за условията, реда, механизма и критериите за заплащане от Националната здравноосигурителна каса на лекарствени продукти, медицински изделия и на диетични храни за специални медицински цели и на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хората с увреждания, договаряне на отстъпки и възстановяване на превишените средства при прилагане на механизъм, гарантиращ предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК
Адрес за изпращане на становища и предложения: mbotusharov@mh.government.bg
Министерство на здравеопазването
Адрес: София, София, пл. Света Неделя № 5
Електронна поща: press@mh.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Общо 2 коментара
Предложение - Искане за регламентиране на Липсваща методика
В тази НАРЕДБА № 10 ОТ 2009 Г. ЗА УСЛОВИЯТА, РЕДА, МЕХАНИЗМА И КРИТЕРИИТЕ ЗА ЗАПЛАЩАНЕ ОТ НАЦИОНАЛНАТА ЗДРАВНООСИГУРИТЕЛНА КАСА НА ЛЕКАРСТВЕНИ ПРОДУКТИ, МЕДИЦИНСКИ ИЗДЕЛИЯ И НА ДИЕТИЧНИ ХРАНИ ЗА СПЕЦИАЛНИ МЕДИЦИНСКИ ЦЕЛИ И НА ПОМОЩНИ СРЕДСТВА, ПРИСПОСОБЛЕНИЯ, СЪОРЪЖЕНИЯ И МЕДИЦИНСКИ ИЗДЕЛИЯ ЗА ХОРАТА С УВРЕЖДАНИЯ, ДОГОВАРЯНЕ НА ОТСТЪПКИ И ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ НА ПРЕВИШЕНИТЕ СРЕДСТВА ПРИ ПРИЛАГАНЕ НА МЕХАНИЗЪМ, ГАРАНТИРАЩ ПРЕДВИДИМОСТ И УСТОЙЧИВОСТ НА БЮДЖЕТА НА НЗОК (ЗАГЛ. ИЗМ. - ДВ, БР. 67 ОТ 2011 Г., ИЗМ. И ДОП. - ДВ, БР. 48 ОТ 2014 Г., ДОП. - ДВ, БР. 62 ОТ 2015 Г., В СИЛА ОТ 14.08.2015 Г., ИЗМ. - ДВ, БР. 17 ОТ 2019 Г., ИЗМ. - ДВ, БР. 19 ОТ 2020 Г., ДОП. - ДВ, БР. 49 ОТ 2022 Г., В СИЛА ОТ 01.07.2022 Г.) издадена от министъра на здравеопазването,
в Чл. 1, т. 13, е фиксирана единствено една методика предназначена за предоставяне на стандартни помощни средства от страна на НЗОК за хората с увреждания !:
„Чл. 1, т. 13, условията и редът за заплащане от НЗОК на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хората с увреждания (ПСПСМИХУ), както и за сключване на индивидуални договори по чл. 45, ал. 16 ЗЗО с лицата, осъществяващи дейности по предоставяне и ремонт на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хората с увреждания, регистрирани като търговци и вписани в регистъра на лицата, осъществяващи дейности по предоставяне и ремонт на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хората с увреждания.“
С което не се изпълнява задължението на Министерство на Здравеопазването да изпълни регламента на чл. 13, ал. 1, т 3, от Кодекса за социалното осигуряване ! – „Чл. 13. (1) Осигурените за инвалидност поради общо заболяване, за старост и за смърт имат право на:
3. парични помощи за помощно-технически средства, свързани с увреждането.“
Т. е. Да осигури помощните средства или средствата за помощно-технически средства за хората с увреждания с особени – специфични увреждания ,които изискват специфични нестандартни помощни средства които трябва да се изготвят съобразно със спецификата на съответното увреждане ! Породи което тези не са налични като стандартно производство и е необходимо да бъдат изготвени индивидуално.
От Където произтича и необходимостта да се интегрира и друга методика за предоставяне на средства за задоволяване на нуждата от помощни средства и за тази група лица с особени увреждания които поставят това условие ! За да може Министерство на здравеопазването да изпълни регламентираното от този чл. 13, ал. 1, т 3, от Кодекса за социалното осигуряване! И не поставя тези лица в Дискриминирано Положение.
В тези случаи методиката е една единствена !
Осигуряват се средствата за съответното помощно средство въз основата на Оферти от страна на различни контрагенти – изпълнители на услугата, които са в състояние да предложат изготвянето на съответното помощно средство. И от тях си избира изпълнителя.
Предложение - Искане за регламентиране на Липсваща методика
В тази НАРЕДБА № 10 ОТ 2009 Г. ЗА УСЛОВИЯТА, РЕДА, МЕХАНИЗМА И КРИТЕРИИТЕ ЗА ЗАПЛАЩАНЕ ОТ НАЦИОНАЛНАТА ЗДРАВНООСИГУРИТЕЛНА КАСА НА ЛЕКАРСТВЕНИ ПРОДУКТИ, МЕДИЦИНСКИ ИЗДЕЛИЯ И НА ДИЕТИЧНИ ХРАНИ ЗА СПЕЦИАЛНИ МЕДИЦИНСКИ ЦЕЛИ И НА ПОМОЩНИ СРЕДСТВА, ПРИСПОСОБЛЕНИЯ, СЪОРЪЖЕНИЯ И МЕДИЦИНСКИ ИЗДЕЛИЯ ЗА ХОРАТА С УВРЕЖДАНИЯ, ДОГОВАРЯНЕ НА ОТСТЪПКИ И ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ НА ПРЕВИШЕНИТЕ СРЕДСТВА ПРИ ПРИЛАГАНЕ НА МЕХАНИЗЪМ, ГАРАНТИРАЩ ПРЕДВИДИМОСТ И УСТОЙЧИВОСТ НА БЮДЖЕТА НА НЗОК (ЗАГЛ. ИЗМ. - ДВ, БР. 67 ОТ 2011 Г., ИЗМ. И ДОП. - ДВ, БР. 48 ОТ 2014 Г., ДОП. - ДВ, БР. 62 ОТ 2015 Г., В СИЛА ОТ 14.08.2015 Г., ИЗМ. - ДВ, БР. 17 ОТ 2019 Г., ИЗМ. - ДВ, БР. 19 ОТ 2020 Г., ДОП. - ДВ, БР. 49 ОТ 2022 Г., В СИЛА ОТ 01.07.2022 Г.) издадена от министъра на здравеопазването,
в Чл. 1, т. 13, е фиксирана единствено една методика предназначена за предоставяне на стандартни помощни средства от страна на НЗОК за хората с увреждания !:
„Чл. 1, т. 13, условията и редът за заплащане от НЗОК на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хората с увреждания (ПСПСМИХУ), както и за сключване на индивидуални договори по чл. 45, ал. 16 ЗЗО с лицата, осъществяващи дейности по предоставяне и ремонт на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хората с увреждания, регистрирани като търговци и вписани в регистъра на лицата, осъществяващи дейности по предоставяне и ремонт на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хората с увреждания.“
С което не се изпълнява задължението на Министерство на Здравеопазването да изпълни регламента на чл. 13, ал. 1, т 3, от Кодекса за социалното осигуряване ! – „Чл. 13. (1) Осигурените за инвалидност поради общо заболяване, за старост и за смърт имат право на:
3. парични помощи за помощно-технически средства, свързани с увреждането.“
Т. е. Да осигури помощните средства или средствата за помощно-технически средства за хората с увреждания с особени – специфични увреждания ,които изискват специфични нестандартни помощни средства които трябва да се изготвят съобразно със спецификата на съответното увреждане ! Породи което тези не са налични като стандартно производство и е необходимо да бъдат изготвени индивидуално.
От Където произтича и необходимостта да се интегрира и друга методика за предоставяне на средства за задоволяване на нуждата от помощни средства и за тази група лица с особени увреждания които поставят това условие ! За да може Министерство на здравеопазването да изпълни регламентираното от този чл. 13, ал. 1, т 3, от Кодекса за социалното осигуряване! И не поставя тези лица в Дискриминирано Положение.
В тези случаи методиката е една единствена !
Осигуряват се средствата за съответното помощно средство въз основата на Оферти от страна на различни контрагенти – изпълнители на услугата, които са в състояние да предложат изготвянето на съответното помощно средство. И от тях си избира изпълнителя.
24.09.2025
07.10.2025
---
Справка или съобщение.
Предложение - Искане за регламентиране на Липсваща методика 2/2 - прадйлжение
Поне такава беше практиката на Фонд „Социална закрила“ към Министерство на труда и социалната политика, докато функционираше тази негова програма за предоставяне на помощни средства за хора със зрителни и слухови увреждания преди много години !
Която към настоящия момент е снета ! И няма перспективи да се възобнови отново !
Но след като предоставянето на помощни средства е прерогатив на Министерство на Здравеопазването !
То трябва да осигури съответната методика и начин на предоставянето на тези средства предназначени за придобиването на този тип нестандартни помощно-технически средства за хората с особени увреждания !
Има Си Законов Регламент !
И Министъра е Длъжен Да намери начин Да Го Изпълни !
Защото Според ВАС , „Министърът на здравеопазването няма право в издавания от него подзаконов нормативен акт да ограничава достъпът чрез въвеждане на допълнителни изисквания.“, защото това „накърнява принципите на равенство в третирането, на пропорционалност, правна сигурност и защита на легитимните правни очаквания и е в противоречие преамбюла и с чл. 52, ал.3 от Конституцията на Република България.“ Последно посочената норма от Конституцията създава позитивно задължение за държавата, която следва да закриля здравето на гражданите. Разпоредбата от Конституцията не прави разграничение дали гражданите са“ с едни или други увреждания И доколко те съществуват като стандарт. „ Важна за държавата е грижата за здравето на хората, което ще е гаранция за тяхното благосъстояние". – мотиви към решението по адм. дело № 4687/2025 г. на ВАС.
С Уважение !
Илиян Славчев
Предложение - Искане за регламентиране на Липсваща методика 2/2 - прадйлжение
Поне такава беше практиката на Фонд „Социална закрила“ към Министерство на труда и социалната политика, докато функционираше тази негова програма за предоставяне на помощни средства за хора със зрителни и слухови увреждания преди много години !
Която към настоящия момент е снета ! И няма перспективи да се възобнови отново !
Но след като предоставянето на помощни средства е прерогатив на Министерство на Здравеопазването !
То трябва да осигури съответната методика и начин на предоставянето на тези средства предназначени за придобиването на този тип нестандартни помощно-технически средства за хората с особени увреждания !
Има Си Законов Регламент !
И Министъра е Длъжен Да намери начин Да Го Изпълни !
Защото Според ВАС , „Министърът на здравеопазването няма право в издавания от него подзаконов нормативен акт да ограничава достъпът чрез въвеждане на допълнителни изисквания.“, защото това „накърнява принципите на равенство в третирането, на пропорционалност, правна сигурност и защита на легитимните правни очаквания и е в противоречие преамбюла и с чл. 52, ал.3 от Конституцията на Република България.“ Последно посочената норма от Конституцията създава позитивно задължение за държавата, която следва да закриля здравето на гражданите. Разпоредбата от Конституцията не прави разграничение дали гражданите са“ с едни или други увреждания И доколко те съществуват като стандарт. „ Важна за държавата е грижата за здравето на хората, което ще е гаранция за тяхното благосъстояние". – мотиви към решението по адм. дело № 4687/2025 г. на ВАС.
С Уважение !
Илиян Славчев