Обществени консултации

КРС откри процедура за обществено обсъждане на проект на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на Тарифата за таксите, които се събират от Комисията за регулиране на съобщенията по Закона за електронните съобщения.

Проектът е приет с Решение на КРС №129 от 27.03.2025 г. и е разработен във връзка с разпоредбите на чл. 53, ал. 1, 2 и 3 във вр. с чл. 36, ал. 1 и ал. 2 от Закона за електронните съобщения.

С Решение № 363 от 12.12.2024 г. Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) прие резултатите от проведените обществени консултации, открити с Решение № 273/19.09.2024 г. във връзка с извършен Анализ на необходимостта от преразглеждане на Тарифата за таксите (Тарифата), които се събират от КРС по Закона за електронните съобщения (ЗЕС) в съответствие с чл. 53, ал. 2 от ЗЕС.

Съгласно Анализа, КРС е приела, че с оглед спазване изискванията на ЗЕС, е налице необходимост от изменение размера на административната годишна такса за контрол (АГТК) на 0,265%. По този начин разходите за дейностите, посочени в чл. 139 от ЗЕС, ще се финансират от приходите от такси, съгласно изискванията на същата разпоредба от ЗЕС и в съответствие с данните за 2023 г.

С оглед осигуряване на прозрачност и яснота при определяне размера на еднократните и годишните такси са предложени редакционни промени, с цел прецизиране на съществуващите текстове.

Допълнително са включени предложения за промени във връзка с привеждане на таксите от лева към евро след приемане на еврото за национална валута.  

КРС очаква становищата на заинтересованите лица на адрес: гр. София, ул. „Ген. Йосиф В. Гурко” № 6, Комисия за регулиране на съобщенията и на e-mail адрес: info@crc.bg.

 


Дата на откриване: 22.4.2025 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Държавна администрация
Дата на приключване: 23.5.2025 г.
Коментари
Добави коментар
 
11 май 2025 г. 13:37:27 ч.
Iliya Hristozov

Отново се правят незаконосъобразни и некоректни промени в Тарифата по чл. 147, ал. 1 от ЗЕС

За поредна година се предлагат незаконосъобразни изменения в Тарифата за таксите, които се събират от КРС по ЗЕС. Това важи особено за предложения нов размер на  административна годишна такса за контрол (АГТК) и за необоснованото и незаконосъобразно отлагане на нейното прилагане. На минали обществени обсъждания съм обосновавал защо тези (а и други) изменения са незаконосъобразни и съм предлагал конкретни изменения, но моите предложения не се приемаха от КРС и МТС с повърхностни и неадекватни аргументи.

По-долу отново ще представя моите подробно обосновани аргументи за незаконосъобразността и некоректността на предложените изменения (особено за АГТК) в така предложения проект на ПМС. Тези предложени изменения създават реални предпоставки за наличието на съдебни искове от страна на предприятията от сектора на електронните съобщения, което допълнително ще забави въвеждането на новия размер на АГТК, което ще намали постъпленията в държавния бюджет с милиони лева. Това забавяне ще се добави към сегашното близо 4-годишно забавяне поради неадекватни и забавени действия на КРС и МТС.

Първо, да коригираме големия брой допуснати грешки в проекта. Ето някои от тях.

                   Недопустимо смесване на десетична запетая и десетична точка

Навсякъде в проекта числовите стойности в таблиците са изписани с десетична точка, а в текстуалната част (§ 3 и други) има числови стойности с десетична запетая. Това е явна граматическа грешка.

До 2012 г. в България се е използвала само десетичната запетая при изписването на десетичните дроби. След това се приема, че и двата знака (десетична запетая и десетична точка) могат да се употребяват в българските текстове, но при условие, че в един и същи текст трябва да се употребява или само десетична точка или само десетична запетая.

Следователно, в така предложения проект на ПМС се използват и двата знака, което е нарушение на горното правило.

Предлагам навсякъде в текста на този проект да се използва десетичната запетая, защото тя е била и е традиционно използвана в българския език. Нека да си пазим българските традиции в нашия език. Това предложение е обосновано и поради факта, че в останалата част от Тарифата, която няма да е изменена с това ПМС, има разпоредби, в които числовите стойности са с десетична запетая (например чл. 2, ал. 3 и други)

 

               Коригиране на неправилно изписани разпоредби в проекта на ПМС

Навсякъде в проекта на ПМС се използва изразът „В Таблицата в ал. … таксите се изменят така:“ и след това се слага съответната таблица с новите такси, както би изглеждала в новата изменена Тарифа.  Считам този израз за некоректен за ПМС, с което се изменя подзаконов нормативен акт.

Предлагам да се използва навсякъде в проекта изразът „Таблицата в ал. … се изменя така:“ и след това да се слага съответната таблица.

 

Освен това, навсякъде в проекта текстуалната част на таблиците е буквално преписана от действащата в момента Тарифа, включително и текстовете за изменение и допълнение, което е некоректно за такова ПМС. Например в т.1.2. на таблицата в § 2, т. 1 е записано:

(изм. - ДВ, бр. 27 от 2015 г., в сила от 01.01.2015 г., изм. - ДВ, бр. 30 от 2023 г.) наземно цифрово радиоразпръскване в обхват 470-694 MHz - за всяка едночестотна мрежа“.

В случая текстът  (изм. - ДВ, бр. 27 от 2015 г., в сила от 01.01.2015 г., изм. - ДВ, бр. 30 от 2023 г.)“ е излишен и е некоректно поставен в това изменително ПМС. Факт е, че в предишните ПМС-та за изменение на Тарифата, такива записи е нямало.

Затова предлагам навсякъде в този проект на ПМС текстовете в скоби за изменение и допълнение да отпаднат.

13 май 2025 г. 12:53:52 ч.
akmail

Корекция на проекта на ПМС

Подкрепям напълно прежденаписаното становище от г-н Илия Христозов и се присъединявам към неговите предложения.