Обществени консултации

Проект на Наредба за изменение на Наредба № 8121з-919 от 13 юли 2017 г. за размера на основните месечни възнаграждения на държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от Закона за Министерството на вътрешните работи

Наредба № 8121з-919 от 13 юли 2017 г. следва да бъде приведена в съответствие със Закона за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи (ЗИДЗМВР), обн. ДВ. бр. 19 от 05.03.2024 г., в сила от 01.01.2025 г. С този закон са извършени изменения в разпоредбите на чл. 177 от Закона за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР), с които е регламентирано, че базата за определяне размера на основното месечно възнаграждение на държавните служители, за най-ниската длъжност е средната работна заплата за страната за второто тримесечие на предходната година съобразно данни на Националния статистически институт, като месечното възнаграждение се увеличава с коефициент спрямо базата, за най-ниската изпълнителска длъжност - не по-малко от 1,2, а за най-ниската младша изпълнителска длъжност - не по-малко от 1,0. Съгласно чл. 177, ал. 3 тази база се преизчислява ежегодно през първия месец на всяка година. Със същия закон, считано от 01.01.2025 г., базата за определяне размера на основното месечно възнаграждение за най-ниската длъжност на тези лица е средната работна заплата за страната за второто тримесечие на предходната година съобразно данни на Националния статистически институт, като месечното възнаграждение се увеличава с коефициент спрямо базата, за висше образование - не по-малко от 0,8, а за средно образование - не по-малко от 0,6. На основание посочените изменения в ЗМВР, за служителите по чл. 142, ал. 1, т. 1 и 3 и ал. 3 от ЗМВР, считано от 01.01.2025 г. базата за определяне на основаните възнаграждения е средната за страната брутна заплата към 30 юни на 2024 г. Същата съгласно данни на Националния статистически институт е 2 296 лв. Съгласно разпоредбата на чл. 177, ал. 4 от ЗМВР конкретния размер на основните месечни възнаграждения на държавните служители се определя именно с тази наредба. Аналогична е разпоредбата на чл. 180, ал. 3 от ЗМВР, която посочва, че началните и максималните размери на заплатите за длъжност на лицата, работещи по трудови правоотношения се определят с този акт. Посочените правни основания делегират компетентността на министъра на вътрешните работи, като административен орган да определи конкретните размери на възнагражденията на тези категории служители. Базата за определяне на размера на основните месечни възнаграждения по чл. 177, ал. 2 и чл. 180, ал. 2 от ЗМВР е критерий за формиране на минимален размер на основната заплата за длъжност, под която министъра на вътрешните работи не може да определи конкретен размер. С цел запазване на диференциация в размера на заплатите за различните длъжности и запазване на съотношението в йерархичната структура, в съответствие с изискваните от тях образование, професионална квалификация, ниво на компетентност и отговорност, са определени основните месечни възнаграждения по длъжности, увеличени спрямо настоящите размери, съобразно вида правоотношение и притежаваното образование. Предвиденото увеличение на възнагражденията запазва съществуващата йерархичност в основните възнаграждения. С проекта се предвижда и съобразяване с Решение № 11840/04.11.2024 г., постановено по адм. д. № 5861/2024 г. по описа на ВАС, 5-членен състав, с което се оставя в сила решение № 4415/26.04.2023 г., постановено по адм. д. № 9516/2022 г. по описа на ВАС, 3-членен състав, което отменя § 7 от Преходните и заключителни разпоредби на Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № 8121з-919 от 13.07.2017 г. за размера на основните месечни възнаграждения на държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от Закона за МВР и размера на началните и максималните заплати за длъжност на лицата, работещи по трудово правоотношение (обн., ДВ, бр. 62 от 2022 г.).


Дата на откриване: 28.1.2025 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Правосъдие и вътрешни работи
Дата на приключване: 27.2.2025 г.
Коментари
Коментари
Добави коментар
 
29 януари 2025 г. 09:27:35 ч.
nik2025

служители по ЗДСЛ в МВР по чл. 142, ал. 1, т. 2 от ЗМВР

А какво следва за държавните служители по ЗДСЛ в МВР по чл. 142, ал. 1, т. 2 от ЗМВР? Те не са упоменати в проекта за наредбата?

29 януари 2025 г. 10:18:42 ч.
ЯЦветанов

Нова силна миризма на корупция

Предлаганите промени в заплащането на служителите в МВР реално представлява закупуване от МАфията - ГЕРБ-ДПС на служители от МВР, с парите на данъкоплатците.

Възнаграждението на когото и да е било трябва да бъде обвързано с резултатите от работата му. В МВР това не е така. Всички служби са под контрола на ГЕРБ-ДПС, цялото МВР е под контрола на ГЕРБ-ДПС и за да бетонира това свое влияние, сегашният министър на МВР увеличава заплатите на шефовете, за да бъдат верни на мафията.

И децата в България знаят, че от МВР мирише на корупция не само в целия ЕС, но и отвъд океана. Хващат се само мишки, а схемите на затъналите в корупция политици не се докосват. Нещо пове - тези схеми се пазят, да не би да им се попречи да работят.

Сегашният министър на МВР иска верни до гроб кучета-пазачи, защото така му е поръчал Шефовете му - Бойко Борисов и Делян Пеевси. Гражданите трябва да плащат за охраната на мафията. С данъците си.

Предложението е минималните зпалати да се увеличат минимално, а шефските - значително! Типично за ГЕРБ! Бойко си отглежда кучета-пазачи, гледани с парите на хората!

Предложението за увеличаване на шефските заплати е скандално, резултатите на МВР са трагични, няма нито един разследвани вкаран в съда политик, който да е осъден. МВР изобщо не знае, че БЪлгария е пропита от корупция! МВР изобщо не знае, че изборите са тежко манипулирани! За какво ни е тогава това МВР? То е нужно само на мафията ГЕРБ-ДПС!

Чакам министърът да назначи следващата доказана мутра в МВР за шеф! На висока заплата, за да е лоялен на ГЕРБ-ДПС!

С две думи накрая - предложението на Министъра на МВР е скандално! Бойко и Пеевски си отглеждат с държавни пари кучета пазачи, МВР е в насипно съсъстояние, затънало в зависимости от двама политици!

Заплащането следва да бъде обвързано само и единствено с реланите резултат, а не тези на харития, предлагани ни от ГЕРБ и ДПС! ГЕРБ и ДПС подогтвят покупката и на следващите избори! Затова се вдигат заплатите на шефовете в МВР!

29 януари 2025 г. 11:57:40 ч.
milalex

До nik2025

 

Коментирате наредба за размера на на основните месечни възнаграждения на държавните служители по чл.142, ал.1, т.1 и ал.3. Служителите по чл.142, ал.1, т.2 нямам как да са упоменати тук, а и те получиха вече увеличение на заплатите през 2024 година.

29 януари 2025 г. 12:02:16 ч.
gili dra

Обидни и недостойни заплати на ЛРТП

Проекто заплатите за ЛРТП са обидни и недостойни. Принизихте ни до длъжност огняр, общ работник, пазач, озеленител и т.н. Въпросните нямат никакви отговорности, нямат стрес, нямат срок......с две думи нашите отговорности, всекидневно натоварената ни работа, стреса и още много други неща са колкото на озеленителя или общия работник. Защо бе дами и господа не си давате сметка, че ние работим същото като вас които не сте ЛРТП/дори повече/, а заплатите са ни на половина? Защо на ДС заплатите са вдигнати с 800-900 лв./при данъкът 10% и основна заплата до сега по висока поне с 40%-50%/, а на ЛРТП максималните са увеличени с едва 300 -400 лв. при данък 22% и минимални заплати до сега? Обидно е, че няма кой да се застъпи за нас. Синдикатите не се вълнуват, че ние също имаме деца и семейства, а живеем като кучета. 

30 януари 2025 г. 08:47:54 ч.
nik2025

До milalex

Те имаха увеличение от 7% през 2024 г. И другите сужители също имаха увеличение.

30 януари 2025 г. 09:19:12 ч.
Севастократор

МВР

Когато служител достигне пенсионна възраст трябва да има две опции за него:                              Вариант 1: Продължава да служи до 60 г. без да се пенсионира,                                                      Вариант 2: Пенсионира се и веднага напуска системата.                                                                    Идеята е да няма хора на заплата и пенсия за една и съща работа.                                                            Така трябва да е и в армията, и във всички държавни служби.

Отпуски: масово се пазят отпуски от 10 години назад, за да им се изплатят при пенсиониране, така е и в армията и т.н., което е голямо перо за бюджета. 

 

30 януари 2025 г. 10:05:58 ч.
milalex

До nik2025

На държавните служители по чл.142, ал.1, т.1 и ал.3 от ЗМВР не са увеличавани заплатите през 2024 година. Със 100 лева бяха увеличени парите за храна, които държавните служители по ЗДСЛ  също получават. В момента обаче се обсъжда Наредба № 8121з-919, а тя не касае държавните служители по ЗДСЛ.

30 януари 2025 г. 12:54:53 ч.
Otnovo nespravedlivo

НЕСПРАВЕДЛИВО

Трябва да се увеличат заплатите на хората, работещи в системата на МВР, но със сигурност трябва да се преразгледа подхода за получаването на заплата и пенсия. Когато един човек е на пенсия и запалата, той стой на работното си място само защото има тези две благини. От него не се поставят проблеми и не се разрешават такива, защото трябва да си пази стола.

Нека всеки да има правото да прецени иска ли да работи като е придобил право на пенсия или ще си ползва правото и ще работи някъде другаде. Нека има възмосжност такива хора, който са големи специалисти в дадена област да се назнаават като експерти, но на ниско платени длъжности.

Друг проблем според мен е несправедливото раздаване на пари на калпак. Има хора, които работят в МВР и не знаят какво точно правят там. Следва да се изиска реално колко хора са заетите в дейността и извършват дейност и колко хора просто стоят и чакат пенсията, защото така е удобно. Кадърните хора в МВР се скъсват да бачкат (а такива има доста) и заради такива безделници, които цял ден демонстрират бездействие и самочувствие се обезверяват и така системата си боксува с години.

КЪМ ХОРАТА, ИМАЩИ ОТНОШЕНИЕ ЗА ТОВА: МОЛЯ, ПОИСКАЙТЕ ОТ ВСИЧКИ СТРУКТУРИ ЗАЩИТА СЪС РЕАЛНО СВЪРШЕНА РАБОТА НА ВСЕКИ ЩАТ, КОЙТО ИМАТ И НА КОЙТО ИМА ЧОВЕК.

А ЩАТОВЕ, КОИТО С ГОДИНИ СТОЯ НЕЗАЕТИ, СЛЕДВА ДА СЕ СЪКРАТЯТ. КАТО СЕ СЪКРАТЯТ НЕЗАЕТИТЕ ЩАТОВЕ И СЕ ОСВОБОДЯТ ПЕНСИОНЕРИТЕ ПАРИ ЩЕ ИМА И ЗА МВР И ЗА МНОГО ДРУГИ НЕЩА В ДЪРЖАВАТА.

ДЕРЗАЙТЕ.

30 януари 2025 г. 18:36:35 ч.
preobrazuvan

предложение

След като се запознахме с проекта на наредбата се установи , че максималните размери на заплатата за длъжност посочени за преобразуваните служители по §70 ,не са коригирани с предвидения процент увеличение съгласно чл. 180 , ал.2 от ЗМВР . На практика за преобразуваните служители не е предвидено идентично по размер увеличение на минималната основна заплата както е направено за всички останали ЛРТП в МВР , което си е отново дискриминация и неизпълнение на Закона.  

30 януари 2025 г. 19:37:28 ч.
Nik1503

Отново дискриминация спрямо една категория служители

На 30.12.2024г  беше публикуван за обществено обсъждане проект за изменение и допълнение на Наредба № 8121з-919 от 2017 г.Повода за изменението беше  решение № 11840/04.11.2024 г., постановено по адм. д. № 5861/2024 г. по описа на ВАС.Видно от публикуваният проект максималната заплата за старши специалист е 2286лв. и 1639лв за младши специалист.Във връзка с обвързването на основните заплати със средната работна заплата в страната на 28.01.2025г. беше публикуван нов проект на въпросната наредба .Видно от него е , че максималните размери на заплатата за длъжност посочени за преобразуваните служители по §70 ,не са коригирани с предвидения процент увеличение съгласно чл. 180 , ал.2 от ЗМВР . На практика за преобразуваните служители не е предвидено идентично по размер увеличение на максималната основна заплата както е направено за всички останали ЛРТП в МВР , което си е отново дискриминация и неизпълнение на Закона.

30 януари 2025 г. 20:03:17 ч.
danivanova

ЛРТП- ОТНОВО НЕОЦЕНЕНИ !!!

След поредната промяна на възнагражденията в МВР, отново ЛРТП ( в моя случай-системен оператор в сектор Миграция ) с най-ниското, обидно, нереално и несправедливо заплащане на труда. Как е възможно 21 век, да не може да се определят реални длъжности и заплащане за 5-7000 човека ( ЛРТП с длъжности определени преди сигурно над 50 години). Уважавам труда на всички, но очаквам зачитане и реална оценка на труда на ЛРТП.

ЛРТП в сектор “Миграция” работи с изключително специфична нормативна база( ЗЧРБ, ППЗЧРБ, ЗБЛД, ПИБЛД, ЗВПНРБГЕСЧТС, Наредба за условията и реда за издаване на визи и определяне на визовия режим, ЗМВР, правилник за легализациите, заверките и преводите на документи и други книжа и др.). Работим с над 6 системи непрекъснато( БДС, ИИС справки, НШИС, ЕРЧ, АРЧ, ЦАЙС-ДО…), работим с чужденци от целия свят, фирми, работодатели, почти всички ползваме по 2 чужди езика, извършваме изключително голям брой административни услуги ( една преписка е в обем от 20 до над 100 листа документи, според различните основания на законите, с които работим). Относно административните услуги, които извършваме, ще ви изброя една част от тях: 
- приемане на искане, обработване, издаване и връчване на удостоверения на граждани и институции;
- адресна регистрация на чужденци;
- приемане и връчване на покани-декларации на фирми, сдружения и лица;
- приемане на заявления, обработване, снемане на биометрични данни и връчване на над 15 вида БЛД за чужденци и граждани на ЕС;
- приемане, обработване и въвеждане на разрешения на над 30 основания за продължително пребиваване и над 20 основания за постоянно пребиваване по ЗЧРБ; 
- приемане, обработване на заявления по над 8 основания по ЗВПНРБГЕСЧТС; 
- установяване на незаконно пребиваващи и издирвани лица и документи;
- работа на пос терминал ( заплащане на всички определени такси по Тарифа 4)
- и др.
За всичко това се определя заплата 1644 лв. ( 200 лв. е разликата с най-ниските длъжности- чистач ….). Искам да попитам всички страни които обсъждат този проект на наредба, нормално ли е това според вас?

31 януари 2025 г. 13:41:47 ч.
gili dra

ДИСКРИМИНАЦИЯ

Администратор ЛРТП, въртящ цели служби административно, деловодно, работа с граждани и всичките им проблеми, архив и т.н и т.н, ще получава 1644 лв.!!!! Огняр, паражия, общ работник  и тем подобни ще получат 1625 лв. Разликата е 19,00 лв. ТОВА НОРМАЛНО ЛИ Е????? 

С кое ЛРТП са втора категория хора в МВР???  99% от ЛРТП са с висше образование, с 2- 3 магистратури и имат много повече опит и знания от много знаещите и можещи униформени със заплати над 2500 лв. Защо позициите на ЛРТП са определени за средно образование и знаещи и можещи хора получават заплати за среднисти като са с висше образование?? В кой век живеете, в коя нормална държава има точно фиксирана степен на образование за дадената длъжност. Навсякъде има фиксирано минимално образование, но никъде вишист не получава по ниска заплата защото някой решил, че позицията е за средно образование. Голяма част от привелигированите униформени нямат половината от образованието на ЛРТП, но ще получат двойно по високи заплати. От 1400-1500 лв. заплатите им скачат на 2400-2500 лв. 1000 лв. е разликата. ЛРТП от 1200-1300 лв. ще получи 1600. Разлика 300 лв. и като се махне данък 22-23%, реално заплатата се вдига с 200-250 лв. Процента за прослужено време на ЛРТП също е изключително нисък. Униформен с 20 г. стаж получава 800 лв. прослужено, а ЛРТП 200 лв.  Това е абсолютна дискриминация и се надявам някой синдикат да подкрепи ЛРТП, но като гледам такъв няма. 

31 януари 2025 г. 17:40:35 ч.
Капинова

ЛРТП-ПРОМЯНА

Мисля,че е време за ПРОМЯНА.Относно ЛРТП, приблизително 6000-7000 хиляди човека, работещи в системата на МВР и изпълняващи изключително различни дейности и процеси е необходимо преструктуриране на заеманата длъжност, съобразно образование,ниво на компетентност и отговорност, квалификация и др.Толкова голям брой лица работещи под едно наименование ЛРТП и изпълняващи изключително различни дейности, трудът им да се оценява и възнаграждава еднакво е леко казано несериозно!

Аз,като служител в сектор Миграция,смело мога да твърдя,че обема, натовареността,стреса и отговорноста , която имам през цялия работен ден не отговаря адекватно на заплащането,което получавам.Работи се с чужденци от цял свят, работодатели и др.като консултираш, приемаш,въвеждаш и обработваш,всяко от тях подадено заявление, преписка,удостоверение,покана, уведомително писмо,молба и т.н.Работи се със сложна специфична нормативна база и над 7 оперативни системи.Административните услуги,които извършваваме не отговарят,нито на длъжността, която заемаме,нито на заплащането!С най-голямо уважение към труда на хората, но да бъдем сравнени и оценени еднакво с длъжности,като огняр, стругар, озеленител и т.н е доста несериозно и обидно!
Заплащането трябва да бъде адекватно и обвързано с работата,която изпълняваш!

03 февруари 2025 г. 18:36:47 ч.
preobrazuvan

предложение

Време е за нов класификатор на длъжностите . Не може завеждащ регистратура , ТРЗ , систем оператор , огняр , чистач и т.н да са с минимална разлика от няколко лева . Трябва да се преразгледа длъжноста и отговорностите на всеки един по отделно , неговото образование и отговорности. В по смешна ситуация МВР никога не е изпадало. Някой от длъжностите могат да минат по ЗДСл тъй като фигурират там. 

06 февруари 2025 г. 07:45:49 ч.
Yache

Кое е администрация и кое не?!

Моля, вземете под внимание, когато въвеждате увеличение на заплатите, че има много служители с полицейски правомощия, но само част от тях работят на терен.Понеже разграничавате администрацията от тях , има служители с полицейски правомощия, които се водят методически, като сектори и отдели, които работят само зад бюро и пишат само указания.Не може началници и сектори от служители гранични проверки, които не работят на ГКПП, а единствено изготвят документация, да се считат, че работят на терен. Такива служители има и в другите структури на мвр.

13 февруари 2025 г. 08:46:44 ч.
danivanova

Невъзможен достъп

На вниманието на администраторите на портала. Поне 10 колеги се опитват да направят коментар в портала за ОБЩЕСТВЕНО обсъждане, но не могат да направят регистрация и съответно да коментират. 

21 февруари 2025 г. 16:30:57 ч.
n.nankov

Становище на Националния полицейски на Националния полицейски синдикат в България

Национален Полицейски Синдикат в България

Бул.„Сливница” № 200А, София, т. 0887 2 77777, nps.bulgaria@abv.bg

Изх.№ 18/ 20.02.25 г.

СТАНОВИЩЕ

на Националния съвет на Националния полицейски синдикат в България

Относно: Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 81213-919 от 13 юли 2017 г. за размера на основните месечни възнаграждения на държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от ЗМВР.

СИНДИКАТЪТ ОДОБРЯВА ПРОЕКТА ЗА НАРЕДБА ЗАЩОТО:

  1. Предвиденото увеличение на възнагражденията не създава нови положения и не нарушава, а запазва съществуващата йерархичност в основните възнаграждения
  2. Привежда размера на заплатите за най-ниска длъжност в М8Р в съответствие с изменението в ЗМВР. което ги обвързва със средната работна заплата за страната за второто тримесечие на предходната година, в конкретния случай 2 296 лева, с коефициенти съответно не по-малко от 1.2 за най-ниската изпълнителска длъжност и не по-малко от 1.0 за най-ниската младши изпълнителска длъжност на служителите по ЗМВР и с коефициент спрямо базата съответно не по-малко от 0.8 за служителите с виеше образование и не по-малко от 0.6 за тези със средно образование за служителите по Кодекса на труда. Предвид горното, размерът на най-ниските възнаграждения се променят както следва:

AJ по ЗМВР:

за виеше образование - 2755 лева, което е с 903 лева повече или 48,76% увеличение; за средно образование - 2296 лева, което е с 830 лева повече или 56,62% увеличение.

Б/ По Кодекса на труда:

За виеше образование - 1837 лева, което е с 580 лева повече или 46,14%увеличение или заплата за длъжност 1750 лева;

За средно образование - 1378 лева, което е с 398 лева или 40,61 %увеличение или заплата за длъжност 1312 лева.

Националният съвет счита за необходимо, след като Наредбата се подпише от министъра на вътрешните работи и изпълнението й се обезпечи финансово със Закона за държавния бюджет на Република България за 2025 год., да се създаде Работна група е МВР, с участието на синдикатите, която да изготви проект за корекции в Класификатора на длъжностите в МВР за служителите по чл.142 ал.1 т.1 и 3 от Закона за Министерството на вътрешните работи, с цел отстраняване на съществуващи диспропорции и несъответствия, с цел запазване на диференциация в размера на заплатите за различните длъжности и запазване на съотношението в йерархичната структура, в съответствие с изискваните от тях образование, професионална квалификация, ниво на компетентност и отговорност.

Национален съвет, Протокол Х-1 /20.02.2025 год.

26 февруари 2025 г. 22:36:32 ч.
varbanov1370

Едно от престъпленията на тнар сглобка

След като прочетох наредбата, мотивите към нея и коментарите ( много ценни без този на Синдиката), мнението ми за проекта е, че е нецелесъобразно докато милиционерите по т.1 получават около 3000 лв и си доработват още толкова от щавене на дилъри и проститутки, то служителите по т. 2 като юрисконсулти и експерти да вземат около 2000 лв. Сглобкаджийските промени в ЗМВР трябва да бъдат отменени.

26 февруари 2025 г. 22:44:59 ч.
varbanov1370

добро предложение на МО

За тези заплати всички в МВР трябва да преминат военна подготовка и във военно време да изпълняват задължения такива каквито изпълняват редовите военни.

27 февруари 2025 г. 12:19:16 ч.
tomov

Относно: Проект на Наредба

Относно: Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 81213-919 от 13 юли 2017 г. за размера на основните месечни възнаграждения на държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от ЗМВР.

 
С предложения проект на наредба НАРЕДБА за изменение на Наредба № 8121з-919 от 2017 г. се запазва негативната тенденция за все по-голяма разлика между заплатите в гр.София и останалите градове, както следва:
 
- В приетата през 2023г. наредба основното възнаграждение за Разузнавач I степен е 2437 лева, а за Разузнавач VI степен е 1885 – разлика от най-ниската степен до най-високата в размер на 552 лева.
 
- В предложения сега проект на същата наредба основното възнаграждение за Разузнавач I степен е 3625 лева, а за Разузнавач VI степен е 2805 – разлика от най-ниската степен до най-високата в размер на 821 лева.
 
Видно от горното с всяко следващо изменение се увеличава разликата във възнагражденията между служителите, които работят в главни дирекции / И такива, в които са предвидени същите щатове/ и тези, които работят в страната, като с всяко следващо изменение „ножицата“ става все по-голяма. На второ място на всички е известно, че в повечето областни градове един инспектор или разузнавач може да бъде повишен до максимум IV степен и то при положение, че работи в съответната дирекция, а не в РУ на МВР или РСПБЗН, където максимума е V степен и без възможност за последващо повишаване в степен. Като към посочената разлика прибавим и различния процент за гр.София и останалите градове, който е определен за изпълнението на специфични служебни дейности по НАРЕДБА № 8121з-1060 ОТ 26 СЕПТЕМВРИ 2019г. се получава, че разликата от Инспектор I степен в гр.София до Инспектор VI степен или V степен /в други градове/ може да достигне над 1000 лева и то без да се пресмята разликата при начисляването на клас прослужено време.
 
Предложение:
 
-Да се спазва закона и заплатата за Инспектор/Разузнавач VI степен да е съгласно предвиденото в закон, а именно 1.2 спрямо средната заплата за второто тримесечие на предходната година.
 
- Да се предвиди по-голямо увеличение за V степен и IV степен и по-малко за следващите степени, предвид факта, че по-голяма част от държавните служители нямат възможност за повишаване в степен, извън тези в гр.София. Увеличенията между различните степени да са по-големи за V степен и IV степен, като за следващите степени / I степен , II степен и III степен / да се предвиди фиксиран размер за всяка степен от порядъка на 60-100 лева.
 
Тук следва да се отбележи и факта, че в по-малките населени места един служител изпълнява повече и всякакви задължения, предвид факта, че самият щат е доста по-малък от този в гр.София и кадровото обезпечаване е съвсем различно, а в същото време възможността за израстване в степен е крайно ограничено. Несъстоятелни са и твърденията, че служителите на изпълнителски длъжности в населените места извън гр.София са с различни функционални задължения по длъжностна характеристика и поради тази причина могат да израстват само до V степен, като в много малки градове щатът за работещите такива служители на терен е в порядъка на 2-6 човека /В зависимост дали е РУ на МВР или РСПБЗН/, като поради самия щат на служителите се налага реално да изпълняват в пъти повече служебни задължения от служителите, които са обособени в конкретни сектори по дейности в по-големите дирекции в гр.София. Не бива да се забравя и факта, че има служители в гр.София, които са назначени на длъжност I степен, а реално имат минималния стаж в размер на 5 години а тази степен, а в другите градове има служители с над 20 години, които остават завинаги на длъжност V степен, което е още една причина за липса на мотивация в служителите!
 
- Да се предвиди по-малка разлика в размера на основните възнаграждения за следващите степени, а именно I степен , II степен и III степен, като в настоящата редакция на наредбата служители на изпълнителски длъжности получават по-големи заплати от ръководни служители, назначение на длъжност Началник на РУ/РСПБЗН и Началник сектор/н-к група. В настоящата си редакция разликата между I степен и II степен е 303 лева, а между II степен и III степен е 216 лева! В останалите градове разликата между V степен и VI степен e 46 , което е крайно демотивиращо за останалите служители, които са извън София, предвид факта, че нямат възможност за повишаване в следващи степени.

27 февруари 2025 г. 16:50:29 ч.
VasilDimov

Предложение на РДПБЗН-Пловдив

ПРЕДЛОЖЕНИЕ
за промяна на проект на Наредба за изменение на Наредба № 8121з-919 от 13 юли 2017 г. за размера на основните месечни възнаграждения на държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от Закона за Министерството на вътрешните работи и размера на началните и максималните заплати за длъжност на лицата, работещи по трудово правоотношение
 
1. В таблицата на Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 и 2 от Наредбата, буква А. Държавни служители с висше образование, т. IX. Регионални дирекции „Пожарна безопасност и защита на населението“ (РДПБЗН) да бъде разделена на:
т. IX.1. Регионални дирекции „Пожарна безопасност и защита на населението“ (РДПБЗН) I степен.
т. IX.2. Регионални дирекции „Пожарна безопасност и защита на населението“ (РДПБЗН) II степен.
т. IX.3. Регионални дирекции „Пожарна безопасност и защита на населението“ (РДПБЗН) III степен.
 
2. В таблицата на Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 и 2 от Наредбата, буква А. Държавни служители с висше образование, т. X. Районни служби „Пожарна безопасност и защита на населението“ към РДПБЗН да бъде разделена на:
т. X.1. Районни служби „Пожарна безопасност и защита на населението“ към РДПБЗН I степен.
т. X.2. Районни служби „Пожарна безопасност и защита на населението“ към РДПБЗН II степен.
т. X.3. Районни служби „Пожарна безопасност и защита на населението“ към РДПБЗН III степен.
 
3. В таблицата на Приложение № 2 към чл. 2, ал. 1 и 2 от Наредбата, буква Б. Държавни служители със средно образование, длъжностните наименования да бъдат разделени по степени на съответните структури, в които са заети (СДПБЗН/РДПБЗН I степен, РДПБЗН II степен и РДПБЗН III степен) съответно за:
Началник на противопожарен участък
Началник на дежурна смяна
Командир на екип
Младши инспектор І степен
Старши пожарникар
Старши пожарникар /старши спасител
Старши спасител
Младши инспектор IІ степен
Водач на специален автомобил I степен
Пожарникар
Пожарникар /спасител
Младши инспектор ІII степен
Спасител
Водач на специален автомобил IІ степен
 
4. В таблицата на Приложение № 3 към чл. 5 и чл. 6 от Наредбата, буква В. Лица, работещи по трудово правоотношение, длъжностните наименования да бъдат разделени по степени на съответните структури, в които са заети (СДПБЗН/РДПБЗН I степен, РДПБЗН II степен и РДПБЗН III степен) съответно за:
Счетоводител
В т.III. Специалисти със средно образование, т.III.1. Първа група:
Технически изпълнител / по заплащането на труда
В т.III. Специалисти със средно образование, т.III.2. Втора група:
Системен оператор
В т.III. Специалисти със средно образование, т.III.3. Трета група:
Отчетник, планиране на материали
В т.IV. Помощен персонал със средно образование, т.IV.1. Първа група:
Домакин
 
5. Приравняване на основните месечни възнагражденията в РДПБЗН I степен с възнагражденията в СДПБЗН за държавните служители с висше образование по Приложение № 1.
6. Определяне на диференциран размер  на основните месечни възнагражденията за държавните служители със средно образование посочени в т.3.
7. Определяне на диференциран размер на начална и максимална заплата за длъжност на лицата, работещи по трудово правоотношение посочени в т.4.
 

27 февруари 2025 г. 16:56:14 ч.
VasilDimov

Мотиви към предложение на РДПБЗН-Пловдив

Настоящият проект на Наредбата по никакъв начин не отчита различната натовареност на структурите в МВР. С така създадената структура в приложенията към Наредбата не може да се диференцират възнагражденията на служителите с висше образование в структури (РДПБЗН и РСПБЗН) от различни степени, което в по-голямата част от случаите е пропорционално и на натовареността на същите. Това се отнася в още по-голяма степен до служителите със средно образование, както и лицата работещи по трудови правоотношения, които изобщо не могат да бъдат разграничени по структури, респективно по натовареност.
От друга страна Наредбата несправедливо определя по-високи възнаграждения на служители, заемащи длъжности от по-нисък ранг с по-ниско натоварване и отговорности, спрямо такива дори и на ръководно ниво на самостоятелни териториални структури, само поради принадлежността им към централна структура (напр. Инспектор I степен в главна дирекция спрямо Началник на РСПБЗН в РДПБЗН).
Най-големи диспропорции на натовареност спрямо възнаграждения се установяват в най-големите областни центрове и РДПБЗН I степен.
Основните статистически данни за РДПБЗН-Пловдив, която е най-голямата регионална дирекция I-ва степен в страната са следните:
- утвърденият щат на структурата е 7,3% от общия щат на СД/РДПБЗН в цялата страна (584 щатни бройки / от общо 7962);
- обслужвано население между 9,8% и 11% от населението на страната (631 500 души население на област Пловдив, по данни на НСИ, 708 168 души с настоящ адрес в областта, по данни на ГРАО към 15.01.2025 г.). Сектор „Специализирани оперативни дейности“ обслужва допълнително областите Пазарджик, Стара Загора, Хасково, Кърджали и Смолян с население от над 1,133 млн. души.
- 25% ( 33% ) под средния за страната брой пожарникари на 1000 души население ( 0,93 (0,83) / 1000 д., при 1,24 / 1000 д. за страната).
- 41% по-голяма натовареност спрямо средната за страната в направление пожарогасителна и спасителна дейност (брой произшествия/брой служители). За периода 2020-2024 г. 10,3% от средно-годишния брой произшествия и излизания в страната са регистрирани в РДПБЗН-Пловдив (4994 от средно 48 203 произшествия и 6207 от средно 60 528 излизания).
- 52 % от сигналите за пожари, получени от Районен център 112 – Кърджали, в областите Кърджали, Смолян, Хасково, Пазарджик и Пловдив се поемат от РДПБЗН – Пловдив.
- над 20% по-голяма натовареност спрямо средната за страната по направление на държавен противопожарен контрол и превантивна дейност (При 7,6% от общия брой служители, осъществяващи ДПК в страната, са извършени около 8,8% от всички дейности и издадени документи по направление ДПК).
По-високите обеми на основните дейности в РДПБЗН I степен водят до:
-  По-висок документооборот и натовареност на систем-операторите в деловодствата на структурите;
- Повече на брой дейности и по-големи количества на необходимите материални активи, обезпечаващи дейността на структурите, респективно по-високи отговорност и натовареност за материално отговорните лица (домакини) и служителите обслужващи дейността (счетоводител, отчетник).

27 февруари 2025 г. 16:56:36 ч.
VasilDimov

Мотиви към предложение на РДПБЗН-Пловдив2

Посочената неравнопоставеност на служителите не може да бъде компенсирана с останалите допълнителни възнаграждения, които се начисляват.
Определените критерии с Наредба № 8121з-254 от 13 февруари 2017 г. за условията и реда за формиране на допълнително възнаграждение за постигнати резултати в служебната дейност на служителите в МВР, както и еднаквия размер на базата, на която се изчисляват тези възнаграждения не позволяват диференциране между структурите.
Определените максимални размери за изплащане на допълнително възнаграждение за изпълнение на специфични служебни дейности на държавните служители в МВР по реда на Наредба № 8121з-1060 от 26 септември 2019 г., съгласно чл. 10, ал. 2, т.8 са от 75 на сто (285 лв. за ГДПБЗН и СДПБЗН), 50 на сто ( 190 лв. за РСПБЗН на територията на градовете Пловдив, Варна и Бургас), 35 на сто (РСПБЗН на територията на гр. Стара Загора и РСПБЗН "АЕЦ Козлодуй") до 30 на сто (114 лв. за останалите РДПБЗН). При база от 380 лв. (утвърдена със закона за държавния бюджет на Р.България за 2024 г.), това означава максимална разлика от 76 лв. на служител, което е пренебрежимо малко и не отразява реалната разлика в натовареността.
С така изготвения проект на Наредбата, продължава да се увеличава дисбаланса между размера на основните месечни възнаграждения на държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от Закона за Министерството на вътрешните работи и размера на началните и максималните заплати за длъжност на лицата, работещи по трудово правоотношение спрямо тяхната натовареност.
Предложените промени биха намалили значително тази несправедливост и биха допринесли за повишаване мотивацията за постъпване на работа в по-натоварените дирекции на ГДПБЗН-МВР.