Наредба № 1 от 2020 г. за организацията и провеждането на изпитите за придобиване на професионална квалификация е необходимо да бъде синхронизирана с приетия Закон за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение (обн., ДВ. бр. 27 от 29 март 2024 г.). Причините, обуславящи промените, са свързани с:
Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
Общо 4 коментара
Maлко номерата на алинеите съм объркала, но от контекста се подразбира. И за вас малко работа :-)
Mоделът за различни професионални дипломи с различни права и възможности за професионално развитие в същата посока се реализира и към днешен ден, например в Астрия. Естествено, ако решите да го приложите ще трябват нови поправки и създаване на подобни структури като през соца... Друг е въпросът защо онази система бе разрушена и кой хвърли око на общижитията и базата и инвентара на центровете за квалификация и преквалификация и кой реши да трупа пачки в собствения си джоб и бере плодовете на общ труд.
Maлко номерата на алинеите съм объркала, но от контекста се подразбира. И за вас малко работа :-)
Mоделът за различни професионални дипломи с различни права и възможности за професионално развитие в същата посока се реализира и към днешен ден, например в Астрия. Естествено, ако решите да го приложите ще трябват нови поправки и създаване на подобни структури като през соца... Друг е въпросът защо онази система бе разрушена и кой хвърли око на общижитията и базата и инвентара на центровете за квалификация и преквалификация и кой реши да трупа пачки в собствения си джоб и бере плодовете на общ труд.
Пак се разиграва една саламена тактика и напасване след напасване. Може да очакваме поредното напасване след няколко месеца или години.
Навремето имаше чирак, калфа и майстор. Това разделение го има все още в много европейски страни. Според МЕН дипломният проект по чл. 36.(4) трябва да се изготвя от ВСИЧКИ, но в 11 клас, а защитата да е в началото на 12 клас. Това да е част от практическия изпит за чирак. Според чл. 36.(1) Държавният изпит за придобиване на степен на професионална квалификация се провежда по национална изпитна програма за придобиване на съответните степени на професионална квалификация за съответната професия. Този изпит да се раздели на две части, като на едната част да се явяват ВСИЧКИ - етика на съответната професия. Втората част да е за придобиване на майсторски права, които да се признават и от университетите с цел да не се преподава и изпитва един и същ материал няколко пъти и да се губи времето на децата. От друга страна да се демотивират други, че не могат и не разбират, защото нямат същата майсторска подготовка. А който реши да се яви на изпит с билет по чл. 36.(2) да получава звание за калфа и съответните права.
Професионална диплома да се получава след успешно положен изпит по дипломен проект и изпит по етика. Ако някой е пропаднал на изпит за калфа или майстор да има право да се яви допълнително във времето. Професионалните училища да предлагат курсове за подготовка за съответните изпити.
А сега да видим кой какви права има. Диплома за майстор (професия) получава тоз, който успешно е взел двата изпити по чл. 36.(1), диплома за калфа (специалност) получава тоз, който успешно е взел изпита по етика по чл. 36.(1) и е писал по билет по чл. 36.(2) . Който остане само с дипломен проект чл. 36.(3) и изпит по професионална етика по чл. 36.(1) остава чирак (помощник специалист).
Сега да видим кой какви права има. Майсторът има право да открива свой бизнес и да назначава и обучава кадри. Калфата и чиракът може да работят за майстор. Калфата може да направи свой бизнес, но няма право да назначава и обучава трети лица. итн
Сега да разграничим кога и на кого е нужно да има майсторски китап и кога не?! Има професии и професии. Едните са занаятчийски и за тях се се изисква дори талант, а другите са по административна наредба и закон (виж как се създават, например в разбойническата приказка на Карел Чапек). За другите не е необходимо да се прави майсторски китап, защото началниците са вишисти и те или трети определят правилата, организацита, ежедневието на работното място. Но това е друга тема... Тема свързана с отдляне на науката и научните работници от МОН и прехвърлянето им например към министерството на иновациите. БАН може да остане към МОН и да обслужва държавната администрация, но САМО ако на служителите се забрани да имат взимат ръководни постове в други научни институции, а да имат право само да работят на хонорар като лектори, съветници итн и да го отчитат пред държавата.
Пак се разиграва една саламена тактика и напасване след напасване. Може да очакваме поредното напасване след няколко месеца или години.
Навремето имаше чирак, калфа и майстор. Това разделение го има все още в много европейски страни. Според МЕН дипломният проект по чл. 36.(4) трябва да се изготвя от ВСИЧКИ, но в 11 клас, а защитата да е в началото на 12 клас. Това да е част от практическия изпит за чирак. Според чл. 36.(1) Държавният изпит за придобиване на степен на професионална квалификация се провежда по национална изпитна програма за придобиване на съответните степени на професионална квалификация за съответната професия. Този изпит да се раздели на две части, като на едната част да се явяват ВСИЧКИ - етика на съответната професия. Втората част да е за придобиване на майсторски права, които да се признават и от университетите с цел да не се преподава и изпитва един и същ материал няколко пъти и да се губи времето на децата. От друга страна да се демотивират други, че не могат и не разбират, защото нямат същата майсторска подготовка. А който реши да се яви на изпит с билет по чл. 36.(2) да получава звание за калфа и съответните права.
Професионална диплома да се получава след успешно положен изпит по дипломен проект и изпит по етика. Ако някой е пропаднал на изпит за калфа или майстор да има право да се яви допълнително във времето. Професионалните училища да предлагат курсове за подготовка за съответните изпити.
А сега да видим кой какви права има. Диплома за майстор (професия) получава тоз, който успешно е взел двата изпити по чл. 36.(1), диплома за калфа (специалност) получава тоз, който успешно е взел изпита по етика по чл. 36.(1) и е писал по билет по чл. 36.(2) . Който остане само с дипломен проект чл. 36.(3) и изпит по професионална етика по чл. 36.(1) остава чирак (помощник специалист).
Сега да видим кой какви права има. Майсторът има право да открива свой бизнес и да назначава и обучава кадри. Калфата и чиракът може да работят за майстор. Калфата може да направи свой бизнес, но няма право да назначава и обучава трети лица. итн
Сега да разграничим кога и на кого е нужно да има майсторски китап и кога не?! Има професии и професии. Едните са занаятчийски и за тях се се изисква дори талант, а другите са по административна наредба и закон (виж как се създават, например в разбойническата приказка на Карел Чапек). За другите не е необходимо да се прави майсторски китап, защото началниците са вишисти и те или трети определят правилата, организацита, ежедневието на работното място. Но това е друга тема... Тема свързана с отдляне на науката и научните работници от МОН и прехвърлянето им например към министерството на иновациите. БАН може да остане към МОН и да обслужва държавната администрация, но САМО ако на служителите се забрани да имат взимат ръководни постове в други научни институции, а да имат право само да работят на хонорар като лектори, съветници итн и да го отчитат пред държавата.
Причината е, че им изменение и допълнение на Закона за професионалното
образование и обучение (обн., ДВ. бр. 27 от 29 март 2024 г.), съгласно който специалностите
се заличават от Списъка на професиите за професионално образование и обучение.
Глава втора
ОБЩИ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ОРГАНИЗАЦИЯТА В СИСТЕМАТА НА ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ
Раздел I
Професии и степени на професионална квалификация
Списък на професиите за професионално образование и обучение
и новости при изпита
Старо
Изпит за придобиване на професионална квалификация в професионалното обучение(Загл. изм. - ДВ, бр. 59 от2016 г., в сила от 01.08.2016 г.)
Чл. 37.
(1) (Изм. - ДВ, бр. 59 от2016 г., в сила от 01.08.2016 г.) Изпити за придобиване на степен на професионална квалификация се провеждат съгласно чл. 36.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 59 от 2016 г., в сила от 01.08.2016 г.) Изпитът за придобиване на квалификация по част от професията, както и за актуализиране или за разширяване на професионалната квалификация се провежда като писмен изпит по теория и индивидуалн задание по практика, определени от обучаващата институция след съгласуване с представителите на работодателите и на работницити служителите.
Ново
Чл. 37.
(1) (Изм. – ДВ, бр. 59 от 2016 г., в сила от 1.08.2016 г.) Изпитът за придобиване на степен на професионална квалификация се провежда съгласно чл. 36.
(2) (Изм. – ДВ, бр. 59 от 2016 г., в сила от 1.08.2016 г., бр. 27 от 2024 г.) Изпитът за придобиване на квалификация по част от професията, както и за актуализиране на професионалната квалификация или за достигане на отделни единици резултати от ученето се провежда като писмен изпит по теория и индивидуално задание по практика, определени от обучаващата институция след съгласуване с представителите на работодателите и на работниците и служителите.
Тук единиците - точките са новостта...
Причината е, че им изменение и допълнение на Закона за професионалното
образование и обучение (обн., ДВ. бр. 27 от 29 март 2024 г.), съгласно който специалностите
се заличават от Списъка на професиите за професионално образование и обучение.
Глава втора
ОБЩИ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ОРГАНИЗАЦИЯТА В СИСТЕМАТА НА ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ
Раздел I
Професии и степени на професионална квалификация
Списък на професиите за професионално образование и обучение
и новости при изпита
Старо
Изпит за придобиване на професионална квалификация в професионалното обучение(Загл. изм. - ДВ, бр. 59 от2016 г., в сила от 01.08.2016 г.)
Чл. 37.
(1) (Изм. - ДВ, бр. 59 от2016 г., в сила от 01.08.2016 г.) Изпити за придобиване на степен на професионална квалификация се провеждат съгласно чл. 36.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 59 от 2016 г., в сила от 01.08.2016 г.) Изпитът за придобиване на квалификация по част от професията, както и за актуализиране или за разширяване на професионалната квалификация се провежда като писмен изпит по теория и индивидуалн задание по практика, определени от обучаващата институция след съгласуване с представителите на работодателите и на работницити служителите.
Ново
Чл. 37.
(1) (Изм. – ДВ, бр. 59 от 2016 г., в сила от 1.08.2016 г.) Изпитът за придобиване на степен на професионална квалификация се провежда съгласно чл. 36.
(2) (Изм. – ДВ, бр. 59 от 2016 г., в сила от 1.08.2016 г., бр. 27 от 2024 г.) Изпитът за придобиване на квалификация по част от професията, както и за актуализиране на професионалната квалификация или за достигане на отделни единици резултати от ученето се провежда като писмен изпит по теория и индивидуално задание по практика, определени от обучаващата институция след съгласуване с представителите на работодателите и на работниците и служителите.
Тук единиците - точките са новостта...
14.08.2024
13.09.2024
18.10.2024