Предлаганите изменения и допълнения в разпоредбите на Наказателния кодекс имат за цел да се предвиди засилена наказателноправна закрила от посегателства по отношение на случаите на злепоставяне на лица, нуждаещи се от по-засилена грижа и подкрепа, както и от посегателства, свързани с нарушаване на установения правов ред за предоставяне на социални услуги или интегрирани здравно-социални услуги за резидентна грижа и социални услуги за осигуряване на подслон и асистентска подкрепа. При тях съществува сериозен риск от застрашаване на живота или здравето на хората при несъблюдаване на установените стандарти за това.
Предвижда се да се инкриминира организирането, ръководенето или предоставянето на социална или интегрирана здравно-социална услуга за резидентна грижа или социална услуга за осигуряване на подслон или за асистентска подкрепа без лиценз, който се изисква по закон, в едногодишен срок от наказването му по административен ред за такова деяние, като по този начин ще се осигури адекватна санкция за лицата, които демонстрират трайно незачитане на установения правов ред и несъобразяване със законоустановените предпоставки за предоставяне на посочените видове социални или интегрирани здравно-социални услуги.
Измененията в разпоредбите на Закона за административните нарушения и наказания имат за цел да се създаде законова възможност за санкциониране на юридическо лице, което се е обогатило или би могло да се обогати от предоставяне на социална или интегрирана здравно-социална услуга за резидентна грижа или социална услуга за осигуряване на подслон или за асистентска подкрепа без лиценз, който се изисква по закон, в едногодишен срок от наказването му по административен ред за такова деяние.
Измененията в разпоредбите на Закона за социалните услуги имат за цел не само да повишат отговорността на доставчиците на социални услуги, но и допълнително да гарантират спазването на правата на лицата, които ползват социални услуги.
Министерство на правосъдието
Адрес: София, София, ул. Славянска 1
Електронна поща: priemna@justice.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
Общо 1 коментар
08.07.2025
22.07.2025
25.07.2025
---
Окончателен акт на Министерския съвет
Не са редки случаите, когато извършител на престъпление, напуска мястото на местопрестъплението, понякога дори напуска страната в опит да избяга от носене на наказателна отговорност. Когато (ако) накрая бъде заловен, той бива съден без да се отчита това обстоятелство. Считам, че след като съществува възможност, при признаване на вина, наказанието да се редуцира с 1/3, реципрочно опитът за бягство да се счита за утежняващо вината обстоятелство от съда и присъдата да се увеличава с определен срок. Това би довело до намаляване на случаите на опити за избягване на носене на наказателна отговорност, до по-ефективна работа на съдилищата и не на последно място - до спестяване на ресурс на органите на МВР за издирване и задържане на лица извършили престъпления.
Не са редки случаите, когато извършител на престъпление, напуска мястото на местопрестъплението, понякога дори напуска страната в опит да избяга от носене на наказателна отговорност. Когато (ако) накрая бъде заловен, той бива съден без да се отчита това обстоятелство. Считам, че след като съществува възможност, при признаване на вина, наказанието да се редуцира с 1/3, реципрочно опитът за бягство да се счита за утежняващо вината обстоятелство от съда и присъдата да се увеличава с определен срок. Това би довело до намаляване на случаите на опити за избягване на носене на наказателна отговорност, до по-ефективна работа на съдилищата и не на последно място - до спестяване на ресурс на органите на МВР за издирване и задържане на лица извършили престъпления.