Комисия за публичен надзор над регистрираните одитори
Адрес: София, гр.София, ул. Сердика № 22, ет.7
Електронна поща: office@cposa.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Общо 2 коментара
По § 3 от Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 07.07.2020 г. за условията и реда за съставяне и поддържане на регистъра на одитните комитети в предприятията от обществен интерес
Съгласно чл. 12 от Закона за нормативните актове актът по прилагане на закон може да урежда само материята, за която е предвидено той да бъде издаден. Еднозначно в съдебната практика се приема, че издаването на подзаконов нормативен акт, без да е налице делегация за това, обуславя нищожност на този акт, респективно на съответната част от него, която е издадена извън законовата делегация[1], както и че е недопустимо в подзаконовия нормативен акт да бъдат предвидени разпоредби, с които да се допълват или изменят законовите разпоредби[2]. В конкретния случай, делегацията за приемане на Наредба № 1 от 07.07.2020 г. за условията и реда за съставяне и поддържане на регистъра на одитните комитети в предприятията от обществен интерес (Наредба № 1) е обективирана в чл. 109, ал. 5 от Закона за независимия финансов одит и изразяването на сигурност по устойчивостта (ЗНФОИСУ), който предвижда приемането на Наредба, чийто предметен обхват са единствено „условията и редът за съставяне и поддържане на регистъра“ по чл. 109, ал. 2 ЗНФОИСУ, но не и съдържанието на регистъра, което е изчерпателно уредено в самия закон – в чл. 109, ал. 3.
Към днешна дата, чл. 5 от Наредба № 1 възпроизвежда съдържанието на посочената разпоредба на чл. 109, ал. 3 ЗНФОИСУ, отпреди изменението му със ЗИД ЗНФО, обн. ДВ, бр. 79 от 2024 г. С § 3 от проекта на НИД на Наредба № 1 е предложено допълване на съдържанието на регистъра, каквото ЗНФОИСУ не предвижда и каквото е недопустимо да се предвиди с подзаконово нормативен акт (Наредба № 1) в отклонение на нормативния акт, въз основа на който е издаден (ЗНФОИСУ).
С оглед изложеното, предложеното с § 3 от проекта на НИД изменение на чл. 5 от Наредба № 1 чрез добавяне на 4 точки с ново съдържание на Регистъра на одитните комитети в предприятията от обществен интерес, е лишено от правно основание и в този смисъл незаконосъобразно.
[1] В този смисъл напр.:
Решение № 3750 от 28.03.2017 г. на ВАС по адм. д. № 1430/2017 г., 5-членен с-в: „Съгласно чл. 12 от ЗНА, актът по прилагане на закон може да урежда само материята, за която е предвидено той да бъде издаден. Издаването на подзаконов нормативен административен акт, без да е налице делегация за това, обуславя нищожност на този акт, респективно на съответната част от него, която е издадена извън законовата делегация.“;
Решение № 11779 от 5.10.2017 г. на ВАС по адм. д. № 5798/2017 г., VI о.: „Съгласно чл. 12 ЗНА актът по прилагане на закон може да урежда само материята, за която е предвидено той да бъде издаден. Издаването на подзаконов нормативен акт, без да е налице делегация за това, обуславя нищожност на този акт.“.
[2] В този смисъл напр.: Решение № 3618 от 15.04.2022 г. на ВАС по адм. д. № 536/2022 г., 5-членен с-в: „Недопустимо е в подзаконовия нормативен акт да бъдат предвидени разпоредби, с които да се допълват или изменят законовите разпоредби“.
По § 3 от Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 07.07.2020 г. за условията и реда за съставяне и поддържане на регистъра на одитните комитети в предприятията от обществен интерес
Съгласно чл. 12 от Закона за нормативните актове актът по прилагане на закон може да урежда само материята, за която е предвидено той да бъде издаден. Еднозначно в съдебната практика се приема, че издаването на подзаконов нормативен акт, без да е налице делегация за това, обуславя нищожност на този акт, респективно на съответната част от него, която е издадена извън законовата делегация[1], както и че е недопустимо в подзаконовия нормативен акт да бъдат предвидени разпоредби, с които да се допълват или изменят законовите разпоредби[2]. В конкретния случай, делегацията за приемане на Наредба № 1 от 07.07.2020 г. за условията и реда за съставяне и поддържане на регистъра на одитните комитети в предприятията от обществен интерес (Наредба № 1) е обективирана в чл. 109, ал. 5 от Закона за независимия финансов одит и изразяването на сигурност по устойчивостта (ЗНФОИСУ), който предвижда приемането на Наредба, чийто предметен обхват са единствено „условията и редът за съставяне и поддържане на регистъра“ по чл. 109, ал. 2 ЗНФОИСУ, но не и съдържанието на регистъра, което е изчерпателно уредено в самия закон – в чл. 109, ал. 3.
Към днешна дата, чл. 5 от Наредба № 1 възпроизвежда съдържанието на посочената разпоредба на чл. 109, ал. 3 ЗНФОИСУ, отпреди изменението му със ЗИД ЗНФО, обн. ДВ, бр. 79 от 2024 г. С § 3 от проекта на НИД на Наредба № 1 е предложено допълване на съдържанието на регистъра, каквото ЗНФОИСУ не предвижда и каквото е недопустимо да се предвиди с подзаконово нормативен акт (Наредба № 1) в отклонение на нормативния акт, въз основа на който е издаден (ЗНФОИСУ).
С оглед изложеното, предложеното с § 3 от проекта на НИД изменение на чл. 5 от Наредба № 1 чрез добавяне на 4 точки с ново съдържание на Регистъра на одитните комитети в предприятията от обществен интерес, е лишено от правно основание и в този смисъл незаконосъобразно.
[1] В този смисъл напр.:
Решение № 3750 от 28.03.2017 г. на ВАС по адм. д. № 1430/2017 г., 5-членен с-в: „Съгласно чл. 12 от ЗНА, актът по прилагане на закон може да урежда само материята, за която е предвидено той да бъде издаден. Издаването на подзаконов нормативен административен акт, без да е налице делегация за това, обуславя нищожност на този акт, респективно на съответната част от него, която е издадена извън законовата делегация.“;
Решение № 11779 от 5.10.2017 г. на ВАС по адм. д. № 5798/2017 г., VI о.: „Съгласно чл. 12 ЗНА актът по прилагане на закон може да урежда само материята, за която е предвидено той да бъде издаден. Издаването на подзаконов нормативен акт, без да е налице делегация за това, обуславя нищожност на този акт.“.
[2] В този смисъл напр.: Решение № 3618 от 15.04.2022 г. на ВАС по адм. д. № 536/2022 г., 5-членен с-в: „Недопустимо е в подзаконовия нормативен акт да бъдат предвидени разпоредби, с които да се допълват или изменят законовите разпоредби“.
25.10.2024
25.11.2024
---
Справка или съобщение.
По § 3 от Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 07.07.2020 г. за условията и реда за съставяне и поддържане на регистъра на одитните комитети в предприятията от обществен интерес - продължение
Заслужава да се отбележи, че самата формулировка на предложената нова т. 5 на чл. 5 от Наредба № 1 създава абсолютна неяснота, доколкото Одитните комитети са обичайно мандатен орган, чиито членове могат да бъдат преизбирани (с оглед липсата на нормативно ограничение за това). Предвид последното е неясно дали в Регистъра следва да бъде последващо вписвана като „дата на решение… за избор“ всяка нова дата на преизбиране и как би било видно, че се касае именно за преизбиране за нов мандат, а не за нов избор на изцяло нов членствен състав на съответния одитен комитет.
Не на последно място, в проекта на НИД на Наредба № 1 не е отразено реалното и единствено изменение в текста на чл. 109 ЗНФОИСУ, а именно терминологичната промяна в т. 4 на ал. 3. Същата следва да намери отражение в чл. 5, т. 4 от Наредба № 1.
По § 6 от Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 07.07.2020 г. за условията и реда за съставяне и поддържане на регистъра на одитните комитети в предприятията от обществен интерес
Предвидената с § 6, т. 1 от проекта на НИД добавка в чл. 10, ал. 1 от Наредба № 1 следва да бъде вмъкната не в края на разпоредбата, както предвижда проектът на НИД, а след запетаята след „регистъра“ и преди „съгласно приложение № 2“ – Чл. 10. (1) Председателят на одитния комитет уведомява писмено Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори в 14-дневен срок от настъпването или промяната в обстоятелство, подлежащо на вписване в регистъра, чрез подаване на заявление по образец съгласно приложение № 2.
По § 3 от Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 07.07.2020 г. за условията и реда за съставяне и поддържане на регистъра на одитните комитети в предприятията от обществен интерес - продължение
Заслужава да се отбележи, че самата формулировка на предложената нова т. 5 на чл. 5 от Наредба № 1 създава абсолютна неяснота, доколкото Одитните комитети са обичайно мандатен орган, чиито членове могат да бъдат преизбирани (с оглед липсата на нормативно ограничение за това). Предвид последното е неясно дали в Регистъра следва да бъде последващо вписвана като „дата на решение… за избор“ всяка нова дата на преизбиране и как би било видно, че се касае именно за преизбиране за нов мандат, а не за нов избор на изцяло нов членствен състав на съответния одитен комитет.
Не на последно място, в проекта на НИД на Наредба № 1 не е отразено реалното и единствено изменение в текста на чл. 109 ЗНФОИСУ, а именно терминологичната промяна в т. 4 на ал. 3. Същата следва да намери отражение в чл. 5, т. 4 от Наредба № 1.
По § 6 от Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 07.07.2020 г. за условията и реда за съставяне и поддържане на регистъра на одитните комитети в предприятията от обществен интерес
Предвидената с § 6, т. 1 от проекта на НИД добавка в чл. 10, ал. 1 от Наредба № 1 следва да бъде вмъкната не в края на разпоредбата, както предвижда проектът на НИД, а след запетаята след „регистъра“ и преди „съгласно приложение № 2“ – Чл. 10. (1) Председателят на одитния комитет уведомява писмено Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори в 14-дневен срок от настъпването или промяната в обстоятелство, подлежащо на вписване в регистъра, чрез подаване на заявление по образец съгласно приложение № 2.