Целта на настоящия законопроект е да създаде правна основа за оптимизиране и развитие на информационната система на кадастъра, чрез внедряване на функционалности, с които да бъдат усъвършенствани работните процеси при поддържане на кадастралната карта и кадастралните регистри (КККР) в актуално състояние и при предоставяне на услуги от Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК).
Със ЗИД на ЗКИР се цели намаляване на административната тежест за гражданите и бизнеса (намаляване на времето, разходите и броя на взаимодействия с администрацията от гледна точка на потребителите), посредством електронни услуги с кадастрални и специализирани данни и услуги от Геокартфонда, като се регламентира безвъзмездното им предоставяне на административните и съдебните органи, на лицата с публични функции и на организациите, предоставящи обществени услуги, като вътрешни електронни административни услуги.
Законопроектът регламентира нормативно нов подход при предоставянето на административни услуги, с което отговаря напълно на национален приоритет „10. Институционална рамка“, подприоритет „10.3. Електронно управление“ от област на развитие „Отзивчива и справедлива България“ на „Националната програма за развитие „България 2030“. Основният фокус за изпълнение на приоритетите в областта на електронното управление е намаляването на административната тежест и повишаването на качеството на предоставяните услуги, което е в съответствие с целите на законопроекта.
С предложения за изменение и допълнение на ЗКИР са прецизирани текстове и отстранени нормативни пропуски, които са констатирани в практиката на АГКК при прилагане на ЗКИР. Въведени са и разпоредби, в резултат на които ще се подобри работата на междуведомствените комисии.
В преходни и заключителни разпоредби към ЗИД на ЗКИР се регламентират сроковете, в които подзаконовите нормативни актове за неговото прилагане следва да се приведат в съответствие със законопроекта.
Предложения, коментари и становища могат да бъдат публикувани и изпращани на:
Портал за обществени консултации (изисква се регистрация): www.strategy.bg
E-mail: e-mrrb@mrrb.government.bg
Министерство на регионалното развитие и благоустройството
Адрес: София, ул. Св. Св. Кирил и Методий 17-19
Електронна поща: e-mrrb@mrrb.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Общо 1 коментар
22.10.2024
21.11.2024
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Изказваме категорично несъгласие с предложеното в §33 на ЗИД на ЗКИР отменяне на чл.94 (2), (4) и (5). С отмяната на тези текстове от ЗКИР се премахва единствената възможност, предвидена в закона, за стратегическо, дългосрочно и краткосрочно планиране на дейностите по създаване на кадастъра и имотния регистър под формата на дългосрочна и годишна програма. Със заличаването на годишната програма от чл.94 (3) планирането на дейностите по създаване, поддържане, актуализиране и съхраняване на кадастралната карта и кадастралните регистри и на имотния регистър, както и на информационните системи, се оставя единствено в сферата на финансите през утвърждаване на бюджета на МРРБ и МП, като същинското планиране на техническите дейности с тяхната специфика се елиминира от процеса, което ще се отрази пагубно за бъдещото осигуряване на дейността на АГКК. Отпадат и задължението на МРРБ и МП да внасят ежегодно в МС отчет за изпълнение на дългосрочната и годишна програма, както и на МС да внася ежегодно в Народното събрание доклад, с което се унищожават и механизмите за отчетност и контрол за състоянието и напредъка по тези дейности. Оценяваме мотивите към ЗИД на ЗКИР по отношение на отмяната на чл.94 (2), (4) и (5) като изключително нелепи и необосновани. Не е известно да е разработен и наличен действащ стратегически документи в областта на регионалното развитие и благоустройството или други секторни политики, в които да са интегрирани дейностите по развитие на кадастъра и имотния регистър така, че да намерят достойното си място при постигане на консолидиране на стратегическата рамка на страната! При тотално отсъствие на програмни документи в областта на кадастъра сега се предлага отпадане на единствената съществуваща такава възможност в чл. 94(2)! Другия посочен мотив също може да се оцени като неадекватен – фактическото състояние по отношение на програмите и отчетите по чл. 94 от ЗКИР показва, че задълженията на МРРБ, МП и МС по отношение на дългосрочна програма не се изпълняват систематично от 2007г. насам, а последната годишна програма е от 12.10.2020г. Твърдението, че въпреки липсата на програми дейностите по кадастъра се изпълняват е много меко казано несъответстващо на реалността и най-малкото е необосновано именно защото не е възможно да се поставят оценки дали някаква дейност се изпълнява след като няма програма или план, с който да се сравнява състоянието на дейностите! Категорично не сме съгласни с изказаното мнение, че формалното съществуване на тези документи е нецелесъобразно и не води до целените от тях резултати! Не приемаме за допустимо поради факта, че МРРБ, МП и МС от 2007г. до сега не изпълняват отговорностите и задълженията си по чл. 94 от ЗКИР това да е единственото основание за отмяна на тези техни задължения! Изказваме становище предложеното изменение в §33 от ЗИД на ЗКИР да отпадне, тъй като няма никакво отношение към обявените основни цели на законопроекта, а именно създаването на правна основа за оптимизиране и развитие на специализираните информационни системи за пространствени данни и внедряване на функционалности, чрез които да бъдат реализирани цели и да бъдат усъвършенствани работните процеси при поддържане на КККР в актуално състояние и при предоставяне на кадастрални и специализирани услуги от АГКК и защото ще доведе до липса на реални възможности за провеждане на политики в областта на кадастъра и имотния регистър, планиране и контрол на изпълнението на дейността на АГКК в това основно направление от нейните отговорности.
д-р инж. Иван Калчев, Председател на Съюза на геодезистите и земеустроителите в България
Изказваме категорично несъгласие с предложеното в §33 на ЗИД на ЗКИР отменяне на чл.94 (2), (4) и (5). С отмяната на тези текстове от ЗКИР се премахва единствената възможност, предвидена в закона, за стратегическо, дългосрочно и краткосрочно планиране на дейностите по създаване на кадастъра и имотния регистър под формата на дългосрочна и годишна програма. Със заличаването на годишната програма от чл.94 (3) планирането на дейностите по създаване, поддържане, актуализиране и съхраняване на кадастралната карта и кадастралните регистри и на имотния регистър, както и на информационните системи, се оставя единствено в сферата на финансите през утвърждаване на бюджета на МРРБ и МП, като същинското планиране на техническите дейности с тяхната специфика се елиминира от процеса, което ще се отрази пагубно за бъдещото осигуряване на дейността на АГКК. Отпадат и задължението на МРРБ и МП да внасят ежегодно в МС отчет за изпълнение на дългосрочната и годишна програма, както и на МС да внася ежегодно в Народното събрание доклад, с което се унищожават и механизмите за отчетност и контрол за състоянието и напредъка по тези дейности. Оценяваме мотивите към ЗИД на ЗКИР по отношение на отмяната на чл.94 (2), (4) и (5) като изключително нелепи и необосновани. Не е известно да е разработен и наличен действащ стратегически документи в областта на регионалното развитие и благоустройството или други секторни политики, в които да са интегрирани дейностите по развитие на кадастъра и имотния регистър така, че да намерят достойното си място при постигане на консолидиране на стратегическата рамка на страната! При тотално отсъствие на програмни документи в областта на кадастъра сега се предлага отпадане на единствената съществуваща такава възможност в чл. 94(2)! Другия посочен мотив също може да се оцени като неадекватен – фактическото състояние по отношение на програмите и отчетите по чл. 94 от ЗКИР показва, че задълженията на МРРБ, МП и МС по отношение на дългосрочна програма не се изпълняват систематично от 2007г. насам, а последната годишна програма е от 12.10.2020г. Твърдението, че въпреки липсата на програми дейностите по кадастъра се изпълняват е много меко казано несъответстващо на реалността и най-малкото е необосновано именно защото не е възможно да се поставят оценки дали някаква дейност се изпълнява след като няма програма или план, с който да се сравнява състоянието на дейностите! Категорично не сме съгласни с изказаното мнение, че формалното съществуване на тези документи е нецелесъобразно и не води до целените от тях резултати! Не приемаме за допустимо поради факта, че МРРБ, МП и МС от 2007г. до сега не изпълняват отговорностите и задълженията си по чл. 94 от ЗКИР това да е единственото основание за отмяна на тези техни задължения! Изказваме становище предложеното изменение в §33 от ЗИД на ЗКИР да отпадне, тъй като няма никакво отношение към обявените основни цели на законопроекта, а именно създаването на правна основа за оптимизиране и развитие на специализираните информационни системи за пространствени данни и внедряване на функционалности, чрез които да бъдат реализирани цели и да бъдат усъвършенствани работните процеси при поддържане на КККР в актуално състояние и при предоставяне на кадастрални и специализирани услуги от АГКК и защото ще доведе до липса на реални възможности за провеждане на политики в областта на кадастъра и имотния регистър, планиране и контрол на изпълнението на дейността на АГКК в това основно направление от нейните отговорности.
д-р инж. Иван Калчев, Председател на Съюза на геодезистите и земеустроителите в България