението по адм. дело № 4687/2025 г. на ВАС.

 

С Уважение !

 

Илиян Славчев

 

Предложение - Искане за регламентиране на Липсваща методика 2/2

Предложение - Искане за регламентиране на Липсваща методика 2/2 - прадйлжение

 

Поне такава беше практиката на Фонд „Социална закрила“ към Министерство на труда и социалната политика, докато функционираше тази негова програма за предоставяне на помощни средства за хора със зрителни и слухови увреждания преди много години !

Която към настоящия момент е снета ! И няма перспективи да се възобнови отново !

 

Но след като предоставянето на помощни средства е прерогатив на Министерство на Здравеопазването !

 

То трябва да осигури съответната методика и начин на предоставянето на тези средства предназначени за придобиването на този тип нестандартни помощно-технически средства за хората с особени увреждания !

 

Има Си Законов Регламент ! 

 

И Министъра е Длъжен Да намери начин Да Го  Изпълни !

 

Защото Според ВАС , „Министърът на здравеопазването няма право в издавания от него подзаконов нормативен акт да ограничава достъпът чрез въвеждане на допълнителни изисквания.“, защото  това „накърнява принципите на равенство в третирането, на пропорционалност, правна сигурност и защита на легитимните правни очаквания и е в противоречие преамбюла и с чл. 52, ал.3 от Конституцията на Република България.“ Последно посочената норма от Конституцията създава позитивно задължение за държавата, която следва да закриля здравето на гражданите. Разпоредбата от Конституцията не прави разграничение дали гражданите са“ с едни или други увреждания И доколко те съществуват като стандарт. Важна за държавата е грижата за здравето на хората, което ще е гаранция за тяхното благосъстояние". – мотиви към решението по адм. дело № 4687/2025 г. на ВАС.

 

С Уважение !

 

Илиян Славчев

 

илиян.С 27.09.2025 21:56
Предложение - Искане за регламентиране на Липсваща методика 1/2

Предложение - Искане за регламентиране на Липсваща методика

 

В тази НАРЕДБА № 10 ОТ 2009 Г. ЗА УСЛОВИЯТА, РЕДА, МЕХАНИЗМА И КРИТЕРИИТЕ ЗА ЗАПЛАЩАНЕ ОТ НАЦИОНАЛНАТА ЗДРАВНООСИГУРИТЕЛНА КАСА НА ЛЕКАРСТВЕНИ ПРОДУКТИ, МЕДИЦИНСКИ ИЗДЕЛИЯ И НА ДИЕТИЧНИ ХРАНИ ЗА СПЕЦИАЛНИ МЕДИЦИНСКИ ЦЕЛИ И НА ПОМОЩНИ СРЕДСТВА, ПРИСПОСОБЛЕНИЯ, СЪОРЪЖЕНИЯ И МЕДИЦИНСКИ ИЗДЕЛИЯ ЗА ХОРАТА С УВРЕЖДАНИЯ, ДОГОВАРЯНЕ НА ОТСТЪПКИ И ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ НА ПРЕВИШЕНИТЕ СРЕДСТВА ПРИ ПРИЛАГАНЕ НА МЕХАНИЗЪМ, ГАРАНТИРАЩ ПРЕДВИДИМОСТ И УСТОЙЧИВОСТ НА БЮДЖЕТА НА НЗОК (ЗАГЛ. ИЗМ. - ДВ, БР. 67 ОТ 2011 Г., ИЗМ. И ДОП. - ДВ, БР. 48 ОТ 2014 Г., ДОП. - ДВ, БР. 62 ОТ 2015 Г., В СИЛА ОТ 14.08.2015 Г., ИЗМ. - ДВ, БР. 17 ОТ 2019 Г., ИЗМ. - ДВ, БР. 19 ОТ 2020 Г., ДОП. - ДВ, БР. 49 ОТ 2022 Г., В СИЛА ОТ 01.07.2022 Г.) издадена от министъра на здравеопазването,

в Чл. 1, т. 13, е фиксирана единствено една методика предназначена за предоставяне на стандартни помощни средства от страна на НЗОК за хората с увреждания !:

„Чл. 1, т. 13, условията и редът за заплащане от НЗОК на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хората с увреждания (ПСПСМИХУ), както и за сключване на индивидуални договори по чл. 45, ал. 16 ЗЗО с лицата, осъществяващи дейности по предоставяне и ремонт на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хората с увреждания, регистрирани като търговци и вписани в регистъра на лицата, осъществяващи дейности по предоставяне и ремонт на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хората с увреждания.“

С което не се изпълнява задължението на Министерство на Здравеопазването да изпълни регламента на чл. 13, ал. 1, т 3, от Кодекса за социалното осигуряване ! – „Чл. 13. (1) Осигурените за инвалидност поради общо заболяване, за старост и за смърт имат право на:

3. парични помощи за помощно-технически средства, свързани с увреждането.“

 

Т. е. Да осигури помощните средства или средствата за помощно-технически средства за хората с увреждания с особени – специфични увреждания ,които изискват специфични нестандартни помощни средства които трябва да се изготвят съобразно със спецификата на съответното увреждане ! Породи което тези не са налични като стандартно производство и е  необходимо да бъдат изготвени индивидуално.

 

От Където произтича и необходимостта да се интегрира и друга методика за предоставяне на средства за задоволяване на нуждата от помощни средства и за тази група лица с особени увреждания които поставят това условие !  За да може Министерство на здравеопазването да изпълни регламентираното от този чл. 13, ал. 1, т 3, от Кодекса за социалното осигуряване!  И не поставя тези лица в Дискриминирано Положение.

 

В тези случаи методиката е една единствена !

 

Осигуряват се средствата за съответното помощно средство въз основата на Оферти от страна на различни контрагенти – изпълнители на услугата, които са в състояние да предложат изготвянето на съответното помощно средство. И от тях си избира изпълнителя.

 

 

Предложение - Искане за регламентиране на Липсваща методика 1/2

Предложение - Искане за регламентиране на Липсваща методика

 

В тази НАРЕДБА № 10 ОТ 2009 Г. ЗА УСЛОВИЯТА, РЕДА, МЕХАНИЗМА И КРИТЕРИИТЕ ЗА ЗАПЛАЩАНЕ ОТ НАЦИОНАЛНАТА ЗДРАВНООСИГУРИТЕЛНА КАСА НА ЛЕКАРСТВЕНИ ПРОДУКТИ, МЕДИЦИНСКИ ИЗДЕЛИЯ И НА ДИЕТИЧНИ ХРАНИ ЗА СПЕЦИАЛНИ МЕДИЦИНСКИ ЦЕЛИ И НА ПОМОЩНИ СРЕДСТВА, ПРИСПОСОБЛЕНИЯ, СЪОРЪЖЕНИЯ И МЕДИЦИНСКИ ИЗДЕЛИЯ ЗА ХОРАТА С УВРЕЖДАНИЯ, ДОГОВАРЯНЕ НА ОТСТЪПКИ И ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ НА ПРЕВИШЕНИТЕ СРЕДСТВА ПРИ ПРИЛАГАНЕ НА МЕХАНИЗЪМ, ГАРАНТИРАЩ ПРЕДВИДИМОСТ И УСТОЙЧИВОСТ НА БЮДЖЕТА НА НЗОК (ЗАГЛ. ИЗМ. - ДВ, БР. 67 ОТ 2011 Г., ИЗМ. И ДОП. - ДВ, БР. 48 ОТ 2014 Г., ДОП. - ДВ, БР. 62 ОТ 2015 Г., В СИЛА ОТ 14.08.2015 Г., ИЗМ. - ДВ, БР. 17 ОТ 2019 Г., ИЗМ. - ДВ, БР. 19 ОТ 2020 Г., ДОП. - ДВ, БР. 49 ОТ 2022 Г., В СИЛА ОТ 01.07.2022 Г.) издадена от министъра на здравеопазването,

в Чл. 1, т. 13, е фиксирана единствено една методика предназначена за предоставяне на стандартни помощни средства от страна на НЗОК за хората с увреждания !:

„Чл. 1, т. 13, условията и редът за заплащане от НЗОК на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хората с увреждания (ПСПСМИХУ), както и за сключване на индивидуални договори по чл. 45, ал. 16 ЗЗО с лицата, осъществяващи дейности по предоставяне и ремонт на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хората с увреждания, регистрирани като търговци и вписани в регистъра на лицата, осъществяващи дейности по предоставяне и ремонт на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хората с увреждания.“

С което не се изпълнява задължението на Министерство на Здравеопазването да изпълни регламента на чл. 13, ал. 1, т 3, от Кодекса за социалното осигуряване ! – „Чл. 13. (1) Осигурените за инвалидност поради общо заболяване, за старост и за смърт имат право на:

3. парични помощи за помощно-технически средства, свързани с увреждането.“

 

Т. е. Да осигури помощните средства или средствата за помощно-технически средства за хората с увреждания с особени – специфични увреждания ,които изискват специфични нестандартни помощни средства които трябва да се изготвят съобразно със спецификата на съответното увреждане ! Породи което тези не са налични като стандартно производство и е  необходимо да бъдат изготвени индивидуално.

 

От Където произтича и необходимостта да се интегрира и друга методика за предоставяне на средства за задоволяване на нуждата от помощни средства и за тази група лица с особени увреждания които поставят това условие !  За да може Министерство на здравеопазването да изпълни регламентираното от този чл. 13, ал. 1, т 3, от Кодекса за социалното осигуряване!  И не поставя тези лица в Дискриминирано Положение.

 

В тези случаи методиката е една единствена !

 

Осигуряват се средствата за съответното помощно средство въз основата на Оферти от страна на различни контрагенти – изпълнители на услугата, които са в състояние да предложат изготвянето на съответното помощно средство. И от тях си избира изпълнителя.

 

 

История

  • Начало на обществената консултация

    24.09.2025

  • Приключване на консултацията

    07.10.2025

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.

Моля изчакайте