Обществени консултации

Проект на Закон за изменение на Закона за движението по пътищата

Проектът на закон е изготвен с оглед на постановеното решение по дело C-61/23 на Съдът на Европейския съюз, образувано по преюдициално запитване на Административен съд – Хасково, съгласно което е налице несъответствие между системата от наказания, действаща в Република България, и правото на Европейския съюз, изразяващо се в липса на възможност за съобразяване на предвидените наказания с тежестта на извършените нарушения и с конкретните смекчаващи обстоятелства.

С предложените изменения се създава възможност за съобразяване на наказанието с тежестта на извършеното нарушение и с конкретни смекчаващи обстоятелства.

По отношение на пътните превозни средства с обща технически допустима максимална маса до или равна на 3,5 тона се предвижда налагане на глоба на водача в двукратен размер на годишната винетна такса – 194 лв. Създава се нов привилегирован състав при установено заплащане на винетна такса за календарния ден, в рамките на който е установено нарушението, предвиждащ санкция в размер на 97 лв. Този привилегирован състав ще бъде приложим в случаите, когато ползвателят на пътната мрежа заплати дължимата винетна такса след регистриране на движението на пътното превозно средство.

Разпоредбите на чл. 179, ал. 3а – 3б от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), относими към извършени нарушения с пътни превозни средства от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата (ЗП), са обвързани с размера на максималната такса по чл. 10б, ал. 5 от ЗП. Предвижда се въвеждане на диференцирана система от наказания, както следва:

Във връзка с нарушенията, извършени от физическо лице, в качеството на водач на пътното превозно средство, са предвидени три административнонаказателни състава:

-    при незаплатена пътна такса в рамките на календарния ден, се предвижда наказание в петкратния размер на максималната такса по чл. 10б, ал. 5 от ЗП, но не по-малко от 116 лв. и не повече от 1800 лв.;

-    при незаплатена пътна такса за участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, който е започнал да ползва, когато в рамките на календарния ден е заплатена пътна такса за друг участък от платената пътна мрежа, се предвижда наказание в четирикратния размер на максималната такса по чл. 10б, ал. 5 от ЗП, но не по-малко от 87 лв. и не повече от 1500 лв.;

-    при частично заплатена пътна такса в резултат на невярно декларирани данни посочени в чл. 10б, ал. 1 от ЗП, се предвижда наказание в трикратния размер на максималната такса по чл. 10б, ал. 5 от ЗП, но не по-малко от 80 лв. и не повече от 1300 лв.

Във връзка с нарушенията, извършени от физическо или юридическо лице, в качеството му на собственик на пътното превозно средство, са предвидени три административнонаказателни състава:

-    при незаплатена пътна такса в рамките на календарния ден, се предвижда наказание в петкратния размер на максималната такса по чл. 10б, ал. 5 от ЗП, но не по-малко от 116 лв. и не повече от 2500 лв.;

-    при незаплатена пътна такса за участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, който е започнал да ползва, когато в рамките на календарния ден е заплатена пътна такса за друг участък от платената пътна мрежа, се предвижда наказание в четирикратния размер на максималната такса по чл. 10б, ал. 5 от ЗП, но не по-малко от 87 лв. и не повече от 2000 лв.; 

-    при частично заплатена пътна такса в резултат на невярно декларирани данни посочени в чл. 10б, ал. 1 от ЗП, се предвижда наказание в трикратния размер на максималната такса по чл.10б, ал. 5 от ЗП, но не по-малко от 80 лв. и не повече от 1500 лв.

Проектът на ЗИ на ЗДвП прецизира и разпоредбата на чл. 187а, ал. 2 от ЗДвП, която предвижда налагане на имуществени санкции на юридически лица и еднолични търговци, като препраща към административнонаказателните състави по чл. 179, ал. 3 - 3б.

Становища и коментари могат да бъдат изпращани на електронния адрес на Центъра за административно обслужване: e-mrrb@mrrb.government.bg.


Дата на откриване: 30.4.2025 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Регионална политика
Дата на приключване: 30.5.2025 г.
Коментари
Добави коментар
 

Все още няма коментари