Министерски съвет Портал за обществени консултации

проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

14.08.2024 г. 13.09.2024 г. Неактивна

Номер на консултация

10498-K

Област на политика

Правосъдие и вътрешни работи

Тип консултация

Закон

Тип вносител

Национално

Предложените изменения и допълнения на Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража имат за цел да осигурят въвеждане на чуждестранния опит при подготовка на лишените от свобода за живот на свобода чрез въвеждането на преходни отделения – „halfway house“, като безспорно законодателната уредба в тази област е необходима. Целта на тези преходни отделения е в условия и с помещения, близки до семейната среда, лишените от свобода да се адаптират по-лесно към връщането им навън в обществото.

На следващо място, предложените промени в проекта на акт имат за цел да подобрят нормативната рамка, свързана с дейността по изпълнение на наказанията, като по този начин ефективно ще бъдат прилагани европейските стандарти при третирането на осъдените лица и в пълен обем ще бъдат осигурени техните права. В тази връзка предложените промени имат за цел да завършат административната структура на ръководните длъжности в ГДИН чрез законодателно уреждане на изискванията за заемане на длъжността началник на районна служба „Изпълнение на наказанията“, да създадат допълнителни възможности за провеждане на срещи на лишените от свобода с техните защитници с цел допълнителна защита на техните права,  разширяване на кръга от дисциплинарни нарушения, свързани със засягане на личностния интегритет на служителите в ГДИН, целящи защита на техните права и законни интереси, както и промени в действието на пробационните съвети, чиято цел е осигуряване на оперативност при провеждане на заседанията, което е от първостепенно значение за ефективността при изпълнение на наказанието „пробация“

Отговорна институция

Министерство на правосъдието
Адрес: София, София, ул. Славянска 1
Електронна поща: priemna@justice.government.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

Коментари

Общо 5 коментара

varbata111 30.08.2024 13:31
чл. 16б

Изказвам мнение, макар, че съм скептично настроен! Считам, че тази платформа е само за измиване на ръце! Въпреки всичко ще си кажа мнението! 

Чл. 16б не трябва да бъде приеман въобще! Този текст е копиран от чл. 16а, ал. 1, но без никаква мисъл! Аргументи: няма нито една длъжност под началник на РСИН и началник на арест, която да е ръководна, в този смисъл, няма как нито един служител от РСИН да отговаря на условията за заемане на тези позиции! Това означава, че ще се спускат "парашутисти", без никакъв опит и от тях ще се иска да правят оценки и супервизия на работата на експерти, както и да указват как да се решават казуси! Смях! Вижте примера в чл. 14, там нещата са разделени, обмислено е, за началник на затвор се изисква ръководен опит, а за началник на общежитие не! Позициите на началник на общежитие, началник на арест и началник на РСИН са релевантни, което означава дискриминация по отношение на последните две. Доколкото се отнася за изискването на юридическо образование за заемане на тези позиции, това е пак поредната нелепица, както в чл. 14, ал. 1 и чл. 16а, ал. 1 се толерират юристи, така и в предложения нов чл. 16б. Това освен, че е дискриминационно условие, обрича системата на невъзможност за подбиране на най-подходящ и подготвен кандидат! Юристите са хора с експертна насоченост, която преобладава над ръководните качества на личността. Все пак позицията е за началник, т.е. ръководител или експерт в управлението, човек, който да може да управлява хора, да създава екипи, да влияе на психоклимата, да управлява автопарк, сграден фонд и всякакви други активи и ресурси! Е, тогава не е ли нормално да се изисква такъв тип образование! Всеки началник има в екипа си експерти - юристи, икономисти, психолози и др., неговата работа е да се консултира с тях и да взема необходимите мерки и решения! В този смисъл е необходимо да бъде експерт в управлението, а не в някоя друга област! И още нещо за състезанията с "един кон"! Когато се яви на конкурс един юрист, колкото и други качествени кандидати да има за позицията, те отпадат автоматично от конкурса, заради критерия образование! И какво става!? Трябва да се надяваме юриста да има някакви ръководни качества, без да дадем шанс и на други хора, пък били те и не юристи! Къде е подбора!? 

 

чл. 16б

Изказвам мнение, макар, че съм скептично настроен! Считам, че тази платформа е само за измиване на ръце! Въпреки всичко ще си кажа мнението! 

Чл. 16б не трябва да бъде приеман въобще! Този текст е копиран от чл. 16а, ал. 1, но без никаква мисъл! Аргументи: няма нито една длъжност под началник на РСИН и началник на арест, която да е ръководна, в този смисъл, няма как нито един служител от РСИН да отговаря на условията за заемане на тези позиции! Това означава, че ще се спускат "парашутисти", без никакъв опит и от тях ще се иска да правят оценки и супервизия на работата на експерти, както и да указват как да се решават казуси! Смях! Вижте примера в чл. 14, там нещата са разделени, обмислено е, за началник на затвор се изисква ръководен опит, а за началник на общежитие не! Позициите на началник на общежитие, началник на арест и началник на РСИН са релевантни, което означава дискриминация по отношение на последните две. Доколкото се отнася за изискването на юридическо образование за заемане на тези позиции, това е пак поредната нелепица, както в чл. 14, ал. 1 и чл. 16а, ал. 1 се толерират юристи, така и в предложения нов чл. 16б. Това освен, че е дискриминационно условие, обрича системата на невъзможност за подбиране на най-подходящ и подготвен кандидат! Юристите са хора с експертна насоченост, която преобладава над ръководните качества на личността. Все пак позицията е за началник, т.е. ръководител или експерт в управлението, човек, който да може да управлява хора, да създава екипи, да влияе на психоклимата, да управлява автопарк, сграден фонд и всякакви други активи и ресурси! Е, тогава не е ли нормално да се изисква такъв тип образование! Всеки началник има в екипа си експерти - юристи, икономисти, психолози и др., неговата работа е да се консултира с тях и да взема необходимите мерки и решения! В този смисъл е необходимо да бъде експерт в управлението, а не в някоя друга област! И още нещо за състезанията с "един кон"! Когато се яви на конкурс един юрист, колкото и други качествени кандидати да има за позицията, те отпадат автоматично от конкурса, заради критерия образование! И какво става!? Трябва да се надяваме юриста да има някакви ръководни качества, без да дадем шанс и на други хора, пък били те и не юристи! Къде е подбора!? 

 

Aziti 14.08.2024 11:25
чл. 76

"след писмено съгласие от тяхна страна"

Moля адвокати и лишените от свобода изрично да бъдат информирани дали в помещенията за свиждане или в други помещения има видеонаблюдение, апаратура за подслушване итн, като това да се наличните видо апаратура да се упоменят изрично в документа за писмено съгласие.

чл. 76

"след писмено съгласие от тяхна страна"

Moля адвокати и лишените от свобода изрично да бъдат информирани дали в помещенията за свиждане или в други помещения има видеонаблюдение, апаратура за подслушване итн, като това да се наличните видо апаратура да се упоменят изрично в документа за писмено съгласие.

Aziti 14.08.2024 11:12
чл. 223

Май няма "безвъзмезден труд“, нито „в полза на обществото", нито „в лична полза", нито „в полза на трети лица" - възмездие има рано или късно... Или?!

Може би имате предвид без директно заплащане?! Но това е не много добър сигнал особено към хора, които може до момента да са крали и да са уражнявали лично облагодетелстване използвайки труда на трети "безвъзмездно" без тяхното "благо.словие", например във формата на благодарни слова, раздаване на сертификати и грамоти, цитати под чертата итн.

чл. 223

Май няма "безвъзмезден труд“, нито „в полза на обществото", нито „в лична полза", нито „в полза на трети лица" - възмездие има рано или късно... Или?!

Може би имате предвид без директно заплащане?! Но това е не много добър сигнал особено към хора, които може до момента да са крали и да са уражнявали лично облагодетелстване използвайки труда на трети "безвъзмездно" без тяхното "благо.словие", например във формата на благодарни слова, раздаване на сертификати и грамоти, цитати под чертата итн.

Aziti 14.08.2024 10:54
чл. 100, ал. 2

т. 7 накрая се добавя „както и обиди и клевети към длъжностни лица“

 

Най-вероятно да се създаде нов "затворнически език" по подобие на eзика verlan, който се ражда в гетата във Франция. Или по подобие на езика на службите на личен състав в Германия, които са си създали свой "етичен" и "законово коректен" език, с който описват работниците на работните им места. Всичко звучи прекрасно, но отсрещният чете друго - лъже, краде, идва пиян на работа, закаснява сутрин за работа, взима си неправомерно болничен лист, мързи го, прави дълги почивки итн - и това е написано в необидни думи и не става дума за клевета, а реалност...

 

Обидите и клеветите са понякога реакция. Може би трябва да си направите още една Психологическа лаборатория и да анализирате първо поведението на служителите, както и да го навържите с реакцията във форма на обиди и клевети не само към длъжностни лица, а и към трети лица.

чл. 100, ал. 2

т. 7 накрая се добавя „както и обиди и клевети към длъжностни лица“

 

Най-вероятно да се създаде нов "затворнически език" по подобие на eзика verlan, който се ражда в гетата във Франция. Или по подобие на езика на службите на личен състав в Германия, които са си създали свой "етичен" и "законово коректен" език, с който описват работниците на работните им места. Всичко звучи прекрасно, но отсрещният чете друго - лъже, краде, идва пиян на работа, закаснява сутрин за работа, взима си неправомерно болничен лист, мързи го, прави дълги почивки итн - и това е написано в необидни думи и не става дума за клевета, а реалност...

 

Обидите и клеветите са понякога реакция. Може би трябва да си направите още една Психологическа лаборатория и да анализирате първо поведението на служителите, както и да го навържите с реакцията във форма на обиди и клевети не само към длъжностни лица, а и към трети лица.

Aziti 14.08.2024 10:34
чл. 97

"вземат, дават, продават, купуват, даряват и заменят помежду си вещите и предметите, с които разполагат;"

да се добави

срещу подписване на двустранен писмен договор и при наличие на приемно-предавателен протокол,

 

Копия от договорите и протоколите да се съхраняват от държавните служите

чл. 97

"вземат, дават, продават, купуват, даряват и заменят помежду си вещите и предметите, с които разполагат;"

да се добави

срещу подписване на двустранен писмен договор и при наличие на приемно-предавателен протокол,

 

Копия от договорите и протоколите да се съхраняват от държавните служите

История

  • Начало на обществената консултация

    14.08.2024

  • Приключване на консултацията

    13.09.2024

  • Справка за получените предложения

    13.11.2024

  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте