Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 34 за таксиметров превоз на пътници

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

19.07.2025 г. 01.08.2025 г. Неактивна

Номер на консултация

11320-K

Област на политика

Транспорт

Тип консултация

Акт на министър

Тип вносител

Национално

С предлаганите изменения в Наредба № 34 от 1999 г. за таксиметров превоз на пътници (Наредба № 34) се цели привеждане на наредбата в съответствие с изискванията на Закона за въвеждане на еврото в Република България и взетото на 8 юли 2025 г. Решение на Съвета на Европейския съюз за приемането на еврото от Република България.

Предлага се да се измени образеца на стикера с информацията за цените на таксиметровите услуги с оглед предстоящите три периода на различно обозначаване на цените на услугите, което следва от чл. 15, ал. 2 от Закона за въвеждане на еврото в Република България. В тази връзка до края на 2025 г. цените трябва да бъдат посочени първо в лева, а после – в евро; от 1 януари до 31 декември 2026 – първо в евро, а после в лева, а от 1.01.2027 г. – само в евро.

С предлаганите промени ще бъдат защитени в максимална степен правата на пътниците, използващи таксиметров превоз, в съответствие с принципите за защита на потребителите, за информираност и прозрачност, посочени в чл. 6 от Закона за въвеждане на еврото в Република България.

Предложеният проект на наредба не оказва пряко или косвено въздействие върху държавния бюджет и не са необходими финансови и други средства за прилагането на новата уредба.

С проекта на наредба не се въвеждат разпоредби от актове на Европейския съюз, поради което не е изготвена и не се прилага таблица на съответствието с европейското право.

Проектът на наредба е публикуван за публично обсъждане за срок от 14 дни на интернет страницата на Министерството на транспорта и съобщенията и на Портала за обществени консултации на Министерския съвет. Съкратеният срок се налага поради влизането в сила през август 2025 г. на Решение на Съвета на Европейския съюз за приемането на еврото от Република България, както и краткия срок, предвиден в Закона за въвеждане на еврото в Република България, за изпълнение на задължението за двойно обозначаване на цените на услугите. Резултатите от проведеното обществено обсъждане са отразени в приложената справка.

 

 

Лице за контакт:

 

Михаела Атанасова

Директор на дирекция  "Правна и обществени поръчки“

Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“

Тел. 02/930 88 29

Е-mail: m.atanasova@rta.government.bg

 

Отговорна институция

Министерство на отбраната
Адрес: София, София 1000, ул.Дякон Игнатий 3
Електронна поща: cao@mod.bg

Лица за контакт

---

Мотиви за кратък срок

Начини на предоставяне на предложения и становища

Коментари

Общо 8 коментара

Съществени пропуски и нарушени права на заетите в сектора в настоящия проект за изменение на Наредба
Считаме, че посоченото в доклада на вносителя, с който се предлага проекта, публикуван за обществено обсъждане тук, некоректно е посочено, че "съкратеният срок се налага поради влизане в сила през август 2025 на решение на Съвета на ЕС". Това решение не беше изненадващо и неочаквано. Сроковете за изпълнение, свързани с него, са ясно дефинирани в Закона за въвеждане на еврото в Република България, а той е приет и обнародван още през август 2024 година. В настоящия случай "съкратеният срок" се наложи поради системното неизпълнение на задълженията на МТС относно навременното издаване на подзаконови нормативни актове, свързани с прилагането на националното и европейското законодателство. По подобен начин стои и въпросът с липсващата вече 5 години подзаконова нормативна уредба във връзка с чл. 12 от Закона за автомобилните превози, изм. ДВ, бр.60/2020.
В настоящият проект за изменение на Наредба 34 са публикувани срокове (08.10.2025), свързани с двойното обозначаване на цените, които към момента на публикуването на проекта откровено противоречат на разпоредбите на намиращия се в сила тогава Закон за въвеждане на еврото в Република България. Намираме, че противоречащо на Закона съдържание на Наредба 34 се публикува за обществено обсъждане още преди проектът за изменение на Закона за въвеждане на еврото до е внесен в НС от Министерски съвет. Считаме, че с този факт вносителят директно компрометира ролята на законодателя и на парламентаризма, навявайки мисълта, че законодателят е принуден да действа под диктат на МТС заради несвършена работа от МТС, а не по убеждение на народните представители.
Намираме, че предложените в проекта образци за стикери за цените на таксиметровите услуги не са съобразени с фиксираните в същата наредба големини на шрифтовете на текстовете в тях и на цифрите преди и след десетичния знак. С оглед на добрата четимост на стикерите от потребителите на таксиметрови услуги, предлагаме увеличаването на размера на първите два стикера, на които ще има обозначение в 2 валути. 
Нормативната уредба, регулираща таксиметровите превози в България, допуска прилагането на цена за превоз извън населено място в случай на поискване на такава услуга от потребителя. Считаме, че цената за превоз с таксиметров автомобил извън населено място също следва да отразява регулираната от законодателството индексация за нощен труд на работещите в сектора таксиметрови шофьори, както това е осъществено при цените за превоз в населено място. Предложените в този проект образци на ценови стикери не отразяват възможността за индексация на нощния труд на работещите. Настояваме за добавянето на възможност на трите образеца на стикери за прилагане на 2 отделни цени при превоз извън населено място - ДНЕВНА (от 06:00 до 22:00 ч.) и НОЩНА (от 22:00 до 06:00 ч.). В случай, че горната корекция на настоящия проект не бъде извършена, ще потърсим защита на правата на работещите в сектора по съответния съдебен ред, включително и чрез ангажирането на европейски съдебни институции.
Съществени пропуски и нарушени права на заетите в сектора в настоящия проект за изменение на Наредба
Считаме, че посоченото в доклада на вносителя, с който се предлага проекта, публикуван за обществено обсъждане тук, некоректно е посочено, че "съкратеният срок се налага поради влизане в сила през август 2025 на решение на Съвета на ЕС". Това решение не беше изненадващо и неочаквано. Сроковете за изпълнение, свързани с него, са ясно дефинирани в Закона за въвеждане на еврото в Република България, а той е приет и обнародван още през август 2024 година. В настоящия случай "съкратеният срок" се наложи поради системното неизпълнение на задълженията на МТС относно навременното издаване на подзаконови нормативни актове, свързани с прилагането на националното и европейското законодателство. По подобен начин стои и въпросът с липсващата вече 5 години подзаконова нормативна уредба във връзка с чл. 12 от Закона за автомобилните превози, изм. ДВ, бр.60/2020.
В настоящият проект за изменение на Наредба 34 са публикувани срокове (08.10.2025), свързани с двойното обозначаване на цените, които към момента на публикуването на проекта откровено противоречат на разпоредбите на намиращия се в сила тогава Закон за въвеждане на еврото в Република България. Намираме, че противоречащо на Закона съдържание на Наредба 34 се публикува за обществено обсъждане още преди проектът за изменение на Закона за въвеждане на еврото до е внесен в НС от Министерски съвет. Считаме, че с този факт вносителят директно компрометира ролята на законодателя и на парламентаризма, навявайки мисълта, че законодателят е принуден да действа под диктат на МТС заради несвършена работа от МТС, а не по убеждение на народните представители.
Намираме, че предложените в проекта образци за стикери за цените на таксиметровите услуги не са съобразени с фиксираните в същата наредба големини на шрифтовете на текстовете в тях и на цифрите преди и след десетичния знак. С оглед на добрата четимост на стикерите от потребителите на таксиметрови услуги, предлагаме увеличаването на размера на първите два стикера, на които ще има обозначение в 2 валути. 
Нормативната уредба, регулираща таксиметровите превози в България, допуска прилагането на цена за превоз извън населено място в случай на поискване на такава услуга от потребителя. Считаме, че цената за превоз с таксиметров автомобил извън населено място също следва да отразява регулираната от законодателството индексация за нощен труд на работещите в сектора таксиметрови шофьори, както това е осъществено при цените за превоз в населено място. Предложените в този проект образци на ценови стикери не отразяват възможността за индексация на нощния труд на работещите. Настояваме за добавянето на възможност на трите образеца на стикери за прилагане на 2 отделни цени при превоз извън населено място - ДНЕВНА (от 06:00 до 22:00 ч.) и НОЩНА (от 22:00 до 06:00 ч.). В случай, че горната корекция на настоящия проект не бъде извършена, ще потърсим защита на правата на работещите в сектора по съответния съдебен ред, включително и чрез ангажирането на европейски съдебни институции.
Кирилов 31.07.2025 20:29
Предложение за изменение на наредба 34.

Има нещо много важно, което беше пренебрегнато при предишните изменения,а липсва като предложение в сегашното. Според Кодекса на труда има дневен и нощен труд, съответно и различно заплащане за дневен и нощен. В наредбата има тарифи за пробег км дневна и нощна,но има пропуск,при пробег за км пробег за извън населено място.

Моето предложение за промяна е следното:

Чл 21.ал.12точка (г) се променя по следния начин:

Г) Цената за един км пробег по дневна тарифа за извън населено място 

Буква (Д) придобива следния начин:

Д) Цената за един км пробег по нощна тарифа за извън населено място.

Следващите букви се променят по азбучен ред.

Съответно промените се отразяват и предложените приложения 9,9а,9б на чл21 Ал.1т.12, като нужните редакции се отразяват в съответната предвидена графа и на трите приложения 9,9а, 9б.

По този начин няма да се ощетяват таксиметровите шофьори за нощен труд и няма да е нарушен и Кодекса на труда.

Предложение за изменение на наредба 34.

Има нещо много важно, което беше пренебрегнато при предишните изменения,а липсва като предложение в сегашното. Според Кодекса на труда има дневен и нощен труд, съответно и различно заплащане за дневен и нощен. В наредбата има тарифи за пробег км дневна и нощна,но има пропуск,при пробег за км пробег за извън населено място.

Моето предложение за промяна е следното:

Чл 21.ал.12точка (г) се променя по следния начин:

Г) Цената за един км пробег по дневна тарифа за извън населено място 

Буква (Д) придобива следния начин:

Д) Цената за един км пробег по нощна тарифа за извън населено място.

Следващите букви се променят по азбучен ред.

Съответно промените се отразяват и предложените приложения 9,9а,9б на чл21 Ал.1т.12, като нужните редакции се отразяват в съответната предвидена графа и на трите приложения 9,9а, 9б.

По този начин няма да се ощетяват таксиметровите шофьори за нощен труд и няма да е нарушен и Кодекса на труда.

Кирилов 31.07.2025 16:16
Предложение за изменение на наредба 34.

Ясно е че се бърза с предложението за изменение на наредбата,но е ясно също че има и много пропуски, допуснати от бързането по това изменение за да "хванем последния влак".

Моето предложение е следното:

Към чл 21.ал.12 се изменя,както следва :

12. да има залепен на видимо отвън място вдясно на предното стъкло и на арматурното табло в салона на автомобила, както и на стъклата на двете задни врати, стикер с информация за цените; стикерите да са с размери 155 мм x 135мм на бял фон с черни букви, с височина на буквите не по-малка от 7мм и височина на цифрите преди десетичния знак 20 мм, а след десетичния знак 15 мм. По този начин ще се увеличи все пак малко позволения размер на шрифта, така че да изглежда малко по -нормален,а иначе ако остане по стария начин с размерите тарифите ще изглеждат все едно гледам баркод някъде.По същият начин да се редактира и предложените приложения 9,9а,9б.

 

Предложение за изменение на наредба 34.

Ясно е че се бърза с предложението за изменение на наредбата,но е ясно също че има и много пропуски, допуснати от бързането по това изменение за да "хванем последния влак".

Моето предложение е следното:

Към чл 21.ал.12 се изменя,както следва :

12. да има залепен на видимо отвън място вдясно на предното стъкло и на арматурното табло в салона на автомобила, както и на стъклата на двете задни врати, стикер с информация за цените; стикерите да са с размери 155 мм x 135мм на бял фон с черни букви, с височина на буквите не по-малка от 7мм и височина на цифрите преди десетичния знак 20 мм, а след десетичния знак 15 мм. По този начин ще се увеличи все пак малко позволения размер на шрифта, така че да изглежда малко по -нормален,а иначе ако остане по стария начин с размерите тарифите ще изглеждат все едно гледам баркод някъде.По същият начин да се редактира и предложените приложения 9,9а,9б.

 

Кирилов 31.07.2025 15:57
Предложение

Изцяло подкрепям коментара с предложението отправено от Войновски по повод нужната промяна на наредба 34,като подзаконов нормативен акт на Зап.Нужна е промяна на посочените членове,така че да кореспондира със закона и навсякъде, където е нужно да се редактира текста в наредбата по отношение на касовите апарати,така както следва Електронен касов апарат,а не с остарялото ЕТАФП.

Предложение

Изцяло подкрепям коментара с предложението отправено от Войновски по повод нужната промяна на наредба 34,като подзаконов нормативен акт на Зап.Нужна е промяна на посочените членове,така че да кореспондира със закона и навсякъде, където е нужно да се редактира текста в наредбата по отношение на касовите апарати,така както следва Електронен касов апарат,а не с остарялото ЕТАФП.

DVoynovski 31.07.2025 11:44
Коментари и предложения по наредбата

Правилно е проекта на Наредба да цели привеждане на наредбата в съответствие с изискванията на Закона за въвеждане на еврото в Република България, но не е ли важно и да цели съответствие с основния закон на основание на който е издадена - Закона за автомобилните превози.

С измененията на закона от 09.07.2022 г. е определено, че таксиметровите автомобили трябва да са оборудвани с електронен таксиметров апарат с оценено по реда на Закона за техническите изисквания към продуктите съответствие, а в наредбата все още се говори за електроен таксиметров апарат с фискалн памет. Никъде в законите на стрната няма такова понятие, нито има действаща нормативна уредба, която да го регламентира. Крайно време е МТС да въведе съответните регулации в Наредба № 34 на МТС.

В членове 21, 34, 41 и 46 навсякъде се споменаваза таксиметров апарат с фискална памет. Текстовете трябва да се приведат в съответствие със ЗАП.

В чл. 24 и чл. 39 се регламентира издаване на касов бон от таксиметров апарат с фискална памет, което никъде не е регламентирано законово, а в чл. 39 дори се први препратка към отменена наредба.

Следва МТС да приведат наредба № 43 в съответствие с ЗАП и приложимите нормативни документи за фискална политика на Република България.

 

Коментари и предложения по наредбата

Правилно е проекта на Наредба да цели привеждане на наредбата в съответствие с изискванията на Закона за въвеждане на еврото в Република България, но не е ли важно и да цели съответствие с основния закон на основание на който е издадена - Закона за автомобилните превози.

С измененията на закона от 09.07.2022 г. е определено, че таксиметровите автомобили трябва да са оборудвани с електронен таксиметров апарат с оценено по реда на Закона за техническите изисквания към продуктите съответствие, а в наредбата все още се говори за електроен таксиметров апарат с фискалн памет. Никъде в законите на стрната няма такова понятие, нито има действаща нормативна уредба, която да го регламентира. Крайно време е МТС да въведе съответните регулации в Наредба № 34 на МТС.

В членове 21, 34, 41 и 46 навсякъде се споменаваза таксиметров апарат с фискална памет. Текстовете трябва да се приведат в съответствие със ЗАП.

В чл. 24 и чл. 39 се регламентира издаване на касов бон от таксиметров апарат с фискална памет, което никъде не е регламентирано законово, а в чл. 39 дори се први препратка към отменена наредба.

Следва МТС да приведат наредба № 43 в съответствие с ЗАП и приложимите нормативни документи за фискална политика на Република България.

 

Klient 29.07.2025 11:05
Предложения

Хубаво е, когато се правят някакви изменения в каквато и да е нормативна уредба, тези изменения да водят до подобряването и, а не просто да се отбие номера, както в случая .

  1. В Чл.21(1)т.12 има точно определени размери на буквите и цифрите в стикерите:

Чл. 21. (1) (Изм. - ДВ, бр. 9 от 2021 г., в сила от 02.02.2021 г.) Лекият таксиметров автомобил трябва да отговаря на следните изисквания:

12. да има залепен на видимо отвън място вдясно на предното стъкло и на арматурното табло в салона на автомобила, както и на стъклата на двете задни врати, стикер с информация за цените; стикерите да са с размери 150 мм x 130 мм на бял фон с черни букви, с височина на буквите не по-малка от 5 мм и височина на цифрите преди десетичния знак 15 мм, а след десетичния знак 10 мм (приложение № 9)

            Образците на Приложения 9 и 9а не са съобразени с тях. Направете образеца с реални/примерни/ данни и в реални размери, за да проверите първо изпълнимо ли е това изискване и как изобщо ще изглежда стикера, а и за да няма предпоставки за импровизации и съответно за санкции. 

 

  1. В Приложение № 9б към чл. 21, ал. 1, т. 12, което влиза в сила от 01.01.2027г, когато цените ще са само в евро ,какво точно трябва да означава тази наклонена черта? Препоръката ми е като по т.2 – направете реално изглеждащ образец.
  2. Към момента няма таксиметров апарат, който да работи на три тарифи. Тарифите са две – дневна и нощна и се сменят автоматично в 6:00 и 22:00 часа, независимо дали в населено или извън населено място. Цената за пробег извън населено място на стикера е излишна. Или трябва да се махне напълно от стикера или да дублира цените за дневна и нощна тарифа, но няма как да е само една цена.
  3. Като цяло тази промяна на наредбата само заради стикерите с цените е излишна, тъй като апаратите няма да могат да показват цена в двете валути и само допълнително ще обърква клиентите, по същия начин както в момента цената за пробег извън населено място. Трудно ще се ориентира човек в това  струпване на цифри на стикера. И тук ще се потретя, но направете реален образец и сами ще се убедите.
  4. По-важно е общините да определят нови минимални и максимални цени за километър пробег в евро, които да влизат в сила от 01.01.2026г., както и някакъв реалистичен срок за въвеждането им, защото всички знаем, че няма как това да стане на 01.01.2026г.

 

Предложения

Хубаво е, когато се правят някакви изменения в каквато и да е нормативна уредба, тези изменения да водят до подобряването и, а не просто да се отбие номера, както в случая .

  1. В Чл.21(1)т.12 има точно определени размери на буквите и цифрите в стикерите:

Чл. 21. (1) (Изм. - ДВ, бр. 9 от 2021 г., в сила от 02.02.2021 г.) Лекият таксиметров автомобил трябва да отговаря на следните изисквания:

12. да има залепен на видимо отвън място вдясно на предното стъкло и на арматурното табло в салона на автомобила, както и на стъклата на двете задни врати, стикер с информация за цените; стикерите да са с размери 150 мм x 130 мм на бял фон с черни букви, с височина на буквите не по-малка от 5 мм и височина на цифрите преди десетичния знак 15 мм, а след десетичния знак 10 мм (приложение № 9)

            Образците на Приложения 9 и 9а не са съобразени с тях. Направете образеца с реални/примерни/ данни и в реални размери, за да проверите първо изпълнимо ли е това изискване и как изобщо ще изглежда стикера, а и за да няма предпоставки за импровизации и съответно за санкции. 

 

  1. В Приложение № 9б към чл. 21, ал. 1, т. 12, което влиза в сила от 01.01.2027г, когато цените ще са само в евро ,какво точно трябва да означава тази наклонена черта? Препоръката ми е като по т.2 – направете реално изглеждащ образец.
  2. Към момента няма таксиметров апарат, който да работи на три тарифи. Тарифите са две – дневна и нощна и се сменят автоматично в 6:00 и 22:00 часа, независимо дали в населено или извън населено място. Цената за пробег извън населено място на стикера е излишна. Или трябва да се махне напълно от стикера или да дублира цените за дневна и нощна тарифа, но няма как да е само една цена.
  3. Като цяло тази промяна на наредбата само заради стикерите с цените е излишна, тъй като апаратите няма да могат да показват цена в двете валути и само допълнително ще обърква клиентите, по същия начин както в момента цената за пробег извън населено място. Трудно ще се ориентира човек в това  струпване на цифри на стикера. И тук ще се потретя, но направете реален образец и сами ще се убедите.
  4. По-важно е общините да определят нови минимални и максимални цени за километър пробег в евро, които да влизат в сила от 01.01.2026г., както и някакъв реалистичен срок за въвеждането им, защото всички знаем, че няма как това да стане на 01.01.2026г.

 

botbulgaria 27.07.2025 19:41
предложение за изменение на чл.21 т.12

бБез промяна на т.12 от чл.21 не можем да изпълним наредбата. При така съществуващите размери на букви и цифри не можем да поберем информацията за тарифи на стикера. Увеличаването на стикера не би било правилна,защото няма да има видимост ,а това ще бъде предпоставка за ПТП. Предлагаме да се намалят размера на цифрите и буквите с 40 % до 50%.

предложение за изменение на чл.21 т.12

бБез промяна на т.12 от чл.21 не можем да изпълним наредбата. При така съществуващите размери на букви и цифри не можем да поберем информацията за тарифи на стикера. Увеличаването на стикера не би било правилна,защото няма да има видимост ,а това ще бъде предпоставка за ПТП. Предлагаме да се намалят размера на цифрите и буквите с 40 % до 50%.

Доста закъсняло действие, но искаме компенсации!
С въвеждането на еврото като официална валута в Република България, всички таксиметрови превозвачи са принудени да направят значителни разходи за подмяна или препрограмиране на съществуващите таксиметровите апарати, така че същите да отговарят на новите изисквания на законодателството.
 
След справка с производителите и оторизираните сервизи, към момента:
 
Нов таксиметров апарат, съвместим с евро, струва над 600 лв.;
 
Препрограмиране на съществуващ апарат, при възможност, възлиза на над 500 лв.;
 
 
Тези разходи:
 
Не са резултат от пазарни условия или доброволна инициатива от страна на превозвачите, те са пряко наложени от държавата чрез промяна на паричната единица;
 
В повечето случаи са непоносима тежест за малки семейни фирми и самонаети водачи.
 
 
Считаме, че е справедливо и необходимо държавата да възстанови тези разходи на таксиметровите превозвачи – както това се прави в други сектори, засегнати от нормативни промени без възможност за избор или въздействие.
 
Настояваме за:
 Създаване на държавен компенсационен механизъм, чрез който да се възстановят реално  наложените разходи. 
Поради  невъзможност за финансова компенсация с публични средства , съгласно чл. 9, ал. 1 от Закона за въвеждане на еврото, настояваме за прилагане на регулаторна компенсация, изразяваща се в:
 
Отпадане на изискването за задължителен външен цвят (жълт или зелен) на таксиметровите автомобили, като този елемент остане по преценка  на превозвача!
Доста закъсняло действие, но искаме компенсации!
С въвеждането на еврото като официална валута в Република България, всички таксиметрови превозвачи са принудени да направят значителни разходи за подмяна или препрограмиране на съществуващите таксиметровите апарати, така че същите да отговарят на новите изисквания на законодателството.
 
След справка с производителите и оторизираните сервизи, към момента:
 
Нов таксиметров апарат, съвместим с евро, струва над 600 лв.;
 
Препрограмиране на съществуващ апарат, при възможност, възлиза на над 500 лв.;
 
 
Тези разходи:
 
Не са резултат от пазарни условия или доброволна инициатива от страна на превозвачите, те са пряко наложени от държавата чрез промяна на паричната единица;
 
В повечето случаи са непоносима тежест за малки семейни фирми и самонаети водачи.
 
 
Считаме, че е справедливо и необходимо държавата да възстанови тези разходи на таксиметровите превозвачи – както това се прави в други сектори, засегнати от нормативни промени без възможност за избор или въздействие.
 
Настояваме за:
 Създаване на държавен компенсационен механизъм, чрез който да се възстановят реално  наложените разходи. 
Поради  невъзможност за финансова компенсация с публични средства , съгласно чл. 9, ал. 1 от Закона за въвеждане на еврото, настояваме за прилагане на регулаторна компенсация, изразяваща се в:
 
Отпадане на изискването за задължителен външен цвят (жълт или зелен) на таксиметровите автомобили, като този елемент остане по преценка  на превозвача!

История

  • Начало на обществената консултация

    19.07.2025

  • Приключване на консултацията

    01.08.2025

  • Справка за получените предложения

    18.08.2025

Моля изчакайте