Обществени консултации

Проект на Наредба за допълнение на Наредба № Із-1971 от 2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на бeзопасност при пожар

В „Държавен вестник“, бр. 91 от 29.10.2024 г. е обнародвана Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Із-1971 от 2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на бeзопасност при пожар, която влезе в сила два месеца след нейното обнародване. Съгласно § 322 от преходните и заключителни разпоредби на същата наредба започнатите производства по одобряване на инвестиционни проекти и издаване на разрешение за строеж до влизането й в сила се довършват по досегашния ред. За започнато производство по одобряване на инвестиционен проект и издаване на разрешение за строеж се счита датата на внасяне на инвестиционния проект за одобряване от компетентния орган. За започнато производство се счита и наличието на съгласуван идеен инвестиционен проект. След обнародването на Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Із-1971 от 2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на бeзопасност при пожар, в Министерството на вътрешните работи и Министерството на регионалното развитие и благоустройството са получени писмо изх. № 52/11.12.2024 г. от г-н Георги Шопов – председател на УС на сдружение СНЦ „Национална асоциация на строителните предприемачи“ и председателстващ Консултативен съвет и писмо изх. № 227/18.12.2024 г. от арх. Владимир Милков – председател на УС на Камара на архитектите в България, в които е изразено недоволство от краткия срок за влизане в сила на наредбата, предвид множеството промени в нормативния акт и голямата продължителност на процеса на проектиране, съответно наличието на множество заварени инвестиционни проекти, за които ще възникне необходимост да бъдат преработени в съответствие с новите изисквания. Посочено е, че това ще доведе до забавяне на инвестиционния процес и икономически загуби. Проведени са работни срещи в МРРБ и ГДПБЗН-МВР, на които е предложено нормативно уреждане на случаите на изработени инвестиционни проекти в съответствие с предходната редакция на Наредба № Із-1971 от 2009 г., които не са внесени за одобряване от компетентен орган към датата на влизане в сила на наредбата. Това наложи разработването на Наредба за допълнение на Наредба № Із-1971 от 2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на бeзопасност при пожар, с която в § 322 от преходните и заключителните разпоредби към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Із-1971 от 2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на бeзопасност при пожар (обн., ДВ, бр. 91 от 2024 г.) се създават ал. 3 и 4, даващи възможност инвестиционни проекти, които са разработени в съответствие с действащите до 30.12.2024 г. включително технически правила и норми за осигуряване на безопасността при пожар да бъдат внесени за одобряване от компетентния орган в срок до 1 октомври 2025 г. Предвидено е в производството по одобряване на тези проекти да се прилагат разпоредбите на Наредба № Iз-1971 от 2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар в редакцията й преди измененията и допълненията, обнародвани в „Държавен вестник“, бр. 91 от 2024 г.


Дата на откриване: 13.3.2025 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Правосъдие и вътрешни работи
Дата на приключване: 14.4.2025 г.
Коментари
Добави коментар
 
13 март 2025 г. 23:37:22 ч.
Елисавета Георгиева

Предложение за обективен критерий: ИЗДАДЕНА ВИЗА ЗА ПРОЕКТИРАНЕ

СТАНОВИЩЕ

от арх. Елисавета Георгиева, главен архитект на Община Димитровград

В предложения проект на Наредба за допълнение на Наредба № Із-1971 се предвижда до 1 октомври 2025 г. инвестиционните проекти да могат да бъдат одобрявани или по действащите преди промените в ДВ, бр. 91 от 2024 г. разпоредби, или по новите текстове – изцяло по „избор“ на възложителя, без конкретно посочен обективен критерий (например дата на започване, дата на визата за проектиране и т.н.). Тази формулировка може да породи правна несигурност и да затрудни прилагането на новата уредба.

Отношение към Закона за нормативните актове (ЗНА):

Чл. 9, ал. 1 ЗНА гласи: „Разпоредбите на нормативните актове се формулират на общоупотребимия български език, кратко, точно и ясно.“ Когато липсва конкретика (например как се установява, че проектът е „разработен“ по старата наредба), се отклоняваме от критерия за точност и яснота.

Чл. 26, ал. 1 ЗНА изисква при изработване на проект на нормативен акт да се спазват принципите на необходимост, обоснованост, предвидимост, откритост, съгласуваност, субсидиарност, пропорционалност и стабилност. Предвидимостта изисква органите, които прилагат акта, да могат лесно да определят дали даден проект се оценява по стария или по новия режим.

Чл. 10, ал. 1 ЗНА гласи, че обществени отношения от една и съща област се уреждат с един, а не с няколко нормативни актове от същата степен. Макар тази норма да не забранява изрично преходни периоди, логиката ѝ е обществени отношения от една и съща категория да не се уреждат паралелно от два действащи режима без ясен преходен критерий.

Проблеми при липсата на обективен критерий за прилагане на старата уредба:

Правна несигурност:

Административните органи и участниците в инвестиционния процес няма да знаят еднозначно кога се прилага старият режим и кога – новият, тъй като няма проверим факт (напр. административен акт или дата на договор за проектиране).

Неравнопоставеност между субектите:

Възложителите, които могат да „докажат“ субективно, че проектът им е „разработен“ по старата наредба, ще получават по-благоприятни условия, спрямо други, намиращи се в подобна фактическа ситуация.

Риск от смесване на изисквания:

Възможно е едни части от инвестиционния проект да са изготвени по старата наредба, а други – по новата, което би затруднило проверката и одобряването.

Предложение за обективен критерий: ИЗДАДЕНА ВИЗА ЗА ПРОЕКТИРАНЕ

За да се избегнат гореописаните проблеми и да се спази чл. 9, ал. 1 (яснота и точност) и чл. 26, ал. 1 (предвидимост) от ЗНА, е необходимо в преходния текст да се въведе конкретен, проверим и безспорен критерий, например издадена виза за проектиране по чл. 140 или чл. 140а от Закона за устройство на територията (ЗУТ) до определена дата. Това е официален административен акт с ясно отбелязана дата, вписан в регистъра на съответната община/район.

Примерна редакция на спорния параграф:

„(3) Инвестиционни проекти, за които към 30.12.2024 г. включително е издадена виза за проектиране по чл. 140 или чл. 140а от Закона за устройство на територията, могат да бъдат внесени за одобряване от компетентния орган в срок до 1 октомври 2025 г.

(4) В производствата по одобряване на проектите по ал. 3 се прилагат разпоредбите на Наредба № Із-1971 от 2009 г. в редакцията ѝ преди измененията и допълненията, обнародвани в „Държавен вестник“, бр. 91 от 2024 г.“

Предимства на този подход:

  • Ясна и проверима дата – датата на визата е лесно установима от административните органи.
  • Избягва се субективизмът – възложителят не може сам да „определи“ кога даден проект е разработен, тъй като се позовава на официална виза, издадена преди влизането в сила на новите изисквания.
  • Съответствие със ЗНА – разпоредбата става кратка, точна и ясна (чл. 9, ал. 1), а прилагането ѝ е предвидимо (чл. 26, ал. 1).

 

21 март 2025 г. 13:57:00 ч.
Ценко

Неподходящ обективен критерий „Издадена виза за проектиране преди 30.12.2024 г.“

СТАНОВИЩЕ с мотиви за неподходящ обективен критерий „Издадена виза за проектиране преди 30.12.2024 г.“

от арх. Ценко Жиков

Считам, че предложения обективен критерий „Издадена виза за проектиране“ не е удачен вариант, поради следните причини:

  1. Визата за проектиране не е задължителен атрибут за инвестицинното проектиране. Чл. 140, ал.1 от ЗУТ гласи, че „Възложителят или упълномощено от него лице може да подаде заявление за издаване на виза за проектиране.“, т.е. визата за проектиране не е задължителна. По-напред в същия член в ал.3 са описани изключенията, в които визата за проектиране е задължителен атрибут. Инвестиционно проектиране може да се осъществи и само с извадка от действащия ПУП.
  2. За обекти на техническата инфраструктура не се издава виза за проектиране (чл.140, ал.6 от ЗУТ).
  3. С въвеждането на изискване визата за проектиране да е с дата преди 30.12.2024 г., се отнема възможността започнали проекти по старата наредба да се завършат, съгласно същата. Това са случаи, при които има издадена виза за проектиране преди 30.12.2024 г., изготвен е инвестиционен проект, издадено е съгласувателно становище от РДПБЗН на база старата наредба, след което се налага промяна на РУП с цел прецизиране на височинни коти на сградата и след завършване на процедурата по одобряване на РУП – се издава нова виза за проектиране, която е месец феруари 2025 г. примерно. Изготвеният инвестиционен проект се променя само в обхвата на РУП, но е необходимо да се съгласува отново с РДПБЗН. Ако се приеме предложението за критерий „Издадена виза за проектиране преди 30.12.2024 г.“ се отнема възможността такива проекти да се завършат по Наредбата, по която са започнали, което е целта на обсъжданото предложение за промяна на Наредбата и създаването на ал.3 и ал.4 към §322. Други случаи са наличието на изготвен инвестиционен проект по време на съгласувателните процедури за изменение на ПУП с цел преотреждане, обединяване, делба или друго, и издаване на виза за проектиране, съгласно изменението на ПУП, която виза е с дата 2025 г. Одобряването на ПУП от общински администрации отнема технологично време и много често инвестиционното проектиране тече успореднно с одобряването на ПУП.

Предложение:

Не съм съгласен с въвеждането на обективен критерий „Издадена виза за проектиране“, защото това е още една излишна и утежняваща процеса процедура. Но все пак ако се въведе критерий „Издадена виза за проектиране“, то датата на визата трябва да бъде до датата на обнародване на настоящото предложение за промяна на Наредбата и създаването на ал.3 и ал.4 към §322. Това решава проблемите с описаните случаи в т.3 от моето Становище, но не решава проблемите с т.1 и т.2 от същото.