Обществени консултации

Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване

Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване (ЗГВ) включва най-общо четири групи промени, а именно:

І. Промени в областта на авиационната безопасност.

ІІ. Промени в областта на авиационната сигурност.

ІІІ. Промени в областта на административните такси за административни услуги.

ІV. Промени в административнонаказателните разпоредби.

С първата група предложения се цели съобразяване на законовите текстове с настъпили промени в правото на Европейския съюз в областта на авиационната безопасност, като се предлагат и нови разпоредби, свързани с прилагането на текстовете.

С втората  група предложения се цели съобразяване на законовите текстове с настъпили промени в европейското законодателство в областта на авиационната сигурност, като се предлагат и нови разпоредби, свързани с прилагането на текстовете.

В третата група се съдържат изменения и допълнения в частта относно административните такси за извършване на административни услуги.

В четвъртата група се съдържат предложения за промени в административнонаказателните разпоредби.

 

Лице за контакт:
Мануела Мануилова
Началник на отдел „Правни дейности“
Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“
Тел.: 02/937 1078
Е-mail: mmanuilova@caa.bg


Дата на откриване: 24.9.2024 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Транспорт
Дата на приключване: 24.10.2024 г.
Коментари
Коментари
Добави коментар
 
24 октомври 2024 г. 20:05:55 ч.
Doktor HIKS

Предложения за прецизиране на отделни текстове в ЗИДЗГВ

В проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване (ЗИДЗГВ) продължава да стои нерешен въпроса със законовото регулиране на държавното въздухоплаване, което се извършва в националното и делегирано въздушно пространство, заедно с гражданското въздухоплаване. Въпроса беше поставен при обществените консултации, провеждани по проекта на ЗИДЗГВ със срок за предложения до 04.12.2023 г. Направените тогава предложения остават актуални и към настоящия момент, с оглед изпълнение на задължението на Република България по Конвенцията за международно гражданско въздухоплаване, „да обръщат необходимото внимание за сигурността на въздухоплаването с гражданските въздухоплавателни средства, когато издават разпоредби относно своите държавни въздухоплавателни средства“ (справка чл. 3, б. “d”). Непълнотата на издадените разпоредби относно държавните ВС не способства за поддържане на високи нива на сигурност във въздухоплаването с граждански ВС. Предложението ми е да се стартира процес на междуведомствено обсъждане на необходимостта от включване на конкретни разпоредби за въздухоплаване с държавни ВС в Закона за гражданско въздухоплаване (подробно предложени при общественото обсъждане на ЗИДЗГВ със срок до 04.12.2023 г.).

Направеното предложение в § 1, т. 1 и т. 2 на ЗИДЗГВ, без да има съответни текстове в преходни и заключителни разпоредби с предвиден гратисен или технологичен период за приемане на съответните промени в подзаконовите нормативни документи, създава условия за противоречия между нормативни документи от различен ранг. След влизане в сила на промените в ЗИДЗГВ ще се изисква различен ред за определяне на зоните във въздушното пространство, в които Министерски съвет може да забранява или ограничава въздухоплаването (ПМС 44/19.03.2010 г. за определяне на зоните във въздушното пространство на Република България, в които се ограничава въздухоплаването), спрямо управляемите структури въздушно пространство, определяни по реда на наредбата по чл. 2а, ал. 2 от ЗГВ. Вторите обеми въздушно пространство следва да отпаднат от приложното поле на ПМС 44/2010 г., като за тях следва да има и решение на Съвета за управление на въздушното пространство, както е предвидено в Наредба 19. Предложението е да се предвиди гратисен период за влизане в сила на предложенията по § 1, т. 1 и т. 2 на ЗИДЗГВ с оглед необходимостта от промяна на подзаконови нормативни актове и вземане на съответните решения от надлежните органи.

Предложенията в § 6 и § 16 на ЗИДЗГВ по отношение назначаването на 24-битов идентификационен код на транспондер, работещ в режим S-mode“ следва да бъдат синхронизирани – водиш регистър на назначените 24-битови идентификационни кодове на транспондери, работещи в режим S-mode“, тогава искаш такса за административно обслужване и извършване на процедури за назначаване на 24-битов идентификационен код на транспондер, работещ в режим S-mode“ и използван от гражданско въздухоплавателно средство. Запис без уточнение, че се отнася за граждански въздухоплавателни средства означава, че ще се искат такси и от ВС, които не се водят в гражданския регистър на ВС.

Предложението в § 17 на ЗИДЗГВ следва да се прецизира – жалби не може да се подават само колективно. Следва да се предвиди и индивидуална такава.

Предложената промяна в § 20, т. 1, б. „д“ на ЗИДЗГВ по отношение на думите „несертифицирано или нерегистрирано“ летище автоматично определя като нарушител всяко длъжностно лице от Министерство на отбраната, което разпореди принудително кацане на военно летище по реда на „Наредба за контрол над въздухоплаването във въздушното пространство на Република България при охрана на въздушното пространство на Република България“. Тази промяна следва да се прецизира, за да не влиза в колизия предложения текст със създадените правила и процедури за осъществяване на прехват на гражданско въздухоплавателно средство и принуждаването му за кацане на военно летище, което определено не е сертифицирано и регистрирано от ГД ГВА.