В редица учебни години за междусрочна ваканция е определян ден в средата на работната седмица. Това в някаква степен ограничава възможността за ползотворна почивка на учениците и на педагогическите специалисти, а и създава напрежение в системата на образование. С предлаганата промяна се предоставя възможност продължителността на първия учебен срок да бъде определена в зависимост от датата на междусрочната ваканция, като учебното време бъде организирано по начин при спазване на изискванията на съответните учебни планове.
Желанията на родители и ученици да се обучават след държавен план-прием в V клас в паралелки, в които имат възможност да придобият компетентности в областта на математиката е ограничено поради необходимостта приемът да се съобрази с броя на учениците, завършващи началния етап на образование. С направените промени се предоставя възможност началникът на съответното регионално управление на образоването да предложи повече паралелки след съгласуване с министъра на образованието и науката по предложение на директора на училището при наличие на материално-техническа база и обезпеченост на обучението с педагогически специалисти.
В етапите на класиране учениците и родителите невинаги са се възползвали от възможността да изберат съответното най-добро училище, а от своя страна, училищата и регионалните управления бяха административно натоварени в предаване на данни. Чрез предоставяне на възможност за пряк и бърз достъп до информация за етапите на класиране, за съответните минимални и максимални балове по училища се очаква да се намали административната тежест в системата и в същото време да се осигури достъп на всеки ученик до училище, съобразено с интересите на ученика и с възможностите на училището.
Списъците на заболяванията няма възможност да отразят всички съществуващи заболявания, поради което от страна на родителите се отправяни искания за разширяването им и за включване на всички редки заболявания, които са над 7000. С отпадането на насочването към профилирани паралелки на ученици с хронични заболявания, с физически и сензорни увреждания, както и на списъците на заболяванията, няма да се нарушат основните принципи за равен достъп до качествено образование и приобщаване на всеки ученик, както и за равнопоставеност и недопускане на дискриминация при провеждане на училищното образование, в това число и по признак увреждане или заболяване, тъй като за учениците със специални образователни потребности са предвидени различни по вид разумни улеснения при явяването им на националното външно оценяване след VII клас.
Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
Общо 9 коментара
Добавя се нова ал. 12:
(12) Броят на специализираните паралелки в райони и общини по ал. 11 се формира на база броя на местата в специализираните паралелки:
Броят на местата в специализираните паралелки в райони и общини по ал. 11, се определя като отношението между броя на населението на района (общината) към базовия достъп в градовете с математически гимназии по ал. 10.
Броят на местата в специализираните паралелки в райони и общини по ал. 11, не може да надвишава общия брой явили се ученици на математически състезания за ДПП в V клас през съответната година в съответния район (община).
Когато броят на местата по т.1 и т.2 в райони и общини по ал. 11, е над минималния, но под максималния норматив за формиране на допълнителна паралелка, се утвърждава прием на допълнителна паралелка.
Когато броят на местата по т.1 и т.2 в райони и общини по ал. 11, е под минималния норматив, паралелка не се формира.
Добавя се нова ал. 12:
(12) Броят на специализираните паралелки в райони и общини по ал. 11 се формира на база броя на местата в специализираните паралелки:
Броят на местата в специализираните паралелки в райони и общини по ал. 11, се определя като отношението между броя на населението на района (общината) към базовия достъп в градовете с математически гимназии по ал. 10.
Броят на местата в специализираните паралелки в райони и общини по ал. 11, не може да надвишава общия брой явили се ученици на математически състезания за ДПП в V клас през съответната година в съответния район (община).
Когато броят на местата по т.1 и т.2 в райони и общини по ал. 11, е над минималния, но под максималния норматив за формиране на допълнителна паралелка, се утвърждава прием на допълнителна паралелка.
Когато броят на местата по т.1 и т.2 в райони и общини по ал. 11, е под минималния норматив, паралелка не се формира.
§ 11. В чл. 50 се правят следните изменения:
Добавя се нова ал. 11:
(11) Право на прием в специализирани паралелки имат:
Райони на териториално деление, за които важи Закона за териториално деление на Столична община и големите градове
Общини, за които не се отнася Закона за териториално деление на Столична община и големите градове, и в които не се осъществява прием в V клас по чл. 142, ал. 3, т. 5 ЗПУО.
§ 11. В чл. 50 се правят следните изменения:
Добавя се нова ал. 11:
(11) Право на прием в специализирани паралелки имат:
Райони на териториално деление, за които важи Закона за териториално деление на Столична община и големите градове
Общини, за които не се отнася Закона за териториално деление на Столична община и големите градове, и в които не се осъществява прием в V клас по чл. 142, ал. 3, т. 5 ЗПУО.
§ 11. В чл. 50 се правят следните изменения:
Добавя се нова ал. 10:
(10) Базов достъп в градовете с математически гимназии е най-малкото число от съотношенията между броя на населението на общините с прием в V клас по чл. 142, ал. 3, т. 5 ЗПУО към общия брой на местата по чл. 142, ал. 3, т. 5 ЗПУО в съответните общини.
§ 11. В чл. 50 се правят следните изменения:
Добавя се нова ал. 10:
(10) Базов достъп в градовете с математически гимназии е най-малкото число от съотношенията между броя на населението на общините с прием в V клас по чл. 142, ал. 3, т. 5 ЗПУО към общия брой на местата по чл. 142, ал. 3, т. 5 ЗПУО в съответните общини.
Добавя се нова ал. 9
(9) Училищата извън тези по чл. 38, ал. 3 от ЗПУО могат да отворят прием за специализирана паралелка по математика и/или природни науки, за която важат изпитите от ДПП в V клас. Специализирани паралелки могат да разкриват училища, които отговарят на следните условия:
да има поне един ученик от IV клас, явявал се на математически състезания от държавния прием за V клас през съответната учебна година на съответната учебна година на отваряне на паралелката.
да има по-висок среден резултат на учениците си на националното външно оценяване по математика в VII клас от най-слабия среден резултат, постигнат от всички математически гимназии в страната с право на прием по ал.8 през съответната учебна година на отваряне на паралелката.
Добавя се нова ал. 9
(9) Училищата извън тези по чл. 38, ал. 3 от ЗПУО могат да отворят прием за специализирана паралелка по математика и/или природни науки, за която важат изпитите от ДПП в V клас. Специализирани паралелки могат да разкриват училища, които отговарят на следните условия:
да има поне един ученик от IV клас, явявал се на математически състезания от държавния прием за V клас през съответната учебна година на съответната учебна година на отваряне на паралелката.
да има по-висок среден резултат на учениците си на националното външно оценяване по математика в VII клас от най-слабия среден резултат, постигнат от всички математически гимназии в страната с право на прием по ал.8 през съответната учебна година на отваряне на паралелката.
§ 11. В чл. 50 се правят следните изменения:
(8) Математическа гимназия не осъществява прием по чл. 142, ал. 3, т. 5 ЗПУО за годината, когато средният резултат на националното външно оценяване по математика в VII клас на учениците й е по-нисък от средния резултат на националното външно оценяване по математика в VII клас на учениците на държавно или общинско училище, извън тези по чл. 38, ал. 3 от ЗПУО, намиращо се в същата община, в която се намира математическата гимназия.
§ 11. В чл. 50 се правят следните изменения:
(8) Математическа гимназия не осъществява прием по чл. 142, ал. 3, т. 5 ЗПУО за годината, когато средният резултат на националното външно оценяване по математика в VII клас на учениците й е по-нисък от средния резултат на националното външно оценяване по математика в VII клас на учениците на държавно или общинско училище, извън тези по чл. 38, ал. 3 от ЗПУО, намиращо се в същата община, в която се намира математическата гимназия.
В чл. 40й се правят следните изменения и допълнения:
(4) не се допуска преместване в паралелки в училища след IV и VII клас с профил Математически и/или Природни науки.
Мотиви: В резултат на установената практика за прием в училища след IV и VII клас с профил Математически и/или Природни науки, в паралелките са включени деца, които са преминали изпити / състезания за прием в ДПП, но резултатите им не са достатъчни да се класират в съответните паралелки. Съгласно получената от нас информация, при този неблагоприятен изход за децата им, множество родители внасят молби за преместване след приключване на план-приема като мотивите за това са разнообразни. Директорите от своя страна са длъжни да препратят молбата към РУО-тата и МОН. По тази схема през 2024/2025 г. на основание чл. 107а, ал. 7 и ал. 8 в СМГ “Паисий Хилендарски” София са приети 16 деца, в НПМГ “акад. Любомир Чакалов” София - 20 деца, в МГ “Д-р Петър Берон” Варна - 2 деца, в ППМГ “Добри чинтулов” Сливен - 1 дете. Редно е механизмът на “парашутистите” да се елиминира напълно.
В чл. 40й се правят следните изменения и допълнения:
(4) не се допуска преместване в паралелки в училища след IV и VII клас с профил Математически и/или Природни науки.
Мотиви: В резултат на установената практика за прием в училища след IV и VII клас с профил Математически и/или Природни науки, в паралелките са включени деца, които са преминали изпити / състезания за прием в ДПП, но резултатите им не са достатъчни да се класират в съответните паралелки. Съгласно получената от нас информация, при този неблагоприятен изход за децата им, множество родители внасят молби за преместване след приключване на план-приема като мотивите за това са разнообразни. Директорите от своя страна са длъжни да препратят молбата към РУО-тата и МОН. По тази схема през 2024/2025 г. на основание чл. 107а, ал. 7 и ал. 8 в СМГ “Паисий Хилендарски” София са приети 16 деца, в НПМГ “акад. Любомир Чакалов” София - 20 деца, в МГ “Д-р Петър Берон” Варна - 2 деца, в ППМГ “Добри чинтулов” Сливен - 1 дете. Редно е механизмът на “парашутистите” да се елиминира напълно.
В чл. 40й се правят следните изменения и допълнения:
Създава се нова ал. 4
(4) не се допуска преместване в паралелки в училища след IV и VII клас с профил Математически и/или Природни науки.
Мотиви: В резултат на установената практика за прием в училища след IV и VII клас с профил Математически и/или Природни науки, в паралелките са включени деца, които са преминали изпити / състезания за прием в ДПП, но резултатите им не са достатъчни да се класират в съответните паралелки. Съгласно получената от нас информация, при този неблагоприятен изход за децата им, множество родители внасят молби за преместване след приключване на план-приема като мотивите за това са разнообразни. Директорите от своя страна са длъжни да препратят молбата към РУО-тата и МОН. По тази схема през 2024/2025 г. на основание чл. 107а, ал. 7 и ал. 8 в СМГ “Паисий Хилендарски” София са приети 16 деца, в НПМГ “акад. Любомир Чакалов” София - 20 деца, в МГ “Д-р Петър Берон” Варна - 2 деца, в ППМГ “Добри чинтулов” Сливен - 1 дете. Редно е механизмът на “парашутистите” да се елиминира напълно.
В чл. 40й се правят следните изменения и допълнения:
Създава се нова ал. 4
(4) не се допуска преместване в паралелки в училища след IV и VII клас с профил Математически и/или Природни науки.
Мотиви: В резултат на установената практика за прием в училища след IV и VII клас с профил Математически и/или Природни науки, в паралелките са включени деца, които са преминали изпити / състезания за прием в ДПП, но резултатите им не са достатъчни да се класират в съответните паралелки. Съгласно получената от нас информация, при този неблагоприятен изход за децата им, множество родители внасят молби за преместване след приключване на план-приема като мотивите за това са разнообразни. Директорите от своя страна са длъжни да препратят молбата към РУО-тата и МОН. По тази схема през 2024/2025 г. на основание чл. 107а, ал. 7 и ал. 8 в СМГ “Паисий Хилендарски” София са приети 16 деца, в НПМГ “акад. Любомир Чакалов” София - 20 деца, в МГ “Д-р Петър Берон” Варна - 2 деца, в ППМГ “Добри чинтулов” Сливен - 1 дете. Редно е механизмът на “парашутистите” да се елиминира напълно.
14.05.2025
13.06.2025
17.06.2025