Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Постановление на Министерския съвет за изменение на Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа, приета с Постановление № 370 на Министерския съвет от 2019 г.

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

14.03.2025 г. 28.03.2025 г. Неактивна

Номер на консултация

10966-K

Област на политика

Регионална политика

Проект на Постановление на Министерския съвет за изменение на Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа, приета с Постановление № 370 на Министерския съвет  от 2019 г. (Обн., ДВ, бр. 101 от 2019 г., изм., бр. 16 от 2020 г., изм. и попр., бр. 49, бр. 51 и бр. 104 от 2022 г.)             

    

С проекта на акт се цели изменение на Тарифата, в частта относно таксата за ползване на пътната инфраструктура от пътни превозни средства по чл. 10, ал. 1, т. 1 (винетна такса), чл. 10, ал. 1, т. 2 (тол такса), чл. 10, ал. 2 (компенсаторна такса) и чл. 10б, ал. 5 (максимална такса) от Закона за пътищата. Очакваните резултати от прилагането на проекта на акт са приходите от винетни и тол такси да достигнат нива от 1 077 930 199  лв. на годишна база. Това нарастване се постига чрез поетапно увеличение на Тарифата от 1 април 2025 г. с 10%  (на винетна такса, тол такса, компенсаторна такса и максимална такса) и с последващо увеличение от 10% (тол такса и максимална такса) от 1 септември 2025 г.

Увеличението на приходите, ще бъде целево използвано за финансиране на дейности, свързани с поддържане и развитие на републиканската пътна мрежа, без да се налага допълнително натоварване на държавния бюджет. Това е финансово отговорна и устойчива мярка за осигуряване на необходимите средства за пътния сектор.

Предложения и становища могат да бъдат изпращани на: E-mail: e-mrrb@mrrb.government.bg

Отговорна институция

Министерство на регионалното развитие и благоустройството
Адрес: София, ул. Св. Св. Кирил и Методий 17-19
Електронна поща: e-mrrb@mrrb.government.bg

Лица за контакт

---

Мотиви за кратък срок

Начини на предоставяне на предложения и становища

Коментари

Общо 4 коментара

SMP2014 28.03.2025 15:28
Становище от сдружение 'Съюз на международните превозвачи'

Сдружение "Съюз на международните превозвачи" изпрати до посочената електронна поща e-mrrb@mrrb.government.bg становище  във връзка с Проект за Постановление на Министерския съвет за изменение на Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа, приета с Постановление № 370 на Министерския съвет от 2019 г. с изходящ номер Изх. № 08/24.03.2025 г.

 

Становище от сдружение 'Съюз на международните превозвачи'

Сдружение "Съюз на международните превозвачи" изпрати до посочената електронна поща e-mrrb@mrrb.government.bg становище  във връзка с Проект за Постановление на Министерския съвет за изменение на Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа, приета с Постановление № 370 на Министерския съвет от 2019 г. с изходящ номер Изх. № 08/24.03.2025 г.

 

Хинко 28.03.2025 12:30
Оправете пътищата, започнете да си вършите работата и тогава ревете за пари!

От много години, състоянието на българските пътища е най-лошото в сравнение, с другите държави от Европа. Това не пречи, ние да плащаме най-много, за ползване на платената пътна мрежа, като заплащаме и втори клас пътища, нещо което не се практикува никъде другаде по света, освен в Брюксел. Поради състоянието на пътищата, ние плащаме поне двоен ТОЛ, един път като такси, втори път в сервизите, за ремонт на ходовата част, на нашите МПС. Въпреки тези факти, някой сега се сети, че малко плащаме и иска да ни увеличи таксите. Защо бре дами и господа държавни служители, защо искате да изсмучете още от кръвта на народа? Може би, за да може да плащате още повече, не само по 20 милиона евро на година, на чужда компания, за да управлява ТОЛ системата, понеже, Вие взимате заплати, но сте некъдърни да я упралявате? Или за да имате пари да смените 800 камери на ТОЛ системата, закупени само преди 5 години, но според Вас, станали вече "неефективни"?

Вместо, да "доите" българския бизнес и българските граждани, вземете и си свършете работата, за която Ви плащаме заплати! Оправете си ситемата, започнете да я менажирате Вие, най-малкото за да няма съмнения, че някой краде от нея! Когато правите поръчки за техническо оборудване, поръчайте такова, което да издържи повече от 5 години, преди да се окаже, че е "неефективно" И след всичко това, може да разберете, че приходите от ТОЛ не са малки, но просто се управляват накадърно.

 

Оправете пътищата, започнете да си вършите работата и тогава ревете за пари!

От много години, състоянието на българските пътища е най-лошото в сравнение, с другите държави от Европа. Това не пречи, ние да плащаме най-много, за ползване на платената пътна мрежа, като заплащаме и втори клас пътища, нещо което не се практикува никъде другаде по света, освен в Брюксел. Поради състоянието на пътищата, ние плащаме поне двоен ТОЛ, един път като такси, втори път в сервизите, за ремонт на ходовата част, на нашите МПС. Въпреки тези факти, някой сега се сети, че малко плащаме и иска да ни увеличи таксите. Защо бре дами и господа държавни служители, защо искате да изсмучете още от кръвта на народа? Може би, за да може да плащате още повече, не само по 20 милиона евро на година, на чужда компания, за да управлява ТОЛ системата, понеже, Вие взимате заплати, но сте некъдърни да я упралявате? Или за да имате пари да смените 800 камери на ТОЛ системата, закупени само преди 5 години, но според Вас, станали вече "неефективни"?

Вместо, да "доите" българския бизнес и българските граждани, вземете и си свършете работата, за която Ви плащаме заплати! Оправете си ситемата, започнете да я менажирате Вие, най-малкото за да няма съмнения, че някой краде от нея! Когато правите поръчки за техническо оборудване, поръчайте такова, което да издържи повече от 5 години, преди да се окаже, че е "неефективно" И след всичко това, може да разберете, че приходите от ТОЛ не са малки, но просто се управляват накадърно.

 

Такси

Служителите на БГ ТОЛ трябва да се закрият, има достатъчно камери, които засичат МПС без платена винетка/ТОЛ такса, не е нужно да присъстват физически с палките в ръка. Камерите на КАТ да се направят да засичат и неплатени винетки. При засичане на нарушител с чужда регистрация да се плаща глобата незабавно на границата преди напускне на страната. 

ЕКО таксите да влизат в държавния бюджет, а не в частни фирми, които не правят нищо - тези екотакси са грабеж.

Парите от зеления стикер, който лепим на стъклото за застраховка - също да влизат в държавния бюджет, а не да отива в частни ръце - тези стикери са схема и грабеж.

Такси

Служителите на БГ ТОЛ трябва да се закрият, има достатъчно камери, които засичат МПС без платена винетка/ТОЛ такса, не е нужно да присъстват физически с палките в ръка. Камерите на КАТ да се направят да засичат и неплатени винетки. При засичане на нарушител с чужда регистрация да се плаща глобата незабавно на границата преди напускне на страната. 

ЕКО таксите да влизат в държавния бюджет, а не в частни фирми, които не правят нищо - тези екотакси са грабеж.

Парите от зеления стикер, който лепим на стъклото за застраховка - също да влизат в държавния бюджет, а не да отива в частни ръце - тези стикери са схема и грабеж.

bboy4 18.03.2025 11:01
Предложения за промени в проекта за ПМС

Предложеното увеличение на размерите на тол таксите е недостатъчно и все още не се достигат нивата препоръчани от Световната Банка през далечната вече 2019г. А предложената етапност ще доведе най-вече до 6 месечен медиен тормоз над данъкоплатците от особено шумните транспортните браншовици. Още следващите дни ще бъдем свидетели на пазарлъци за 50%-ни отстъпки и отпадане на 2-ри че и 1-ви клас пътища от обхвата на системата.

 

Предвид горното, предлагам:

1. Еднократно изменение на тарифата от 01.04.2025г., като увеличението на таксите следва да е не по-малко от натрупаната инфлация за периода 2022-2024г.

2. В постановлението трябва да се добави методика за ежегодна актуализация на тарифата съобразно отчетената инфлация за предходната година и не по-малко от достигнатите вече нива като дял от БВП.

Предложения за промени в проекта за ПМС

Предложеното увеличение на размерите на тол таксите е недостатъчно и все още не се достигат нивата препоръчани от Световната Банка през далечната вече 2019г. А предложената етапност ще доведе най-вече до 6 месечен медиен тормоз над данъкоплатците от особено шумните транспортните браншовици. Още следващите дни ще бъдем свидетели на пазарлъци за 50%-ни отстъпки и отпадане на 2-ри че и 1-ви клас пътища от обхвата на системата.

 

Предвид горното, предлагам:

1. Еднократно изменение на тарифата от 01.04.2025г., като увеличението на таксите следва да е не по-малко от натрупаната инфлация за периода 2022-2024г.

2. В постановлението трябва да се добави методика за ежегодна актуализация на тарифата съобразно отчетената инфлация за предходната година и не по-малко от достигнатите вече нива като дял от БВП.

История

  • Начало на обществената консултация

    14.03.2025

  • Приключване на консултацията

    28.03.2025

  • Справка за получените предложения

    02.04.2025

  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте