Необходимостта от предложените промени е породена от последните изменения и допълнения на Закона за висшето образование. Съобразно създадената нова ал. 3 на чл. 94 да се регламентира размера на стипендиите за докторантите.
С акта се предлагат следните промени:
1. Постановление на Министерския съвет № 90 от 2000 г. за условията и реда за предоставяне на стипендии на студентите, докторантите и специализантите от държавните висши училища и научните организации (ПМС № 90/2000 г.) да бъде изменено и допълнено, като се определи, че:
- българските докторанти, приети във висши училища и научни организации в страната на места, за които държавата осигурява средства за издръжка на обучението им, получават месечни стипендии в размер, определян ежегодно с акта по чл. 92, ал. 1 от Закона за публичните финанси, не по-малък от 150 на сто от минималната работна заплата за страната за последните 12 месеца, за които са публикувани официални данни на Националния статистически институт;
- размерът на допълнително еднократна стипендия за докторантите в редовна докторантура да е същият като този на редовната стипендия;
- размерът на стипендията на докторанти и специализанти - чужденци, приети за обучение във висши училища и научни организации у нас по междуправителствени спогодби за образователен, научен и културен обмен или по актове на Министерския съвет също да е равен на този на българските докторанти, приети в редовна форма на обучение в държавните висши училища и научните организации.
2. В Постановление на Министерския съвет № 13 от 2024 г. за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2024 г. като в чл. 7 се добавя месечен размер на стипендията за докторантите от държавните висши училища и научни организации в размер на 1227 лв. (което е 150% от минималната работна заплата за страната за последните 12 месеца, за които са публикувани официални данни на Националния статистически институт).
Причините, които налагат приемането на акта освен необходимостта да се внесе яснота или допълнят някои текстове от подзаконовата нормативна уредба съобразно някои от последните промени в Закона за висшето образование, са свързани с непрекъснато увеличаващите се разходи за издръжка на живот вследствие на инфлационните процеси от последната година и невъзможността с месечната стипендия да се осигури заплащане на поне част от потребностите на докторантите.
Целите, които се поставят с приемането на акта, са да се стимулирато на обучението за придобиване на докторска степен и да се повиши квалификацията и да се укрепи академичния състав във висшите училища. По този начин ще бъде постигната устойчива и дълготрайна политика в образованието по отношение на грижата за докторантите. Ще бъде продължена политиката за стимулиране на качеството в образованието чрез по-близки до реалните нужди на докторантите стипендии.
Очакваните резултати от прилагането на акта е оптимизиране на системата за предоставяне на стипендии, повишаване качеството на обучение и доближаването му в по-голяма степен до очакванията на работодателите. Повишаването на размера на стипендията би подпомогнало и повишаването на конкурентоспособността на българските държавни висши училища в условията на силна международна конкурентна среда и би стимулирало трансграничната мобилност и интернационализирането на обучението в системата на българското висше образование.
Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
Общо 5 коментара
Знаете ли, че има разработени вече методологии от Министерството на труда и социалната политика за определяне на възнаграждението на младите хора?! Може да ги разгледате и да се поучите от тях.
В София един докторант не може да живее със 1227 лв., но в Лом може! Може да да се очаква, че софийските докторанти винаги ще са недоволни, а на ломските възнагражденията ще се повишават автоматично.
Освен минимална заплата и средна заплата за страната се смята и определя И средна работна заплата според икономическата дейност, както И средна заплата за региона. Моля да разработите нова методология за определяне както на стипендиите така и на заплатите на асистенти, докторанти и други научни и университетски кадри, като взимате И трите стойности в предвид.
Примерна методология
- 50% минимална заплата
- 25% средна работна заплата за региона
- 25% средна работна заплата според икономическата дейност свързана с главната научна дейност - педагогика, горско спопанство, енергетика, итн
Знаете ли, че има разработени вече методологии от Министерството на труда и социалната политика за определяне на възнаграждението на младите хора?! Може да ги разгледате и да се поучите от тях.
В София един докторант не може да живее със 1227 лв., но в Лом може! Може да да се очаква, че софийските докторанти винаги ще са недоволни, а на ломските възнагражденията ще се повишават автоматично.
Освен минимална заплата и средна заплата за страната се смята и определя И средна работна заплата според икономическата дейност, както И средна заплата за региона. Моля да разработите нова методология за определяне както на стипендиите така и на заплатите на асистенти, докторанти и други научни и университетски кадри, като взимате И трите стойности в предвид.
Примерна методология
- 50% минимална заплата
- 25% средна работна заплата за региона
- 25% средна работна заплата според икономическата дейност свързана с главната научна дейност - педагогика, горско спопанство, енергетика, итн
Днес един бъдещ студент сподели, че това, което не иска да му се падне на матурата е „Честен кръст“ на Борис Христов. Но кое друго произведение е по-подходящо да се цитира в есе на тема „Мълчанието - сила или безсилие“?! Може би много от пишещите днес стратегии по министерствата и от преподаващите във висшето образование, но и онез с достъп до бъчвата с меда, возещите се на влака на конформизма, неумеещите да ползват камертон, не са и чували за нито за тази поема, нито за "Приказка за стълбата", която е посветена точно на тях.
И в този ред на мисли - всяка жаба да си знае гьола и да прави това, което може. Анализът и писането на стратегически документи не е лъжица за всяка уста, особено ако целевата група са млади хора, които четат не само по задължение едни творби, но и имат достъп до световните хранилища на книги и идеи, както и знаят къде е ключа, с който могат този свят да разгадаят.
Създаването на база данни с теми за избор, над и по които да пишат работещите на държавна сметка бъдещите докторанти, би била например една стратегическа мярка за намиране на решения на общественозначими проблеми.
Примерна тема "Финансов магнит ли е висшето образованието и кой се привлича от него?" Tръгвайки от формула за пресмятане на земното притегляне и земното притискане/натискане и представянето на гравитацията като функция на центробежните сили, може да се изчисли нивото на гравитиране около висшето образование, начините за и на създаване на инерциална отправна система вътре в него и лостовете за РЕФОРМА чрез преобразуване на силите и ускорението при преминаване от инерциална към неинерциална система.
Днес един бъдещ студент сподели, че това, което не иска да му се падне на матурата е „Честен кръст“ на Борис Христов. Но кое друго произведение е по-подходящо да се цитира в есе на тема „Мълчанието - сила или безсилие“?! Може би много от пишещите днес стратегии по министерствата и от преподаващите във висшето образование, но и онез с достъп до бъчвата с меда, возещите се на влака на конформизма, неумеещите да ползват камертон, не са и чували за нито за тази поема, нито за "Приказка за стълбата", която е посветена точно на тях.
И в този ред на мисли - всяка жаба да си знае гьола и да прави това, което може. Анализът и писането на стратегически документи не е лъжица за всяка уста, особено ако целевата група са млади хора, които четат не само по задължение едни творби, но и имат достъп до световните хранилища на книги и идеи, както и знаят къде е ключа, с който могат този свят да разгадаят.
Създаването на база данни с теми за избор, над и по които да пишат работещите на държавна сметка бъдещите докторанти, би била например една стратегическа мярка за намиране на решения на общественозначими проблеми.
Примерна тема "Финансов магнит ли е висшето образованието и кой се привлича от него?" Tръгвайки от формула за пресмятане на земното притегляне и земното притискане/натискане и представянето на гравитацията като функция на центробежните сили, може да се изчисли нивото на гравитиране около висшето образование, начините за и на създаване на инерциална отправна система вътре в него и лостовете за РЕФОРМА чрез преобразуване на силите и ускорението при преминаване от инерциална към неинерциална система.
Kaк смятате да постигнете оптимизиране на системата за предоставяне на стипендии, повишаване качеството на обучение и доближаването му в по-голяма степен до очакванията на работодателите не ми е много ясно, но нека да направим опит да стигнем до лостовете за оптимизация...
До колкото се разбира освен асистентите на заплата и докторантите със стипендия полагат усиля за развиване на научна дейност и се подготвят да напишат докторски труд. Но каква е разликата и приликата между едните и другите? Моля да допоясните или коригирате при нужда!
Заплащане и тудово осигуряване
Докторантите със стипендия ще получават стипендия в размер на 1227 лв. нето, без да им се начислява трудов стаж, докато асистентите ще взимат вече 2100 лева бруто (вместо 1800 лева) при осигуряване на 8 часов работ ден. Вярно ли е до тук?!
.....
Длъжностна характеристика
Докторантите със стипендия пишат докторски труд и участват в конференции, семинари и катедрени и факултетни срещи, докато асистентите освен горното имат задълженията и да преподават и извършват съпътсващи дейности
асистен, висше училище
Kaк смятате да постигнете оптимизиране на системата за предоставяне на стипендии, повишаване качеството на обучение и доближаването му в по-голяма степен до очакванията на работодателите не ми е много ясно, но нека да направим опит да стигнем до лостовете за оптимизация...
До колкото се разбира освен асистентите на заплата и докторантите със стипендия полагат усиля за развиване на научна дейност и се подготвят да напишат докторски труд. Но каква е разликата и приликата между едните и другите? Моля да допоясните или коригирате при нужда!
Заплащане и тудово осигуряване
Докторантите със стипендия ще получават стипендия в размер на 1227 лв. нето, без да им се начислява трудов стаж, докато асистентите ще взимат вече 2100 лева бруто (вместо 1800 лева) при осигуряване на 8 часов работ ден. Вярно ли е до тук?!
.....
Длъжностна характеристика
Докторантите със стипендия пишат докторски труд и участват в конференции, семинари и катедрени и факултетни срещи, докато асистентите освен горното имат задълженията и да преподават и извършват съпътсващи дейности
асистен, висше училище
14.05.2024
28.05.2024
13.08.2024
---
Окончателен акт на Министерския съвет
Подобно на лекарите нека И научните работници, а защо не и основните и средните учители/преподаватели, да основават еднолични търговски дружества, да се самоосигуряват и да обявяват всички свои доходи, свързани с научната/преподавателска дейност наедно.
Тъй като не може да се разграничи приносът на финансовия и материален ресурс на държавата като работодател и вложител в образование и личностно развитие от вливането на този принос в частен бизнес и осребряването му за собствена сметка, би било наложащо научните кадри, в това число всички преподаватели, да направят дружества за еднолична търговия със знания и умения и да съблюдават данъчното законодателство на търговците.
Подобно на лекарите нека И научните работници, а защо не и основните и средните учители/преподаватели, да основават еднолични търговски дружества, да се самоосигуряват и да обявяват всички свои доходи, свързани с научната/преподавателска дейност наедно.
Тъй като не може да се разграничи приносът на финансовия и материален ресурс на държавата като работодател и вложител в образование и личностно развитие от вливането на този принос в частен бизнес и осребряването му за собствена сметка, би било наложащо научните кадри, в това число всички преподаватели, да направят дружества за еднолична търговия със знания и умения и да съблюдават данъчното законодателство на търговците.